sakot ja verohommeli
Re: sakot ja verohommeli
Minä en ainakaan mönkijää ostaessani saanut mistään sellasta tietoa ettei optiolla sais ajella oikein missään, vaikka selvitin asiaa, mm. merkkiliikkeistä. Itse en ehkä olis ostanut optiomönkijää jos tämän jutun olisin silloin tiennyt, koska en halua ajaa mönkijällä yleisessä liikenteessä ja siksi sitä alkaa rekisteröimään vain sen takia et saisin sillä joskus ylittää jonkun tien...syy miksi ostin option oli se kun se vaan sattui olemaan hyvä vaihtoehto kokonaisuutena mitä muihin myytäviin vaihtoehtoihin vertasin, olisin yhtä hyvin voinut ostaa maastomallinkin kun tuo tieliikennekäyttö ei ollut kiinnostava vaihtoehto. Optiomönkijöitähän ei myydä sillä ajatuksella että ne PITÄÄ jossain vaiheessa rekisteröidä tieliikenteeseen, vaan ne myydään sillä ajatuksella että sen SAA rekisteröityä tieliikenteeseen, jos myöhemmin sattuu sitä haluamaan.
Lisäksi kun jo reilu vuosi sitten olin poliisiin yhteydessä tuosta sallittavasta tankkausmatkan pituudesta, poliisi ei kommentoinut sanallakaan että kertomallani optio-mönkijällä ei sais edes ajaa sitä metriäkään siinä tiellä. Poliisissa mun mönkkäriin suhtauduttiin ihan niin kuin muihinkin maastomönkijöihin. Sanottiin vielä erikseen että sitten jos tuon rekisteröi tieliikenteeseen sillä saa käydä sitten vaikka kuinka pitkällä tankkailemassa, mutta nyt kun se on vain optio/maastomalli, sillä saa lain mukaan ajaa vain tietyn "kohtuu" matkan, joka sekin on lopulta poliisimiehestä kiinni, mutta sellainen kohtuuraja oli silloin vähän reilu 1 km. Eli millään tavalla tuolloin ei tullut esiin ettei tuolla optiolla sais ajaa yhtään mitään ja oikein missään.
Mites sitten noi ajoalueet, jos siis metässä saisi ajella, niin mitä tehdään kun sielläkin tulee eteen yleisiä teitä joita joutuu ylittämään, onko se laillista vai pitääkö kone työntää tuon tien yli? Ja niin kuin joku mainitsikin, lähes joka ajelupaikassa mönkijän joutuu purkamaan kuljetusvälineestä yleisellä tiellä/pihalla ja siitä vielä ajamaankin useitä kymmeniä metrejä ennen kuin ollaan siellä ajoalueella/metsässä.
Ei tämä voi olla mahdollista tai voi Suomessa olla melkein mikä tahansa hölmöläisten homma mahdollista, on täällä niin kateellisia ihmisiä.
Lisäksi kun jo reilu vuosi sitten olin poliisiin yhteydessä tuosta sallittavasta tankkausmatkan pituudesta, poliisi ei kommentoinut sanallakaan että kertomallani optio-mönkijällä ei sais edes ajaa sitä metriäkään siinä tiellä. Poliisissa mun mönkkäriin suhtauduttiin ihan niin kuin muihinkin maastomönkijöihin. Sanottiin vielä erikseen että sitten jos tuon rekisteröi tieliikenteeseen sillä saa käydä sitten vaikka kuinka pitkällä tankkailemassa, mutta nyt kun se on vain optio/maastomalli, sillä saa lain mukaan ajaa vain tietyn "kohtuu" matkan, joka sekin on lopulta poliisimiehestä kiinni, mutta sellainen kohtuuraja oli silloin vähän reilu 1 km. Eli millään tavalla tuolloin ei tullut esiin ettei tuolla optiolla sais ajaa yhtään mitään ja oikein missään.
Mites sitten noi ajoalueet, jos siis metässä saisi ajella, niin mitä tehdään kun sielläkin tulee eteen yleisiä teitä joita joutuu ylittämään, onko se laillista vai pitääkö kone työntää tuon tien yli? Ja niin kuin joku mainitsikin, lähes joka ajelupaikassa mönkijän joutuu purkamaan kuljetusvälineestä yleisellä tiellä/pihalla ja siitä vielä ajamaankin useitä kymmeniä metrejä ennen kuin ollaan siellä ajoalueella/metsässä.
