Mönkijän osto mielessä
-
- Noppeli
- Mönkijä:: Artic Cat 650 H1 Trv
Re: Mönkijän osto mielessä
Itse aloitin kömpijäharrastuksen Joulukuun alussa Linhai Goonilla , tuntui pääsevän vaikka minne ja vot miten oli lustia - vaan tuli kevät ja hanget muuttuivat tahmeimmiksi niin loppui Linhaista menohalut (tehot). 3 kk aikana ollut Linhai osion "ongelmat" kohdasta lähes 50 % kuvatuista viosta.
Nyt istutaan ja odotellaan että rekka kurvaisi pihaan ja pudottaisi kyydistä Artic Cat 650 H1 3 in 1:sen , pääsee rouvakin reissulle - lauantaille luvassa kaunista keliä....
Nyt istutaan ja odotellaan että rekka kurvaisi pihaan ja pudottaisi kyydistä Artic Cat 650 H1 3 in 1:sen , pääsee rouvakin reissulle - lauantaille luvassa kaunista keliä....
Morjesta!
Minkälaista mönkijää suosittelisitte jos ajot on lähinnä asfaltti ja hiekkateillä, maastoajoa ei varmaan juuri ollenkaan!
Aikaisemmin en ole mönkijää omistanut mutta nyt tuntuu olevan pakottava tarve saada sellainen! Mielellään 500cc kuutioisesta ylöspäin joita olis myös potentiaalista virittää tarvittaessa!
Mitä mönkkäristä on tarkasteltava/kuullosteltava koeajaessa? Tai yleensäkin mitä niistä kannattaa katsoa että on varmasti kunnossa?
Mielessä on käynyt tuollainen SMC Wildcatin RE malli, hintabudjetti olisi noin 7000e
Mut apua kaivattaisiin aloittelijalle!
Minkälaista mönkijää suosittelisitte jos ajot on lähinnä asfaltti ja hiekkateillä, maastoajoa ei varmaan juuri ollenkaan!
Aikaisemmin en ole mönkijää omistanut mutta nyt tuntuu olevan pakottava tarve saada sellainen! Mielellään 500cc kuutioisesta ylöspäin joita olis myös potentiaalista virittää tarvittaessa!
Mitä mönkkäristä on tarkasteltava/kuullosteltava koeajaessa? Tai yleensäkin mitä niistä kannattaa katsoa että on varmasti kunnossa?
Mielessä on käynyt tuollainen SMC Wildcatin RE malli, hintabudjetti olisi noin 7000e
Mut apua kaivattaisiin aloittelijalle!
-
- 6WD
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Jos nuo asfaltti- ja hiekkatiet on yleisiä teitä, niin pitäisi olla T3 tai L7e (tai L6e). T3 ja L6e nopeusrajoitettuja 40-45km/h, L7e tehorajoitus 15kW.coleman kirjoitti:Minkälaista mönkijää suosittelisitte jos ajot on lähinnä asfaltti ja hiekkateillä, maastoajoa ei varmaan juuri ollenkaan!
mikä käytetty mönkijä alle 2500euron
Ajattelin crossimönkijää ostaa työmatkakäyttöön yms cruisailuun niin mikä olis parhain vaihtoehto minkä tuol hinnal vois saada. Pitäis olla mahdollisimman laadukas ja mielellään sellanen mis on pienet renkaat kuten raptorissa, tehoil ei niinkään merkitystä
Viimeksi muokannut jukka81, 19 Syys 2012 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistelty
Syy: yhdistelty
- Puuhis83
- Tracks
- Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Re: mikä käytetty mönkijä alle 2500euron
Derbi dxr, cpi xs tai sachs quad rock.. Ei omaa kokemusta mutta mitä lueskellu olen niin ovat sieltä luetettavimpia pelejä.
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
- JJP
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
ollilol90 kirjoitti:Ajattelin crossimönkijää ostaa työmatkakäyttöön yms cruisailuun niin mikä olis parhain vaihtoehto minkä tuol hinnal vois saada. Pitäis olla mahdollisimman laadukas ja mielellään sellanen mis on pienet renkaat kuten raptorissa, tehoil ei niinkään merkitystä
Pienet renkaat kuten raptorissa? Siis 9" vanne takana ja 10" edessä vai tarkoititko että kunhan alle 12" vanteilla?

Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Kuvasteita
JJP kirjoitti:ollilol90 kirjoitti:Ajattelin crossimönkijää ostaa työmatkakäyttöön yms cruisailuun niin mikä olis parhain vaihtoehto minkä tuol hinnal vois saada. Pitäis olla mahdollisimman laadukas ja mielellään sellanen mis on pienet renkaat kuten raptorissa, tehoil ei niinkään merkitystä
Pienet renkaat kuten raptorissa? Siis 9" vanne takana ja 10" edessä vai tarkoititko että kunhan alle 12" vanteilla?
No kuhan ei ois ne takanakit semmosia hirveitä läskejä kuin derbi dxr:ssä se derbi ois varma peli mut ne läskit takanakit ärsyttää silmää niin paljo mitenköhä onnistuis jos siihe derbii löis pienemmät nakit taakse? esim raptorin nakit vanteilla. Raptorissahan on taas ne takanakit lähes saman kokoset kuin edessä, tuuman ero?
Nojoo onha noi eturenkaatki aika läskit, jos ostais noille vanteille vaa ohuemmat renkaat? Tulisko siitä mitää ongelmia? Laittais semmoset nakit siihe et kokoluokka ois samaa kuin raptorissa
- JJP
- Tracks
- Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
tuotanoinniiiin... Siis eihän renkaiden halkaisija ole mitenkään merkistä riippuvainen. Eikä vanteidenkaan koko tähän vaikuta.
Samaa koko luokkaa ne renkaat yleensä on.(edessä ja takana)
Ostat vaan ostat yksinkertaisesti eri kokoiset renkaat,tässä tapauksessa ns.matalammat.
Minkäs kokoiset kumit siinä derbissä on tällä hetkellä??
Rekisteriotteessahan lukee sallittu rengastus(hälläväliä) ja välityksethän tietysti muuttaa jos renkaan halkaisija pienenee.(rattaan vaihdolla selviää tästäkin)
Samaa koko luokkaa ne renkaat yleensä on.(edessä ja takana)
Ostat vaan ostat yksinkertaisesti eri kokoiset renkaat,tässä tapauksessa ns.matalammat.
Minkäs kokoiset kumit siinä derbissä on tällä hetkellä??
Rekisteriotteessahan lukee sallittu rengastus(hälläväliä) ja välityksethän tietysti muuttaa jos renkaan halkaisija pienenee.(rattaan vaihdolla selviää tästäkin)
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
Kuvasteita
-
- Noppeli
Terve!
Suunnitelmissa ollut tieliikenne kelpoisen mönkijän osto ensi kevääksi. Käyttö pääsääntöisesti yksin tai kaksipäällä yleisillä teillä, mutta varmasti vähä pitäis päästä metsäänkin ajelemaan. Olen vähän katellut muutamaa mönkijää joista ulkonäöllisesti mieleen on jääneet trapperin 350- ja 450r mallit sekä artic cat cx 450 (kymco maxxer 450). Mitä hyvää / huonoa malleissa mielestänne? Toi trapperin 350r vauhti vähän kiinnostais, että siis paljonko se vakiona kulkee? 450cx varteenotettava vaihtoehto, mutta toi 80km/h on vähän liian vähän jos maantiellä joskus meinaa ajella niin ei tarttis kaasu pohjassa ajella koko matkaa
Mitä etuja / haittoja vaihteellisella (trapperit) on tollaseen variaattorilla toimivaan artic cattiin? Mönkijöiden kulutus ja Huoltovälit? Paljon siis kysymyksiä ja paljon pitää ottaa selvää. Ei sitä ihan sikaa viitti säkissä ostaa jos siihen kuitenkin sijottaa sen 5000-7500e (mielummi lähemmäs 5k)
Varmasti osaan kysymyksistä löytyisi vastaus jostain aiemmasta topicista, mutta ei sitä koko forumia jaksa lukee, että joskos sieltä joku vastaus löytyisi
Kiitos jo etukäteen vastauksia mahdollisti tietäville / antaville!
Suunnitelmissa ollut tieliikenne kelpoisen mönkijän osto ensi kevääksi. Käyttö pääsääntöisesti yksin tai kaksipäällä yleisillä teillä, mutta varmasti vähä pitäis päästä metsäänkin ajelemaan. Olen vähän katellut muutamaa mönkijää joista ulkonäöllisesti mieleen on jääneet trapperin 350- ja 450r mallit sekä artic cat cx 450 (kymco maxxer 450). Mitä hyvää / huonoa malleissa mielestänne? Toi trapperin 350r vauhti vähän kiinnostais, että siis paljonko se vakiona kulkee? 450cx varteenotettava vaihtoehto, mutta toi 80km/h on vähän liian vähän jos maantiellä joskus meinaa ajella niin ei tarttis kaasu pohjassa ajella koko matkaa

Mitä enemmän kuutiotuumia sen parempi. Seuraavaksi malli: joko crossi tai sitten sellainen hissu 4x4 peli jolla kömmitään kannoissa. Itse sorruin liian pieneen,tosin rahapulassa. Itse hommaisin SMC:n Wildcatin nyt.. Siisti ja saisi uuden.
Tai siis hyvän käytetyn. Vauhtiakin piisaisi kohtuu rahalla eikä olisi kovin vanhakaan.

-
- 2WD
- Mönkijä:: Can-am Outlander 500 XT -10
Tieliikennemönkijän hankintaa
Moi!
Piti ihan rekisteröityä foorumille, että saisi apua suuresti mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Olen siis ensimmäistä mönkijää hankkimassa, sellaisesta on tullut haaveiltua lapsesta asti ja pari viimeistä vuotta kuume on vain pahentunut. Netistä ja lehdistä olen yrittänyt ammentaa tietoa, mutta siltikin on hieman tyhmä olo.
Hankinnassa siis kaksipaikkainen tieliikennemönkijä, nyt olen Can-Amin puolelle kääntymässä lukemani perusteella. Suurimmat asiat mitkä mietityttää on kulkupuoli ja kulutus. Bongasin nettimotosta esimerkiksi tällaisen: http://www.nettimoto.com/can-am/outlander-max/1434416 tuossa mietityttää nuo tehot (62hv)? Kun eikös ne pitäisi olla rajoitettu tieliikennemönkkäreissä ja vain T3-malleissa (+maastomönkkärit) saa täydet tehot käyttöön. Vai onko tieliikenneversioissakin joku hitaan/nopean alueen tehon vaihtaminen mahdollista? Nuo nopeudet myös mietityttävät, voiko tuolla oikeasti päästä yli 120km/h? :O Omaan menoon riittäisi mönkijälle se 80km/h nopeus. Miten muuten yleensäkin tieliikennemönkijät kulkevat? Tähänkään en ole saanut mistään yksiselitteistä vastausta. Kiinnostaa lähinnä siksi että ei isommilla teillä jäisi jalkoihin...Ja tuo kulutus: 7 l/100km? Olen lukenut että tuollaiset söisivät jotain 10-11 l/100km.
Ja ei ihan niin asiaan liittyen: Miten tehoja on rajoitettu tieliikennemönkijöissä? Tätä olen pohtinut sillä mielellä jos hankkii normaalin, rajoitetun tieliikennemönkkärin, jonka kulkupuoli ei tunnu riittävän. Onko rajoituksia helppo ohittaa?
Kiitoksia suuresti jos joku jaksaa vastailla.
Piti ihan rekisteröityä foorumille, että saisi apua suuresti mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Olen siis ensimmäistä mönkijää hankkimassa, sellaisesta on tullut haaveiltua lapsesta asti ja pari viimeistä vuotta kuume on vain pahentunut. Netistä ja lehdistä olen yrittänyt ammentaa tietoa, mutta siltikin on hieman tyhmä olo.
Hankinnassa siis kaksipaikkainen tieliikennemönkijä, nyt olen Can-Amin puolelle kääntymässä lukemani perusteella. Suurimmat asiat mitkä mietityttää on kulkupuoli ja kulutus. Bongasin nettimotosta esimerkiksi tällaisen: http://www.nettimoto.com/can-am/outlander-max/1434416 tuossa mietityttää nuo tehot (62hv)? Kun eikös ne pitäisi olla rajoitettu tieliikennemönkkäreissä ja vain T3-malleissa (+maastomönkkärit) saa täydet tehot käyttöön. Vai onko tieliikenneversioissakin joku hitaan/nopean alueen tehon vaihtaminen mahdollista? Nuo nopeudet myös mietityttävät, voiko tuolla oikeasti päästä yli 120km/h? :O Omaan menoon riittäisi mönkijälle se 80km/h nopeus. Miten muuten yleensäkin tieliikennemönkijät kulkevat? Tähänkään en ole saanut mistään yksiselitteistä vastausta. Kiinnostaa lähinnä siksi että ei isommilla teillä jäisi jalkoihin...Ja tuo kulutus: 7 l/100km? Olen lukenut että tuollaiset söisivät jotain 10-11 l/100km.
Ja ei ihan niin asiaan liittyen: Miten tehoja on rajoitettu tieliikennemönkijöissä? Tätä olen pohtinut sillä mielellä jos hankkii normaalin, rajoitetun tieliikennemönkkärin, jonka kulkupuoli ei tunnu riittävän. Onko rajoituksia helppo ohittaa?
Kiitoksia suuresti jos joku jaksaa vastailla.
Pitäisi olla rajoitettu 15 kW eli n 20 hv, mutta aika monessa ei varmaan ole kurit paikallaan. Tuo myyjä tarkoittaa vakiolla laitetta, josta on tieliikennerekisteröintiä/tyyppihyväksyntää varten laitetut rajoitukset poistettu. Jos ongelmia tulee liiallisesta tehosta, niin todennäköisimmin onnettomuustilanteessa.
