Mikä mönkijä työkäyttöön? Ja tyhmiä kysymyksiä..
- Suzukinisto
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
- Mönkijä:: Eiger -07
- Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Noita on näköjään alkanut ilmestymään mönkijä puolellekkin. Nettikoneessahan nuo on jo vakiokamaa. Mäkin laitoin linkin yhdestä suzukista tuonne Nettimoto ketjuun jonkin aikaa sitten. Jotain näin hienoa oli runoiltu..
"08 "KING QUAD omistaa Nainen ja ajettu alle 35 km/h koko ajan.
Yritä löytää YKSI NÄISTÄ TÄMÄN siisti ja Uusi muuallakaan lähellä tätä hinta ..
Erittäin hyvässä kunnossa ja KAIKKI nesteet, jotka vaihdetaan .
2 takapenkille / varastointi yksikkö mukana sekä, katsokaa kuvat ja olette samaa mieltä .. TÄMÄ LAITE on makea !
4x4 tai käännä vipua sujuvan 2X4 Vaellusratsastuksen.
Tehokas 400 CC 4 TAHTI MOOTTORI välähtää juuri ylös ja juoksee kauniisti.
Mahtavaa hyvässä kunnossa, ja ei hyväksikäytetyt , tämä on luokan parhaita.
Tee oikeutta liikkua ja ostaa sen nyt !
Myy pian !"
"08 "KING QUAD omistaa Nainen ja ajettu alle 35 km/h koko ajan.
Yritä löytää YKSI NÄISTÄ TÄMÄN siisti ja Uusi muuallakaan lähellä tätä hinta ..
Erittäin hyvässä kunnossa ja KAIKKI nesteet, jotka vaihdetaan .
2 takapenkille / varastointi yksikkö mukana sekä, katsokaa kuvat ja olette samaa mieltä .. TÄMÄ LAITE on makea !
4x4 tai käännä vipua sujuvan 2X4 Vaellusratsastuksen.
Tehokas 400 CC 4 TAHTI MOOTTORI välähtää juuri ylös ja juoksee kauniisti.
Mahtavaa hyvässä kunnossa, ja ei hyväksikäytetyt , tämä on luokan parhaita.
Tee oikeutta liikkua ja ostaa sen nyt !
Myy pian !"
- nesto
- 4WD
- Viestit: 139
- Liittynyt: 23 Loka 2012 21:20
- Mönkijä:: Yamaha Kodiak 450 -06
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Bj Andy kirjoitti:Sanomattakin selvää että koko kauppasaumma kannattaa maksaa etukäteen yms.yms. Varsinkin kun tuon niminen kaiffari nopealla kuukkeloinnilla majailee kanadassa. Ja syksyisitä kuvista huolimatta en oikein osaa tuota yhdistää imatralle lähinnä tuon kakkoskuvan perusteella... Eli voi tulla pitkä hakureissu.tinke77 kirjoitti:Tuossa sulle ja on hinta kohdallaanhttp://www.tori.fi/etela-karjala/2005_A ... ?ca=14&w=1 Ja vielä kaasupullokin takana
No jos kaveri vastaa puhelimeen, suostuu esittelyyn, ilmestypaikalle/antaa jonkun oikean osoitteen niin kampe on kyllä hintansa väärti. Mutta kun ite etin ekä mönkkäriä niin noita ilmoituksia oli nettimoto pullollaan ja lisää tuli sitä mukaan kun modet poisti niitä. Niissä tosin oli yleensä jotkut todella väärät numerot jne...
Ei muuta kun soittamaan ja tinkimään.
Ot:nä joku aika sitte oli nettikoneessa halpa ja hyvä minikaivuri mikä oli tekstin perusteella Jyväskylässä mutta yhdessä kuvassa oli takana maissipelto...Vai kasvaako siellä maissia jossain??
Edit. Kasvaako 4 kuvassa tuolla terassin edessä kurpitsa????Kattokaas joku kuka saa zoomattua tuota kuvaa.
