Honda TRX 450 foreman
Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen
[quote="Kimmo_M"]Morjens
Rupesi kuulumaan ykkösvaihteella kolinaa vaihteiston suunnalta. Pitäisi purkaa moottori pöydälle, mutta kardaanit tuottaa päänvaivaa.
Antakaahan vinkkejä, miten nuo lähtee purkautumaan.
[/quote]
Takakardaani lähtee monissa mönkijöissä yksinkertaisesti irroittamalla taka-akselin laakerointi rungosta ja vetämällä hieman taaksepäin. Mönkijä luonnollisesti tulee olla jonkin telineen tai nostolaitteen varassa.
Etukardaani on monissa laitteissa yhdistetty moottorin ulostuloakseliin booriholkilla, joka liukuu lukkorenkaan irroituksen jälkeen niin, että lähes päittäin oleva etukardaani irtoaa. Joissakin on vielä pieni jousi sisällä antamassa päittäistä esijännitystä akseleille toisistaan poispäin.
Tämä kaikki ilman minkäänlaista tietämystä Honda Foreman 450 kardaaneista.
Rupesi kuulumaan ykkösvaihteella kolinaa vaihteiston suunnalta. Pitäisi purkaa moottori pöydälle, mutta kardaanit tuottaa päänvaivaa.
Antakaahan vinkkejä, miten nuo lähtee purkautumaan.
[/quote]
Takakardaani lähtee monissa mönkijöissä yksinkertaisesti irroittamalla taka-akselin laakerointi rungosta ja vetämällä hieman taaksepäin. Mönkijä luonnollisesti tulee olla jonkin telineen tai nostolaitteen varassa.
Etukardaani on monissa laitteissa yhdistetty moottorin ulostuloakseliin booriholkilla, joka liukuu lukkorenkaan irroituksen jälkeen niin, että lähes päittäin oleva etukardaani irtoaa. Joissakin on vielä pieni jousi sisällä antamassa päittäistä esijännitystä akseleille toisistaan poispäin.
Tämä kaikki ilman minkäänlaista tietämystä Honda Foreman 450 kardaaneista.
Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen
Eipä ole vieläkään löytynyt ratkaisua kardaanien irroitukseen. Etupään booriholkki liikkuu jonkinverran eteenpäin ja stoppaa sitten. Taaksepäin liikahtaa vain hiukan. Lukkorengastakaan ei näy missään.
Eikö kukaan ole joutunut irroittamaan moottoria hondastaan? Joutuukohan perät ottamaan irti, ennen kuin saa kardaanit irtoomaan? Saakohan jostakin, esim. maahantuojalta vinkkejä purkamiseen?
http://fiche.worldofpowersports.com/wps ... &A=182&B=5
Eikö kukaan ole joutunut irroittamaan moottoria hondastaan? Joutuukohan perät ottamaan irti, ennen kuin saa kardaanit irtoomaan? Saakohan jostakin, esim. maahantuojalta vinkkejä purkamiseen?
http://fiche.worldofpowersports.com/wps ... &A=182&B=5
Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen
Mikäli on samanlainen systeemi kuin Odes:sissa (hondan kopio) niin etuperän kiinnityspultit tarvitsee irroittaa ja vetää etuperää eteenpäin. Etuperästä ei välttämättä tarvitse purkaa mitään muuta irti, niin etukardaani irtoaa, kun vaan saa etuperää riittävästi eteenpäin.
Ja takakardaanin saa mahdollisesti irti siinä vaiheessa kun moottorin nostaa pois paikoiltaan, niin takakardaani oletettavasti mahtuu irtoamaan.
Ja takakardaanin saa mahdollisesti irti siinä vaiheessa kun moottorin nostaa pois paikoiltaan, niin takakardaani oletettavasti mahtuu irtoamaan.
Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen
[quote="Vinski"]Mikäli on samanlainen systeemi kuin Odes:sissa (hondan kopio) niin etuperän kiinnityspultit tarvitsee irroittaa ja vetää etuperää eteenpäin. Etuperästä ei välttämättä tarvitse purkaa mitään muuta irti, niin etukardaani irtoaa, kun vaan saa etuperää riittävästi eteenpäin.
Ja takakardaanin saa mahdollisesti irti siinä vaiheessa kun moottorin nostaa pois paikoiltaan, niin takakardaani oletettavasti mahtuu irtoamaan.[/quote]
Clymerin korjauskirja ohjeistaa tekemään juuri noin, etuperän kiinnityspultit joutuu irroittamaan ja siirtämään etuperää hieman jotta kardaani liukuu booreistaan.
Ja takakardaanin saa mahdollisesti irti siinä vaiheessa kun moottorin nostaa pois paikoiltaan, niin takakardaani oletettavasti mahtuu irtoamaan.[/quote]
Clymerin korjauskirja ohjeistaa tekemään juuri noin, etuperän kiinnityspultit joutuu irroittamaan ja siirtämään etuperää hieman jotta kardaani liukuu booreistaan.
Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen
Kiitos vastauksista! Moottori on nyt irti.
-
- 6WD
- Viestit: 663
- Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
- Paikkakunta: Etelälappi
450 fe paukkaa
Mikähän vikana, kun koneen kuumetessa paukkuu pakoputkessa? Tulppa uusi, ja kärkiväli ok.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: 450 fe paukkaa
Paukuttiko myös vanhalla tulpalla ? Kannatta tarkistella kaasarin kiinnitys (imuilmavuodot) sekä pakoputkisto ettei vuoda. Ilmanputsari tietty kannattaa myös puhdistaa ja öljytä.
Onko venttiilien välykset milloin viimeks tarkistettu/säädetty.
Onko venttiilien välykset milloin viimeks tarkistettu/säädetty.
450 Foreman venttiilien säätö ongelma
Yritin eilen säätää venttiileitä hondasta.
Otin koneen oikealta puolelta kuusiokolokannalla olevan tulpan auki, josta katsoin T-merkin kohdalleen. Sen jälkeen säädin venttiilit 0,15mm liuskalla kylmänä ja tarkastin säädön useaan otteeseen. Nyt kone naputtaa melko äänekkäästi. Mikä meni vikaan?
Mönkijä on siis Honda TRX450FE Foreman vm.2004
Otin koneen oikealta puolelta kuusiokolokannalla olevan tulpan auki, josta katsoin T-merkin kohdalleen. Sen jälkeen säädin venttiilit 0,15mm liuskalla kylmänä ja tarkastin säädön useaan otteeseen. Nyt kone naputtaa melko äänekkäästi. Mikä meni vikaan?
Mönkijä on siis Honda TRX450FE Foreman vm.2004
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
Voisko olla eri mitat imu- ja pakopuolella? Näin ainakin 420:ssa, muistaakseni...
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
Oliko varmasti työtahdissa eli molemmat venttiilit kiinni?
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
En tiedä. Katsoin vain, että T-merkki oli kohdallaan. Se ilmeisesti ok?Darth kirjoitti:Oliko varmasti työtahdissa eli molemmat venttiilit kiinni?
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
T merkki on joko työtahdissa jossa venttiilit kiinni ja säädettävissä tai sitten yhden täyden kierroksen pielessä jolloin jompikumpi venttiili on auki jolloin ei voi säätää. Helppo todeta kun konetta pyörittelee niin näkee koska molemmat venttiilit ovat kiinni.
EDIT: tässä asiaa koskeva ohje Valve adjustment procedures TRX 400 & 450 all
EDIT: tässä asiaa koskeva ohje Valve adjustment procedures TRX 400 & 450 all
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
Ainakin molemmat venttiilit ovat lähelle samassa säädössä, eli jos toinen olisi auki ja toinen kiinni ollessa säädetty, niin eikö toisessa olisi kierrettä silminnähden enemmän näkyvillä?
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
Ei muuta kun säätö uusiksi. Todennäköisesti olet tosiaan väärässä tahdissa säätänyt. Tulppa pois, kampiakselia pyörittämään ja keinuvipujen asennoista tarkistat milloin molemmat vivut ovat kauimpana venttiileistä. Ts. rakoa on molempien venttiilien kohdalla eniten. Oikealla tahdilla ajoitusmerkki kohdalleen ja sitten säätö.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma
Nokastahan sen näkee koska vena on kiinni. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!