Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
MKe
6WD
Viestit: 452
Liittynyt: 21 Helmi 2006 17:39
Mönkijä:: joku pärisevä

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MKe »

Mites toi laahain homma noissa 800 -07 ?
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mikli »

Kyllä tuo käsittääkseni on ns. "riskiryhmässä". Sen laahaimen voi helposti tarkastaa, ku nappaa venakopan auki ja kattoo, onko laahaimet kuluneet. Kannattaa välillä tuo nokkaketjun kiristin nollata. Siitäkin taitaa olla ohjeet jossain täällä foorumilla.
Matti K.
3WD
Viestit: 99
Liittynyt: 14 Syys 2011 12:42
Mönkijä:: Can Am

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Matti K. »

Luojan kiitos että vein pajalle huoltoon niinkuin aina ennenkin enkä alkanu ite roplaamaan, siellä tiesivät kattoa nuo laahaimet, eipä tuommoinen asia ole tullut mieleenkään kun tämä outti on ollut hyvinkin toimiva laite... Oisihan se ylläri joskus tullut kun ois vaan huristellu menemään. Huoltovälinä olemma pitäneet 100h.
Nyt selvisi 683 eur. kustannuksella 300h huolto + laahaimet ym. kilkkeet. Miten lie kun ajaa niin kauan kun kulkee.......?
tompsku
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 10 Maalis 2010 19:09
Mönkijä:: can am 650 outlander

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tompsku »

Toi on hyvä neuvo. Itelläkin laahain petti ja sen seurauksena jako oli hypänny yli,remontti sen mukainen... onneks oli vielä takuuta kaks viikkoa jäljellä :D Huoltomies totes mulle et nyt on-10 mallin laahaimet paikoillaan, jotka on parannetut versiot noista vanhoista joiden kans on ongelmia ollut. Siellä on ilmeisesti metalliliuska vahventamas rakennetta. Eli onks niitä heikompia laahaimia vielä noinkin pitkään-tiedä häntä,mut kannattaa tarkkailla.
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Aattelin jossain vaiheessa itse huoltaa nelisatkua...
Redlinea ostin kun sattui jo muutama purkki olemaan jemmassa.

Ölppää 3 litraa + suodatin
Etuperä LS 500ml
Takaperä non-LS 250ml
Ilmanputsari ja bensasuodin

Onkos tässäkin venttilisäädöt imu 0.10 / pako 0.15 ?

Tunteja 124h/4600km, 50h huolto tehtiin n. 74h kohdalla niin siitä +50h olisi tuo "100h" huolto ajankohtainen.
-PENA-
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Syys 2011 19:50
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja -PENA- »

Tuli pari viikkoa sitten hommattua ensimmäinen mönkijä. Vähän pihalla siis vielä näistä vehkeistä... Can-Am Outlander 400 EFI -08 on pihassa. Ajettu 2200 km.
Nyt pitäisi ainakin öljyt vaihdella, kunhan ehtii. Ohjemanuaalia minulla ei ole, siksi muutama kysymys:

- Onko moottorin/vaihteiston ölytilavuus todellakin 3 litraa?
- Mitä öljyä suosittelette ympärivuotiseen käyttöön?
- Mitä öljyä etuperään ja perään?
- Mikä sytytystulppa?
- Mistä kannattaisi tilata Canan osia, neuvokaapa hyvä nettikauppa :)

Kaikki vinkit olisi tervetulleita, pääsisi alkuun tämän harrastuksen kanssa.
Can-Am Outlander 400 EFI -08
mkn
6WD
Viestit: 308
Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mkn »

