Lumilinko mönkkäriin

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
riksa
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 18 Syys 2004 18:47
Paikkakunta: Hyvinkää Mönkijä:Polaris 850 traktori, 3 lasten mönkijää 2x110cc ja 1x50cc
Viesti:

Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja riksa »

http://www.modularbox.fi/index.php?s=fi ... c=13hv1070

Tämmönen tuli hankittua kömpijän keulaan, ei modularilta mut samanlainen.

Tänään vedelty ensimmäiset testi vedot todella raskaassa ja paksussa loska lumessa ja tulos oli jokseenkin tyydyttävä.

"heittopesää" sai olla aika usein putsaamassa pakkaantuneesta loskalumesta, kun ei malttanut ajaa rauhaksiin, joten hermot alkoi loppua kohden olemaan hieman loppu. Se ei tosin johtunut lingosta vaan kuskista.

Uskoisin että normaali lumella heittovoima riittää todella hyvin kun se loskalla jäi pariin kolmeen metriin.

Jokatapauksessa pisteet menee lumilevy/linko hommassa sokkeloisella pihalla missä on paljon kivimuureja jne "esteitä" lumilevylle 3 ja lingolle 7 jos jaettavana on 10 pistettä.

Onneksi tein juuri muutoksen 2wd mönkijään 4X4 systeemeille koska takavedolla ei edes norsen piikkiketjuilla olisi ollut mitään asiaa työnnellä linkoa kun taas levitettyä lumilevyä jaksoi työntää ketjujen kanssa leikiten.

Laittelen lisää käyttökokemuksia kun tas tulee lunta lisää........
Korjaamme kaiken minkä särjemme :D

http://WWW.AUTOSIKORJAA.FI

Kuranaamaisten ukkojen sunnuntai retkistä fotoja ja juttuja löytyy naamakirjasta mönkijämiehet sivulta. Kannattaa käydä vilkuilemassa.
Avatar
Tepy
6WD
Viestit: 940
Liittynyt: 10 Huhti 2008 08:21
Mönkijä:: Polleheppa
Paikkakunta: Hullun hauska kylä

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Tepy »

Toivotaan pakkaslumikelejä, silloin lumi pölisee lingolla ja mukavasti. Oivan näköinen peli tuo lumilinko kömpijään. Itsellä kun on noi erikseen, niin on joskus miettinyt miten "normaalin" lumilingon integroi kömpijään kiinni.. ajatus asteella on vieläkin, kun noita projekteja tuppaa tulemaan pineen mieleen enemmän kun ehtii toteuttaa 8)
Jos kirjoittamani juttu meni päin metsiä, niin ei tuo mittään, sillä niin menee mönkimisenikin.

Jos hulluuteen osallistuu riittävän monia, siitä tulee normaalia.
Avatar
riksa
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 18 Syys 2004 18:47
Paikkakunta: Hyvinkää Mönkijä:Polaris 850 traktori, 3 lasten mönkijää 2x110cc ja 1x50cc
Viesti:

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja riksa »

Monta kertaa mietin itse et olisko järkeä laittaa kaksi tavallista linkoa rinnan ja vinssi-systeemillä nosto ja lasku............
joo EI maksa vaivaa kun tehdastekoisen saa kohtuu rahalla, niin voi käyttää energian johonkin muuhun kuten 2wd mönkijän muuttamiseksi 4wd malliksi(tehty sekin idea jo valmiiksi, mitä seuraavaksi?).
Korjaamme kaiken minkä särjemme :D

http://WWW.AUTOSIKORJAA.FI

Kuranaamaisten ukkojen sunnuntai retkistä fotoja ja juttuja löytyy naamakirjasta mönkijämiehet sivulta. Kannattaa käydä vilkuilemassa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Hooop. Jos arvon raadille sopii niin linkokeskustelua voisi jatkaa vaikka tässä. Ja joku näppärä mode voisi vaikka siirtää tulta kuvakeskustelusta herkkupalat tänne.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
MikaT
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Loka 2011 16:47
Mönkijä:: Can-am outlander 650 XT Max
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja MikaT »

Lumilinko canan keulille kyllä siintää silmäkulmassa. Ajattelin, jos ostais aihion, jota pyörittäis akselin päähän tulevalla hyrrepumpulla (plus muut hilkkeet). Toinen vaihtoehto on piirtää kokoamiskuvat, niin amiksella tekisivät tarpeiden hinnalla (tällöin sarjatuotannolla kaikille halukkaille). Muista topickeista olen kaivellut tiedon jyväsiä. Vaikeuksia aiheuttaa, ettei oikeastaan kenenkään linkeistä pääse kuviin käsiksi. En periaatteesta tahtoisi ylimääräistä moottoria pärisemään kömpijän lisäksi (vaikkakin astetta helpompi ratkaisu). Lisäksi valmiit mönkijälingot ovet melko ulkonevia ja tekevät vehkeestä melko kankean käsiteltävän.

