Variaattorin huolto

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Herne! :)

Tuli tänään tuo vari mieleen ja erityisesti nuo ensiön ja tosion lautaset ja niitten pinnat. Omalla koneella on jo ajettu jonkin verran ja noihin lautasien pintaan on kerääntynyt jonkin verran hinasta mustaa kumia joka ei lähde pesemällä pois, ei jarru/kytkin puhdistus aineella ( brakleen tai vastaava) tai muutenkaan. Se kumi on ilmeisesti ikäänkuin ajan ja lämmön kanssa paistunut niihin lautasiin kiinni.

Sitä tuli vaan mieleen että onko kukaan ikinään hionut noita lautasia millään, esim. hiomapaperi 400 tai 600 karkealla, tai jollain muulla....
Kannaatko ylipäätänsä noita hioa, onko hyötyä.....vai onko tuo parempi jos on hieman kumia lautasien pinnoissa :?:
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 09:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja jaket »

joku neuvoi, että karhunkielellä niitä voisi hinkata. Mutta onko mitenkään tarpeellista? jos kerran ei lähe, niin tuskin se mitään haittaakaan.
“Unnatural work produces too much stress.”
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja poke »

On noita hiottu hienolla paperilla jos ei lähde jarrucleanerilla, ei siinä mitään, antaa vain pyörivää liikettä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Nege
6WD
Viestit: 895
Liittynyt: 05 Kesä 2010 15:51
Mönkijä:: Räyhä Reino
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja Nege »

bräkleeni ei tehoa kumimujuun. Mutta koitas kaasarinpuhdistusainetta. Hallin lattiasta lähti kumirannut pyyhkäsemällä kun suihkas kentin oneshottia.

Tinneri voi olla toinen koska kaasarinputsiaine sisältää muistaakseni tinneriä.
http://www.uudenmaanmonkijat.fi

Ex: Derbi DXR250 -05 "pikkumusta"
Ex: TGB "Tekele" Blade 425 4x4 -07
Ex: Can-Am "Rekku" Renegade 800H.O. -08
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Asetoonia vois kanssa koittaa, muistaakseni joskus kelkassa käyttäny.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Dodii... :D .....asetooni, tinneri, alkaa vaihtoehtoja löytymään =D>
Ja pitää sitä hienoa hiomapaperiakin hommata sitte kun on varihuollon aika.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Jep, 4satanen nauha on hjuva.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja poke »

Tuo lautasten puhdistus onnistuu myös karhunkielellä ja WD-40 tai vastaavalla, lopuksi jarrucleanerilla huuhtelu. Kikkakolmosia on monia, hiomakankaan jälkikään ei kauaa viihdy pinnalla, siitä pitää remmi huolen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja cotcot »

poke kirjoitti:Kikkakolmosia on monia, hiomakankaan jälkikään ei kauaa viihdy pinnalla, siitä pitää remmi huolen.
Tuo on käyny itelläkin mielessä, että onko kuinka suurta hyötyä käydä hiomaan jos pinnat on hihnan ansiosta kohta taas samanlaiset..... :doubt:

Kattotaan ny, kun tulee seuraava varihuolto ajankohtaseksi, tekee tuolle mitään vai antaako olla, koska vari kuitenkin toimii täysin normaalisti.
PikkuMatti83
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja PikkuMatti83 »

Moro,
Onko tollasessa variaattorissa mitä huolto kohteita mitkä olisi hyvä tarkistaa aina välillä ettei satu mitään ikävää?
Ja onko jotain sellaista osaa mitä kannattaa vaihtaa jotta laite paranee entisestään? Kyseessä on 1000 outlander -13
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Morjesta pikkumatti,

Variaattorin puhtaus ja vetohihnan kunto, siinäpä ne perus asiat varin suhteen jotka hyvä tarkistaa aika ajoin, eipä tuolle muuta perushuoltona...ja samalla ehkäpä olis hyvä tarkistaa varien pulttien kireys. Enemmin ajetuissa canoissa sitten edelllä mainittujen lisäksi alkaa tulemaan jossain kohtaa kuluvien osien muodossa ensiövarissa painot, jousi, rullat, laakerit, liukukengät, vapaalaakerihelasysteemi ja toisiovarin kohdalla laakerit, helix, jousi...ja toki sitten molemmissa lautasien kulutuspintojen kunto.

Virittämisen suhteen sekä muutenkin täältä canaosiosta kun selaa niin löytyy useampikin ketju jossa variaattoria käsitelty, mutta tässä nyt alkuun parit viritykseen...
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=37773
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=28030
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... =8&t=26973
Avatar
jiijii-vm60
4WD
Viestit: 217
Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
Mönkijä:: jo vain

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja jiijii-vm60 »

Maxi skooterin varin pinnat puhdistin,porakoneeseen hiontalaikka jossa niitä teräsharjoja kiinni,en muista virallista nimeä.
Sekaan pistin jotain cleeneriä.Oli yli 70tkm ajettu,ja todella paljon kökköä oli lautasissa.Paremmin tarttuu remmi kiinni kun on vähän karhee
pinta :D
yamurai80
3WD
Viestit: 110
Liittynyt: 08 Elo 2013 20:44
Mönkijä:: Outlander 400

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja yamurai80 »

Aloin myös tuota varia putsailemaan kun alkoi pitämään sen verran kolinaa tyhjäkäynnillä ja purkasin etummaisen varin pöydälle. Liut on pysyneet hyvinä kun niistä syksyllä pyyhkäisin pienet kolot nauhahiomakoneella pois. Rullat ei sitten niin hyvät olleetkaan. Näyttivät kyllä pyöreiltä mutta kaksi rullaa oli lähes jumissa. Osat irti ja pöydälle niin rullien kiinnitystappeihin oli kulunu pahat lovet. Syytä en keksinyt mutta laitoin sitten uudet tapit ja rullat tilaukseen. 60e yhteensä sain hinnaksi 4 rullalle ja tapille. Kyseessä siis 400 outti vm.-06. Mielenkiinnolla odotan huomaako mitään eroa kun saa uudet osat kiinni.
Päälyäijä
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2019 12:37

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja Päälyäijä »

Miten/millä olette lukinneet 1 varin jotta pultin saa auki sekä kiinnitettäessä momenttiin?

BRP:llä näyttäisi olevan toimenpiteeseen erikoistyökalu mutta ei saa kuin jenkeistä tilaamalla ja hinnasta päätellen on valmistettu kullasta. :x
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Variaattorin huolto

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Yleensä kannattaa olla noi aukaisutyökalut vaikka maksaisi kultaa. Sitten on vesi kikka mutta aika ähräystä se on. Itse oon yleensä käyttänyt aukaisuun ja kiinnitykseen mutteriväännintä kohtuu momenteilla varsinkin kiinnityksessä, niin ei tarvii mitään lukitus työkaluja.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Vastaa Viestiin