Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Vastaa Viestiin
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

No mieluiten honda :mrgreen: :roll: , mutta näistä ahdesta Jammu :wink:
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Avatar
mönky
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 23 Helmi 2007 21:47
Mönkijä:: KQ700
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja mönky »

Jos verrokkeina on visco ja 100% lukko, niin valitsisin lukon.Ja japsi varmasti luotettava. Toki itte se päätös pitää tehä.Ihan sama mitä muut sanoo.
Kannattaa tulla jo reisille niin jää enemmän aikaa metsästää B)
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Kylläpäs on janderon mönkkärin ostolle tullu paljon neuvoja!
Hyvä niin!

Noista kahdesta valinta osuu ehdottomasti jamppiin, vaikka jampin variaattori onkin mun mielestäni etenkin työkäytössä huono!!

Käy nyt hyvä mies/nainen ajamassa noita vehkeitä mettässä ja päätä sitten minkä ostat. Ja aja vielä muitakin kun noita kahta, meinaan parempiakin on....
Tuohon 6000€:n hintaan saa (melko) uutta pikkumönkkäriä ja pari-kolme vuotta vanhaa "isolohkoa" ja jos noita isoja W-koneita halajaa, niin alkaa ikää olemaan jo 3-5 vuotta.

Perus työkäytössä 400-500cc riittää hyvin, mutta eipä niillä sitten paljoa räppäillä... :)
Pikkasen isommilla vehkeillä onnistuu sekä työhommelit, että pienimuotoinen räppäily ja noilla WaltaWilla W-koneilla sitte mielummin räppäillään kun tehään hommia... :)
Kawasakin 750 on kyllä variaattorin osalta mun mielestäni poikkeus noista isoista, sillä se tuntuu minun mielestäni pehmeeltä ja sopii siksi työhommiin ja tarvittaessa W-Woimaakin löytyy... ;)

Kaikilla merkkilaitteilla on hauska ajaa ja vehkeet toimii yleisesti ottaen nii hyvin, että pääsääntöisesti kuski asettaa rajat mistä mennään ja mistä ei!

Ostat sitten minkä tahansa vehkeen, niin tervetuloa mukaan mönkkäriporukoihin!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

jussa79 kirjoitti:Perus työkäytössä 400-500cc riittää hyvin, mutta eipä niillä sitten paljoa räppäillä... :)
Pikkasen isommilla vehkeillä onnistuu sekä työhommelit, että pienimuotoinen räppäily ja noilla WaltaWilla W-koneilla sitte mielummin räppäillään kun tehään hommia... :)
Tuohon välimaastoon sopii Outlander 500, nöyrä kone millä tekee kaikki nuo asiat. Työ/hitaaseen ajoon melkein parempi kun isommat veljensä koska vari on pehmeämpi, koneessa on kuitenkin riittävästi löylyä myös räppäilyyn. Kuudella tonnilla noita näyttää löytyvän ja 2010 tuli nopea lukko ja tehostin, välillä niitäkin on siinä 6-7k hintaan myynnissä. Tollasella kun olen ajanut, kuten monella muullakin saman kokoluokan merkillä, niin 500 Outti nousee tuon kokoluokan arvoasteikossa kirkkaasti ykköseksi, juuri sen monikäyttöisten ominaisuuksien takia.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Onkos jo janderolla mönkijä alla?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
JaNdErO
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 30 Kesä 2011 20:36

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja JaNdErO »

Roosa999 kirjoitti:Onkos jo janderolla mönkijä alla?

Ei oo vielä mutta kauppaa menossa
KUINKA NIIN
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Noku täällä porukka pidättelee hengitystä kun odottelee minkä mönkijän ostat.
Kylätason mönkijäkuski
grizzly 550
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Joulu 2011 19:57

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja grizzly 550 »

Hae jandero se jammu. Et tule pettymään. Vielä muutaman kuukauden mietit niin saat 2013 mallin. :lol:
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Koheltaja kirjoitti:
jussa79 kirjoitti:Perus työkäytössä 400-500cc riittää hyvin, mutta eipä niillä sitten paljoa räppäillä... :)
Pikkasen isommilla vehkeillä onnistuu sekä työhommelit, että pienimuotoinen räppäily ja noilla WaltaWilla W-koneilla sitte mielummin räppäillään kun tehään hommia... :)
Tuohon välimaastoon sopii Outlander 500, nöyrä kone millä tekee kaikki nuo asiat. Työ/hitaaseen ajoon melkein parempi kun isommat veljensä koska vari on pehmeämpi, koneessa on kuitenkin riittävästi löylyä myös räppäilyyn. Kuudella tonnilla noita näyttää löytyvän ja 2010 tuli nopea lukko ja tehostin, välillä niitäkin on siinä 6-7k hintaan myynnissä. Tollasella kun olen ajanut, kuten monella muullakin saman kokoluokan merkillä, niin 500 Outti nousee tuon kokoluokan arvoasteikossa kirkkaasti ykköseksi, juuri sen monikäyttöisten ominaisuuksien takia.
5-satku on joo varmasti mukavampi työ/hitaassa ajossa. Isommat kanat kun tahtoo olla melkosia nykijöitä... :)
1-mukisissa isolohkojapseissa ja artikissa on taas tuo jouhevuus melko paljon edellä tuota kanaa, mutta huipputehoissa ollaankin sitten jäljessä melko paljon. Vaikka kyllä maisema niilläkin tarpeeksi vaihtuu... :)