Ei tämä voi olla mahdollista tai voi Suomessa olla melkein mikä tahansa hölmöläisten homma mahdollista, on täällä niin kateellisia ihmisiä.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: sakot ja verohommeli
Sinä et sitte vissiin ollenkaan joko ole lukenut tätä ketjua, tai sitten et vain oikeasti ole ymmärtänyt mitä tässä on puhuttu.Pedari kirjoitti:Minä en ainakaan mönkijää ostaessani saanut mistään sellasta tietoa ettei optiolla sais ajella oikein missään, vaikka selvitin asiaa, mm. merkkiliikkeistä. Itse en ehkä olis ostanut optiomönkijää jos tämän jutun olisin silloin tiennyt, koska en halua ajaa mönkijällä yleisessä liikenteessä ja siksi sitä alkaa rekisteröimään vain sen takia et saisin sillä joskus ylittää jonkun tien...
...Lisäksi kun jo reilu vuosi sitten olin poliisiin yhteydessä tuosta sallittavasta tankkausmatkan pituudesta, poliisi ei kommentoinut sanallakaan että kertomallani optio-mönkijällä ei sais edes ajaa sitä metriäkään siinä tiellä....
... Eli millään tavalla tuolloin ei tullut esiin ettei tuolla optiolla sais ajaa yhtään mitään ja oikein missään...
Mites sitten noi ajoalueet, jos siis metässä saisi ajella, niin mitä tehdään kun sielläkin tulee eteen yleisiä teitä joita joutuu ylittämään, onko se laillista vai pitääkö kone työntää tuon tien yli? Ja niin kuin joku mainitsikin, lähes joka ajelupaikassa mönkijän joutuu purkamaan kuljetusvälineestä yleisellä tiellä/pihalla ja siitä vielä ajamaankin useitä kymmeniä metrejä ennen kuin ollaan siellä ajoalueella/metsässä.
Ei tämä voi olla mahdollista tai voi Suomessa olla melkein mikä tahansa hölmöläisten homma mahdollista, on täällä niin kateellisia ihmisiä.
Optiomallilla saa ajaa tiellä samoin ehdoin kuin maastomönkijälläkin, edelleenkin. Vauhkoamisesi on aivan turhaa, ja olisi jäänyt vauhkoamatta jos olisit ajatuksen kanssa lukenut ja sisäistänyt tämän ketjun.
Veroseuraamukset ovat mahdollisia sitten kun se maastomönkijälle sallittu raja tiellä ajamisessa on ylitetty.
Eli tien saat ylittää kuten maastomönkijälläkin, ja poliisimiehestä on sitten kiinni se minkä kukanenkin ja milloinkin tulkitsee sallituksi tankkausmatkaksi. Jos mr. Posliini tulkitsee että sallitun tankkaustaipaleen sijaan onkin ajettu pikitietä niin pitkästi ettei se enää mahdu sallitun rajoihin, on mahdollista laittaa verot maksuun.
Ei tämä oikeasti ole niin vaikea asia käsittää.
E: Muistakaamme myös että ennen kuin laki mönkijän osalta muuttui, ei mönkijällä saanut lain mukaan edes ylittää tietä. Tien ylittämiseen oli kaksi vaihtoehtoa, kantaminen tai peräkärryllä vieminen.

Viimeksi muokannut motocoyote, 11 Tammi 2013 01:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: sakot ja verohommeli
kyllä kuule sinä nyt käsitit asian väärin. optiolla ei saa ajaa tiellä piste.motocoyote kirjoitti:Sinä et sitte vissiin ollenkaan joko ole lukenut tätä ketjua, tai sitten et vain oikeasti ole ymmärtänyt mitä tässä on puhuttu.
Optiomallilla saa ajaa tiellä samoin ehdoin kuin maastomönkijälläkin, edelleenkin. Vauhkoamisesi on aivan turhaa, ja olisi jäänyt vauhkoamatta jos olisit ajatuksen kanssa lukenut ja sisäistänyt tämän ketjun.
Veroseuraamukset ovat mahdollisia sitten kun se maastomönkijälle sallittu raja tiellä ajamisessa on ylitetty.
