hondan lukko

Keskustelua Honda mönkijöistä.
oretna
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Kesä 2006 17:13

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja oretna »

Manuaali sanoo, että järjestys on AABBAABBAABB, eli kaks samaa vierekkäin. Oikein kasatun huomaa siitä, että sitä pystyy kevyesti sormin pyörittelee sillon kun siellä ei ole jousta. Vähän kaksjakonenhan juttu tuo perän kiristys on. Menokyky kyllä paranee, mutta toisaalta taas muutuu jonkin verran puskevammaks, jonka takia vaatii huomattavasti agressiivisempaa ajotyyliä. Onhan se ihan hauska ajettava, mutta toisaalta taas sit kruisaillessa ärsyttävää. Ois kyllä helkkarin makee peli jos kireyttä pystyis säätämään ilman, että tarvis perää purkaa. Tai no sais tehoa ja vaihteitakin olla vähän enemmän, eikä toi alustakaan niin unelma ole.. Pjaska mikä pjaska.
crf450 ja rincon
larmatin
6WD
Viestit: 551
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
Paikkakunta: Perttula

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja larmatin »

No nyt on kasattu pareittain ne palat.
Toimii normaalisti ja on tuntuu olevan sopivan jäykkä. Nyt viikonloppua odotellessa jotta metsään pääsee toteuttamaan iänikuisia viettejä \:D/
Kiitos vinkeistä.

Tosiaan aikas bueno homma että pitää suositella muillekkin.
ToniR81

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Niin, jos voisi suunnittelun aloittaa aivan alusta niin saattaisin miettiä ratkaisua niin että perus asennossa vain yksi rengas takana vetäisi. Napista neliveto päälle ja edessä vetäisi vain yksi rengas(siis 2 yhteensä, yksi edessä ja yksi takana). Sitten vielä napit lukoille eteen ja taakse, perus tappilukko, paikallaan kytkettävä, hitaasti liikkeelle lähtien ja olisi 100% lukko joka nurkalle... Itse en ainakaan tarvitse normaali ajossa vetoa kuin yhdellä renkaalla, ja jos takaa saisi lukon pois voisi myös nurmikolla tms ajaa rikkomatta pintaa niin helposti. Kun taas menee metsään ja tarvitsee vetoa, voisi lukot lyödä päälle....
petaha82
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 14 Touko 2011 05:55
Mönkijä:: Honda TRX 420 FA 2011

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja petaha82 »

ToniR81 kirjoitti:Niin, jos voisi suunnittelun aloittaa aivan alusta niin saattaisin miettiä ratkaisua niin että perus asennossa vain yksi rengas takana vetäisi. Napista neliveto päälle ja edessä vetäisi vain yksi rengas(siis 2 yhteensä, yksi edessä ja yksi takana). Sitten vielä napit lukoille eteen ja taakse, perus tappilukko, paikallaan kytkettävä, hitaasti liikkeelle lähtien ja olisi 100% lukko joka nurkalle... Itse en ainakaan tarvitse normaali ajossa vetoa kuin yhdellä renkaalla, ja jos takaa saisi lukon pois voisi myös nurmikolla tms ajaa rikkomatta pintaa niin helposti. Kun taas menee metsään ja tarvitsee vetoa, voisi lukot lyödä päälle....
Samoilla linjoilla ollaan, itselläkin on ollut tilanteita että tarvitsee ajaa ruoholla, lisäksi tilanteita jossa on tarvinnut käydä asfaltilla kääntämässä, sen verran haraa vastaan se jäykkä perä että ihan sääliksi käy perän rattaita(en tiedä onko huoli aiheellinen). Mielelläni ottaisin kyllä molempiin päihin ihan normaalit lukot joita saisi oman mielensä mukaan kytkeä päälle ja pois.
ToniR81

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jos jäykkä perä, ei mikään perän osa rasity yli kestokyvyn...ei edes lähelle.

Risuperäisissä vetarit saavan kovemman rasituksen näin, mutta ei edelleenkään sietokyvyn lähelle. Ei vaikuta rattaiden rasitukseen, sen enempää kuin vedättäminen kuorma perässä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ToniR81

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Niin, tokihan se järjen käyttö pitäisi olla sallittua, mutta toisaalta. Laitteet koitetaan tehdä myös niille ketkä ei järkeä käytä. Mönkijä on sen luokan laite että ollessaan vain yhden vetävän pyörän varassa alkanee se sutimaan pinnalla kuin pinnalla paljon ennenkuin mitään pitäisi hajota. Ja ennenkuin sen pitäisi alkaa sutimaan se järkevä kuljettaja kytkee lisää niitä vetäviä pyöriä peliin ja näin matka jatkuu ongelmitta. Mutta vaikkapa nurmikkoa leikatessa ei varmasti mikään osa laitteesta joudu liian tiukille jos edessä ja takana vetää vain yksi pyörä. Tokihan kun kärryn kanssa mennään ja varsinkin kuorman kanssa niin tuosta pito ongelmastakin johtuen tulisi varmasti lyötyä lisää vetäviä pyöriä peliin.