Kanan "lukosta" olen sitä mieltä, että ei sellaista olekkaan. (EDITTIÄ :siis nopeaa lukkoa!)
Pikkuhiljaa pyöritettäessä voi mennä monta kierrosta ennen kuin neljäskin rinkula lähtee mukaan.
Pollessa on nopea lukko!

Oli ihan pakko kirjoittaa tähän topikkiin koska janerdolla ei vissiin vielä ole mönkkäriä ja tuota kanaa niin kovasti kehutaa KAIKILLA osa-alueilla.
Sporttinen ja laadukas laite se on, mutta mun mielestäni se on omimmillaan nopeatempoisessa ajossa, ei niinkään hankalassa maastossa ja työkoneena.
:D

Muokkasin tuon lukkomääritelmän, kun oli jäänyt tuo nopeus pois... tyhmäminä!
Viimeksi muokannut jussa79, 19 Tammi 2012 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En täysin allekirjoita noita kommentteja, tai en yhdistäisi niitä 500 Canaan, en einakaan sen kokemuksen perusteella mitä mulle jäi 1.5 vuoden tuttavuudesta. Nyt mennään siinä suhteessa vaaralliselle alueelle että aletaan puhumaan omiin kokemuksiin perustuvista näkemyksistä ja silloin vastuu siirtyy lukijalle :wink:

Siksi toin tämän vaihtoehdon esille koska 500 on hyvä kompromissi sekalaiseen käyttöön moottorin/alustan/lukon/varin ansiosta. Viissatasen variaattori on todellakin pehmeä ja hidas ajaminen onnistuu loistavasti, paljon smuutimpi kuin tehokkaammilla isoveljillä. Tehostimella varustetussa Canassa on nopea etulukko ja kuten aina, visco vaatii oman ajotyylin ja vaatii hetken totuttelua. Toki automaattisesti tai mekaanisesti kytkettävä lukko puoltaa joissain tilanteissa paikkansa mutta ei se Canan nopea visco nyt niin huono ole.

Siinä kyllä olet oikeassa että monet valmistajat saisi ottaa oppia muutamien japanilaisten kömpijöiden kytkimen/varin/vaihteiston toiminnasta. Sieltä löytyy muutamia todellisia helmiä jotka on voimalinjaltaan aivan mahtavia, vielä kun muut osa alueet olisi samalla tasolla sekalaiseen käyttöön niin puhuttaisiin täydellisestä paketista.
Kylätason mönkijäkuski
grizzly 550
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Joulu 2011 19:57

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja grizzly 550 »

Mitkä ovat ne muut alueet japseissa jotka eivät sovi sekalaiseen käyttöön?
jussa79
Tracks
Viestit: 1016
Liittynyt: 10 Syys 2008 20:44
Mönkijä:: Japanialaista 1syl Woimaa
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja jussa79 »

Koheltaja kirjoitti:En täysin allekirjoita noita kommentteja, tai en yhdistäisi niitä 500 Canaan, en einakaan sen kokemuksen perusteella mitä mulle jäi 1.5 vuoden tuttavuudesta. Nyt mennään siinä suhteessa vaaralliselle alueelle että aletaan puhumaan omiin kokemuksiin perustuvista näkemyksistä ja silloin vastuu siirtyy lukijalle :wink:

Siksi toin tämän vaihtoehdon esille koska 500 on hyvä kompromissi sekalaiseen käyttöön moottorin/alustan/lukon/varin ansiosta. Viissatasen variaattori on todellakin pehmeä ja hidas ajaminen onnistuu loistavasti, paljon smuutimpi kuin tehokkaammilla isoveljillä. Tehostimella varustetussa Canassa on nopea etulukko ja kuten aina, visco vaatii oman ajotyylin ja vaatii hetken totuttelua. Toki automaattisesti tai mekaanisesti kytkettävä lukko puoltaa joissain tilanteissa paikkansa mutta ei se Canan nopea visco nyt niin huono ole.

