Sportsman EFI 800 vs Sportsman XP550 EPS
-
- Noppeli
Sportsman EFI 800 vs Sportsman XP550 EPS
Näistä kahdesta pitäisi mönkijä valita (molemmat uusia) ja tulihan noita liikkeen pihalla pyöriteltyä. Mutta haluaisin kuullä pitempiaikaisia käyttökokemuksia ko. kulkineista. Tuo Sportsman EFI 800 hinta on aikasta houkutteleva tällä hetkellä.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Mönkijä:: Honda
- Viesti:
Re: Sportsman EFI 800 vs Sportsman XP550 EPS
550 on uudempaa suunnittelua ja mukavampi ajaa. Ja onhan siinä ohjaustehostinkin tasoittamassa tietä. Tehoissa toki häviää entiselle kuutiomahdille, mutta kyllä itse kallistuisin 550 puolelle. Nämä kommentit ovat vain omia mielipiteitä, enkä omista kumpaistakaan. Ajanut toki olen kumpaistakin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Mitä kerran kokeillut tuota lyhyt nokkaista 800, niin itse kyllä kääntyisin sen puoleen.
Lyhyempi keulan ylitys kuin vanhassa (ja kuin XP:ssä), painopiste taaempana ja lieppä kevyempikin, kuin vanha 800?
Koeteltua tekniikkaa ja pirun kätevältä tuntui ajella metsässä.
Ja hinta on houkuttelava, onneksi.
Lyhyempi keulan ylitys kuin vanhassa (ja kuin XP:ssä), painopiste taaempana ja lieppä kevyempikin, kuin vanha 800?
Koeteltua tekniikkaa ja pirun kätevältä tuntui ajella metsässä.
Ja hinta on houkuttelava, onneksi.
- Torni
- 4WD
- Mönkijä:: Polaris RZR 900 XP LE -12
Itselläni on tuo 550 Xp, voisin sanoa että aikaisemmin kun on ollut ilman tehostinta niin metsässä ajo on ollut kömpelömpää kuin tällä uudella, tehot on riittänyt itellä tien / pihan auraukseen pieniin metsä ja VPK raivaus töihin. itse kallistun tuon XP puoleen vaikka tehoa on 800 enemmän, vaikka vanhalla 500 HO veti ihan näppärästi 1200kg vaunua perässä. Jatkoa ajatellen jos telat haluaa niin ohjaustehostin on kyllä pakollinen siihen touhuun.
If you can't stand the heat, you dont cant stand power
markus.torni@gmail.com
markus.torni@gmail.com
sekin on hyvä, että uudessa 800:sessa syyläri on nostettu ylemmäs ja vinssi alemmas. ottaa mutaa tuo alhaalla oleva syyläri aika helposti. Nyt tietysti vinssi ottaa sen mudan?
tiedä sitten miten tuo polttoaineen kulutus, varmasti 550 on paljon taloudellisempi.?
tiedä sitten miten tuo polttoaineen kulutus, varmasti 550 on paljon taloudellisempi.?
“Unnatural work produces too much stress.”
- Torni
- 4WD
Ainakin loogisesti ajateltuna 800 hörppäisi enemmän, kyllä ainakin tuolla 20L ajelee ja tekee töitä monta tuntia.tiedä sitten miten tuo polttoaineen kulutus, varmasti 550 on paljon taloudellisempi.?
ainut huonopuoli jonka kyllä helposti ratkaisee, niin talvellakun syyläriin tulee lunta ( telolilla ainakin todella paljon) sulaa lumi vinssin päälle ja jäätyy uudelleen tästä syystä vinssi voi jumittaa. ratkaisu on pala muovia ja kuumailma pistooli ja muokkaa NS. ohjurin vinssin päälle niin sula vesi ohjaan tuu pois, tähän meni noin 30 min aikaa suunitellla leikata ja kiinnittää.
markus.torni@gmail.com
markus.torni@gmail.com
Riippuu käytöstä. Vertailu omalta kohdalta on 800 vs XP850 (tietääkseni sama runko kuin XP550).
800EFI etupää on löysempi jos aiot käyttää auraa ja kuvassa ajossa kurveissa "sortuu alle". Muuten ei mitään pahaa sanottavaa. Bensa kyllä maistuu jos konetta kiusaa mutta niin kuulemma myös 550:selle.
Joku moittii poikittain olevaa 2-pyttyostä 800 konetta leveäksi , ei kyllä minusta haittaa mitenkään.
Ohjaustehostimen puute on oikeastaan ainoa haitta 800:ssa.
Itse pidän lyhyempää 800 kauniimpana kuin nämä uudet mallit jos tällä nyt mitään painoa valinnalle on.
Ainakin omassa 850 takavetarit kolkuttaa joskus ikävästi ja on kuulemma näitten "tyyppivika".
800EFI etupää on löysempi jos aiot käyttää auraa ja kuvassa ajossa kurveissa "sortuu alle". Muuten ei mitään pahaa sanottavaa. Bensa kyllä maistuu jos konetta kiusaa mutta niin kuulemma myös 550:selle.
