Roosa999 kirjoitti:onko kohteeseen siirto hinnassa vai kilsat päälle? Onko starttikustannuksia?
"Rala" sääntöjen mukaan koneen siirto on asiakkaalle maksullista korkeintaan 30km asti. Koneen pois vienti ilmaista. Yllättäen tämä ei toteudu kuin isoilla asiakkailla.
Roosa999 kirjoitti:Mitä maksaa valtra/wille/ramer jne tuntihinta stadissa tänään?
Avanti 60€ tunti+alv
Traktori aliurakointi (mm.kesko)35-45€tunti+alv. (90-150hv) ilman työlaitteita ja polttoaineita jotka tulee pääurakoijalta. (tulispa talvi ja tappas maataloustuet)
Wille/lundberg 47-90€/tunti+alv riippuen varustuksesta ja asiakkaasta.
Tere. Mulla on kaupungin hiihtolatujen kunnossapitourakka. Alku- ja lopputalvesta ladut kunnostetaan telamönkkärillä. Varalla on mtk. polle ja silloin kun lunta on tarpeeksi käytössä rinnetamppari. Lisäksi mönkkärillä jotain satunnaisia hommia. esim puunajoa ja maastokuljetuksia..
No pitääpä laittaa näin eräs käyttäjäryhmä; kalastajat. Olen vuosia harjoittanut sivutoimista kalastusta ja täytyy sanoa, että kyllä mönkijä on kustannustehokas laite minulle.
Talvisin olen ajellut parilla kiinalaisella, peräkärry perässä ja nyt menneen talven Polariksen 500 ho:lla. Vaikka on ollutkin vetinen ja luminen talve, kyllä mönkijä peräkärryineen on toiminut hienosti, varsinkin alkutalvesta hankkimani Polaris. Plussapuolelle nykyisellä laitteellani voin vielä lisätä, että tuo tiellä liikkuminen kärryn kanssa on täysin laillista ja näinollen helpottaa pyyntivälineistön siirtelyä.
Huolimatta paksusta lumipeitteestä sohjoineen, kalusto on pelittänyt aivan loistavasti ja nyt 7.4. hain pyydykset pois ja edelleenkin ajelin koko lenkkini mönkijällä.
Kesäaikaan kun joudun miltei tiettömien vesistöjen rantaan ajamaan välineistöni, vaihtokaluston jne, enpä osaisi kuvitella miten homma menisi ilman mönkijää.
Mönkijä on soveliain kevyeen työhön tai sillointällöin tapahtuviin ajoihin jos ammatikseen käyttää.Ensinnäkin mönkijöissä pitäisi olla riittävästi painoa jos vetää kuormia,mekaanin vaihteisto ja vaihteenvalitsin jos menee tieltä metsään koska muutaman kilometrin päässä tiestä oleva sähkövikaan kompastunut vaihteenvalitsin aiheuttaa harmaita hiuksia.Maastossa tarvitaan ryömintäaluetta,on turha sanoa että remmivedolla siellä pärjätään jos on mättäikkö ja kuormaa perässä.
Tuho1/95 kirjoitti:
Ihan referenssinä: kyykytin mönkijällä kaupungin 6600 sarjan valtran samalla plaanilla sekä alueen laajuudessa että työnlaadussa. Ja lunta oli +40cm alla jäätä, ja molemmat koneet ilman ketjuja. Valtran kuljettaja ei tosin ole saanut työhön ohjausta konelumitöihin, eikä niitä varsinaisesti tee.
Tainnu se valtran kuski olla joku ensikertaa raktoria ajamas? käretönki pitää olla jos mönkijälle häviää raktorilla ja varsinki jos nuonki paljo lunta...
Kuinka leviät aurat teillä oli käytös? ja minkälainen auraus alue? siis pihaa vai jotaki kapiaa tuvan nurkka pyörätietä?
urakoija-jns kirjoitti:Maastossa tarvitaan ryömintäaluetta,on turha sanoa että remmivedolla siellä pärjätään jos on mättäikkö ja kuormaa perässä.
Pari kuukautta vedelly mättäikössä runkoa ja rankaa tienlaitaan remmivedolla,ei ongelmia,hyvin jaksaa,voi ajaa hiljaa.
