Variaattorin rasvat
Variaattorin rasvat
Moro.
Variaattorin rullien rasvat on ihan kytkinpölyssä...
Mitä rasvaa kannattaa laittaa jos pesee variaattorin ja rullat, laittaa uudet rasvat?
Ilmeisesti pitää olla jotain aika "tiukkaa" vaseliiniä?
Ja kuinka paljon sitä rasvaa pitää sinne laittaa??
Kiitos
Variaattorin rullien rasvat on ihan kytkinpölyssä...
Mitä rasvaa kannattaa laittaa jos pesee variaattorin ja rullat, laittaa uudet rasvat?
Ilmeisesti pitää olla jotain aika "tiukkaa" vaseliiniä?
Ja kuinka paljon sitä rasvaa pitää sinne laittaa??
Kiitos
-
- 3WD
- Viestit: 70
- Liittynyt: 13 Touko 2007 23:25
- Mönkijä:: 700sportsmanni rakennussarja
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Re: Variaattorin rasvat
Ei yhtään mitään rasvaa tai voiteluaineita sinne.
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Variaattorin rasvat
Millä perustelet rasvattoman linjasi. jokaisessa variaattorissa jonka olen avannut ja niitä on useita on ollut "vaseliinia" ja omaan mönkijään ostetun uuden etuvariaattori sarjan mukana tuli rasva tuubi. Rasva toimii lähinnä pölyn poissapitäjänä eikä sitä tule laittaa kovin paljoa , ihan kevyesti siihen rullakuppiin. Toki kannattaa kysyä merkki kohtaisia ohjeita omasta huollosta. Ei missään tapauksessa mitään crc tai moottoriöljy tavaraa vaan koostumukseltaan tuhtia vaseliinia.Liika rasva rajoittaa rullien liikettä.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Variaattorin rasvat
pete-801 kirjoitti:Millä perustelet rasvattoman linjasi. jokaisessa variaattorissa jonka olen avannut ja niitä on useita on ollut "vaseliinia" ja omaan mönkijään ostetun uuden etuvariaattori sarjan mukana tuli rasva tuubi. Rasva toimii lähinnä pölyn poissapitäjänä eikä sitä tule laittaa kovin paljoa , ihan kevyesti siihen rullakuppiin. Toki kannattaa kysyä merkki kohtaisia ohjeita omasta huollosta. Ei missään tapauksessa mitään crc tai moottoriöljy tavaraa vaan koostumukseltaan tuhtia vaseliinia.Liika rasva rajoittaa rullien liikettä.
Aprillia? Etuvariaattori?
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Variaattorin rasvat
jep . etuvariaattori . selitys , variaattorin koppa auki ja löytyy 2kpl metallisia pyöreitä juttuja, keulan puoleinen on "etuvariaattori" ja toinen on kytkin kello. Ne rullat on siinä etummaisessa ja takimmaisessa ei sellaisia ole, ja siinä välissä on sitten se variaattorin hihna. Koska osia on useampi kuin 1kpl voi ne eritellä etu ja taka osiksi ? Kytkintä ei tarvitse purkaa jos haluaa vain rullat huoltaa.Myös varaosa luetteloissa käytetään termiä etuvariaattori vaikka se kieltämättä on harhaan johtava nimitys ,mutta ainakin huoltomiehet ja varaosa myyjät yleensä tietää mistä on kyse.Tietysti asialla on useita nimityksiä mutta minun korvaani tuo termi sopii eikä ole edes itseni keksimä.Aprillipäiväksi voin sitten keksiä ihan jonkin oman juttuni.Sori jos jotain häiritsee tälläiset termistöt.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Variaattorin rasvat
Etuvariaattori on ok.
Tuo rasva etuvariaattorissa (I-variaattori eli kytkin) kuulostaa aprillipilalta.
Tuo rasva etuvariaattorissa (I-variaattori eli kytkin) kuulostaa aprillipilalta.
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: Variaattorin rasvat
Joo ei sitä rasvaa ole tarkoitus siihen kytkimeen laittaa vaan rullien kuppeihin/lokeroihin vai miksi niitä nyt sitten kukakin haluaa kutsua, keskipakovoima painaa sitten osan rasvasta ulkokehälle "pölysuojaksi" kun kone on käynnissä. Painotan vielä ettei rasvaa tule laittaa paljoa koska silloin siitä on vain haittaa. Joissain merkeissä voi ohjekirjasta löytyä suositukset rasvan käytölle ja laadulle.Kytkin on kuitenkin jousivasteinen ja toimii keskipakoisesti jolloin rasvasta ei apua siellä.Täysin rasvattomassa variaattorissa metalliset rullat liikkuu metallisissa urissa ja jossain vaiheessa kitka tekee tehtävänsä.Olen kyllä nähnyt muovikuorisia rulliakin mutta rasvaa nekin käytti.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Re: Variaattorin rasvat
HUOMAUTAN! Variaattorissa on pakko olla rasvaa muuten rullat hyppää pois paikoiltaa. Se vaseliini mikä sinne laitetaa ei ole pölysuojana. 

- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Variaattorista
Kuuluuko eka variaattorissa
olla rasvaa muualla kuin liuku palojen välissä. Omassa variaattorissa oli rasvaa ympäriinsä
myös urissa jossa variaattori rullat liikkuvat. Eikö rasva hidasta näin ollen rullien liikettä.
Aika kulutus tavaraa taitaa rullat olla, suurin osa oli soikeita ja muovi pinnat halki tai loppuun kuluneita.
olla rasvaa muualla kuin liuku palojen välissä. Omassa variaattorissa oli rasvaa ympäriinsä
myös urissa jossa variaattori rullat liikkuvat. Eikö rasva hidasta näin ollen rullien liikettä.
Aika kulutus tavaraa taitaa rullat olla, suurin osa oli soikeita ja muovi pinnat halki tai loppuun kuluneita.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Variaattorista
Kaikillla taitaa olla ketju vetoiset mönkijät tai sit sähkövaihteet kun ei kukaan ole tähän osannut vastata
Mulla kai harvinainen variaattori veto. No pikku hiljaa alkaa variaattorin tekniikka tulla tutuksi
kun on joutunut kasailee hajonneet osat ja selvittelemään sen toiminta periaatetta.
Luulisin että urat kuuluvat olla puhtaa sillä vaseliini hidastaa rullien pyörimistä kehän reunalle.
Kiinalaiset panneet vain vaseliinia reilusti ettei osat ruostu

Mulla kai harvinainen variaattori veto. No pikku hiljaa alkaa variaattorin tekniikka tulla tutuksi
kun on joutunut kasailee hajonneet osat ja selvittelemään sen toiminta periaatetta.
Luulisin että urat kuuluvat olla puhtaa sillä vaseliini hidastaa rullien pyörimistä kehän reunalle.
Kiinalaiset panneet vain vaseliinia reilusti ettei osat ruostu

V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Variaattorista
Ehkä noita varikoneita maailmassa on pari muutakin, ainakin omassa hihna vipeltää.....
.
Jos sun tarkoitus oli kysyä trapperin varista tää on ehkä vähän väärä paikka, pitäis siirtää aihe tuonne trappereille kuuluvalle. Mutta jos kysyt yleisesti niin vähän paha lähtä sanomaan noin trapperiin verraten, koska vaikka variaattorin toimintaperiaate on kaikissa sama niin rakenteellisia eroja kuitenkin on.
Canassa rasvaa on ainoastaa yksisuuntaisessa laakerissa, ei muualla.
Ja noin yleisesti rasvaa ei kuulu olla tietenkään joka puolella. Eikä siellä missä nuo rullat on....
. Ja juu, nuo rullat on kulutustavaraa siinä missä jarrupalat, vessapaperi jne. jne. Ihan noin mielenkiinnosta, kuinka paljon on trapperilla ajettu, kuinka paljon on rullat kestäny metrejä??

Jos sun tarkoitus oli kysyä trapperin varista tää on ehkä vähän väärä paikka, pitäis siirtää aihe tuonne trappereille kuuluvalle. Mutta jos kysyt yleisesti niin vähän paha lähtä sanomaan noin trapperiin verraten, koska vaikka variaattorin toimintaperiaate on kaikissa sama niin rakenteellisia eroja kuitenkin on.
Canassa rasvaa on ainoastaa yksisuuntaisessa laakerissa, ei muualla.
Ja noin yleisesti rasvaa ei kuulu olla tietenkään joka puolella. Eikä siellä missä nuo rullat on....

-
- Tracks
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: Variaattorista
kiinan ihme linhaissa piti manuaalin mukaan ainakin varin rullat rasvata,rapperista en tiiä 

- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: Variaattorista
Näin minäkin ajattelin, ettei sinne rasva kuuluu. Ihan perus variaattori kiinanlaitteessakin on.cotcot kirjoitti:Ehkä noita varikoneita maailmassa on pari muutakin, ainakin omassa hihna vipeltää......
Ja noin yleisesti rasvaa ei kuulu olla tietenkään joka puolella. Eikä siellä missä nuo rullat on..... Ja juu, nuo rullat on kulutustavaraa siinä missä jarrupalat, vessapaperi jne. jne. Ihan noin mielenkiinnosta, kuinka paljon on trapperilla ajettu, kuinka paljon on rullat kestäny metrejä??
Tuota taas en tiedä tarteeko rasvata yksisuuntalaakeri, tuli uusi ja siinä ei kyllä rasvaa ollut nimeksikään.
Mielestäni öljy voitelee sen kytkimen yhteydessä kuten sen pienen neulalaakerinkin.
Ei kai tuolla kilsoja ole kuin vajaa 3 tuhatta ja vuosiakin taitaa kohta 4 tulla.
Pientä lumen aurailua ja nättiä asfalttia ajelua. Pieni tehon lisäys varmaan edes auttaa rullien kulumista.
Rasvauksesta ei ole manuaalissa kerrottu ja siksi sitä yleisesti kyselen.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Variaattorista
Tuosta rullien rasvauksesta en osaa täyttä varmuutta sanoa, mutta ainakin cf-moto, goessi ja olikohan joku muukin...
.. jossa oli rullat niin ei ollut ja eikä pitänytkään olla rasvaa rullissa. Ja asiaa hetken miettien mahtaako tuo rullien ja niiden urien jossa rullat liikkuu rasvaaminen kuinka järkevää olla???.....koska eikös, kun laitetaan kone käyntiin ja vari pyörimään, niin nuo rasvat aika hyvin pakene tuon varilautasen ulkokehälle ja sieltä kenties etiäpäin, jolloin nuo rullat ja urat on suht rasvattomia kuitenkin... 