Jos nyt unohdetaan "osta valmis paketti keulille" ja muut onko järkeä kommentit (helpointa ja halvinta olisi ajella liikkeeseen ja ostaa hondan telavetoinen linko), voisi alle listailla ongelmia joita pitää ratkaista.

Etenemisnopeus ja tarpeeksi pyörimisnopeutta pumpulle? voisiko ratkaista sopivalla välityksellä?

Jossain puhuttiin lämpöongelmista?

painaa liikaa? apurunko ja fillarit?

mitä muuta...?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Meitsin linkoprojekti käynnistynee huomenissa aihion noudolla...

Eli tarvit tiheemmät välitykset mönkkäriin koska oikeastaan kaikki muu on ratkaistavissa. Tai sitten sen toisen koneen sille pumpulle.

Koska hydrauliikka on kaikessa yksinkertaisuudessaan vain yksi välitys muiden joukossa eli on suhtkoht sama pyöritätkö sitä linkoa suoraan kardaanilla vaihteiston kautta vai hydellä.

Jos siihen pistää niin ison pumpun että linko pyörii pienillä koneen kierroksilla ja mönkkärillä voi ajaa hiljaakin niin sitten se mjoottori ei välttämättä yllä vielä varsinaiselle teho alueelle ja sen käynnissä pitäminen kaasulla voi olla aika haastavaa kun taas toisessa päässä on vaara että linko pääsee ylikierroksille ja alkaa purkaantumaan kappaleina tai lumet päätyy jonnekkin minne ei ollu tarkoitettu.

Joku Honda Fa eli rinco tai rubiconna ny saattaisi teoriassa toimiakkin mutta jos Team Tuulian Hannuun on uskomista niin seuraava ongelma on sitten se lämpöongelma koneessa ja bensatankissa. Molemmat toki ratkaistavissa työllä ja suunnitelulla ja rahalla.

Eli tuo meitsin prokkis alkaa ihan hihnavetona suoraan moottorilta (Honda 620 ja 20 hp:tä) ja tarkoitus olisi muuttaa se joskus hyde vedoksi koska sitten sillä koneella voi pyörittää helposti vaikka harjaakin tai murskainta tai mitä ny mieleen tuleekaan.
Eikä ole pois suljettua että joku päivä pistän mönkkäriin pumput kampuran päähän ja sitten väännän ne jäähytykset ym. riittäviksi. Vakiokierros säädin oisi sitten vielä kova juttu vaan miten sen saisi toteutettua onkin toinen juttu.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
MikaR

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Mites tuollainen Audin ohjaustehostin+ muut pumppu?

Painetta näytti tarran mukaan tuottavan max 120Bar.

Litroista ei kerrottu, mutta imupuolen reikä on 13mm ja painepuolella 2x 7mm. Jarruletkuista tutulla päällä oleva kiinnitys :lol:

Mika
ToniR81

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Jotenkaan en usko että tuo kovin suuria litra määriä tuottaa...

Voisin kuvitella että tämä lingon veto olisi kaikkein yksinkertaisinta tehdä sillä erillisellä moottorilla. Sopiva teline mikä on helppo nostaa etutarakalle, siihen moottori ja hydrauli vermeet ja säätimet niin että ovat käytettävissä helposti ajaessa(torven säädöt, koneen kierrokset). Silloin samalle laitteelle löytyy käyttöä harjakoneesta, pyörittämään klapikonetta, miksi ei ruohonleikkuri, takalana, niittokone eteen tai taakse tai sivulle, auraskeppien tms pystytys kone(en tiedä riittäisikö koneessa enää paino tehokkaaseen toimintaan?)...
Jos vain tila ja lohkot(siis raha) riittää niin siirtämällä koneikon takatarakalle sillä pyörii sitten se kuormain kärryn kuormain, kärryn kippi... Ja mikä parasta niin kaikki kiinnitettävät laitteet tulevat olemaan kevyempiä, niitä on siis helpompi käsitellä ja toisaalta mönkijän oma massa kasvaa jolloin meno tasoittuu jos levyllä vaikka joskus tuuppii. Laitteet olisi helppo tehdä yhdellä kiinnityksellä eteen tai taakse, joten kaikki kilkkeet menisi samaa työkalurunkoon kiinni, niin edessä kuin takana.

