Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

En ole kovinkaan hyvin perillä varin toimintaperiaatteesta, siksi tälläistäkin pitää kysyä.

Olen muutaman kerran miettinyt et mahtaakohan mönkijän jossa on variaattori, saada mitenkään käyntiin jos akku loppuu jossain missä sitä ei saa laturiin.

Eli kysymys kuuluu, voiko variaattori-canan hinata käyntiin eli siis voiko näitä varimönkkäreitä käynnistää "mäkistartilla"?
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Pööh, nyppäsee vaan narusta ni on koneet tulilla... :wink: (Siis näissä ruoholeikkurin moottoreissa on narukäynnistys)
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei pysty käynnistämään hinaamalla tai mäkistartilla.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Kuten koheltaja jo mainitsi niin variaattori mönkijöitä ei pysty hinaamalla käynnistämään, jos akku loppuu ja paikalla on vaikkapa auto niin aina voi käynnistys kaapelilla auttaa. Mutta tosiaan noissa taitaa olla se manuaali käynnistys vaihtoehto eli samanlainen vetonaru kuin moottorisahoissa / ruohonleikkureissa.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja jaket »

polariksen vois saada käyntiin hinaamalla, koska siinä ei ole mitään keskipakokytkintä variaattorissa. Variaattorin moottorijarrutustoiminto voisi jaksaa pyöräyttää konetta. mutta tiukkaa voi tehdä.

hinaustartissa olisi parempi jos olisi päällä ns iso vaihde. ja vari on maksimi pienellä. Jos koppa olisi auki, niin varin voisi lukita vähän alas jollain virityksellä, ja hinata vehje käyntiin, mutta sitten se viritys pitäisi saada pois sammuttamatta mönkijää?

samalla jos varikopan ottaa pois, niin voi kiertää narun varin ympäri ja pyöräyttää sen siinä käyntiin.


akkukaapelit menee etulaatikossa, jos on auto tms mukana, niin siitä käyntiin. ellei sitten startti ole rikki.

intiassa pojat laittavat vaikka rekan käyntiin narulla

http://www.youtube.com/watch?v=zcBE8HEAyi4


JT
“Unnatural work produces too much stress.”
olli.k
4WD
Viestit: 246
Liittynyt: 25 Joulu 2010 14:45
Mönkijä:: polaris sportsman 500 traktori
Paikkakunta: salo

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja olli.k »

hipasin kerran hätäkatkasiaa ja mönkijä sammus ja nopeutta oli n 40km/h liuku hetken sammuksissa ja käynnisty uudelleen eli polariksenko voii hinata käyntiin? ihmetyttää ku on viellä ruisku :D
Maataloustraktori
Avatar
Bisse
4WD
Viestit: 189
Liittynyt: 29 Huhti 2010 19:50
Mönkijä:: Linhai 400 X-Way
Paikkakunta: Espoo

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Bisse »

olli.k kirjoitti:hipasin kerran hätäkatkasiaa ja mönkijä sammus ja nopeutta oli n 40km/h liuku hetken sammuksissa ja käynnisty uudelleen eli polariksenko voii hinata käyntiin? ihmetyttää ku on viellä ruisku :D
Mulla teki välillä tota samaa kun virtalukko pätki ni yhtäkkiä sammu kone kun hävis kipinä (mutta kone pyöri vielä kun oli keskipakokytkin kiinni), ni sitte putken paukkeen säestämänä räpläämällä virtalukkoa lähti taas käymään (tuli kipinä/sähköt takasin). Eli ongelmanahan noissa variaattoripeleissä on että pitää saada kone pyörimään niin lujaa että kytkin ottaa, sen jälkeen on olemassa mekaaninen yhteys moottorista pyöriin. Riittävässä vauhdissa siis toi jopa toimii, mut paikaltaan pitää ensin saada kone käyntiin/pyörimään (riittävän) lujaa.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Tässä Canassa ei käsittääkseni ole mitään narukäynnistysmahdollisuutta tai sitä minä en ainakaan tiedä missä olisi. Ymmärsinkö väärin kun sain sen kuvan että voisi jopa lähteä käyntiin jos kovemmalla vauhdilla hinais? Mulla oli joskus autoilun alkutaipaleella 142 Volvo automaatilla ja sen sai käyntiin hinaamalla kunhan vauhtia oli reilummin. Tämä ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta toimi noin kuitenkin. Siksi ajattelin et mahtaisko tämä variaattori toimia automaatin tavoin...
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Helppo testata, pistää hinaukseen auton perään ja antaa hanaa. Kattelee sit pelaa vai eikö.
Jokainen voi tehdä mitä haluaa ja vastata itse seurauksista.
Suosittelen muuta käynnistys tapaa kuin hinaaminen, en ainakaan omaa hinaamalla ikinä edes yritä käynnistää.
Jos ei startista lähde, niin sitten lisä virtaa tai vian etsiminen missä vika, ettei toimi.
Kaapelit ja virta vara akusta tai sitten isommalla akku laturilla suoraan käyntiin.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Pedari kirjoitti:Ymmärsinkö väärin kun sain sen kuvan että voisi jopa lähteä käyntiin jos kovemmalla vauhdilla hinais?
Ei toimi noin. Jos paikaltaan lähdetään niin variaattorilla ei ole "otetta" moottoriin eikä se sitä otetta saa vaikka pyöriltä päin tulisi miten kova vauhti. Sen voiman pitäisi tulla moottorin suunnasta. Jos taas kone käy ja ollaan jo ajamassa reipasta vauhtia, niin silloin variaattori pitää koneen pyörimässä vaikka se hetkeksi yrittäisikin sammua (esim tappokytkintä vahingossa painamalla).
Avatar
sf-atv
Tracks
Viestit: 992
Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja sf-atv »

