Aseen kuljettaminen mönkijällä?
- jami85
- Tracks
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
Re: pyssyjen kuljetus mönkkärillä
silloin ku omistin tieliikenne mönkiän niin kysyin paikalliselta nimismieheltä että missä saan kuljettaa sillä asetta?? niin vastaus oli että sellaisilla teillä jossa myös autoilla pääsee,myös maastureilla, ja kertoi vielä itsekin rikkoneensa hirvijahissa lakia koska oli ajanut 4WD hiacensa ojapenkan toiselle puolen hirvijahissa(n,2m) penkan taka.
eli se tie mikä riippuu siinä laittomuuden rajoilla niin voikin olla laillista ja taas ei...sitä on aika hankala määrittää ainaki täällä..täälä pääsee autoilla ihan hyvin minne vain mutta maasturilla sinne minne ei niin vain mennäkään ja mönkiällä pääsee minne vaan... ota siitä sitte selvää????...???
eli se tie mikä riippuu siinä laittomuuden rajoilla niin voikin olla laillista ja taas ei...sitä on aika hankala määrittää ainaki täällä..täälä pääsee autoilla ihan hyvin minne vain mutta maasturilla sinne minne ei niin vain mennäkään ja mönkiällä pääsee minne vaan... ota siitä sitte selvää????...???
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
- ViiMax
- Tracks
- Mönkijä:: Sp 500
Juu nää on vaikeita asioita ja melkeinpä viranomaisten puolesta tulkintakysymyksiä, mutta heitetääs tällanen kuva ihan randomilla.
Kyllähän tuon helposti pystyy h-autollakin ajamaan, mutta jos ei näy missään kartoissa niin maastoksihan se luetaan, vai ei ?

Kyllähän tuon helposti pystyy h-autollakin ajamaan, mutta jos ei näy missään kartoissa niin maastoksihan se luetaan, vai ei ?

-
- 2WD
- Mönkijä:: Honda TRX 350 FM 4x4 Fourtrax
maalaisjärjellä ajateltuna tuota kuvassa olevaa tietä pitkin saisi kulettaa asetta moottoriajoneuvolla.ViiMax kirjoitti:Juu nää on vaikeita asioita ja melkeinpä viranomaisten puolesta tulkintakysymyksiä, mutta heitetääs tällanen kuva ihan randomilla.
-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen metsästellyt samoilla alueilla vuosikausia, kuluneena syksynä ensimmäiset reissut mönkijällä.
Ensin mietin että mihinkähän saakka sillä voisi ajaa, sitten päätin että jätän mönkijän samoille paikoin kuin autonkin olen jättänyt.
Kuulemma sanktiot eivät ole kovin vakavat vaikka todettaisiin että on syyllistytty aseen kuljettamiseen moottoriajoneuvolla maastossa kun asiaan ei liity muita rikkomuksia.
Ensin mietin että mihinkähän saakka sillä voisi ajaa, sitten päätin että jätän mönkijän samoille paikoin kuin autonkin olen jättänyt.
Kuulemma sanktiot eivät ole kovin vakavat vaikka todettaisiin että on syyllistytty aseen kuljettamiseen moottoriajoneuvolla maastossa kun asiaan ei liity muita rikkomuksia.
-
- Tracks
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
...mutta merkintä jää "kirjoihin",voipi vaikuttaa seuraavaan lupa hakemukseen näin sanoi meidän vallesmanni,ei sama asia,mutta merkintä kummiskin.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- 2WD
- Mönkijä:: LT-4WDX -91
Re: Aseen kuljettaminen mönkijällä?
Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.
Olisiko tämä laillista
Olisiko tämä laillista

Noin 100% varmuudella selittely ei auttaisi kiinni jäädessä
Tänään olikin vuoden ensimmäinen päivä kun kuljettelin asetta mönkijällä, mutta EI maastossa.