Siinä kyllä olet oikeassa että monet valmistajat saisi ottaa oppia muutamien japanilaisten kömpijöiden kytkimen/varin/vaihteiston toiminnasta. Sieltä löytyy muutamia todellisia helmiä jotka on voimalinjaltaan aivan mahtavia, vielä kun muut osa alueet olisi samalla tasolla sekalaiseen käyttöön niin puhuttaisiin täydellisestä paketista.

Meikäläisen kirjoituksia jos lukee, niin vastuu on aina lukijalla.... :D

Korjasin tuota kanan lukkokommentointia edellisestä viestistäni, kun olin pökkelönä jättänyt oleellisen jutun pois siitä, eli tuon "nopeuden".

Luultavasti japsit suunnittelee noi mönkkärit enemmän työkäyttöön mitä jenkit, joiden laitteet on enemmänkin "harrastusvälineitä"?
Etenkin kanat on todella sporttisia vehkeitä, joiden suunnittelussa on varmaan lähdetty enemmän ajatuksesta että kaupunkiasukit lastaa vehkeet lava-auton kyytiin ja mennään kaveriporukalla viikonlopuksi ajelemaan reiteille. Ja siellähän kanat onkin ihan ylivoimaisia.
Kaipa se vaan on niin, että yhteen koneeseen ei saa kaikkia huippuominaisuuksia, vaan kompromisseja pitää tehdä.

Sekakäyttäjälle tuo 500 kana on varmasti ihan hyvä vaihtoehto.
Samaan kategoriaan laittaisin myös Hondan Rinconin, Suitsan 750 Kingquadin, Kawasakin Brute Forcen, Catin 650:sen ja Jampin ison Grizzlyn (joka on kyllä mielestäni ylihinnoiteltu ja minun mielestäni variaattorin toiminnalta huonompi)
Noilla isommilla ykspyttyisillä onnistuu hommat hienosti ja tarvittaessa voimaakin on.
Kawassa on sitten Woimaa pikkasen enemmänkin.... :D
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

grizzly 550 kirjoitti:Mitkä ovat ne muut alueet japseissa jotka eivät sovi sekalaiseen käyttöön?
Montako japsia saa kilpiin? Tämä on yksi osatekijä mikä tekee joistain merkeistä soveltuvimpia todelliseen sekakäyttöön, eli mahdollisuus ajaa myös laillisesti tiellä, joko siirtyminä tai pelkästään katuajoa. Tätä ominaisuutta taas ei alunperin kysytty joten sen voi jättää huomioimatta. Toinen seikka on että hyvin monessa japsissa loppuu alustan ominaisuudet vauhdikkaammassa ajossa, monikäyttöisessä laitteessa alusta toimii myös silloin kun ajetaan peukalo suorana H alueella.
jussa79 kirjoitti:Luultavasti japsit suunnittelee noi mönkkärit enemmän työkäyttöön mitä jenkit, joiden laitteet on enemmänkin "harrastusvälineitä"?
Etenkin kanat on todella sporttisia vehkeitä, joiden suunnittelussa on varmaan lähdetty enemmän ajatuksesta että kaupunkiasukit lastaa vehkeet lava-auton kyytiin ja mennään kaveriporukalla viikonlopuksi ajelemaan reiteille. Ja siellähän kanat onkin ihan ylivoimaisia.
Kaipa se vaan on niin, että yhteen koneeseen ei saa kaikkia huippuominaisuuksia, vaan kompromisseja pitää tehdä.
Jussa on varmasti oikeilla jäljillä, joten tuosta on vaikea olla eri mieltä. Mulla ei ole tarkoitus alkaa tekemään mitään merkki tai valmistusmaa vääntöä, kunhan toin yhden vaihtoehdon mukaan keskusteluun. Ihan pelkästään siitä syystä kun alkoi korpeemaan toi jatkuva 550 Yampin ylistäminen :lol:
Kylätason mönkijäkuski
grizzly 550
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 17 Joulu 2011 19:57

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja grizzly 550 »

Voihan jammuun laittaa paremmat iskunvaimentajat. Öhlinssit nurkkiin niin on paremmat kuin missään. Mutta vaihdappa johonki toiseen mönkijään yamahan vetotapa. Yamahaa saa traktorimallina jos tiellä haluu ajaa.
Avatar
tinke77
6WD
Viestit: 880
Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
Mönkijä:: Can am 450 pro t3
Paikkakunta: Lpr: kupeessa

Re: Autetaampas JaNdErO:a löytämään itselleen mönkijä

Viesti Kirjoittaja tinke77 »

sen verran pitää mönkijämiehellä perämehtää olla et ajohalut saa tyydytettyä :biggrin:
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Vastaa Viestiin