Mutta tässä ollaan juuri siinä veteenpiirretyllä viivalla tasapainoilemassa että voisiko moisen viritelmän tehdä, jos voisi niin voisiko se olla kaupallinen, jos niin voisiko sitä myydä kaikille... Eli pidetään siis 100%lukko takana ja edessä mitä nyt sattuu missäkin mallissa olemaan... Näin laitetta voidaan myydä kaikille ja se kestää. Tuntuu toisinaan tyhmältä että miksi muutamasta tyhmästä kärsii kaikki muut. Oli kyse sitten aseluvista tai liikennesäännöistä tms....
Avatar
JSSM
6WD
Viestit: 298
Liittynyt: 21 Elo 2011 19:56
Mönkijä:: Can-Am 1000 T3 -17

Hondaan jälkiasennuslukko etupäähän?

Viesti Kirjoittaja JSSM »

Ohjatkaa oikeaan paikkaan jos tätä on kysytty aikaisemmin..

Kuulin että hondaan olisi saatavana jälkiasennuslukko etupäähän. Pitääkö paikkaansa? 680 rinconin omistaja kertoi sellaista. Jos on niin miten käytännössä sellainen hoituisi ja miten kestävyys jos se on jälkiasennus? Mahtaa maksaakin jos sellaisen laittaa mikäli sitä ylipäätään on saatavana.

(Mikähän lie kun hondassa ei ole etulukkoa? Mielestäni loistava mönkijä pilataan sillä.. siis minun mielipide. Ajattelen lähinnä 680 rinconia. Tässä kun olisi lukko etupäässä ja ohjaustehostin niin olisi lähes täydellinen peli!)
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hondaan jälkiasennuslukko etupäähän?

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Viimeksi muokannut jukka81, 23 Tammi 2012 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelin jänkhän mainitseman ketjun jatkoksi
ruubert
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Tammi 2012 20:46

Re: Hondaan jälkiasennuslukko etupäähän?

Viesti Kirjoittaja ruubert »

JSSM kirjoitti:(Mikähän lie kun hondassa ei ole etulukkoa? Mielestäni loistava mönkijä pilataan sillä.. siis minun mielipide. Ajattelen lähinnä 680 rinconia. Tässä kun olisi lukko etupäässä ja ohjaustehostin niin olisi lähes täydellinen peli!)
Mulla on kokemusta rinconista vasta parin kuukauden ajalta. Viikonloppuna olin melkoisen pahassa paikassa ja taas etujarrukikka pelasti. En tiedä miten se mekaanisesti toimii, mutta kaikki neljä pyörää saa sillä vetämään. Ja ilman lukkoa. Harkitsin itsekin lukon hommaamista, mutta tällä hetkellä en ainakaan tarvitse.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Kytkettävä lukko löytyy hondan TÄSTÄ mallista. Amerikan huhujen mukaan lukon toimivuutta kokeillaan ensin tuossa vekottimessa. Eihän sitä tiedä vaikka moinen lukko eksyisi näihin pienempiin malleihinkin ihan lähi tulevaisuudessa. :roll:
Big-X
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Huhti 2009 22:00
Mönkijä:: honda 300 4x4 -90
Paikkakunta: Kalajoki

Hondanlukko asiaa

Viesti Kirjoittaja Big-X »

Elikkäs, aloin tuohon vanhukseen (Honda 300 trx 4x4, -91) kamppeeseen lukkoa haeskeleen eteen, mutta eipä ollu saatavilla enään valmistajalta eikä oikein mistään muualtakaan ellei jollaki nyt satu olemaan hyllyssä semmosta myydä(detroitlocker) ??
mutta kuitenki semmosta ajattelin että detroittiahan ois saatavana rincoon ja 420:seen.. mitenhän tuota rincon/420 lukkoa voisi soveltaa tuohon vanhuksen etumurikkaan?? Eli onko kukaan moista tehny tai edes yritetty tehdä?? jos on niin nyt sitte ohjeistus oisi tarpeen, kertokaas nyt tietäjät ja muut näprääjät :D , se etupää on saatava lukkoon keinolla tai toisella :twisted: tokikaan kemppilukko ei ole vaihtoehto :?
Vönkijä:Honda 300 fourtrax
Kun pojista varttuu miehiä niin lelut senku suurenee :)
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Lukko ! Lepo.

