Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
No nyt on diodikin laitettu väliin ja silti vielä himmeänä vapaan valo palaa. 420:ssa ongelma ei sinänsä tule esiin kun laittaa releen kelalle tulevan plussan virtalukon taakse ettei tule virtaa kokoaikaa.
Vanhempi 350 onkin sitten haasteellisempi kun siinä tosiaan harmaa näyttää nollaa niin pakilla kuin pykälä päälläkin, vapaa on siis ainut jolloin on 12v mittarissa. Eli vapaan valo palaa himmeänä myös pykälä päällä.
Olisko jotain ideaa jollain heittää kun ei oikein keksi mitä sitä seuraavaks kokeilis. Kävin ye liikkeessäkin kääntymässä ja kyselemässä josko sieltä sais jotain ideaa, pitkän tovin siinä myyjän kanssa pohdittiin mutta eipä sielläkään osattu oikein sanoa millä keinolla sen saisi kuriin. Siellä myös neuvottiin kytkemään diodi releen kelan kanssa rinnan jolla välttyisi mahdollisilta kuulemma isoiltakin virtapiikeiltä.
Vanhempi 350 onkin sitten haasteellisempi kun siinä tosiaan harmaa näyttää nollaa niin pakilla kuin pykälä päälläkin, vapaa on siis ainut jolloin on 12v mittarissa. Eli vapaan valo palaa himmeänä myös pykälä päällä.
Olisko jotain ideaa jollain heittää kun ei oikein keksi mitä sitä seuraavaks kokeilis. Kävin ye liikkeessäkin kääntymässä ja kyselemässä josko sieltä sais jotain ideaa, pitkän tovin siinä myyjän kanssa pohdittiin mutta eipä sielläkään osattu oikein sanoa millä keinolla sen saisi kuriin. Siellä myös neuvottiin kytkemään diodi releen kelan kanssa rinnan jolla välttyisi mahdollisilta kuulemma isoiltakin virtapiikeiltä.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Jos nyt oikein ymmärrän kytkentäsi niin eikös tällöin diodi päästä virtaa väärään suuuntaan tai sitten diodi väärin päin, mutta silloin taas tuo muu systeemi ei toimisi
. Jos pystyisit piirtämään ja pistämään nettiin kytkentäkaavion noista johdoistasi niin ainakin minun olisi helpompi hahmottaa noi kytkennät.
Pakko vielä kysyä Roosa999: Mikä ihme on puolijohderele?
. Jos pystyisit piirtämään ja pistämään nettiin kytkentäkaavion noista johdoistasi niin ainakin minun olisi helpompi hahmottaa noi kytkennät.
Pakko vielä kysyä Roosa999: Mikä ihme on puolijohderele?
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Ei kyllä se diodi on ihan oikeinpäin, se vaan sekin vuotaa jonkin verran ilmeisesti läpi. Tuossa ylempänä JsP:n tekstissä on kaavio josta perus idea selviää.Minä kirjoitti:Jos nyt oikein ymmärrän kytkentäsi niin eikös tällöin diodi päästä virtaa väärään suuuntaan tai sitten diodi väärin päin, mutta silloin taas tuo muu systeemi ei toimisi
. Jos pystyisit piirtämään ja pistämään nettiin kytkentäkaavion noista johdoistasi niin ainakin minun olisi helpompi hahmottaa noi kytkennät.
Pakko vielä kysyä Roosa999: Mikä ihme on puolijohderele?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Tuolla mun aikaisemmassa postauksessa on ye:n linki moiseen puolijohdereleeseen.
Perusidea puolijohdereleessä on erittäin pieni liipaisuvirta, jolla voidaan ohjata esim 2 ampeerin virtoja. Eli kapineessa ei ole kelaa tai muuta mekaniikkaa, vaan kaikki toteutettu elektroniikan komponenteilla.
Normi elektroniikkaa laitettuna releen näköiseen koteloon, jonka voi esimerkiksi juottaa piuhoihin tai piirilevyyn.
Perusidea puolijohdereleessä on erittäin pieni liipaisuvirta, jolla voidaan ohjata esim 2 ampeerin virtoja. Eli kapineessa ei ole kelaa tai muuta mekaniikkaa, vaan kaikki toteutettu elektroniikan komponenteilla.
Normi elektroniikkaa laitettuna releen näköiseen koteloon, jonka voi esimerkiksi juottaa piuhoihin tai piirilevyyn.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Jaa. Ja siksi tarvitsee sen toisenkin releen, jota tuolla puolijohdereleellä tavallaan ohjataan, koska puolijohdereleellä ei voi ohjata isoja virtoja. Nyt luulen tajuavani 

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Yep
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Mistä muuten löytyisi Hondassa (420 FE) joku virtalukon takana oleva piuha, josta voisi helposti ottaa herätteen
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
-
Viimeksi muokannut ToniR81, 31 Elo 2013 23:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Jes toi töötti oli hyvä pointti.Se on kyllä virtalukon takana.Ne töötin piuhat varmaan kestääkin ihan normireleen
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Joo ye:ssä käydessä tarttui mukaan juuri noita piirisarjareleitä (muistaakseni tällä nimellä se myyjä siellä niistä puhui), niissä on 6 ampeeria virrankesto niin luulis ihan sellaisen kestävän yhen leditakavalon. Mun mielestä niitä oli vielä isompiakin virrankoestoltaan. Katotaan nyt miten semmonen skulaa diodin kanssa, vuotaako suuntaan tai toiseen. Sitten seuraava kokeilu on kahdella releellä.Roosa999 kirjoitti:Tuolla mun aikaisemmassa postauksessa on ye:n linki moiseen puolijohdereleeseen.
Perusidea puolijohdereleessä on erittäin pieni liipaisuvirta, jolla voidaan ohjata esim 2 ampeerin virtoja. Eli kapineessa ei ole kelaa tai muuta mekaniikkaa, vaan kaikki toteutettu elektroniikan komponenteilla.
Normi elektroniikkaa laitettuna releen näköiseen koteloon, jonka voi esimerkiksi juottaa piuhoihin tai piirilevyyn.
Takaata löytyy sulakeboksin vierestä liittimestä pinkki piuha joka on valojen sulakkeen takana. Siitä mä nappasin releelle virran josta sitten olen jatkanut joka puolelle.Minä kirjoitti:Mistä muuten löytyisi Hondassa (420 FE) joku virtalukon takana oleva piuha, josta voisi helposti ottaa herätteen
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Nonni nyt on pakkivalot laitetu kahteen eri hondaan.
Vanhempi 350trx lähti toimimaan kun heitti piirilevyreleen niin johan loppui vuodot eikä mikään turha valo palanut vaan toimii moitteetta.
Tuoreempi 420trx ei tuolla samalla piirilevyreleelläkään lopettanut vapaan valon palamista, vaikka siihen laittoi vielä diodin väliin niin ei mitään vaikutusta. Suurin ongelma oli siinä että se paloi kone vapaalla virrat sammuksissa. Nyt on sitten otettu pakkivalon releelle virta virtalukon takaata tulevalle releelle. Nyt ei pala mikään turha valo ja homma tuntuis toimivan.
Ilmoittelen jos mittaristo menee kokonaan pimeäksi ja vaihteet lopettaa toimimisen..
Vanhempi 350trx lähti toimimaan kun heitti piirilevyreleen niin johan loppui vuodot eikä mikään turha valo palanut vaan toimii moitteetta.
Tuoreempi 420trx ei tuolla samalla piirilevyreleelläkään lopettanut vapaan valon palamista, vaikka siihen laittoi vielä diodin väliin niin ei mitään vaikutusta. Suurin ongelma oli siinä että se paloi kone vapaalla virrat sammuksissa. Nyt on sitten otettu pakkivalon releelle virta virtalukon takaata tulevalle releelle. Nyt ei pala mikään turha valo ja homma tuntuis toimivan.
Ilmoittelen jos mittaristo menee kokonaan pimeäksi ja vaihteet lopettaa toimimisen..

Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Hieman kyllä ihmetyttää että hehkuu vaikka diodi välissä... onhan se diodi varmasti ehjä millä kokeilit?
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Kokeilin kolmea eri diodia. 420:ssä ne ei vaikuttanut mitenkään, 350:ssä ne himmensi valoa. Ja tulihan niitä diodeja kokeiltua ties miten päin ja joka väliin, jopa montaa diodia peräkkäin.JsP kirjoitti:Hieman kyllä ihmetyttää että hehkuu vaikka diodi välissä... onhan se diodi varmasti ehjä millä kokeilit?

edit. niin kyllähän joka diodi toisinpäin esti kytkennän toiminnan eli kaikki toimi kuten pitää.
-
- 4WD
- Viestit: 132
- Liittynyt: 24 Elo 2009 20:05
- Mönkijä:: Honda TRX 420FE
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Saisko näitä peruutusvalonkytkentä ohjeita sovellettua mitenkään, kun on laittamassa lisävaloja eteen? Etutarakalle kaksivaloa ja niille oma katkaisin? Laittelin tuossa kesällä jo oman kytkimen 12V ulos-otolle, kompressoria ja kännykän laturia ja gepsiä varten, niin onnistuskohan samalla periaatteella? Ja jos siellä syntyvät mahdolliset liitokset tinais, ja kutistesukka päälle niin kestäis kosteutta?
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Saahan niitä sovellettua, tosin en ymmärrä mitä tästä sovelluksesta haluat mukaan.
Akulta sulakkeen kautta johto releelle, releeltä lampulle. Ohjausvirta releelle tulee virtalukon takaa(mikä tahansa piiri missä 12v ja vaatii virrat päälle toimiakseen). Ja tietysti se katkaisija ennen relettä. Riippuen releistä, katkaisijoista sulakkeista yms niin liitoksen sen mukaan, apikot käy moniin valmiisiin paketteihin, voi tietysti tinatakkin. Suojata kannattaa aina, kunnon sähköäjohtamatonta rasvaa niin että ei liittimet saa happea mistään niin eivät hapetu ja kestää vettäkin toisella tapaa. Ulkokäyttöön tarkoitettu katkaisija ja homma alkaa olemaan paketissa.
Akulta sulakkeen kautta johto releelle, releeltä lampulle. Ohjausvirta releelle tulee virtalukon takaa(mikä tahansa piiri missä 12v ja vaatii virrat päälle toimiakseen). Ja tietysti se katkaisija ennen relettä. Riippuen releistä, katkaisijoista sulakkeista yms niin liitoksen sen mukaan, apikot käy moniin valmiisiin paketteihin, voi tietysti tinatakkin. Suojata kannattaa aina, kunnon sähköäjohtamatonta rasvaa niin että ei liittimet saa happea mistään niin eivät hapetu ja kestää vettäkin toisella tapaa. Ulkokäyttöön tarkoitettu katkaisija ja homma alkaa olemaan paketissa.