Aseen kuljettaminen mönkijällä?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
jami85
Tracks
Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14

Re: pyssyjen kuljetus mönkkärillä

Viesti Kirjoittaja jami85 »

silloin ku omistin tieliikenne mönkiän niin kysyin paikalliselta nimismieheltä että missä saan kuljettaa sillä asetta?? niin vastaus oli että sellaisilla teillä jossa myös autoilla pääsee,myös maastureilla, ja kertoi vielä itsekin rikkoneensa hirvijahissa lakia koska oli ajanut 4WD hiacensa ojapenkan toiselle puolen hirvijahissa(n,2m) penkan taka.

eli se tie mikä riippuu siinä laittomuuden rajoilla niin voikin olla laillista ja taas ei...sitä on aika hankala määrittää ainaki täällä..täälä pääsee autoilla ihan hyvin minne vain mutta maasturilla sinne minne ei niin vain mennäkään ja mönkiällä pääsee minne vaan... ota siitä sitte selvää????...???
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
ViiMax
Tracks
Mönkijä:: Sp 500

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Juu nää on vaikeita asioita ja melkeinpä viranomaisten puolesta tulkintakysymyksiä, mutta heitetääs tällanen kuva ihan randomilla.

Kyllähän tuon helposti pystyy h-autollakin ajamaan, mutta jos ei näy missään kartoissa niin maastoksihan se luetaan, vai ei ?

Kuva
Laajoki
2WD
Mönkijä:: Honda TRX 350 FM 4x4 Fourtrax

Viesti Kirjoittaja Laajoki »

ViiMax kirjoitti:Juu nää on vaikeita asioita ja melkeinpä viranomaisten puolesta tulkintakysymyksiä, mutta heitetääs tällanen kuva ihan randomilla.

Kyllähän tuon helposti pystyy h-autollakin ajamaan, mutta jos ei näy missään kartoissa niin maastoksihan se luetaan, vai ei ?

Kuva
maalaisjärjellä ajateltuna tuota kuvassa olevaa tietä pitkin saisi kulettaa asetta moottoriajoneuvolla.
ToniR81

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dealer
6WD
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse olen metsästellyt samoilla alueilla vuosikausia, kuluneena syksynä ensimmäiset reissut mönkijällä.
Ensin mietin että mihinkähän saakka sillä voisi ajaa, sitten päätin että jätän mönkijän samoille paikoin kuin autonkin olen jättänyt.

Kuulemma
sanktiot eivät ole kovin vakavat vaikka todettaisiin että on syyllistytty aseen kuljettamiseen moottoriajoneuvolla maastossa kun asiaan ei liity muita rikkomuksia.
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

...mutta merkintä jää "kirjoihin",voipi vaikuttaa seuraavaan lupa hakemukseen näin sanoi meidän vallesmanni,ei sama asia,mutta merkintä kummiskin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
blackmoor
2WD
Mönkijä:: LT-4WDX -91

Re: Aseen kuljettaminen mönkijällä?

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.

Olisiko tämä laillista :)
dealer
6WD
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noin 100% varmuudella selittely ei auttaisi kiinni jäädessä :roll:

Tänään olikin vuoden ensimmäinen päivä kun kuljettelin asetta mönkijällä, mutta EI maastossa.
tryyk1
6WD
Mönkijä:: Canamilla mennään

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

blackmoor kirjoitti:Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.

Kyllä tuo on ihan laillista. Saman asian ajaa jos viet aseen osina kahdella eri reissulla kohteeseen.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
jänkhä
Tracks
Mönkijä:: Can-Am

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

tryyk1 kirjoitti:
blackmoor kirjoitti:Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.

Kyllä tuo on ihan laillista. Saman asian ajaa jos viet aseen osina kahdella eri reissulla kohteeseen.
Veikkaan kuitenkin sakon rapsahtavan, jonka oikeellisuuden voi sitten punnita sakon kiistämisen jälkeen oikeudessa.

Tästä topikista tulee valitettavasti mieleen ihmisen hassun mielen ettei metsälle enää päästä muuten kuin koneen voimalla, enää ei viitsitä/haluta kävellä metsästyspaikoille.
Onko nykymetsästäjästä tullut laiska vai mukavuudenhaluinen?
blackmoor
2WD
Mönkijä:: LT-4WDX -91

Viesti Kirjoittaja blackmoor »

jänkhä kirjoitti:
tryyk1 kirjoitti:

Veikkaan kuitenkin sakon rapsahtavan, jonka oikeellisuuden voi sitten punnita sakon kiistämisen jälkeen oikeudessa.

Tästä topikista tulee valitettavasti mieleen ihmisen hassun mielen ettei metsälle enää päästä muuten kuin koneen voimalla, enää ei viitsitä/haluta kävellä metsästyspaikoille.
Onko nykymetsästäjästä tullut laiska vai mukavuudenhaluinen?
niin no mitäpä sitä mönkijälläkään. Jalan ja hevosella pääsee samoihin paikkoihin. Ja mitä moottorisahallakaan, kaarisaha vain käyttöön. Kyse ei välttämättä ole laiskuudesta, vaan joa kerran on koneet keksitty miksi niitä ei käyttäisi.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mutta kun aseen kuljetus on moottorikäyttöisellä ajoneuvolla maastossa kielletty niin miksi pitää etsiä porsaanreikää ja kiertää lakia, vain siksi että mönkijä on keksitty? Mä olen jänkhän kanssa samoilla linjoilla, mettäreissut ja mönkimiset erikseen.
Kylätason mönkijäkuski
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Koheltaja kirjoitti:Mä olen jänkhän kanssa samoilla linjoilla, mettäreissut ja mönkimiset erikseen.
Itse taas olen molempia harrastavana sitä mieltä, että mikä olisikaan hienompaa kuin yhdistää nämä kaksi. Toki hommassa pitäisi olla jujua. Lyhyt sladittelu kivääri tanassa hirvitornin juureen ei kiinnostaisi pätkän vertaa, mutta sanotaan vaikka että kohde olisi kaukaisempi korpisuo ja ohjelmassa vaikka teerijahti. Mönkijällä kulkisi mukavasti leiri-, metsästys- ym. varusteet. Raikkaana syysiltana mönkijällä rauhallisesti edeten kohti päämäärää pääsisi mukavaan fiilikseen. Perillä leirityminen notskin ääreen, parit kärtsärit ja unta. Varhain aamulla jahtiin, tietenkin ilman mönkijää. Kyllä tuossa viikonloppu vierähtäis hienosti ja olishan tossa sisältöä siinä missä jonossa kuraränniä pitkin ajelemisessa tai mutahaudassa rypemisessä, yhtään em. hupeja väheksymättä.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
jonkko
4WD
Mönkijä:: Polle

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Mitenkäs jousien kanssa,ne kun ei ole ruutimetsästys aseita?
Siis taas ihan vaan leirin kamojen kuskaamiseen mönkiällä ja jousi siinä samalla.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kuljetuksessa koskee samat säännöt kuin ruutiaseille. Mutta, jos jousi on alle 40 paunainen niin se ei ole metsästysase, silloin metsästyslaki ei käsittääkseni ainakaan kiellä jousen kuljettamista moottoriajoneuvolla metsässä?
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin