Apuja mönkijän ostoon
Re: Apuja mönkijän ostoon
Kyllä se ohjaustehostin on tässä kohtaa pakollinen varuste. Sen verran mukavalta se kuitenkin tuntuu. Jää siis nuo hieman vanhemmat pois laskuista.
Voidaanko jopa tehdä niin karkea jako polariksen ja can-amin välillä, että:
Polaris = vaikeaan maastoon
Can-am = nopeaan ajoon
Miksi näin on?
Voidaanko jopa tehdä niin karkea jako polariksen ja can-amin välillä, että:
Polaris = vaikeaan maastoon
Can-am = nopeaan ajoon
Miksi näin on?
Re: Apuja mönkijän ostoon
Minusta se on noin, karkeasti sanottuna. Kyllä can-amillakin ajaa huonossa maastossa, se ei vaan ole niin miellyttävä ajettava. Itsellä kokemusta sekä can-amista että polariksesta (XP) ja kyllä minusta on niin ettei parempaa ajettavaa tällä hetkellä ole tarjolla kuin pollen XP. En tosin ole ehtinyt vielä can-am xt:llä vielä ajella pahassa maastossa mutta luulen että näin on. Vaikeassa maastossa korostuu vielä tuo polariksen 100% neliveto.lepanen kirjoitti:Voidaanko jopa tehdä niin karkea jako polariksen ja can-amin välillä, että:
Polaris = vaikeaan maastoon
Can-am = nopeaan ajoon
Nopeassa ajossa can-am on mukava ajaa kun siinä on potkua mukavasti.
Can-Am 1000 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
Ex. Can-Am 570 Pro T3 -2017
Ex. Can-Am 500 Pro T3 -2015
Ex. Polaris XP 850 T3 -2013
Ex. Polaris XP 850 HO forest -2012
Ex. Can-Am 650 xt -2011
Ex. Polaris XP 550 -2010
Ex. Can-Am 400 EFI -2010
Ex. Honda TRX 420 FE -2008
-
- 2WD
- Viestit: 48
- Liittynyt: 17 Tammi 2011 20:46
- Mönkijä:: Can Am Outlander 500 XT
- Paikkakunta: pirkanmaan maaseutu
Re: Apuja mönkijän ostoon
Alunperin meille ostettiin kiinalainen 400 jäykkäperäinen yamaha- kopio pihanauraukseen ja kevyisiin polttopuuajoihin vajaa kuusi vuotta sitten. Polttopuuajot lisääntyivät, kun huomattiin mönkkärin kätevyys ja nälkä (kuormat) kasvoivat.
Ensimmäinen, kuten toinenkin kampe ovat olleet kilvissä. Eli tuli ajeltua hieman huruakin maastossa ja teillä. Sitten haettiin lisää voimaa ja lukko etuperään, edelleen halpaan hintaan koska käyttö oli (ensin) vähäistä. Tuli cf-moto taloon vajaa kolme vuotta sitten.
Nyt tilanne on se, että käyttö vaan lisääntyy - ja vaatimukset. Tielläkin on kiva ajaa tai istua kyydissä kun emäntä ajaa (todella lujaa...)
.
Ajo-ominaisuudet ja sitäkautta turvallisuus ovat kalliimmissa kamppeissa parempia. Kaikki riippuu siitä mitä kuvittelee tarvitsevansa. Esimerkiksi BRP eli Can Am tarjoaa best lisäturvaa 269 euroa uuden laitteen oston yhteydessä. Takuu pitenee viiteen vuoteen. Toki kampe on sitten huollatettava merkkipajalla. Laatu ja luotettavuus eivät ole itsestäänselvyyksiä, omassa käytössä ne selviävät. Mutta on päivänselvää, että vaihtotilanteessa mainittu best-turva maksaa itsensä moninverroin takaisin. Varsinkin jos vaihto tapahtuu ennen viiden vuoden täyttymistä.
Itse suosittelen tässäkin ketjussa jo todettuja metodeja. Eli käykää ajamassa laitteita ja tehkää päätös sitten miten itsestä tuntuu parhaalta. Huolto ja varaosien saatavuus olisi jotenkin muutenkin selvitettävä, kuin pelkkien myyjien puheiden perusteella. Tämä palsta on siihen oiva apu.
Omalla kohdalla vaihtokuume on päällä. Lääkekaupassakin on käyty. Ensiviikolla saattaa helpottaa - mene ja tiedä.
Eli uuden kiinalaisen hinta on jo niin lähellä merkkimönkkärin hintaa, että minun tapauksessani ei paljon tarvitse miettiä mihin rahansa pistää. Tässä vertailuparina minulla on Outlander 500 XT ja Goes 625i.
Nyt siis todella punnitsen miten rahoilleen saa vastinetta... Oma käyttö on työ- ja hupiajelun sekoitus - raskas sellainen.
Kerron sitten myöhemmin kuinka tässä kuume laskee vai nouseeko se. Kävin koeajamassa Can Amia - jota olen ajanut jo aiemmin viisi vuotta sitten. Nyt 47-vuotiaan äijän on pakko myöntää, että kun jalkojen välissä V-2 Rotax puhuu ja välitön voima on oikean peukalon alla niin...
Ensimmäinen, kuten toinenkin kampe ovat olleet kilvissä. Eli tuli ajeltua hieman huruakin maastossa ja teillä. Sitten haettiin lisää voimaa ja lukko etuperään, edelleen halpaan hintaan koska käyttö oli (ensin) vähäistä. Tuli cf-moto taloon vajaa kolme vuotta sitten.
Nyt tilanne on se, että käyttö vaan lisääntyy - ja vaatimukset. Tielläkin on kiva ajaa tai istua kyydissä kun emäntä ajaa (todella lujaa...)

Ajo-ominaisuudet ja sitäkautta turvallisuus ovat kalliimmissa kamppeissa parempia. Kaikki riippuu siitä mitä kuvittelee tarvitsevansa. Esimerkiksi BRP eli Can Am tarjoaa best lisäturvaa 269 euroa uuden laitteen oston yhteydessä. Takuu pitenee viiteen vuoteen. Toki kampe on sitten huollatettava merkkipajalla. Laatu ja luotettavuus eivät ole itsestäänselvyyksiä, omassa käytössä ne selviävät. Mutta on päivänselvää, että vaihtotilanteessa mainittu best-turva maksaa itsensä moninverroin takaisin. Varsinkin jos vaihto tapahtuu ennen viiden vuoden täyttymistä.
Itse suosittelen tässäkin ketjussa jo todettuja metodeja. Eli käykää ajamassa laitteita ja tehkää päätös sitten miten itsestä tuntuu parhaalta. Huolto ja varaosien saatavuus olisi jotenkin muutenkin selvitettävä, kuin pelkkien myyjien puheiden perusteella. Tämä palsta on siihen oiva apu.
Omalla kohdalla vaihtokuume on päällä. Lääkekaupassakin on käyty. Ensiviikolla saattaa helpottaa - mene ja tiedä.
Eli uuden kiinalaisen hinta on jo niin lähellä merkkimönkkärin hintaa, että minun tapauksessani ei paljon tarvitse miettiä mihin rahansa pistää. Tässä vertailuparina minulla on Outlander 500 XT ja Goes 625i.
Nyt siis todella punnitsen miten rahoilleen saa vastinetta... Oma käyttö on työ- ja hupiajelun sekoitus - raskas sellainen.
Kerron sitten myöhemmin kuinka tässä kuume laskee vai nouseeko se. Kävin koeajamassa Can Amia - jota olen ajanut jo aiemmin viisi vuotta sitten. Nyt 47-vuotiaan äijän on pakko myöntää, että kun jalkojen välissä V-2 Rotax puhuu ja välitön voima on oikean peukalon alla niin...
ex Cf-Moto 525
ex Hyosung 400 (WORK 400)
koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...
UMRY
MMC
ex Hyosung 400 (WORK 400)
koskaan ei saa luovuttaa - pitää vaan välillä antaa vähän periksi...
UMRY
MMC
Re: Apuja mönkijän ostoon
Yksinkertaisuuden vuoksi rajaan siis mahdollisen ostopäätökseni canaan tai polarikseen ja juuri noihin kahteen aiemmin mainittuun malliin. Noista tuskin kumpikaan on huono vaihtoehto lumitöihin sekä räppäilyyn. Ei muutakuin tarjontaa seuraamaa ja kiitos vastauksista.
