Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
En ole kovinkaan hyvin perillä varin toimintaperiaatteesta, siksi tälläistäkin pitää kysyä.
Olen muutaman kerran miettinyt et mahtaakohan mönkijän jossa on variaattori, saada mitenkään käyntiin jos akku loppuu jossain missä sitä ei saa laturiin.
Eli kysymys kuuluu, voiko variaattori-canan hinata käyntiin eli siis voiko näitä varimönkkäreitä käynnistää "mäkistartilla"?
Olen muutaman kerran miettinyt et mahtaakohan mönkijän jossa on variaattori, saada mitenkään käyntiin jos akku loppuu jossain missä sitä ei saa laturiin.
Eli kysymys kuuluu, voiko variaattori-canan hinata käyntiin eli siis voiko näitä varimönkkäreitä käynnistää "mäkistartilla"?
- Puuhis83
- Tracks
- Viestit: 4385
- Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Pööh, nyppäsee vaan narusta ni on koneet tulilla...
(Siis näissä ruoholeikkurin moottoreissa on narukäynnistys)

..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Ei pysty käynnistämään hinaamalla tai mäkistartilla.
Kylätason mönkijäkuski
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Kuten koheltaja jo mainitsi niin variaattori mönkijöitä ei pysty hinaamalla käynnistämään, jos akku loppuu ja paikalla on vaikkapa auto niin aina voi käynnistys kaapelilla auttaa. Mutta tosiaan noissa taitaa olla se manuaali käynnistys vaihtoehto eli samanlainen vetonaru kuin moottorisahoissa / ruohonleikkureissa.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
polariksen vois saada käyntiin hinaamalla, koska siinä ei ole mitään keskipakokytkintä variaattorissa. Variaattorin moottorijarrutustoiminto voisi jaksaa pyöräyttää konetta. mutta tiukkaa voi tehdä.
hinaustartissa olisi parempi jos olisi päällä ns iso vaihde. ja vari on maksimi pienellä. Jos koppa olisi auki, niin varin voisi lukita vähän alas jollain virityksellä, ja hinata vehje käyntiin, mutta sitten se viritys pitäisi saada pois sammuttamatta mönkijää?
samalla jos varikopan ottaa pois, niin voi kiertää narun varin ympäri ja pyöräyttää sen siinä käyntiin.
akkukaapelit menee etulaatikossa, jos on auto tms mukana, niin siitä käyntiin. ellei sitten startti ole rikki.
intiassa pojat laittavat vaikka rekan käyntiin narulla
http://www.youtube.com/watch?v=zcBE8HEAyi4
JT
hinaustartissa olisi parempi jos olisi päällä ns iso vaihde. ja vari on maksimi pienellä. Jos koppa olisi auki, niin varin voisi lukita vähän alas jollain virityksellä, ja hinata vehje käyntiin, mutta sitten se viritys pitäisi saada pois sammuttamatta mönkijää?
samalla jos varikopan ottaa pois, niin voi kiertää narun varin ympäri ja pyöräyttää sen siinä käyntiin.
akkukaapelit menee etulaatikossa, jos on auto tms mukana, niin siitä käyntiin. ellei sitten startti ole rikki.
intiassa pojat laittavat vaikka rekan käyntiin narulla
http://www.youtube.com/watch?v=zcBE8HEAyi4
JT
“Unnatural work produces too much stress.”
-
- 4WD
- Viestit: 246
- Liittynyt: 25 Joulu 2010 14:45
- Mönkijä:: polaris sportsman 500 traktori
- Paikkakunta: salo
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
hipasin kerran hätäkatkasiaa ja mönkijä sammus ja nopeutta oli n 40km/h liuku hetken sammuksissa ja käynnisty uudelleen eli polariksenko voii hinata käyntiin? ihmetyttää ku on viellä ruisku 

