Mönkijän sulattelu

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Mönkijän sulattelu

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Jep jep.

Eli miten te sulattelette jäisiä mönkijöitänne?
Nytkin KWT:n jäljiltä on vähän jäinen perä. Perjantaina kun käytiin Roosan kanssa heittää viimeisiä tarkistuksia, oli 120 km tarkistuksen
jälkeen varsinkin pakoputken puoli niin täynnä jäätä ettei vetoakselia näkynyt pätkääkään. Suojakumitkin oli hyvin piilossa.
Onneksi kumit kuitenkin säilyi ehjinä vaikka siellä jään sisällä pyörivätkin pitkän tovin.

No, yön yli hotellin lämpöisessä autohallissa sulamassa oltua näkyi jo vetari ja aamulla hakkailin loput jäät pois ennen KWT:n starttia.

Itselläni ei ole mahdollisuutta kotona lämpöiseen paikkaan. Mönkijä joutuu näin talvipakkasilla tyytymään tuommoisen autokatokseen/telttaan.
Senkin ovi pressu on sen verran surkea ettei raaski edes kokeilla lämmitintä tallin sisällä, vaikka mieli tekiskin.

Onko teillä jotain tehokkaita puhaltimia millä sulattelette vastaavissa olosuhteissa vai onko kaikilla jo omat tallit tai kärryt jossa saa
jäät poistua haittaamasta harrastusta?

Jotain pitäis keksiä. Käyttöä sulatus mahdollisuudella olis :cry:
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Lämpösessä tallissakin KWT:n jälkisulatukset kesti pitkälti toista vuorokautta. :cry:

Totaalisen jäässä oli kyllä peli,luulin että sulaa parissa tunnissa mut ei. :roll:

Tuntus että ei ainakaan pienellä puhaltimella sula ja iso voi taas kuumentaa liikaa. :wink:

Mutta jotain tietty tommoselle määrälle jäätä täytyy tehdä,vaikka sitten iso Jellona-pullo kainalossa naapurin (jolla lämmin talli) juttusille. :wink:
Tappio pienenee jos ehtii itsekin juomaan kyseisestä putelista mahdollisimman paljon.......
Kuva
Artery
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 05 Helmi 2006 20:21
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

No semmoinen kapistus kuin kuumailmapuhallin on varsin kätevä sulatteluun. Toki pitää olla varovainen sen lämmittelyn kans, nimittäin sulaa muovit jos kuumentelee liian kauan/liian läheltä. Sillä on myös hyvä kohdistaa lämpöä tietyille osille eikä hintakaan taida hirveitä olla. Tosiaan järjen kanssa sitten tuolla kapistuksella! :twisted:
100% varmuudella näet tämän tekstin nyt.
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

vesiletkullahan ne hyvin lähtee :)
kapo
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 07 Tammi 2005 23:18
Paikkakunta: anjalankoski

Viesti Kirjoittaja kapo »

Ei muuta kuin iso peite päälle
ja parituhatvattinen auton sisätila
lämppäri peiton kulman alle.
Tosin pitää huomioida ettei vesi
valu puhaltimeen kyllä nimittäin sulaa.
Ja saa tolla konstilla kuivaksikin kunhan
käyttää tervettä järkee ettei polta koko pakettii. :P
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Villekilleri kirjoitti:vesiletkullahan ne hyvin lähtee :)
Tuota kokeiltiin oulun pikkujoulu ajoissa ja oli sitten taas aamulla muutamilla suuria ongelmia :lol:
Tai ei nyt vesiletkua mutta ämpärillistä kuumaa vettä.
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Noi vehkeet vaatii jatkuvaa paikalla oloa ja taas muija tykkää kyttyrää. :cry:

Mullakaan ei oo tallissa vesipistettä/viemäriä eli saa sulaa ajan kanssa ja sulamisvedet haihtuu mihin haihtuu.
Kuva
Jackmeister
4WD
Viestit: 245
Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
Mönkijä:: Cana 400 -11
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jackmeister »

kapo kirjoitti:Ei muuta kuin iso peite päälle
ja parituhatvattinen auton sisätila
lämppäri peiton kulman alle.
Tosin pitää huomioida ettei vesi
valu puhaltimeen kyllä nimittäin sulaa.
Ja saa tolla konstilla kuivaksikin kunhan
käyttää tervettä järkee ettei polta koko pakettii. :P

tosta on ollu muistaakseni puhetta ettei kannattas peittää!! sieltä kun ei kosteus pääse pois, vaan voi tunkeutua ikäviin paikkoihin jotka ei sitä kestä..
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

monta kertaa vesiletkua käyttänyt eikä mitään ongelmia, ja painepesurikin ihan toimiva jos pohjaan on takertunut pahasti :D
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Mutta pesun jälkeen saatava lämpöseen vai jätätkö pakkaseen kaikki paikat märkänä. :cry:

En kyllä uskaltais siittä polkasta seuraavan kerran liikkeelle. :!:
Kuva
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Jussi »

tuommoinen pressuhallikin lämpee mukavasti kun on semmoinen MASTER merkkinen polttoöljykäyttöinen puhallin. Itsellä on semmoinen 20 kW puhallin. Sähköä tuo vehe vie noin 100W. Toimii hyvin invertterilläkin. Ei siinä pressuhallissa tartte eristyksiä :lol:

Etuvaara-alue on noin 2 m. Sen lähemmäs jos tuo niin lämpee.
http://www.cronvall.fi/erikoistuotteet/ ... timet.html
Mulla on tuo B 70 CED malli, josta saa sen 400m3 kuumaa ilmaa tunnissa.

-Jussi-
mima
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 26 Elo 2005 19:20
Mönkijä:: Polaris 1000XP
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mima »

Juu tartteis saada joku sulatus konsti. Mulla kun mönkijä on kuomu kärrissä, niin sinne ei voi kovin tehokasta lämmitintä laittaa. Ja virtakin on vähän siinä ja siinä, kun kerros talossa asuu.
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

mima kirjoitti:Juu tartteis saada joku sulatus konsti. Mulla kun mönkijä on kuomu kärrissä, niin sinne ei voi kovin tehokasta lämmitintä laittaa. Ja virtakin on vähän siinä ja siinä, kun kerros talossa asuu.
Tästähän on puhetta jo ollutkin. Ei kuomulliseen kärryyn, sinne se kosteus haihtuu ja voi joutua ei toivottuun paikkaan. Sähköosat ovat herkkiä. Myös vaijereilla on taipumus jäätyä pienessä suljetussa tilassa sulattamisen takia.
mima
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 26 Elo 2005 19:20
Mönkijä:: Polaris 1000XP
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja mima »

anton kirjoitti:
mima kirjoitti:Juu tartteis saada joku sulatus konsti. Mulla kun mönkijä on kuomu kärrissä, niin sinne ei voi kovin tehokasta lämmitintä laittaa. Ja virtakin on vähän siinä ja siinä, kun kerros talossa asuu.
Tästähän on puhetta jo ollutkin. Ei kuomulliseen kärryyn, sinne se kosteus haihtuu ja voi joutua ei toivottuun paikkaan. Sähköosat ovat herkkiä. Myös vaijereilla on taipumus jäätyä pienessä suljetussa tilassa sulattamisen takia.
Tiedetään tiedetään. Mutta kun ei ole muutakaan paikkaa missä säilytän.Mut oon edelleen sitä mieltä, et parempi sen kuomun alla, kun ilman kuomua varkaiden silmien alla
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

melkeinpä jos ei tallia ole niin kuumailmapuhallin ja sit vasaralla ja ruuvimeisselillä hakkaamaan jäät pois.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Vastaa Viestiin