-
- 2WD
- Viestit: 36
- Liittynyt: 24 Helmi 2012 12:36
- Mönkijä:: Keeway GTX 300
- Paikkakunta: K-nummi
4x4 mönkkäri hakusessa??
elikkäs möyriä olis hakusessa.
ulkonäöllisesti olisin ihastunut keewayn 300cc (vihreä)... osaiskos ihmiset kertoa yleisimmistä vioista tai muuten vaan kokemuksiaan?
myös tgb blade olisi tyylikäs, mutta hintaluokka liian korkea...
myös muiden 4x4 mönkiöiden kokemuksia kiinnostaa kuulla, kunhan merkki ja malli liittyy meikäläisen budjettiin ((3000e-5000e)) ja on neliveto..
iso kiitos kaikille.
ulkonäöllisesti olisin ihastunut keewayn 300cc (vihreä)... osaiskos ihmiset kertoa yleisimmistä vioista tai muuten vaan kokemuksiaan?
myös tgb blade olisi tyylikäs, mutta hintaluokka liian korkea...
myös muiden 4x4 mönkiöiden kokemuksia kiinnostaa kuulla, kunhan merkki ja malli liittyy meikäläisen budjettiin ((3000e-5000e)) ja on neliveto..
iso kiitos kaikille.
Viimeksi muokannut jukka81, 24 Helmi 2012 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelty
Syy: yhdistelty
Re: 4x4 mönkkäri hakusessa??
Tuossa linkki keeway ja parin muun merkin keskusteluihin. Jos uusia kiinalaisia etsit vaan, ni tohon hinta haitariin saat trapperin 400, linhain 400 ja goessin 520 esim. Myös joitain käytettyjä merkki pelejä ainakin tohon 5 donan pintaa saa.tr4nsporter kirjoitti:elikkäs möyriä olis hakusessa.
ulkonäöllisesti olisin ihastunut keewayn 300cc (vihreä)... osaiskos ihmiset kertoa yleisimmistä vioista tai muuten vaan kokemuksiaan?
myös tgb blade olisi tyylikäs, mutta hintaluokka liian korkea...
myös muiden 4x4 mönkiöiden kokemuksia kiinnostaa kuulla, kunhan merkki ja malli liittyy meikäläisen budjettiin ((3000e-5000e)) ja on neliveto..
iso kiitos kaikille.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... keeway+300
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 45&t=30376
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... i+salesone
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... rapper+400
Re: Apuja mönkijän ostoon
Mikä olisi hyvä 4 veto pihan lumitöihin ja ainakin kesäisin maastoajoon jollei myös talvisin? Tarttisi olla myös tieliikennemallia ja hintaakaan nyt ei saisi olla ihan älyttömiä. eli joku max 6000€ pintaan. Olen polariksen eri malleja katsellut, onko niissä jotakin mitä pitää huomioida ennen ostamista? onko tgb mönkkäreistä mihinkään? Onko nuo kymcot mistään kotoisin? ja kannattaako suosiolla etsiä yli 500cc malleja vai tekeekö noilla 300cc malleillakin jotakin? V
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua
Yhdistys ilman jäsenmaksua
Re: Apuja mönkijän ostoon
Kannattaa selailla noita merkkikohtaisia keskusteluja läpi niistä merkeistä joista on kysymyksiä. Sieltä löytyy kyllä vastaukset kysymyksiisi aika varmasti. Tehon suhteen on hyvin vaikea sanoa oikeastaan yhtään mitään. Jokainen laite on pienen hetken jälkeen mopo, kun ei sitä tehoa koskaan liikaa ole. Kaikki tuo on ihan kuskin haluista kiinni. Kyllä noilla pienemmilläkin sitä lunta lykkii ja maastossa mennään.z22 kirjoitti:Mikä olisi hyvä 4 veto pihan lumitöihin ja ainakin kesäisin maastoajoon jollei myös talvisin? Tarttisi olla myös tieliikennemallia ja hintaakaan nyt ei saisi olla ihan älyttömiä. eli joku max 6000€ pintaan. Olen polariksen eri malleja katsellut, onko niissä jotakin mitä pitää huomioida ennen ostamista? onko tgb mönkkäreistä mihinkään? Onko nuo kymcot mistään kotoisin? ja kannattaako suosiolla etsiä yli 500cc malleja vai tekeekö noilla 300cc malleillakin jotakin? V
- stequ78
- Tracks
- Viestit: 998
- Liittynyt: 29 Tammi 2011 08:21
- Mönkijä:: Mönkkäri myyty :)
- Paikkakunta: Porin kylä
Re: Apuja mönkijän ostoon
Itselläni on TGB target ja olen ollut todella tyytyväinen siihen kulkee ja kiihtyy ihan mukavasti (tietty enemmänkin vois)ainoa huono puoli on korkeat kierrokset maantie nopeuksissa.z22 kirjoitti:Mikä olisi hyvä 4 veto pihan lumitöihin ja ainakin kesäisin maastoajoon jollei myös talvisin? Tarttisi olla myös tieliikennemallia ja hintaakaan nyt ei saisi olla ihan älyttömiä. eli joku max 6000€ pintaan. Olen polariksen eri malleja katsellut, onko niissä jotakin mitä pitää huomioida ennen ostamista? onko tgb mönkkäreistä mihinkään? Onko nuo kymcot mistään kotoisin? ja kannattaako suosiolla etsiä yli 500cc malleja vai tekeekö noilla 300cc malleillakin jotakin? V
So give me this and give me that smother me. And give me some of that bad stuff...