Toki suurin osa laitteista toimisi varmasti koneestakin tulevalla hydrauliikalla, mutta edellä mainittiinkin jo ne lämpö ongelmat(ehkä reilu flekti hoitaisi nämä) ja koneen välitykset. Tuntuu että hydrauli pumput haluaa kierroksia tuhannen jos ei parikin tuhatta ja jos näillä kierroksilla mönkijä ei saisi liikkua edes kävelyvauhtia niin aika rauhalliset pitää olla välitykset.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ööö. Se voisi olla melko sopiva auran nosto/kääntö pumpuksi mutta tehon siirto kysyy kuutioita.
Arvaus on että tuo audin pumppu voisi olla jotain 1-3 kuutioinen.

Eli jos linko pitää saada pyörimään n.1000 rpm. Ja tehoa tarvitaan vaikka 20 hepoa ja se irtoaa vaikka 3000 moottorin kierroksella niin se hydepumppu saa olla jonkun 12-15cm3 kierros tilavuuksinen(12-15 litraa/min/1000 rpm). Ja sitten se moottori vastaavasti jotain 40-60 cm3 tms.

Eli ihan kohtuu kokoisia murikoita.
Sopiva teline mikä on helppo nostaa etutarakalle,
Siis taakse jos linko tulee eteen...Vai hä????
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tämmönen aihio tuli haettua työmatkan varrelta.

Hitto miten huonoja kuvia. No tuo on metrin levynen ariens merkkinen linko johon aiempi omistaja on aloittanu tekemään jo konepukkia ym. systeemejä.

Kuva
Kuva

Hondan sovittelua...
Kuva

Ja muutaman tunnin nenänkaivuun jälkeen se jo puhui ensimmäiset sanansa... :mrgreen: Harmi ettei puhelimessa riitä kapasiteetti tallentamaan äänimaailmaa minkä tuo V2 antaa.

http://s29.beta.photobucket.com/user/an ... 3.mp4.html
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Jos tolla ei lumi ala lentämään niin milläs sitten =D Tuolla kun saa marssinopeuden sellaiseksi ettei tukehdu niin luulisi tulevan suht siistiä jälkeä kerrasta, tarvii kaiken aikaa ajella edes takas...

Paljon jää painoa koko paketille? Meinaan vaan että onko toivoakaan nostaa mönkijän keulilla tuota ilmaan siirtymien ajaksi vain onko tukipyörät välttämättömät?
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tuon paino tulee olemaan kai jossain 120-150 kg hujakoilla ja tukipyörä tulee ehkä mutta siksi että saa sopivan polanteen jätettyä. Jos katson tarpeelliseksi.

Ja tosiaan sovitus niin että se tarttuu joko eteen tai taakse. Helppoa pakertamista kun aiempi seppä on tehny kaiken suunnittelu työn. =D> =D> Ja vielä lähes täydellisen oikein. Eli meitsille ei jää kuin kokoonpanon ja ympäri hitsauksen riemu. Ja tietysti sovitteiden tekeminen mutta se ny on pikku juttu.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Tukipyörähän olisi kaikin puolin suotava ratkaisu. Varsinkin jos sen toteuttaisi sopivan vivuston avulla. Siis jotenkin niin että lingon ollessa maassa pyörä on ilmassa ja vaijeri löysällä. Kun vaijeria kiristää alkaa pyörä painamaan maahan ja linko nousee Ja kun tätä liikettä jatkaa pyörän liike jossain vaiheessa loppuu ja koko linko nousee jos vain mönkijä sen kestää. Tukipyörä(tai pyörät) voisi olla kuitenkin niin että linko nousisi vaikka sen 20cm maasta ollen vielä pyörienkin päällä. Pidemmille siirtymille voisi kehitellä kylkiin kiinni tulevat isommat fillarit jotka voi linkouksen ajaksi heittää taka boxiin. Jos siis siirrettävät matkat olisi oikeasti pitkiä...

Tuolla vipu rakenteellaha saavuttaisi siis sen että lingon korkeutta voisi säätää lennosta niin halutessaan ja luultavammin ensimmäisten kertojen jälkeen linko saa mennä "maata myöten" jottei sitten keväällä ole kovin paksua sohjo kerrosta teillä ja pihoilla... Mutta riittääkö tuossa tila moisen rakenteluun...
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tommosessa oisi kieltämättä ideaa...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Lumilinko mönkkäriin

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

http://www.youtube.com/watch?v=sh2X5qw6qW0 Onkohan kukaan kokeillu tän näköstä meininkiä mönkkärikalustolla? 8)
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
Vastaa Viestiin