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Tuho1/95 kirjoitti:
Ihan referenssinä: kyykytin mönkijällä kaupungin 6600 sarjan valtran samalla plaanilla sekä alueen laajuudessa että työnlaadussa. Ja lunta oli +40cm alla jäätä, ja molemmat koneet ilman ketjuja. Valtran kuljettaja ei tosin ole saanut työhön ohjausta konelumitöihin, eikä niitä varsinaisesti tee.
Miksi tätä ei ole siirretty jo vitsi ketjuun.
Paitsi että et kyllä sanonut että mitä sillä mönkiällä siellä laanilla teit?
Pari kuukautta vedelly mättäikössä runkoa ja rankaa tienlaitaan remmivedolla,ei ongelmia,hyvin jaksaa,voi ajaa hiljaa.
En tiedä käytänkö mönkijää paljon vai vähän tämän sivuston käyttäjiin verrattuna mutta yhtä sun toistakin kokemusta karttunut muistaakseni reilun kymmenen vuoden aikana.Aloitin Hondan 350.llä ja nyt on ihan eri kokoluokan mönkkäri.Myös minä väitän aikaisemman kirjoittajan kanssa että mekaaninen vaihteisto on ammattikäytössä metsässä verraton peli ja ylivoimaisesti parempi kuin remmiveto.Se kokemuksen perusteella.Huulenheitto on tietysti sallittua nimimerkin suojassa mutta tosiasiat on toisenlaisa.Kun metsässä pitää edetä hitaasti niin silloin ei voi olla kaasu pohjassa vaikka käyttäisi hidasta aluetta.Ja jos etenee pienillä kierroksilla niin momentti on pieni ja vetoteho loppuu.Onko jollain erilainen mönkijä jossa pienillä kierroksilla momentti on suurimmillaan kuten sähkömoottorissa?Minulla kaikki muu on kestänyt mönkijöissä mutta remmi on kulutustavaraa.Lisäksi kerron että käytän mönkijää todella varovaisesti revittämättä.Kun eräs mönkijäkauppias revitti mönkijää liikkeen pihassa niin olisi mieli tehnyt ampua niin sääliksi kävi se rääkkäys.
Niin miksikö luovuin Hondastani.Työkäytössä vetokoneessa pitää olla painoa.Sitä tosiasiaa ei muuksi muuta edes remmivetoisen mönkkärin myyjä.Muuten työkäyttöönkin pätee se fysiikan sääntö että lepokitka on suurempi kuin liukukitka.
Työkäyttöön mönkijän pitäisi olla painava,moniportainen mekaaninen vaihteisto,yksinkertainen rakenteeltaan ja jos olisi hydrauliikan ulostulo niin lisävarusteetkin toimisi.Jos meinaa jotain tulosta saada työstä niin mönkijä ei jouda korjaamolle jatkuvasti.Valitettavasti testaajat ohjaa mönkijänsuunnittelua väärään suuntaan ja eikös norsunkorvankoisen pihvin perässäjuoksijat kirjoita suunnittelun erinomaisista saavutuksista.
Meitsiä kiinnostaisi tuo Hondan momentti vehje. Ja taas toisaalta siinä remmivedossakaan ei ole mitään vikaa jos vaan välitykset saisi kohdalleen... Koska mikään muu ei ratkaise kuin se viimeinen euro joka jää viivan alle.
T: 39795 km ajetun Kawan omistaja.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
Esitteessä ei joko ollut tai en ymmärtänyt että oliko siinä se vai ei.
Ja jatketaan haaveilua ja kysytään että onko ne miten läjässä kestäviä laitteita? Ja onko minkälainen suojaus ettei pysty keittämään sitä momenttia pilalle(tehorajoitus lauhdutin tms.)
Ainakin nyt näyttää että se on omassa käytössä remmi/vuosi ja 170 egeä/laaki niin kymmeneen vuoteen tuolla rahalla alkaa olemaan jo merkitystä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
Bj Andy kirjoitti:Onkos siinä rubikonnassa pikkupuoli ??
On.
Bj Andy kirjoitti:Ja jatketaan haaveilua ja kysytään että onko ne miten läjässä kestäviä laitteita? Ja onko minkälainen suojaus ettei pysty keittämään sitä momenttia pilalle(tehorajoitus lauhdutin tms.)
Keittämään momenttia Rinconissa on momentinmuunnin.