Joo noi huijausyritykset on huvittavia.. Ostin 2009 ensimmäisen moottoripyörän, 3viikkoa sen jälkeen kaveri soitti mulle ja kysy et minkä takia mun pyörä on taas myynnissä? menin nettimotoon kattomaan, niin kyllä, joku yritti myydä mun mp:tä.. Laittelin myyjän kanssa muutaman viestin ja se "myyjä" kehtas väittää että se ollut naimisissa suomalaisen miehen kanssa, niille tuli ero ja mp jäi sille. Sano asuvansa englannissa ja että siellä on tosi huono myydä suomen kilvissä olevia moottoripyöriä..

Edit: niin ja olis tottakai pitäny maksaa sille ensin 50% pyyntihinnasta, niin sitten olis laittanu laivan kyydissä suomeen
"Olisinpa tullut toiseksi ja Henri olisi yhä elossa" -Bruno Saby, Korsika 1986-
- tinke77
- 6WD
- Viestit: 880
- Liittynyt: 22 Helmi 2011 19:16
- Mönkijä:: Can am 450 pro t3
- Paikkakunta: Lpr: kupeessa
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Juu,se on tuo karjalan murre 

Tarpeeksi kun kääntää oikealle, ni se on kohta vasemmalla...
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Jos on työmönkijää hankkimassa, niin eri testejäkin voisi ehkä yhdistellä. Poimii tuloksista itselleen tärkeimmät ominaisuudet ja kokoaa yhteenvedon. Ainakin Mönkijä ja Koneviesti ovat testailleet ja TM:ssäkin ollut yritelmiä.
Todellisissa töissä on monenlaisia merkkejä. Vastaan on tullut poliisi ja olikohan joku vartijatyyppi Can-Amilla, sähköyhtiön Arctic Cat teloilla nyhtämässä julmaa kaapelikelaa ja armeijan väkeä Polariksilla. Rinconin muistan nähneeni myös teloilla sähköyhtiön puuhissa. Aivan varmasti muitakin merkkejä löytyy. Kyllä nuo retkuperät töissä viihtyvät.
Todellisissa töissä on monenlaisia merkkejä. Vastaan on tullut poliisi ja olikohan joku vartijatyyppi Can-Amilla, sähköyhtiön Arctic Cat teloilla nyhtämässä julmaa kaapelikelaa ja armeijan väkeä Polariksilla. Rinconin muistan nähneeni myös teloilla sähköyhtiön puuhissa. Aivan varmasti muitakin merkkejä löytyy. Kyllä nuo retkuperät töissä viihtyvät.
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Nuo kaks olis nyt tähtäimessä. Honda tosiaan siistimmän näkönen, mutta hieman arveluttaa tuo maavara eli jäykkäperä. Tuon kodiakin pitäs olla erillisjousitettu (varmistetaan vielä). Molemmat on 3-400km päässä, joten ei viitti "kävästä" kattomassa ja kokeilemassa molempia. Hinta n. sama, mutta hondassa pienet ja kuluneet renkaat, eikä pohjapanssaria. Kodiakki taas ilmeisesti poromiehen käytön jäljiltä rujompi, mutta isommat renkaat ja panssari valmiina. Vinssi molemmissa. Toisessa ilmotettu tunnit ja toisessa kilometrit mutta aika samoissa kutakuinkin. Kestävyys jammu ja honda osastojen juttujen mukaan kunnossa tietyissä rajoissa tietenkin.Deippa kirjoitti:Taas on mönkijäkuume karkaamassa käsistä tai ainakin yli kassavarojen, kun tuskin ihan puoleen hintaan saa tingittyä![]()
Eli mitäs mieltä tämmösistä saman hintaluokan ehokkaista, hyvät/huonot puolet ko. malleista?
