Keskustelua KAZUMA 500:sta

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
uippo
Noppeli

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja uippo »

..rke..le korjaus edelliseen eli siis pyörien napaMUTTERIT löystyvät..
Puppe
3WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Onks sulla Uippo heittää ton Pollen remelin tyyppimerkintää , tekis itelläkin mieli vähän tarttuvampaa versiota .
juklin
2WD

Viesti Kirjoittaja juklin »

Valittelin itsekin tässä, että pyörien laakereissa on kovasti väljyyttä ja onkin, mutta takapyörän suuren väljyyden syyksi havaitsin melkein irronneen napamutterin. Niissähän on lukitus ja kyllä ne muissa pyörissä ovat pysyneet. Takapyörässä kiinan poika oli ollut sen verran laiska, ettei ollut laittanut uutta mutteria, kun lukitus oli epäonnistunut. Mutterin lukitusreuna oli murtunut ja osa siitä tippunut pois.

Etuperän kiinnitysongelmat alkavat selvitä. Voi olla, ettei siinä ole mitään laakerivikaa. Huomasin, että ohjauksen stoppari oli toiselta puolen pettänyt osittain. Stoppari antaa periksi vain pari milliä, mutta se riittää siihen, että etupään vetoakselit menevät sellaiseen asentoon, että eivät enää pyöri. Olen tullut raskaalla kuormalla alas kallion kylkeä kivistä polkua ja pari kertaa on ohjaus lyönyt rajoittimeen. Kun etupää näin menee jumiin, tuhoja syntyy. Ohjauksen stoppari on taas mielenkiintoinen rakenne, sehän pettää ennemmin tai myöhemmin, kannattaa tarkistaa.

Tuli kuitenkin tilattua uusi etuperä Espanjasta, vanhassa on joka tapauksessa se pieni sähkömoottori rikki, jolla neliveto kytketään. Mullahan on tällä hetkellä jatkuva neliveto. Sähkömoottori ei tunnu kestävän Suomen talvea. Pitäisiköhän perään laittaa jotain ohkasempaa öljyä, mitä valmistaja suosittelee? Lisäksi perän kuoren kiinnityskohdat ovat aika kärsineen näköiset, osittain murtuneet. Hinta oli ensin lähetyskuluineen 300 e, mutta sitten pyysivät 55 e lisää. Suomessa olisi maksanut 650 e.

Näitä viestejä kun kirjoittaa, kannattaa aina kopioida viesti ennen lähetystä, hermoja säästyy.
uippo
Noppeli

Mä katon Puppe sen remelin tiedot kun käyn tallilla seuraavan kerran..
Mä ihmettelen juklin tota sun etuvetareiden jumitusta siinä mielessä, että itse aika alkumetreillä kun moponi sain, viilasin ohjauksen topparista molemmin puolin muutaman millin että sain lisää kääntyvyyttä kun tuppaa olemaan aika kankea tuo vehje. Vetarit on pyörineet hienosti eikä ongelmia ole ollut vaikka aika rajustikkin olen ääriasennossa nelivedolla vedättänyt..
Kiitos vinkistä, kyllä otin opikseni, kun tämä yksisormijärjestelmä on muutenkin niin nopea kirjoitustapa.
juklin
2WD

Mikä vuosimalli sulla on. Voisikohan niissä olla eroja? Etuperän tilauksessa piti antaa rungon numero, ovat kuulemma vähän erilaisia? Mulla on 2009 mallia ymmärtääkseni, ilman käýnnistysnarua. Itse huomasin ongelman siten, että annoin mönkijän tulla omalla painollaan taaksepäin ohjaus ääriasennossa. Lumessa etupyörä ei pyörinyt vaan liukui. Olin vähän vinossa mäkeen nähden ja sellaisessa asennossa, että pyörän olisi kyllä pitänyt pyöriä ennen kuin liukua (pyörissä hyvät ketjut). Siten vedin mönkijään alas etupyörien suuntaisesti eikä pyörinyt sittenkään. Pyörän lähellä olevan vetoakselin nivel oli mielestäni sellaisessa asennossa, että otti kiinni? Olen tehnyt nyt päinvastoin kuin sinä ja rajoittanut kääntymistä hiukan ja etuperän kiinnitys on nyt kestänyt muutaman päivän tukin ajoa. Aion nyt kuitenkin vaihtaa sen etuperän ja katsoa vanhan sisään, josko viisastuisi.
uippo
Noppeli

Mulla on vm.2010, narukäynnistin löytyy. voi olla että niissä eroja on, tuntuu että ne joka vuosi keksii muuttaa jotakin asioita niissä. Opasta meitäkin mikäli viisastut..
temasi
2WD

Viesti Kirjoittaja temasi »

uippo kirjoitti:..rke..le korjaus edelliseen eli siis pyörien napaMUTTERIT löystyvät..
Jep, tämän huomasin kun rengas irtosi vauhdissa. Onneksi vauhti oli hiljainen kun käännyin pihaan eikä sattunut kenellekään mitään, mutta pisti tarkastamaan noita muttereita... Toisella puolella vähän heilui rengas ja sitä pystyi puoli kierrosta kiristämään helpostikin. Heiluminen ei tosin silti loppunut... Etupuoli pitää vielä tarkastaa.
chevy-ukko
2WD
Mönkijä:: Kazuma Jagge 500
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chevy-ukko »

No niin, vaihteeksi startin laakeri leikkas kiinni, olihan se starttikin noin 8 kuukautta vanha. No tällä kertaa päästiin vähän halvemmalla eli uusi laakeri maksoi peräti 5€, startti kasaan ja radalle,että tällänen tapaus tällä kertaa. Mukavaa kun saa puuhastella!!! :D
sahuripoika
2WD

Ei vaan ymmärrä

Viesti Kirjoittaja sahuripoika »

Terve taas!