Re: Apuja mönkijän ostoon
Minulla on kokemusta kahdesta pienestä Polariksesta, Hawkeye ja Sportsman, molemmat 300:ia.Mikä olisi hyvä 4 veto pihan lumitöihin ja ainakin kesäisin maastoajoon jollei myös talvisin? Tarttisi olla myös tieliikennemallia ja hintaakaan nyt ei saisi olla ihan älyttömiä. eli joku max 6000€ pintaan. Olen polariksen eri malleja katsellut, onko niissä jotakin mitä pitää huomioida ennen ostamista? onko tgb mönkkäreistä mihinkään? Onko nuo kymcot mistään kotoisin? ja kannattaako suosiolla etsiä yli 500cc malleja vai tekeekö noilla 300cc malleillakin jotakin?
Kummallakin lumityöt sujuvat hyvin, ketjut tarvitaan ainakin taakse.
Nämä pienet eivät ole varsinaiseen maastoajoon tarkoitettuja ja vaihteistossa ei olekaan "lyhyttä puolta".
Sportsman oli tieliikennemalli, huippunopeus noin 80 ja hyvänä puolena toisaalta se ettei pikkukonetta ole tarvinnut kuristaa joten se toimii hyvin.
Noin kuuden tonnin hintaluokassa Nettimotosta löytyy vain muutama tieliikennemalli ellei kiinalaisia ja alle nelisatasia oteta mukaan - vaan mitäpä siitä, yhdenhän sinä vain tarvitsetkin:
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1231584
http://www.nettimoto.com/can-am/outlander/1236082
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1168181
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Apuja mönkijän ostoon
Minä olen harkinnut tuommoista tieliikennemönkijää. Saapiko semmoisella ajaa moottoritiellä? Ja miten tuo kiihtyvyys/huippunopeus puoli, jääkö sillä kaikkien jalkoihin?
Re: Apuja mönkijän ostoon
Tottahan sillä moottoritiellä saapi ajella, mut itse kyllä kiertäisin kaukaaSkiri kirjoitti:Minä olen harkinnut tuommoista tieliikennemönkijää. Saapiko semmoisella ajaa moottoritiellä? Ja miten tuo kiihtyvyys/huippunopeus puoli, jääkö sillä kaikkien jalkoihin?

Can Am 1000 Renegade Xxc Triple Black 2018. T3b (80km-h) ABS
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
Can Am 1000 XTP 2013 (TL)
Yamaha Raptor700 2008 (TL) / Polaris 570, 2017 raktori
Yamaha Raptor700 ,2007 (TL)
SMC Wildcat 500 , ? (TL)
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Apuja mönkijän ostoon
Nyt olisi hakusessa traktorimönkijä, hinta luokka alle 9000€. Ajattelin käyttää hyväksi palstan arvovaltaista raatia, eli ehdotuksia otetaan vastaan
Mahdollisesti myös normi tieliikennemönkijä jos oikein hyvä löytyy...
Mieluiten liikkeestä johon sais tuon entisen meneen vaihdossa. Toki jos joku kiinnostuu niin voin myydä suoraankin.


Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Apuja mönkijän ostoon
http://www.atvpalsta.com/vaihtomonkijat/?id=16679 siitä hyvä yamaha-linhai factoryn tuote 

- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Apuja mönkijän ostoon
kingi kirjoitti:http://www.atvpalsta.com/vaihtomonkijat/?id=16679 siitä hyvä yamaha-linhai factoryn tuote
Ja hintahan oli alle 9000€...no joo eiköhän tuokin lähemmäs sitä irtoaisi, toki varusteltuna hinta kohoaa.
Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...