Hyvin voisi kuvitella kulkevan yli 120 (ei tietenkään 15 kW:n tehoissa), tosin tuskin ainakaan maastorenkailla/löysällä alustalla mukava ajaa, eikä sitä tuskin matkavauhtina muutenkaana oikeen voi pitää.
Lain mukaan niin edes maastossakaan tai edes suljetulla alueella ajaessa ei saisi tehoja tieliikennekoneessa olla yli 15 kW eli mönkijässä ei ole mitenkään virallisesti rajoitetun ja rajoittamattoman tehon alueita. Omia viritelmiä esim kaasuvivun liikkeen rajaamiseksi ("ns kurinpalautin") voi toki tehdä, mutta laite ei kuitenkaan luvallinen niilläkään ole vaikka lain henkeä ne kyllä noudattavat
.
Traktoreissa on sitten vain 40 km/h rajoitus, mutta tehoa ei ole rajoitettu. Toki joissain traktorimalleissa saattaa rekisteriotteessa olla esim. asetettu teholle jokin raja, esim 10 kW, jolloin periaatteessa laite on luvaton, jos tehoa on enemmän.
Kulutukseen (l/100 km/h) vaikuttaa aika paljon ajotyyli, matkanopeus, renkaat, ajo-olosuhteet yms. Kyllä tuo varmaan tasaisessa matka-ajossa rauhallista nopeutta ajaessa voi tuolla seitsemällä mennä.
Hyvin voisi kuvitella kulkevan yli 120 (ei tietenkään 15 kW:n tehoissa), tosin tuskin ainakaan maastorenkailla/löysällä alustalla mukava ajaa, eikä sitä tuskin matkavauhtina muutenkaana oikeen voi pitää.
Lain mukaan niin edes maastossakaan tai edes suljetulla alueella ajaessa ei saisi tehoja tieliikennekoneessa olla yli 15 kW eli mönkijässä ei ole mitenkään virallisesti rajoitetun ja rajoittamattoman tehon alueita. Omia viritelmiä esim kaasuvivun liikkeen rajaamiseksi ("ns kurinpalautin") voi toki tehdä, mutta laite ei kuitenkaan luvallinen niilläkään ole vaikka lain henkeä ne kyllä noudattavat

Traktoreissa on sitten vain 40 km/h rajoitus, mutta tehoa ei ole rajoitettu. Toki joissain traktorimalleissa saattaa rekisteriotteessa olla esim. asetettu teholle jokin raja, esim 10 kW, jolloin periaatteessa laite on luvaton, jos tehoa on enemmän.
Kulutukseen (l/100 km/h) vaikuttaa aika paljon ajotyyli, matkanopeus, renkaat, ajo-olosuhteet yms. Kyllä tuo varmaan tasaisessa matka-ajossa rauhallista nopeutta ajaessa voi tuolla seitsemällä mennä.
Verrokkina ex 400 max kulki just nippa päälle 100kmh. Nykyinen 800 outti taasen huitaisee yli 135kmh (enpä tosin ole kokeillut mihin asti ehtii ennenkuin kierrostenrajoitin tulee vastaan)
Siihen nähden kulkee varmaan tuon 120kmh.
Empä muista pääsikö nelisatkullakaan alle 7 litraan nätillä ajolla (tie), sanoisin että 8 litraa ja ylöspäin realistinen.
Siihen nähden kulkee varmaan tuon 120kmh.
Empä muista pääsikö nelisatkullakaan alle 7 litraan nätillä ajolla (tie), sanoisin että 8 litraa ja ylöspäin realistinen.
Moro,
Itsellä on tuo lyhyt malli tuosta 650 outista. Huippuja olen talvikelissä uskaltanu kelata mittariin 115. (vielä olis reservissä ollut mutta tie loppu) Viikonloppuna tuli ajettua tankilta tankille 101km. Löpöö meni pikkusen vajaa 12 litraa. Ajosta noin puolet oli maantiellä 60-80km/h ja puolet metsässä mönkimistä.
Itsellä on tuo lyhyt malli tuosta 650 outista. Huippuja olen talvikelissä uskaltanu kelata mittariin 115. (vielä olis reservissä ollut mutta tie loppu) Viikonloppuna tuli ajettua tankilta tankille 101km. Löpöö meni pikkusen vajaa 12 litraa. Ajosta noin puolet oli maantiellä 60-80km/h ja puolet metsässä mönkimistä.

Kaveri pyysi kyselemään suosituksia tieliikennemönkijästä noin 2000e hintaluokkaan. Saakohan tuolla mitään edes etäisesti kasassa pysyvää takavetoa? Nettimotossa näyttää olevan käytännössä derbiä, kymcoa, shinerayta, comanchea ja cpi:tä. Muistan vuosia sitten testanneeni nopeasti Bashania ja voi veljet... Ikimuistettava vekotin. Kannattaako tuohon rahaan vain unohtaa tl-mönkijät?