Nappivaihe Honda 2005: http://www.nettimoto.com/honda/trx/1394679
ja toinen 450: http://www.nettimoto.com/yamaha/kodiak/1390034
Niin ja edelleen KEVYEEN työkäyttöön ja pihapyöritykseen. Cattia ehkä vierastasin (syystä jota en tiedä) vinssikin puuttuu, mutta vähiten ajettu. Honda olis honda, tosin tunteja kertyny, mutta napeilla joista tykkäisin, kait. Bomppa rotaxeineen "tutun"tuntunen ja ah retkuperälläsekä variaattorilla kuten myös jammut
Mutta siis palataanpa tuohon takajousitukseen. Tekijämies ajaa kummallakin varmasti pahoista paikoista, mutta miten tumpelo aloittelija? Lähinnä nyt meinaan omia mettiä aatellen että jääkö Honda kannon/kiven nokkaan keikkumaan? Soita tuskin tulee yliteltyä. Kestääkö nuo perämurikat Hondassa kuinka hyvin kun sehän tuossa ekana ottaa esim. kiveen kiinni? Eroa maavaralle kuitenkin löytyy netin kaiveltujen teknisten tietojen perusteella melkeen 10cm. Ja tuo yammu pitäs olla nappilukolla (tämäkin varmistetaan vielä).
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &t=5737&p= käväseppä tuolta lukemassa kokeneiden konkareiden mietteitä aiheesta.
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Lyhyesti voinee vastata että jonkunlainen pellin pala on tossa 420ssä tuolla murikan suojana. Harvoin olen siitä kuitenkaan konetta kiinni saanut, useimmiten puutteellisen pidon tai turhan reilun kaasun käytön takia kivi tai kanto jonka yli olisi pitänyt ajaa on livennyt renkaan alta ja olen ollut astinlaudan kohdilta kiinni. Kärryä vetäessä maavara on vakio, joten jos puun yms hakua on tutusta metsästä sinne on helppo tehdä polku joka kiertää heikoimmat paikat. Rellestys käytössäkin sitten se maavara on vakio, se lienee miinus jos oikein tosissaan harjoittelee rämpimistä.
Työkäyttöön kuitenkin itse varsin mieluusti otin tuon 420sen jäykkänä ja en ole katunut, nyt vain loppuu laitteesta vähän ominaisuudet kesken, ei saa mm kunnolista kauhaa jolla lunta nostella kasoille tai soraa yms levitellä, mahdollisuus takakaivimeen on olematon.... yms, siksi tuo oma laite tullee myyntiin jossain vaiheessa kaikkineen kilkkeineen. Ja tilalle pieni traktori. Ja voisihan tähän heittää sellaisen kliseen että paljonko on markkinoilla jousitetulla taka-akselilla olevia traktoreita? Tai pyöräkuormaajia? Tai oikeastaan mitään oikeaan työn tekoon liittyviä härveleitä? No tuo klisee ei oikein päde tässä mönkijä luokassa kun ei näistä aivan oikeisiin töihin ole. Ja kuulemani ja lukemani perusteella ei tuo jäykkä vs risu ole niinkään suuri ongelma kuin annetaan ymmärtää. Kunhan kuljettaja vain tietää mikä laite on alla ja tuntee laitteensa rajoitteet. Niin maavaran kuin aisapainonkin suhteen.
Työkäyttöön kuitenkin itse varsin mieluusti otin tuon 420sen jäykkänä ja en ole katunut, nyt vain loppuu laitteesta vähän ominaisuudet kesken, ei saa mm kunnolista kauhaa jolla lunta nostella kasoille tai soraa yms levitellä, mahdollisuus takakaivimeen on olematon.... yms, siksi tuo oma laite tullee myyntiin jossain vaiheessa kaikkineen kilkkeineen. Ja tilalle pieni traktori. Ja voisihan tähän heittää sellaisen kliseen että paljonko on markkinoilla jousitetulla taka-akselilla olevia traktoreita? Tai pyöräkuormaajia? Tai oikeastaan mitään oikeaan työn tekoon liittyviä härveleitä? No tuo klisee ei oikein päde tässä mönkijä luokassa kun ei näistä aivan oikeisiin töihin ole. Ja kuulemani ja lukemani perusteella ei tuo jäykkä vs risu ole niinkään suuri ongelma kuin annetaan ymmärtää. Kunhan kuljettaja vain tietää mikä laite on alla ja tuntee laitteensa rajoitteet. Niin maavaran kuin aisapainonkin suhteen.
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
en kerenny ees hakiakingi kirjoitti:http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &t=5737&p= käväseppä tuolta lukemassa kokeneiden konkareiden mietteitä aiheesta.

Ja samaa mieltä Tonin kanssa että oikeat työkalut erikseen mönkijä on sellanen melkeen työkone, jolla sen hankinnan voi perustella

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Retkuperä on tätä päivää, jäykkä taka-akseli on enää vain muutamissa pienemmissä mönkijässä ja useimmat valmistajat on niihinkin jo laittaneet erillisjousituksen.
Tässähän on puhtaasti kyse mukavuudesta ja käytännössä niillä ei muuta eroa olekkaan, molemmat etenee ihan yhtä hyvin maastossa, toinen vaan on parempi kyytinen.
Aisapainokeskusteluun otan kantaa sen verran että lukaiskaapa niitä käyttäjän käsikirjoja paljonko valmistaja lupaa aisapainoa laittaa niin huomaatte että ei ole eroa aisapainoissa eri takajousitustyypeissä ja piste.
[quote="eda"]Jos on työmönkijää hankkimassa, niin eri testejäkin voisi ehkä yhdistellä. Poimii tuloksista itselleen tärkeimmät ominaisuudet ja kokoaa yhteenvedon. Ainakin Mönkijä ja Koneviesti ovat testailleet ja TM:ssäkin ollut yritelmiä.[/quote]
Tässä olen täysin edan kannalla ja oikeesti tämä kannattaa tehdä niin saa juuri omiin tarpeisiin sopivan laitteen.
Tässähän on puhtaasti kyse mukavuudesta ja käytännössä niillä ei muuta eroa olekkaan, molemmat etenee ihan yhtä hyvin maastossa, toinen vaan on parempi kyytinen.
Aisapainokeskusteluun otan kantaa sen verran että lukaiskaapa niitä käyttäjän käsikirjoja paljonko valmistaja lupaa aisapainoa laittaa niin huomaatte että ei ole eroa aisapainoissa eri takajousitustyypeissä ja piste.

[quote="eda"]Jos on työmönkijää hankkimassa, niin eri testejäkin voisi ehkä yhdistellä. Poimii tuloksista itselleen tärkeimmät ominaisuudet ja kokoaa yhteenvedon. Ainakin Mönkijä ja Koneviesti ovat testailleet ja TM:ssäkin ollut yritelmiä.[/quote]
Tässä olen täysin edan kannalla ja oikeesti tämä kannattaa tehdä niin saa juuri omiin tarpeisiin sopivan laitteen.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Mönkijöiden käytön painopiste on siirtynyt työkäytöstä hupiajoon. Tämä lienee tärkeimpiä syitä sille miksi erillisjousitus edustaa tänä päivänä valtavirtaa.ATC kirjoitti:Retkuperä on tätä päivää, jäykkä taka-akseli on enää vain muutamissa pienemmissä mönkijässä ja useimmat valmistajat on niihinkin jo laittaneet erillisjousituksen.
Tässähän on puhtaasti kyse mukavuudesta ja käytännössä niillä ei muuta eroa olekkaan, molemmat etenee ihan yhtä hyvin maastossa, toinen vaan on parempi kyytinen.
Aisapainokeskusteluun otan kantaa sen verran että lukaiskaapa niitä käyttäjän käsikirjoja paljonko valmistaja lupaa aisapainoa laittaa niin huomaatte että ei ole eroa aisapainoissa eri takajousitustyypeissä ja piste.![]()
Aisapainoa tuskin yksikään metsäperävaunua käyttävä mönkijäkuski punnitsee vastaamaan valmistajan suosituksia. Käytännössä sitä on aina yli suosituksen. Kuormainkärryllä (esim. VJ, Kranman) kärry tyhjänä punnitut aisapainot ovat toistasataa kiloa. Siinä kyykkää mikä tahansa risuperä ilman vahvistettuja jousia tai muuten jäykistettyä perää. Jos pilkulleen noudatat valmistajan suosituksia (ml. vedettävät taakat) niin mönkijän käytön puunkuljetuksessa voi melkein unohtaa.