Maataloustraktori
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Mulla teki välillä tota samaa kun virtalukko pätki ni yhtäkkiä sammu kone kun hävis kipinä (mutta kone pyöri vielä kun oli keskipakokytkin kiinni), ni sitte putken paukkeen säestämänä räpläämällä virtalukkoa lähti taas käymään (tuli kipinä/sähköt takasin). Eli ongelmanahan noissa variaattoripeleissä on että pitää saada kone pyörimään niin lujaa että kytkin ottaa, sen jälkeen on olemassa mekaaninen yhteys moottorista pyöriin. Riittävässä vauhdissa siis toi jopa toimii, mut paikaltaan pitää ensin saada kone käyntiin/pyörimään (riittävän) lujaa.olli.k kirjoitti:hipasin kerran hätäkatkasiaa ja mönkijä sammus ja nopeutta oli n 40km/h liuku hetken sammuksissa ja käynnisty uudelleen eli polariksenko voii hinata käyntiin? ihmetyttää ku on viellä ruisku
Uudenmaan Mönkijät Ry
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2011-2012
Hallituksen jäsen/Järjestelijä 2012-2013
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Tässä Canassa ei käsittääkseni ole mitään narukäynnistysmahdollisuutta tai sitä minä en ainakaan tiedä missä olisi. Ymmärsinkö väärin kun sain sen kuvan että voisi jopa lähteä käyntiin jos kovemmalla vauhdilla hinais? Mulla oli joskus autoilun alkutaipaleella 142 Volvo automaatilla ja sen sai käyntiin hinaamalla kunhan vauhtia oli reilummin. Tämä ei tietenkään ole suositeltavaa, mutta toimi noin kuitenkin. Siksi ajattelin et mahtaisko tämä variaattori toimia automaatin tavoin...
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Helppo testata, pistää hinaukseen auton perään ja antaa hanaa. Kattelee sit pelaa vai eikö.
Jokainen voi tehdä mitä haluaa ja vastata itse seurauksista.
Suosittelen muuta käynnistys tapaa kuin hinaaminen, en ainakaan omaa hinaamalla ikinä edes yritä käynnistää.
Jos ei startista lähde, niin sitten lisä virtaa tai vian etsiminen missä vika, ettei toimi.
Kaapelit ja virta vara akusta tai sitten isommalla akku laturilla suoraan käyntiin.
Jokainen voi tehdä mitä haluaa ja vastata itse seurauksista.
Suosittelen muuta käynnistys tapaa kuin hinaaminen, en ainakaan omaa hinaamalla ikinä edes yritä käynnistää.
Jos ei startista lähde, niin sitten lisä virtaa tai vian etsiminen missä vika, ettei toimi.
Kaapelit ja virta vara akusta tai sitten isommalla akku laturilla suoraan käyntiin.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Ei toimi noin. Jos paikaltaan lähdetään niin variaattorilla ei ole "otetta" moottoriin eikä se sitä otetta saa vaikka pyöriltä päin tulisi miten kova vauhti. Sen voiman pitäisi tulla moottorin suunnasta. Jos taas kone käy ja ollaan jo ajamassa reipasta vauhtia, niin silloin variaattori pitää koneen pyörimässä vaikka se hetkeksi yrittäisikin sammua (esim tappokytkintä vahingossa painamalla).Pedari kirjoitti:Ymmärsinkö väärin kun sain sen kuvan että voisi jopa lähteä käyntiin jos kovemmalla vauhdilla hinais?
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Kelkkojen ohjekirjoissa on ohjeita kuinka tehdä hätäkäynnistys narulla jos oma (siis koneen) katkeaa. Kuitenkin hankalaa ja vaarallista. Toisaalta jos vaihtoehtona on pitkä kävely niin....
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
-
- 4WD
- Viestit: 135
- Liittynyt: 28 Loka 2008 14:25
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Joo, no kelkoissahan onki sen mallinen 1 variaattori että se on suoraan yhteydessä koneeseen (Mönkijöissä polariksessa on ilmeisesti samankaltainen rakenne) eli sillonhan kun pyöräyttää variaattoria ni kone pyörähtää--> kone käyntiin. Mutta tämähän ei taida ns. kireähihnaisilla mönkijöillä (Arctic Cat, Yamaha yms.) toimia, sillä moottorin ja variaattorin välissähän on se "kytkin" joka nappaa kiinni vasta kun koneessa tarpeeksi kierroksia, eli näitä mahtaa saada hinata maailman tappiin eikä ne silti siitä käyntiin lähdesf-atv kirjoitti:Kelkkojen ohjekirjoissa on ohjeita kuinka tehdä hätäkäynnistys narulla jos oma (siis koneen) katkeaa. Kuitenkin hankalaa ja vaarallista. Toisaalta jos vaihtoehtona on pitkä kävely niin....

- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Ei todellakaan kannata edes kokeilla hinaamista kovemmalla vauhdilla. oletuksella että liikkelle lähtö vaatii x määrän kierroksia pitäisi KONE saada pyörimään samanverran jotta kytkin ottaa kiinni, mutta hinatessa mönkijää ei kone pyöri tietenkään vaan se variaattorin hihna rullaa vapaana. Todennäköisesti jotain hajoaisi ennenkuin mönkijä käynnistyisi mutta oma on mönkijäsi jos välttämättä haluat riskeerata niin koeta ja kerro sitten rehellisesti täällä kuinka kävi.
Tosta automaatti auton hinaamisesta ei voi ottaa vinkkiä koska auton kardaani on kiinteä ja pyörittää osaa laatikosta aina ja siksi on yleensä kaikki hinaaminen automaatti autoilla kielletty valmistajan toimesta ettei laatikko hajoaisi, mutta juuri kiinteän akselin johdosta on mahdollista saada auto käyntiin ,mutta ei toimi kardaani mönkijällä, ainakaan työntämällä sen olen huvikseni kokeillut itsekkin.
Tosta automaatti auton hinaamisesta ei voi ottaa vinkkiä koska auton kardaani on kiinteä ja pyörittää osaa laatikosta aina ja siksi on yleensä kaikki hinaaminen automaatti autoilla kielletty valmistajan toimesta ettei laatikko hajoaisi, mutta juuri kiinteän akselin johdosta on mahdollista saada auto käyntiin ,mutta ei toimi kardaani mönkijällä, ainakaan työntämällä sen olen huvikseni kokeillut itsekkin.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
Kyllä automaatti autoa voi hinata,mutta määrätyllä nopeudella ja määrätyn matkan.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Re: Variaattoripelin käyntiin hinaaminen
gamo500 kirjoitti:Kyllä automaatti autoa voi hinata,mutta määrätyllä nopeudella ja määrätyn matkan.
Paljokos se matka ja nopeus sitten on?
Olen tähän asti ollut käsityksessä; laatikkoon väh. litra lisää öljyä ja max. nopeus 50 ja max matka 50 kilsaa - tai kardaani takapäästä irti.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"
http://velkakello.fi/
"Ne bis in idem"