yamaha 450 grizzly

Keskustelua Yamaha mönkijöistä.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Haynes kertoo hihnapyörien mutterien (drive and driven pulley) kiristysmomentiksi 100Nm. Tohon momenttiin muistaakseni itsekin kiristin.

Eikä pidä jättää paksua prikkaa mutterin alta pois, vaikka kiusaus olisi suuri. Kun laittaa millisen säätölevyn, niin hätäisesti katsomalla mutteri kiristyy hyvin ilman paksua prikkaa, mutta ilmeisesti ei kiristykään. Seurauksena hihnapyörien urien vaurioituminen. Toinen vaihtoehto on se, että säätölevy alkaa toimia liukulaakerina, josta johtuen hihnapyörä pääsee tekemään pientä liikettä akselilla, holkki alkaa kaivertaa alumiinia, eikä mutteri enää kiristä. Selvitystyö omalta kohdalta on vielä hiukan vaiheessa, mutta uusi hihnapyörä on jo hankittuna, mutta odottaa vielä asennusta. Toinen riskipaikka on se, että hihna jää kanittamaan hihnapyörien välissä kiristyksen aikana, jolloin mutteri ei tietenkään kiristy oikein. Tämmöisiä huomion arvoisia kokemuksia, jos lähdette prikkavirittelyä kokeilemaan. Itse taidan jättää ensi kerralla säätöprikan laittamatta. :doubt:

Jenkit on saman asian kanssa painineet, ja piru kun huomasin vasta sitten kun oma oli jo rikki: http://www.grizzlycentral.com/forum/gri ... ain-2.html Tämän ketjun vastauksesta numero 27 löytyy kuvia ongelmasta.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Pitää taas tarkentaa, kun muisti virkistyy. Mulla oli siis kaksi ylimääräistä prikkaa siellä välissä. Kokonaispaksuutta en jaksa nyt muistaa, mutta milli tai vähemmän. Voihan olla, että kun näitä säätöprikkoja on kaksi päällekkäin, niin toimivat keskenään liukulaakereina. Nämä oli laakeriliikkeestä ostettuja, ja varmaankin tarkoitettu käytettäväksi myös päittäisvälyksen säätölevyinä, jollaisten pitääkin toimia liukulaakerin tavoin keskenään. No, tämä nyt näin teoriavoittoisena pohdintana, mutta kannattaa olla tarkkana muutosten kanssa. Kaikki mitä netistä löytää, ei ole aina hyvä juttu. :P
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja apo »

Emil kirjoitti:Haynes kertoo hihnapyörien mutterien (drive and driven pulley) kiristysmomentiksi 100Nm. Tohon momenttiin muistaakseni itsekin kiristin.
Kiitos Emil.
Videon heppu taisi sanoa 90 pound:n tiukkuudesta?
Tuntuu aika helposti jäävän mahdollisuus elämiseen, pitänee harkita...
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Yritin netistä löytyvällä laskimella muuntaa 90 pound:ia newtoneiksi. Tulos 400 newtonia. Ei voi pitää paikkaansa. 19 pund olisi n. 84 newtonia.

Tuo videon heppu tekee monta muutakin hommaa niinkuin en itse tekisi. Vääntelee muttereita kiinni mutterimopolla. Hankailee aika julmalla laikalla hihnapyörää. En keksi mitään syytä miksi pitäisi hankata hihnapyörää hiomapaperilla. Eihän uuttakaan hihnapyörää ole hiomapaperilla hangattu. Eli pikkuisen omaa harkitaa kannattaa käyttää, kun noita sinäputkilon pätkiä katsoo. Arvelen.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

En saanut tuosta muuntimesta mitään irti. Tosin, olen tottunut noitten newtoneiden kanssa enemmän pelaamaan. Arvelen silti, ettei 100 newtonia voi olla kaukana totuudesta, kun hihnapyöriä kiristellään.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

Emil kirjoitti:En saanut tuosta muuntimesta mitään irti. Tosin, olen tottunut noitten newtoneiden kanssa enemmän pelaamaan. Arvelen silti, ettei 100 newtonia voi olla kaukana totuudesta, kun hihnapyöriä kiristellään.
Eikös tuossa videossa manita lukema 90 Paunajalka (lb ft) joka tuota muunninta käyttäessä antaa tulokseksi 122,02 Newtonmetriä (Nm). Tokihan en ole tässä(kään) asiassa minkään sortin expertti
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja apo »

Näin mäkin asian ymmärsin ja tuo ero, 22nm ei niin suuri enää ole, että sillä olisi jotain merkitystä hihnapyörän paikallaan pysymisessä.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
ollitor
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Loka 2010 10:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja ollitor »