Kevät koittaa ja taas aika perehtyä mönkijäisee....Mikä hel.....ti voi olla kun startti kyllä pyörittää solenoidia, mutta ei vaan lyö hampaalle! Putsasin kyseisen laitteen. Jousi ol ehjä ja mekaanisesti toimii kyllä. Voiko se tehdä, että startti ei vie tarpeeksi lujaa eteenpäin? Keskipakoisvoimasta ilmeisesti pitäisi hampaalle lyödä? Jos vaan joku tietäisi.....neuvoa?

tv: onnellinen kasuma mies
juklin
2WD

Sama ongelmamahan on vähän aina ollut ja uusi startti pyörittää kyllä. Kylmänä kun käynnistää ja ei ole kesä niin aina ensimmäiseksi kuuluu hirveä rääkäisy kampiakselin päästä. Ei pysy hampaalla. Toisella ja kolmannella yrityksellä on yleensä toiminut. Minä kanssa putsasin ja voitelin laaturasvalla. Tuli jopa vähän aikaa huonommaksi. Pitäisikö voidella synteettisellä moottoriöljyllä??
uippo
Noppeli

Joo sitä ne tuppaa tekemään, mulla varsinkin talvella usein lyö vain tyhjää, loppua kohden kun laakeri alkoi menemään, rääkäisi usein aika pahasti eikä vauhti useinkaan enään riittänyt heittään rattaalle. Johtuu kosteudesta joka jäädyttää ja/tai ruostuttaa sen. Rasvaus auttoi mulla ainakin, tais ola ihan crc:tä tai teflonöljyä mitä ruiskin. Tarvii tehdä n. 6kk välein se rasvaus. Jos on narukäynnistin niin katsoa aina että naru on kelautunut kokonaan sisään ja vetokahva tulppana narun reijässä, vesi menee muuten sitä kautta sisään sateella, jos pitää mopoa pihalla.
Puppe
3WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Ootko Uippo ehtiny tota remmin tyyppiä katella ?
temasi
2WD

Viesti Kirjoittaja temasi »

Aika viimetinkaan meni kun huomasin että takajarrupalat on ihan loppuun kuluneet ja uusia ei saa ainakaan viikkoon. Onkohan joku ehtinyt huomata käviskö tuohon jotkut muut palat?
juklin
2WD

Etuperä kesti kiinni kevään puuajon. Mysteeri on vieläkin, miksi se kaksi kertaa lähti irti. Varovasti olen ohjauksen äärilaitoja käyttänyt. Uusi on nyt tullut Espanjasta. Täytyy laittaa se kiinni, kun ehtii, ettei ole jatkuva neliveto päällä kesän tullessa.

Vehje on yltä päältä mudassa kevään ajojen jälkeen ja roskia oli tullut pakoputken lähelle sen verran, että ne syttyivät palamaan. Äkkiä vesilammikosta vettä, että saan palon sammumaan. Sitten tulen alas mäkeä 500 kg kuorman kanssa ja huomaan, että jarrut eivät toimi. Palo oli polttanut jarruletkun poikki. Onneksi käsijarru toimi ja tässä vielä ollaan tätä kirjoittamassa.

Nyt pitäisi metsästää uutta letkua, joka lähtee jarrusylinteristä etupään painekytkimeen. Espanjasta erillistä letkua ei myydä. Autoissahan on kupariset letkut, mutta tämä on jotain kovamuovia. Onko ehdotuksia? Maahantuojalta täytyy kysyä, mutta voi taas kestää kuukausia.
kazuma500cc
Noppeli

Viesti Kirjoittaja kazuma500cc »

Ostin uuden Kazuman, jolla on ajettu nyt huikeat 3km. Neliveto toimi kaksi kertaa, joten siitä pari kysymystä:

1) Luin ketjusta, että nelivedolle olisi sulake jossain. Mistä mahtaa löytyä?
2) 2WD/4WD ja etulukolle on ilmeisesti eri moottorit? Kummatkin lakkasivat toimimasta
samaan aikaan, joten olisiko yhteinen sulake?
3) Missä tuo 2WD/4WD moottori sijaitsee? Takana vai edessä?

Omassa pelissä on vielä takuu voimassa, niin en viitsi sen enenpää purkaa, mutta sulakkeen
voisi tsekata, jos vain löytäisin sen...

Nykyään tilanne on se, että mittaristossa ei näy, mikä vetotapa on käytössä. Aluksi näkyi,
että on takaveto ja nelivedon kytkeytysessä neljä vihreetä rengasta vilkkuivat. Lisäksi nappia
painaessa kuului surinaa, kun neliveto kytkeytyi. Nyt ei tapahdu napeista mitään, eikä
mittaristossakaan näy, että mikään vetotapa olisi käytössä. Takaveto siinä kuitenkin nyt
on päällä. :roll:
Vastaa Viestiin