Kuva

Koko systeemi löytyy vaikka täältä.http://fiche.worldofpowersports.com/cyc ... =206&B=43
Joku kyseli Suretrac Etuperän perään ja koska asia oli iteltäkin hukassa niin piti kaivaa kuva ja perehtyä aiheeseen itsekkin.

Eli tässäkään ei ole tasauspyörästöä vaan kytkinmekanismi joka antaa "vetoedun" joko uloimmalle tai helpommin pyörivälle pyörälle.

Eli tämä selittää yhden omasta mielestä ihmeellisen kiinnijäämisen kun en ymmärtäny avittaa tuolla jarrulla.

Jos joku ei tiedä mikä on tasauspyörästö niin.http://www.youtube.com/watch?v=maKTpFXjro4

Tai sitten hieman kuivemmin. http://www.autowiki.fi/index.php/Tasaus ... A4st%C3%B6

Alhaalla lontoonkielinen esimerkki aiheesta Suretrac.
Compare this to pushing a child on a playground carousel. When the carousel is at rest, it's easy to grab onto the push bars, run around in a circle and push your kid to the limit of nausea with some hard acceleration. When your child has become acclimated to the 2 g's of force being exerted and is screaming for you to push faster, however, it's difficult to transfer the same amount of force you did when the carousel was at rest. If you're lucky, you'll manage to get a couple of fingers on a passing bar sprinting at top speed and not pull a face plant.
The opposite happens to the slow cam. The shift of the teeth allows more surface area contact between the teeth of the cam follower and the teeth of the slow-face cam. Because the cam is slow, it's easier to transfer monster amounts of torque from the cam follower, which is moving faster. This is like accelerating the carousel from its resting state. The force exerted on the fast cam is going to be small, while the force on the slow cam will be great. Power is transferred to the wheels that grip, and everyone drives off happy.-J.G.
http://www.iwsti.com/forums/drivetrain- ... -long.html
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Bj Andy kirjoitti:Eli tässäkään ei ole tasauspyörästöä vaan kytkinmekanismi joka antaa "vetoedun" joko uloimmalle tai helpommin pyörivälle pyörälle.

Eli tämä selittää yhden omasta mielestä ihmeellisen kiinnijäämisen kun en ymmärtäny avittaa tuolla jarrulla.
Nähdäkseni systeemi pyrkii normaaleissa pito-olosuhteissa, eli kun etupyörien pitoerot (renkaiden pyörimistä vastustavat voimat) ovat tietyn haarukan sisällä, siirtämään valtaosan vedosta nimenomaan pitävämmälle pyörälle. Tämä toimii niin kauan kunnesse jompi kumpi vetävistä etupyöristää kadottaa pidon lähes kokonaan tai irtoaa kokonaan maasta. Tällöin veto siirtyy irtiolevalle pyörälle ja Honda on jumissa kun tatti pashanderissa. Silloin jarrukikka lisää vastusta tyhjää pyörivälle pyörälle ja saa systeemin ikään kuin tasapainoon, siirtämään voimaa jälleen myös toiselle pyörälle. Eli tietyssä haarukassa etupyörien välisen pidon suhteen toimii erinomaisesti mm. parantaen ohjautuvuutta, mutta kriittisessä tilanteessa toimii käytännössä jopa etenemistä heikentävästi.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Eli just varmaankin näin. Jos toinen pyörä jo sutii ja vaikka sinne sitä pitoa alkaisi tulla lisääkin niin voimaa ei normi tasauspyörästön tavoin ala siirtyä sille toiselle pyörälle ennenkuin sen sutimisen lopettaa joko kaasulla tai jarrulla.

Ja sitä voimaahan ei ny varsinaisesti "siirretä" vaan tuon systeemin jousi pitää hampaat otteella tiettyyn momenttiin asti jonka jälkeen kun hammaskosketus häviää niin se ei sitten palaudu ennenkuin pyörät käy samassa nopeudessa ja jos pyörät pyörii samaa nopeutta niin silloin tuo hammaskosketus ei mahdu irtoamaan kummaltakaan puolelta vaan molemmat pyörät vetää kait jokseenkin ankanmarssia ja mutkassa taas tuo osa 25 pääsee pujottelemaan molempien puolien hampaiden "lomitse" . Näin niiku tuota kuvaa tutkimalla.

Eli en ihmettele noita aiemmpia kirjoituksia siitä miten vetää naamaa virneeseen kun on vaihettu joku detroitti tms. sinne tilalle. Vaikka se ei hyvä ole etuperässä sekään mutta sitä ei tarvi osata käyttää vaan se nappaa kiinni silloin kun tarvitaan.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Vastaa Viestiin