Joku moittii poikittain olevaa 2-pyttyostä 800 konetta leveäksi , ei kyllä minusta haittaa mitenkään.
Ohjaustehostimen puute on oikeastaan ainoa haitta 800:ssa.
Itse pidän lyhyempää 800 kauniimpana kuin nämä uudet mallit jos tällä nyt mitään painoa valinnalle on.
Ainakin omassa 850 takavetarit kolkuttaa joskus ikävästi ja on kuulemma näitten "tyyppivika".
-
- Noppeli
Onko kärrynveturina eroa, ts. onko kumassakin yhtä löysät takajouset.
Enpä juurikaan normaali ajossa eroa takapään suhteen ole huomannut.
Bensasta Polle kyllä kärrynvedossa tykkää, niin ne taitaa kyllä muutkin.
Olen tässä kavereille viisastellut että jenkki avolava 5,7 koneella vie kyllä selvästi vähemmän kuin Polle.
Bensasta Polle kyllä kärrynvedossa tykkää, niin ne taitaa kyllä muutkin.
Olen tässä kavereille viisastellut että jenkki avolava 5,7 koneella vie kyllä selvästi vähemmän kuin Polle.
itse on 800:Sessa auraa varten 2cm etujousia kiristävät holkit. Itse asiassa se on niin hyvä niillä, etten taida ottaa kesäksikään pois. lisää vähän keulan maanvaraa ja jäykistää.
“Unnatural work produces too much stress.”
- Torni
- 4WD
On ainakin 550 xp säädöt jäykkyyksille iskarissa.jaket kirjoitti:itse on 800:Sessa auraa varten 2cm etujousia kiristävät holkit. Itse asiassa se on niin hyvä niillä, etten taida ottaa kesäksikään pois. lisää vähän keulan maanvaraa ja jäykistää.
Asiasta kukkaruukkuun, kyllä tuo tehostin auttaa metsä hommissa kun joutuu koko ajan puuhaamaan ees ja taas ainakin telojen kanssa
markus.torni@gmail.com
markus.torni@gmail.com
-
- 6WD
- Mönkijä:: Sportsman 500 EFI EUT 2012
Olin perustamassa juuri samanlaista 800 EFI vs. XP 550 mutta löysinkin valmiin aiheen. Vähän kaipaisin lisää infoa koneiden vertailussa. Käyttö tulisi ihan ajanviete / lumen auraus / metässä mönkiminen. Tehoa pitäisi olla ja mietinkin onko tuossa 550 kokoisessa riittävästi potkua. Soralla leikkiessä saisi kaikki neljä pyörää sutata 
Kokemusta ei ole ohjaustehostimesta, onko se oikeasti hyvä?

Kokemusta ei ole ohjaustehostimesta, onko se oikeasti hyvä?
Sportsman 500 EFI EUT 2012
On se hyvä, toimii myös ohjausiskarina räppäillessä. Ja jos oikeasti paino on nopeassa hupiajossa niin ei sitä tehoa ole koskaan liikaa. Jos käytetty 850Xp ei käy, niin itse ostaisin sen 800.
Outlander Max Pro 650 T3 -17
Ex: Outlander Max 500 T3 - 13
Outlander 800 XT-P -10
Outlander 650 XT -09
XP 850 eps -09
800efi -06
500h.o. -01 & -12
Ex: Outlander Max 500 T3 - 13
Outlander 800 XT-P -10
Outlander 650 XT -09
XP 850 eps -09
800efi -06
500h.o. -01 & -12
-
- 6WD
- Mönkijä:: Honda TRX 500 T3
- Viesti:
Laitetaan vielä sekaan molemmat omistaneena ja niitä myyvän henkilön mielipide.
Jos kyseessä on enemmän hyöty- tai ainakin puuhastelukäyttöön tuleva laite niin XP 550 on mielestäni parempi vaihtoehto, tehostin on hyötyajossa erinomainen varuste, polttoaineen kulutus on myös siinä pienempi, samoin käyntiääni pehmeämpi. Voima riittää kärrynvetoonkin ja lyhyt puoli on Pollemaisesti oikeasti lyhyt esim. raskaan kärryn vetoon.
SP 800 on hieman räyhä ja soveltuu mielestäni paremmin vapaa-ajan painoitteiseen ajoon, -11 mallin faceliftin ja koneen siirron myötä (5 tuuma taaksepäin) laitteesta tuli selvästi kevyempi ajella, keulakin nousee kevyesti ilmaan ja kaksipyttyisen ääni on makea, toisaalta bensa kelpaa kun availee.
XP:n kapeus, eli siis se penkin kapeus on hieno asia, se auttaa ainakin minua maastoajossa paljon ja varsinkin nopeassa vedossa painonsiirto on helppoa.
Tietysti tuo 2000:- hinnanero SP 800:n hyväksi kannattaa ottaa huomioon, minulla sellainen summa ainakin vaikuttaa jo jotain mahdolliseen ostopäätökseen.
Töissä olen monesti ihmetellyt että miksi ei ole vielä huomattu että SP 800 on tehokas isolohko erittäin järkevällä rahalla, sen myynti on ollut kokoajan huomattavasti vaisumpaa kuin myyvimmän eli SP 500:n, eroa laitteissa kumminkin on paljon. Ehkä siitäkin pitäisi saada raksa ?
Ajelin myös molemmilla muutaman suunnistuskisan ja saivat osakseen muutenkin reipasta käyttöä, molemmat pelasivat ihan yhtähyvin ja huoltovälit, huoltokustannuksethan niissä ovat käytännössä samat ja renkaatkin pysyivät maltillisessa koossa niin ajo-ominaisuudetkin säilyivät alkuperäisellä tasolla. XP on pidempirunkoisena parempi nousemaan jyrkkiä nousuja, uusi SP on akseliväliltään hieman lyhyempi ja moottorin siirto taakse tuntuu juuri noissa jyrkimmissä nousuissa, toisaalta kallion päällä voi sitten kaasulla keventää etupäätä mikä on aina kiva ominaisuus. SP:n hyväksi vielä että orkkisrenkaita ei tarvitse heti maastojaovarten heittää tallin nurkkaa, alkuperäisillä pärjää kohtuuhyvin mutta XP:n rengastus on valitettavasti parhaimmillaan kuivassa maastossa, ja niiden päivitys on vapaa-ajan hommiin edessä ja ne maksaa kyllä enemmän kuin 12" renkaat.
Tarkemmin kun miettii niin aikalailla erilaisia laitteitahan ne ovat.
Jos kyseessä on enemmän hyöty- tai ainakin puuhastelukäyttöön tuleva laite niin XP 550 on mielestäni parempi vaihtoehto, tehostin on hyötyajossa erinomainen varuste, polttoaineen kulutus on myös siinä pienempi, samoin käyntiääni pehmeämpi. Voima riittää kärrynvetoonkin ja lyhyt puoli on Pollemaisesti oikeasti lyhyt esim. raskaan kärryn vetoon.
SP 800 on hieman räyhä ja soveltuu mielestäni paremmin vapaa-ajan painoitteiseen ajoon, -11 mallin faceliftin ja koneen siirron myötä (5 tuuma taaksepäin) laitteesta tuli selvästi kevyempi ajella, keulakin nousee kevyesti ilmaan ja kaksipyttyisen ääni on makea, toisaalta bensa kelpaa kun availee.
XP:n kapeus, eli siis se penkin kapeus on hieno asia, se auttaa ainakin minua maastoajossa paljon ja varsinkin nopeassa vedossa painonsiirto on helppoa.
Tietysti tuo 2000:- hinnanero SP 800:n hyväksi kannattaa ottaa huomioon, minulla sellainen summa ainakin vaikuttaa jo jotain mahdolliseen ostopäätökseen.
Töissä olen monesti ihmetellyt että miksi ei ole vielä huomattu että SP 800 on tehokas isolohko erittäin järkevällä rahalla, sen myynti on ollut kokoajan huomattavasti vaisumpaa kuin myyvimmän eli SP 500:n, eroa laitteissa kumminkin on paljon. Ehkä siitäkin pitäisi saada raksa ?
Ajelin myös molemmilla muutaman suunnistuskisan ja saivat osakseen muutenkin reipasta käyttöä, molemmat pelasivat ihan yhtähyvin ja huoltovälit, huoltokustannuksethan niissä ovat käytännössä samat ja renkaatkin pysyivät maltillisessa koossa niin ajo-ominaisuudetkin säilyivät alkuperäisellä tasolla. XP on pidempirunkoisena parempi nousemaan jyrkkiä nousuja, uusi SP on akseliväliltään hieman lyhyempi ja moottorin siirto taakse tuntuu juuri noissa jyrkimmissä nousuissa, toisaalta kallion päällä voi sitten kaasulla keventää etupäätä mikä on aina kiva ominaisuus. SP:n hyväksi vielä että orkkisrenkaita ei tarvitse heti maastojaovarten heittää tallin nurkkaa, alkuperäisillä pärjää kohtuuhyvin mutta XP:n rengastus on valitettavasti parhaimmillaan kuivassa maastossa, ja niiden päivitys on vapaa-ajan hommiin edessä ja ne maksaa kyllä enemmän kuin 12" renkaat.
Tarkemmin kun miettii niin aikalailla erilaisia laitteitahan ne ovat.
-
- 4WD
Minun XP850:ssä tehostin ei yleensä toimi paikallaan ollessa lainkaan. Veikkaan, että kyse on siitä, että tyhjäkäynnillä akkujännite tippuu liian alas ja tehostin kytkeytyy pois (arvaus, ei minulla mitään tietoa ole). Kun kaasua painaa, tehostin herää taas henkiin. Toimii vaan just väärinpäin, paikallaan ollessa tehostinta juuri kaipaisi. Kun kone liikkuu, pyörät kääntyy jo paljon helpommin ilman tehostintakin.. Pitäisi laittaa akkujännite seurantaan, kun olisi liikaa aikaa.Torni kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun, kyllä tuo tehostin auttaa metsä hommissa kun joutuu koko ajan puuhaamaan ees ja taas ainakin telojen kanssa
Polaris Sportsman 570 Touring & Polaris Sportsman 570 X2 Touring