Kelkkojen ohjekirjoissa on ohjeita kuinka tehdä hätäkäynnistys narulla jos oma (siis koneen) katkeaa. Kuitenkin hankalaa ja vaarallista. Toisaalta jos vaihtoehtona on pitkä kävely niin....
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
375 Automatic
4WD
Viestit: 135
Liittynyt: 28 Loka 2008 14:25

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja 375 Automatic »

sf-atv kirjoitti:Kelkkojen ohjekirjoissa on ohjeita kuinka tehdä hätäkäynnistys narulla jos oma (siis koneen) katkeaa. Kuitenkin hankalaa ja vaarallista. Toisaalta jos vaihtoehtona on pitkä kävely niin....
Joo, no kelkoissahan onki sen mallinen 1 variaattori että se on suoraan yhteydessä koneeseen (Mönkijöissä polariksessa on ilmeisesti samankaltainen rakenne) eli sillonhan kun pyöräyttää variaattoria ni kone pyörähtää--> kone käyntiin. Mutta tämähän ei taida ns. kireähihnaisilla mönkijöillä (Arctic Cat, Yamaha yms.) toimia, sillä moottorin ja variaattorin välissähän on se "kytkin" joka nappaa kiinni vasta kun koneessa tarpeeksi kierroksia, eli näitä mahtaa saada hinata maailman tappiin eikä ne silti siitä käyntiin lähde :biggrin:
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

Ei todellakaan kannata edes kokeilla hinaamista kovemmalla vauhdilla. oletuksella että liikkelle lähtö vaatii x määrän kierroksia pitäisi KONE saada pyörimään samanverran jotta kytkin ottaa kiinni, mutta hinatessa mönkijää ei kone pyöri tietenkään vaan se variaattorin hihna rullaa vapaana. Todennäköisesti jotain hajoaisi ennenkuin mönkijä käynnistyisi mutta oma on mönkijäsi jos välttämättä haluat riskeerata niin koeta ja kerro sitten rehellisesti täällä kuinka kävi.
Tosta automaatti auton hinaamisesta ei voi ottaa vinkkiä koska auton kardaani on kiinteä ja pyörittää osaa laatikosta aina ja siksi on yleensä kaikki hinaaminen automaatti autoilla kielletty valmistajan toimesta ettei laatikko hajoaisi, mutta juuri kiinteän akselin johdosta on mahdollista saada auto käyntiin ,mutta ei toimi kardaani mönkijällä, ainakaan työntämällä sen olen huvikseni kokeillut itsekkin.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Kyllä automaatti autoa voi hinata,mutta määrätyllä nopeudella ja määrätyn matkan.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen

Viesti Kirjoittaja edu »

gamo500 kirjoitti:Kyllä automaatti autoa voi hinata,mutta määrätyllä nopeudella ja määrätyn matkan.

Paljokos se matka ja nopeus sitten on?
Olen tähän asti ollut käsityksessä; laatikkoon väh. litra lisää öljyä ja max. nopeus 50 ja max matka 50 kilsaa - tai kardaani takapäästä irti.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Vastaa Viestiin