Tiedustelisin voiko uuteen mönkijään saada mitään alennuksia tai erivapauksia rekisteröinnin suhteen ( keltaset kilvet ) kun on selkäydinvammainen ja haittaluokka on 13.
Olen ostamassa mönkijää et pääsis liikkumaan metsällä.
¨vammainen saa ainakin auton ilman alv, sitä pitää anoa erikseen. tosin usein se vammainen vain omistaa auton ja joku toinen on ns. käyttäjä ja vammaisen täytyisi aina olla kyydissä.
tulipas taas harvinaisen epäselvä ja pitkä viesti.
Mönkkärin saa rekisteröidä traktoriksi ja puolet pois ostohinnasta.....
mut sit ois laitettava rajoitin max 40km/h ja turvakaari.
Kyllä esim. selkäydinvammainen voi itse ajaa mönkijää, jos vaan jalat toimii sen verran et pystyy jarrua painaa tai sit automaatti.
liitteenä lisää tietoa http://www.ake.fi/autoilunerityis/fi/sivu38.htm
Vammaisen käyttöön tulevan mönkijän osalta käytäntö on osittain muuttunut. Koska mönkijöitä on nykyään mahdollisuus saada tieliikenteeseen rekisteröityinä L6e ja L7e-luokan ajoneuvoina on traktoriksi rekisteröinti tarpeetonta tiekäytön edellytyksenä, eikä näitä koskevia poikkeuslupia enää AKE:sta myönnetä.
Autoverolain 51 §:ää eli tullin takaisin maksamaa veroa ei sovelleta L-luokan ajoneuvoihin eli verosta ei voi saada palautusta tämän säädöksen nojalla. Tämän osalta AKE:n oppaan/nettisivujen tiedot eivät ole muuttuneet.
Vammaispalvelulain nojalla sen sijaan kotikunta voi edelleen myöntää tukea ajoneuvon hankintaan kunnan talousarvioon varattujen määrärahojen puitteissa. Näistä tuista lisätietoa saa siis kotikunnasta. Maksimi tuki on puolet hankintahinnasta.
Kiitoksia. tästä selventävästä kommentista. Tätä on pyöritelty ihan tarpeeksi meidän amatöörien toimesta ja nyt saatiin ammattilaisen kannaotto tähän.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Olisi tarkoitus hommata Polariksen 4veto ruiskulla oleva mönkijä lumen aurausta varten. Itselläni on melko korkea selkäydinvamma eli vatsalihakset ei toimi jne. Se vaikeuttaa nousua mönkijän päälle. Kiinostaisi tietää onko mahdollista Polarista madaltaa, että pääsee helpommin kyytiin? Pienempiä renkaita? Muita mahdollisuuksia? Onko jotain puljua, joka olisi perehtynyt tälläiseen?
hydrophyte kirjoitti:Olisi tarkoitus hommata Polariksen 4veto ruiskulla oleva mönkijä lumen aurausta varten. Itselläni on melko korkea selkäydinvamma eli vatsalihakset ei toimi jne. Se vaikeuttaa nousua mönkijän päälle. Kiinostaisi tietää onko mahdollista Polarista madaltaa, että pääsee helpommin kyytiin? Pienempiä renkaita? Muita mahdollisuuksia? Onko jotain puljua, joka olisi perehtynyt tälläiseen?
hydrophyte kirjoitti:Olisi tarkoitus hommata Polariksen 4veto ruiskulla oleva mönkijä lumen aurausta varten. Itselläni on melko korkea selkäydinvamma eli vatsalihakset ei toimi jne. Se vaikeuttaa nousua mönkijän päälle. Kiinostaisi tietää onko mahdollista Polarista madaltaa, että pääsee helpommin kyytiin? Pienempiä renkaita? Muita mahdollisuuksia? Onko jotain puljua, joka olisi perehtynyt tälläiseen?
Aurauksessa et korkeasta maavarasta hyödy, joten miksi juuri Polaris, jonka "säkäkorkeus" taitaa olla markkinoiden korkeimpia, ellei korkein?
Polariksesta saan parhaan tarjouksen. Olen yrittänyt netistä löytää säkäkorkeus tietoja eri merkeistä ja jossain ne on ja jossain ei. Mutta ei niissä mitä olen löytänyt kovinkaan suuria eroja ole. Mitään kiinalaista en halua. Rangers on yksi mikä kiinnostaa, mutta sekin on korkea.
Se on totta etten tarvitse korkeaa maavaraa ja sen vuoksi kyselinkin mahdollista madallusta. Mutta taitaa olla yleensä mönkijällä tärkeää olla iso maavara ja sen vuoksi ei täällä ole välttämättä ole porukka madallellut.
Polle 550 säkäkorkeus 940mm, Yamaha 550 = 904mm, Honda 500 FEC = 881mm, Yamaha 450 = 840mm, Honda 420 FE = 823mm. Tuossa muutamia mittoja ihan vaan vertailun vuoksi. 420 Honda lienee toisesta ääripäästä ja eroa siis Polleen yli 10 senttiä. Suurin piirtein vastaavassa suhteessa lienee astinlautojen korkeudet, mikäli sillä on sinulle merkitystä. Olisi kyllä ihan suositeltavaa istua ja koeajaa eri laitteita. Mitoissa ja ergonomiassa on eroja ja paras tarjous ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Voihan se toki sitäkin olla
aurauksessa joutuu ottamaan paljon eteen ja taakse. nappivaihteet olisi hyvät. pollen vaihdekeppi ei ole aina se sulavin
tuollaisessa edes takas ajossa.
hyvä näkyvyys eteen on tarpeen. moni terve seisoo auratessa nähdäkseen auran