Tänään olikin vuoden ensimmäinen päivä kun kuljettelin asetta mönkijällä, mutta EI maastossa.
- tryyk1
- 6WD
- Mönkijä:: Canamilla mennään
Kyllä tuo on ihan laillista. Saman asian ajaa jos viet aseen osina kahdella eri reissulla kohteeseen.blackmoor kirjoitti:Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.
Olisiko tämä laillista
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
Veikkaan kuitenkin sakon rapsahtavan, jonka oikeellisuuden voi sitten punnita sakon kiistämisen jälkeen oikeudessa.tryyk1 kirjoitti:Kyllä tuo on ihan laillista. Saman asian ajaa jos viet aseen osina kahdella eri reissulla kohteeseen.blackmoor kirjoitti:Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.
Olisiko tämä laillista
Tästä topikista tulee valitettavasti mieleen ihmisen hassun mielen ettei metsälle enää päästä muuten kuin koneen voimalla, enää ei viitsitä/haluta kävellä metsästyspaikoille.
Onko nykymetsästäjästä tullut laiska vai mukavuudenhaluinen?
-
- 2WD
- Mönkijä:: LT-4WDX -91
niin no mitäpä sitä mönkijälläkään. Jalan ja hevosella pääsee samoihin paikkoihin. Ja mitä moottorisahallakaan, kaarisaha vain käyttöön. Kyse ei välttämättä ole laiskuudesta, vaan joa kerran on koneet keksitty miksi niitä ei käyttäisi.jänkhä kirjoitti:Veikkaan kuitenkin sakon rapsahtavan, jonka oikeellisuuden voi sitten punnita sakon kiistämisen jälkeen oikeudessa.tryyk1 kirjoitti:Kyllä tuo on ihan laillista. Saman asian ajaa jos viet aseen osina kahdella eri reissulla kohteeseen.blackmoor kirjoitti:Vanha aihe, mutta tällaista mietiskelin, että jos annan omasta haulikosta piipun kaverille ja hän antaa omansa mulle, ja laitamme aseen osat suojukseen, voiko niitä silloin kuljettaa maastossa mönkijällä? Tällöinhän kyseessä EI ole aseen kuljettaminen vaan aseen osien. MEillä on 2 asetta, mutta kumpikaan ei pysty ilman toisen osia laittamaan asetta ampumakuntoon, eli kamulla olisi puolet mun aseesta ja puolet omasta, ja mulla samalla lailla.
Olisiko tämä laillista
Tästä topikista tulee valitettavasti mieleen ihmisen hassun mielen ettei metsälle enää päästä muuten kuin koneen voimalla, enää ei viitsitä/haluta kävellä metsästyspaikoille.
Onko nykymetsästäjästä tullut laiska vai mukavuudenhaluinen?
Mutta kun aseen kuljetus on moottorikäyttöisellä ajoneuvolla maastossa kielletty niin miksi pitää etsiä porsaanreikää ja kiertää lakia, vain siksi että mönkijä on keksitty? Mä olen jänkhän kanssa samoilla linjoilla, mettäreissut ja mönkimiset erikseen.
Kylätason mönkijäkuski
Itse taas olen molempia harrastavana sitä mieltä, että mikä olisikaan hienompaa kuin yhdistää nämä kaksi. Toki hommassa pitäisi olla jujua. Lyhyt sladittelu kivääri tanassa hirvitornin juureen ei kiinnostaisi pätkän vertaa, mutta sanotaan vaikka että kohde olisi kaukaisempi korpisuo ja ohjelmassa vaikka teerijahti. Mönkijällä kulkisi mukavasti leiri-, metsästys- ym. varusteet. Raikkaana syysiltana mönkijällä rauhallisesti edeten kohti päämäärää pääsisi mukavaan fiilikseen. Perillä leirityminen notskin ääreen, parit kärtsärit ja unta. Varhain aamulla jahtiin, tietenkin ilman mönkijää. Kyllä tuossa viikonloppu vierähtäis hienosti ja olishan tossa sisältöä siinä missä jonossa kuraränniä pitkin ajelemisessa tai mutahaudassa rypemisessä, yhtään em. hupeja väheksymättä.Koheltaja kirjoitti:Mä olen jänkhän kanssa samoilla linjoilla, mettäreissut ja mönkimiset erikseen.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Mitenkäs jousien kanssa,ne kun ei ole ruutimetsästys aseita?
Siis taas ihan vaan leirin kamojen kuskaamiseen mönkiällä ja jousi siinä samalla.
Siis taas ihan vaan leirin kamojen kuskaamiseen mönkiällä ja jousi siinä samalla.
Kuljetuksessa koskee samat säännöt kuin ruutiaseille. Mutta, jos jousi on alle 40 paunainen niin se ei ole metsästysase, silloin metsästyslaki ei käsittääkseni ainakaan kiellä jousen kuljettamista moottoriajoneuvolla metsässä?
Kylätason mönkijäkuski