TRX 420 FE:stä päättyy takuu ensi kesänä ja tarkoitus olisi takuu-ajan jälkeen tehdä perushuollot itse.
Minulla on kyseisen Hondan Service manual in English , josta katsoin mitä huolto-ohjelmaan kuuluu ja uskoisin tuon perusteella selviäväni huolto- ja tarkastustoimenpiteistä hyvin, jos mikään ei ole vialla. Tosin venttiilien välysten säädöstä ei ole kokemusta, mutta eiköhän sekin onnistuisi, jos se on tarpeellista. Aurauskulmien säädöstäkään ei kokemusta ole mutta todennäköisesti riittäisi että mittaisi vaan että ovat kohdallaan. Onko koneelle muuten jotain haittaa jos välykset eivät olisikaan ihan kohdillaan?
Mistäköhän saisi edullisimmin tarvittavat (mielellään alkuperäiset tai muuten vastaavat) osat eli ainakin uudenöljynsuodattimen, tulpan ja o-tiivisterenkaita. Mikä moottoriöljy olisi parasta?
Motonetti/biltema/hongkong/ad..... antaa aika paljon kaikkea kivaa, sama suodatin kuin jossain moottoripyörässäkin, myös O renkaat ja öljyt löytyy sieltä. Ohjekirja yms kertoo oikeat öljyt ja määrät, periin ja koneeseen.
Venttiilit on syytä olla säädöissään, vaikuttaa koneen kestoon ja tehoon aika paljonkin. Jos on väärän puolen venttiili väärään aikaa auki ei kone toimi niinkuin pitäisi. Välysten tarkistus ei ole raketti tiedettä, kuten ei säätökään. Kaikkia näitä huoltoja tekee ihmiset, ei siis oikeasti ole vaikeaa ja tuossa servise manuaalissa aika hyvin kerrotaankin vielä miten mikäkin tehdään. Ota printit ulos niistä toimenpiteistä mitä yleensä teet, katso koko järkeväksi ja laminoi paperit. Näin voi pitää paperia mukana kun tekee ja on siis ohjeet aina lähellä. Eikä ne likaannu kun niitä öljyisillä sormilla ropeltaa, tai likaantuu, mutta voi pyyhkiä puhtaaksi.
Ja periaate huoltojen suhteen ainakin itsellä on että jos epäilyttää että ei osaa niin ei pidä tehdä. Huollot liikkeissä ei ole kamalan kalliita verrattuna uuteen kömpijään(huoltojenkin hinnoissa on eroja). Öljyn vaihto ainakin on juuri niin yksinkertainen kuin ikinä voi olla, korkki auki, proppu auki, öljyt pihalle, proppu kiinni uudet sisään, korkki kiinni. Perät menee ihan samalla tavalla. Venttiilien välys on myös tarkistettavissa varsin pienellä purkamisella, säätämistä varten joutuu ainakin minun käsillä tehden purkamaan puoli konetta.... Ei siis moottoria, mutta mm tankki suojineen on aika kivasti edessä yms pientä sälää.
Duell, allright, viralliset jälleenmyyjät......vaihtoehtoja on monia. Itse en jaksa etsiskellä korvaavia tuotteita vaan mennään hondan omalla öljyillä ja alkuperäisellä suodattimella Kukin toki tyylillään
Yhdyn Kingin neuvoihin, eli alkuperäisosia ja sitä oikeata hondan öljyä koneeseen. Ei siinä mitään pitkässä juoksussa voita jos muutaman euron saa tarvikeosia halvemmalla. Ja itseasiassa tuo pro honda öljy ei ole edes kalleimmasta päästä.
Samaa mieltä, kuin edellä. Tuon lisäksi öljyt etu/takaperään, kaikki yht. jotain 50e marmorilla. Ja kannattaa käyttää momenttiavainta, jos niin ohjeistetaan. Yhden takaperän täyttökorkin oon rikkonu liialla voimankäytöllä...
Minähän en mistään hondista mitään tiedä mutta ei hondallakaan taida olla omaa öljynjalostamoa?
Ei pahan hintainen tuo 4L pytty, mutta ei valitettavasti varmaankaan mitään parasta mahdollista öljyä.
Jos Honda-kauppa mistä kyseistä öljyä saa on lähellä niin miksei käyttäisi.Ton halvempaa öljyä ei ainakaan ole.
Bilteman ja Honkkarin "omat öljyt" jättäisin hyllyyn.Itse käytän Motulin ja Castrollin nesteitä.
Ne ei todellakaan ole halvimmasta päästä mutta halvemmaksi ne tulee kuin "Dragon"-öljyt...
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne.. Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Ei oo vielä tarvinnu tilailla, mutta tuolta löytyy hondiin(olevinaan kaikkiin) OEM varaosaa ja ei pitä ihan kalleinkaan paikka olla. tosin paypal/luottokortti hommaks menee. Ja eikä taida tulleja tulla(myynti euroopan sisällä)
Joo kyllä sitä varmaan sitten tulee takuuajan jälkeenkin alkuperäsissä osissa pysyttyä kun ei säästö kuitenkaan tarvikeosiin niin merkittävä ole. Ja muutenkin aika mitätön säästö verrattuna muihin kuluihin ja niin hauska harrastus ettei tässä pelkkää rahaa voi laskea.
Onko kenelläkään suosituksia, ketkä jälleenmyyjät ovat myyneet kohtuuhintaan näitä huoltotarvikkeita? Epäilen vaan, että jotkut saattavat yrittää saada osista kovempaa hintaa, jos ei huollata heillä. Yksi vaihtoehto olisi huollattaa muualla kuin merkkihuollossa kunhan paikka olisi vain muuten osaava. Mihin hintaan ja missä olette muuten huollattaneet Hondianne merkkihuollossa? Mulla 200 h huolto oli vissiin jotain vajaa 300€. Kuitenkin veikkaan että teen itse nuo huollot jatkossa vaikkei se nyt rahasta kiinni olekaan.
jos en tota käyttistä ihan väärin tulkinnut niin 420 -08;100h välein ventiilivälysten tarkistus. Onko ollut säätötarvetta vielä noilla tunneilla (100h) ? voisiko joku linkittää mistä voi ladata tehtaan manuaalin.
kiitos ,mutta noilla käyttöohjekirjasilla ei isommin juhlita, tarkoitin lähinnä "service manual/repair manual" tyyppistä opusta...jos jollain olisi ollut suora linkki?