Onhan niitä enemmän tai vähemmän merkitseviä eroja jäykkiksen/risuperän välillä. Eroja on maavarassa, painopisteessa, sivuttaisvakaudessa/kiikkeryydessä, mukavuudessa, luotettavuudessa jne. Kysymys on siitä, mitä ominaisuuksia itse pitää tärkeänä ja mitä haluaa painottaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
-
- 6WD
- Viestit: 736
- Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
- Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
- Paikkakunta: Jokela
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Nää alkaa olla makuasioita sano koira ku ......., mutta tolla jäykkä peräsellä esim kallionousut, ja kaltevilla pinnoilla sivuittain ajaminen, niin uskaltaa mennä paremmin ku edellisellä retkulla, harraste toiminnassa retku antaa tuota pehmeämpää menoa, mutta en ole kyllä ite huomannut haitaksi, vaikka ajo 90% hupiajoa, ehkä vanhoilla päivillä kaipaa pehmeämpää kyytiä.
. Ja niin kuin tuosta aisapainosta on puhuttu vaikka kuinka, niin omat kokemukset on kun multaa vaikka mökillä ajanut niin kyllä siinä on tainnut aisapainot ylittyä monet kerrat, ja samoissa hommissa kun polariksella yritti mennä soramäkeä ylös niin kyllä siinä valot sojotti puiden latvoja. Etutassut hipo mursketta. Näissä retkuissa tietty missä on ilmajousitus takana niin niissähän sen vissiin pystyy säätämään vaikka kuinka jäykäks.

Ulkona.
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Löyty tämmönen harvinaisempi (?) suskan eigerDeippa kirjoitti:
Nappivaihe Honda 2005: http://www.nettimoto.com/honda/trx/1394679
Kodiak450: http://www.nettimoto.com/yamaha/kodiak/1390034
http://www.atvpalsta.com/kauppiaat/Tarv ... /0/18000/0
Tekeekös tuommosella jotain? Osaako tietäjät sanoa onko tuo manuaali vai variaattori? Tuolta suzukin eiger topicista luin että kytkin alkaa luistaan jos vaihtaa isommat rattahat. Eroaako tuo suskan kytkin jotenkin jammun tai hondan vastaavasta vai mistä moiset puheet?
-
- 4WD
- Viestit: 229
- Liittynyt: 20 Helmi 2012 09:40
- Mönkijä:: 08 Polaris Sportsman 500EFI TL
- Paikkakunta: Kempele
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Ompa harvinaisen vanhan näköinen 2005 vuoden malliksi. Analogiset mittarit niinkuin jossain 80-luvun Yamahassa. Mitään Suzukeista tietämättä, mutta onkohan tuossa mahdollisesti lipsahtanut kirjoitusvirhe ja tuo on oikeasti 1995?Deippa kirjoitti:Löyty tämmönen harvinaisempi (?) suskan eiger
- Juha E
- 2WD
- Viestit: 57
- Liittynyt: 01 Helmi 2010 09:56
- Mönkijä:: Arctic Cat 700 XT
- Paikkakunta: Humppila
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
Kyl väittäisin et on 2005 vuosmallia. Itellä on 2002 ja siinä on valot kantikkaammat, muuten muodot aika samat.
Ex. Suzuki Eiger -02
- Suzukinisto
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 21 Helmi 2009 10:32
- Mönkijä:: Eiger -07
- Paikkakunta: Keidas kurjuuden keskellä..
Re: Mikä mönkijä työkäyttöön?
On tuo automaatti eli variaattori Eigeri. Mitäs vikaan tuossa mittarissa on, toimii ainakin varmemmin kun kaiken maailman elektroniset. Saman näköinen vielä 2007 mallikin. Mulla on sellanen. Hyvin toiminut 5 vuotta. Kyllä siihen 27 renkaat voi laittaa jos haluaa ja kytkin kitti maksaa 90€ allraigtissa jos vetelee painavaa kärryä perässä. Ihan Hondan veronen värkki mun mielestä jopa parempi 