Kyllä, öljytilavuus on reipas 3 litraa. Tuossa ei ole erillisiä vaihteistoöljyjä kuten isommissa on. Vaihtoväli on pikkulohkossa 50h.
Suosittelen BRP:n omaa öljyä. Itsellä on Mobil 1 5W50, mutta se ei ole vaihteiston toiminnan kannalta paras vaihtoehto.
Etuperään BRP:n oma öljy. Taakse käy muistaakseni esim. Mobil SHC 75W90, mutta oljytilavuus on niin pieni että "kannattaa" laittaa samaa kuin etuperään. Takaperää EI täytetä täyttökorkin alalaitaan saakka (ei sitten likimainkaan!).
BRP users club sivuilta voit hommata ohjekirjan (PDF), ja googlella varmasti löytyy myös huoltomanuaalin PDF kopio.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Ajattelin seuraavassa huollossa tarjota reinolle uudet jäähynesteet. Passaakos tuohon laittaa ihan tota vihreää perusglykolia, ettei tarvi mitään eksoottisempaa?
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Canan/brp oma neste ainakin näyttäis olevan ihan perusvihreetä tavaraa. Varmaa en tiedä onko tuo erikoista nestettä vai peruslitkua. Kävin vielä kattomassa purkista, valmiiksi sekoitettua 50/50 suhteessa ethylene glykolia ja deionisoitua vettä.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Tack! Eiköhän sinne sitte uskalla lurauttaa ihan perustavaraa sisälle. :)
suortti
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja suortti »

Mites castrollin syntrax ls 75w-140 toimii etuperässä? Kellään kokemuksia? Vai onko mobilin mobilube syn ls 75w-90 parempaa?
tepa
6WD
Viestit: 845
Liittynyt: 09 Kesä 2004 00:20
Mönkijä:: xtp 1000r 2016

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tepa »

Matti K. kirjoitti:Luojan kiitos että vein pajalle huoltoon niinkuin aina ennenkin enkä alkanu ite roplaamaan, siellä tiesivät kattoa nuo laahaimet, eipä tuommoinen asia ole tullut mieleenkään kun tämä outti on ollut hyvinkin toimiva laite... Oisihan se ylläri joskus tullut kun ois vaan huristellu menemään. Huoltovälinä olemma pitäneet 100h.
Nyt selvisi 683 eur. kustannuksella 300h huolto + laahaimet ym. kilkkeet. Miten lie kun ajaa niin kauan kun kulkee.......?
menikö paikallekin tähän rahaan :?:
pano se on huonokin
Matti K.
3WD
Viestit: 99
Liittynyt: 14 Syys 2011 12:42
Mönkijä:: Can Am

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Matti K. »

Tottahan toki, ehjättynä ja huollettuna. Aina kuitenkin tarkistelen kotosalla ajan kanssa huollon jälkeen jotta on kaikki ok. Näinhän siis EI tarvitsisi tehdä jos juuri huollosta koneen hakee mutta mutta... Nyt oli unohtunut rasvata tukivarsien puslat ja vetarien nivelet, iteppä rasvailin. Muutoin en isommin voi moittia käyttämääni pajaa (Fennomotor, Kempele) Oikein asiantuntevaa porukkaa on siellä töissä, joskus jottain unohtuu heiltäkin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Matti K. kirjoitti:Oikein asiantuntevaa porukkaa on siellä töissä, joskus jottain unohtuu heiltäkin...
"Oikein asiantuntevia kirurgeja on siellä töissä, joskus jottain unohtuu heiltäkin..."

Jos laite on määräaikaishuollossa ja siitä maksetaan niin ei asiakkaan kuulu huollon jälkeen alkaa paikkailemaan huollon tekemättömiä töitä, noottia korjaamon suuntaan että on jatkossa huolellisempi.
Kylätason mönkijäkuski
tero911
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Elo 2012 17:16
Mönkijä:: Rekku 800
Paikkakunta: pornainen

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tero911 »

Aloinpas tekeen ekaa huoltoa rekkuun niin eiköhän heti alkanu vastustaan :twisted:
ruuvasin öljypropun pois nii tulipas sitte kierteet mukana kiva kiva ajattelin et koitan et pitääkös se vielä laitoin mutterin kiinni ja minusta kiristi vielä oikein hyvin mut laitoin öljyt sisälle nii eiköhän alkanu propusta tippuun öljytippoja :evil:
noh eipäs voi mittään pitää alkaa etsiin jostain helicoil sarjaa et sais uudet kierteet :doubt:
Osaakos joku äkkiseltään sanoa et onks se m8 pultti 1.25 nousulla?
Vastaa Viestiin