johny1332 kirjoitti:niin... laitteessahan on kaksi rajoitinta... kiekka rajoitin niinkun normaalisti (jotain 7500rpm)... ja sitten myös tämä nopeusrajoitin joka toimii ainoastaan pakilla.... antaa ajaa noin 13-17 km\h kiekat ollessa arviolta jotain (4000) eli paljon vähemmän kuin se oikea kierrosrajoittimen rajoittama.
tässä sinun tilanteessasi kun renkaat eivät pyörineet niin laite rajoitti kierrosrajoittimelle asti koska vauhtia ei vielä ollut tarpeeksi nopeusrajoittimelle
Tässä pakilla jumipaikasta yritettäessä alkava moottorin räpätys johtuu ilmeisestikin juuri tuosta kierostenrajoittimesta. Mulla vm.2010 Grizzly 450 alkanu räpättään, kun on jäänyt kiinni ja yrittää siitä pakilla pois. Ilmiötän ei aivan uutena ollut, mutta kun laitoin pyöriin ketjut, tuli pitoa, niin johan alkoi moottori räpättään.
Olen pähkäillyt että nyt kun on kova vastus, niin variaattorin remmi luistaa pienemmillä kierroksilla, eikä kömpijä lähde liikkeelle. Kierroksia lisättäessä remmi luistaa edelleen ja kierrosten noustessa pakilla tarpeeksi, tulee rajoitin mukaan ja alkaa pätkiin moottorin kierroksi mistä johtuu tuo päkyttäminen.
Tuo päkyttäminen lisääntynyt talven kuluessa (variaattorin hihnan kuluessa) varsinkin jos yrittää kovemalla pakkasella lähteä pakilla, nelivedon ja lukon ollessa kytkettynä niin ei tahdo lähteä edes tasaselta liikkeelle vaan alkaa päkyttään.
Tämä taitaa olla siis seurausta tuosta väärästä välityssuhteesta pakilla. Variaattorin hihnan pienikin kuluminen alkaa ilmetä heikompana kitkana variaattorissa minkävuoksi voimaa ei välity riittävästi vaihdelaatikon kautta renkaille jotta ne alkaisivat pyörimään.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja Emil »

Ei pitäisi remmin luistaa Yamahassa, jos on kunnossa. Toki jos vettä on variaattorikopassa, niin silloin saattaa luistaa. Luisto tapahtuu keskipakokytkimessä, joka on suunniteltukin luistamaan tarvittaessa.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

emil vei aikalailla sanat suustani.. :D
mutta joo yamahan varin ei kyllä pitäisi luistaa ainakaan hihnan puolesta jos on kunnossa...
kannattaa kattoo moottori öljyt, että onko oikeat lisäaineet (jaso-ma) koska jos ei oo... öljyssä uiva keskipakokytkin luitaa ERITTÄIN herkästi... varsinkin pakilla kun on kuormaa
DIY
ollitor
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Loka 2010 10:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja ollitor »

No joo, en tosiaan tiä kumpi siellä luistaa, mutta ilmeisesti sitten tuo keskipakokytkin. Mutta summasummaarum joku luistaa! Öljyt on jammun alkuperäis öljyt mitkä liikkeestä ostettu, ettei pitäis niissä olla vika. Ilmeisestikikin kuitenki tyyppivika ko katteli viestiketjua taaksepäin, niin vaikuttais ettei ole ainut vekotin joka suttaa pakittaessa kovemmala rasituksela.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

musta tuntuu että näissä grizzlyissä on vuosimallista riippuen toi pakin rajotin toteutettu eri tavalla...
kun esim mulla vaikka on ollu 1000 kilon puukuormaa perässä niin kyllä toi kierroksia antaa pakille niin paljon että varmasti lähtee liikkeelle (jos rengas ei lyö tyhjää)... mut sitkun rengas lyö tyhjää sen verran että vauhtia on 17 kilometriä tunnissa (nopeus mittarin mukaan) niin rupee räpättää rajottimelle...


edit: esim kaverin cf motosta meidän piti ohittaa toi pakin rajotin koska oli toteutettu sillei typerästi että ei antanu kierroksia kun vähän pakilla vaikka renkaalla ei ollu vauhtia vielä ollenkaa... eli rengas ei pyöriny pakilla ollenkaa ja silti räpätti rajottimelle... kierroksia koneella ehkä jotain 2000... (EI MITÄÄN JÄRKEE)
ohitettii rajotin niin rupes peruuttaa ku tyhjää vaan...

EDit: eli siis lyhyesti... yamahan pakkirajotin rajoittaa RENKAAN\vaihdelaatikon nopeuden mukaan... ei moottorin kierroksien!!! ainakin mulla...
nyt pitäis vaan selvittää että onko sinun tapauksessa oikeesti kyseessä ihan oikea vika/jonkunpaikan luistaminen\rivaaminen VAIKO yamahan oikeasti toimivaksi suunniteltu OMINAISUUS
DIY
ollitor
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 17 Loka 2010 10:44

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja ollitor »

Näinhän tämä minunki kömpijä tekee, eli jos on esim -10 pakkasta ja yrittää lähteä parkista heti pakilla neliveto päällä niin ei rengas pyöri, vaan kierroksia nostettaessa
alkaa kone vain päkyttää. Oleellista on, että on neliveto päällä, eli tarpeeksi kuormaa. Jos vain takaveto, niin kömpijä lähtee liikkeele. Pakittaessa joku 15km vauhissa alkaa rajotin pätkiä kierroksia.
johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: yamaha 450 grizzly

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

paljonko on kierroksia kun se kone älkaa räpättää kun rengas EI pyöri... onko samanverran kun ajettaessa 17 kilometriä taaksepäin???
koska jos on niin sit siihen 2010 malliin on lisätty myös toi rajotin kierrospuolelle pakilla ajettaessa eikä vaan nopeuteen

nyt ei siis sotketa tähän vielä sitä viimeistä kierrosrajotinta joka on siellä 8000rpm paikkeilla (estää ylikierroksilla koneen mahdollisen vaurioitumisen) tohon viimeselle rajottimelle en oo vielä mönkijääni saanut kertaakaan kierrätettyä... kiertäis varmasti jos L vaihteella ajais täysiä eteenpäin.. en viitsi edes kokeilla

edit: perhana kun on vähän vaikeeta selittää näitä asioita kotoo käsin pienissä kalja höyryissä... pitäis olla suullisesti kertomassa ja mikä ois vielä parempi niin demonstoimassa omalla mönkijällään miten noi rajottimet laitekohtasesti toimaa
DIY
Vastaa Viestiin