Eli tien saat ylittää kuten maastomönkijälläkin, ja poliisimiehestä on sitten kiinni se minkä kukanenkin ja milloinkin tulkitsee sallituksi tankkausmatkaksi. Jos mr. Posliini tulkitsee että sallitun tankkaustaipaleen sijaan onkin ajettu pikitietä niin pitkästi ettei se enää mahdu sallitun rajoihin, on mahdollista laittaa verot maksuun.
Ei tämä oikeasti ole niin vaikea asia käsittää.
se pyörä mikä ei vedä, se jarruttaa !!!!!!!
Re: sakot ja verohommeli
Kävipä tässä eilettäin kaveri rengasasioilla joka on saanut ennakkopäätöksen asiasta, tosin kansliapäätöksen mutta kuitenkin.tuoppo kirjoitti:kyllä kuule sinä nyt käsitit asian väärin. optiolla ei saa ajaa tiellä piste.motocoyote kirjoitti:Sinä et sitte vissiin ollenkaan joko ole lukenut tätä ketjua, tai sitten et vain oikeasti ole ymmärtänyt mitä tässä on puhuttu.
Optiomallilla saa ajaa tiellä samoin ehdoin kuin maastomönkijälläkin, edelleenkin. Vauhkoamisesi on aivan turhaa, ja olisi jäänyt vauhkoamatta jos olisit ajatuksen kanssa lukenut ja sisäistänyt tämän ketjun.
Veroseuraamukset ovat mahdollisia sitten kun se maastomönkijälle sallittu raja tiellä ajamisessa on ylitetty.
Eli tien saat ylittää kuten maastomönkijälläkin, ja poliisimiehestä on sitten kiinni se minkä kukanenkin ja milloinkin tulkitsee sallituksi tankkausmatkaksi. Jos mr. Posliini tulkitsee että sallitun tankkaustaipaleen sijaan onkin ajettu pikitietä niin pitkästi ettei se enää mahdu sallitun rajoihin, on mahdollista laittaa verot maksuun.
Ei tämä oikeasti ole niin vaikea asia käsittää.
Ajoi pari kilometriä syrjäistä metsätietä optio canalla ja virkavalta sattui paikalle.
Sen päätöksen mukaan mitä on kaksikin eri tullipiiriä on antanut, niin verottamattomalla tieliikenteeseen tarkoitetulla ajoneuvolla ei ajeta metriäkään ennenkuin se on rekattu ja verot maksettu.
Re: sakot ja verohommeli
Turha tästä on täällä keskenään kinastella ja koittaa lakia "tulkita".
Kuten ATC mainitsi oman kannanottoni jälkeen tyhmäksi... otetaan asiasta selvä sieltä missä varmasti tiedetään ja osataan vääntää vastaus rautalangasta - että alkaa pallonsa hukanneella rusinakin säteileen.
Kuten ATC mainitsi oman kannanottoni jälkeen tyhmäksi... otetaan asiasta selvä sieltä missä varmasti tiedetään ja osataan vääntää vastaus rautalangasta - että alkaa pallonsa hukanneella rusinakin säteileen.

Re: sakot ja verohommeli
Laki ei tunne määritelmää mönkijä. On olemassa maastoajoneuvo (mönkijä) ja L7e nelipyörä joka on valmistaja tyyppihyväksynyt tieliikennekäyttöön. Vaikka tätä optioi malliksi kutsuttua L7e nelipyörää ei rekisteröidä niin sitä käsittääkseni koskee edelleen sama lain kirjain mitä on L7e nelipyörälle säädetty. Jos olen väärässä niin mielelläni lukisin tästä lakiteksitiä, en intenssiivisesti kirjoitettua mutuilua tai kaverin kummin kaiman evp poliisin tulkintoja. Niin kauan kunnes kyseinen pykälä löytyy, ei rekisteröimättömällä L7e nelipyörällä saa ajaa tiellä, ei edes niitä siirtymiä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin option, eli rekisteröimättömän L7e nelipyörän lakitulkinnoista.motocoyote kirjoitti:Optiomallilla saa ajaa tiellä samoin ehdoin kuin maastomönkijälläkin, edelleenkin.
Veroseuraamukset ovat mahdollisia sitten kun se maastomönkijälle sallittu raja tiellä ajamisessa on ylitetty.
Eli tien saat ylittää kuten maastomönkijälläkin, ja poliisimiehestä on sitten kiinni se minkä kukanenkin ja milloinkin tulkitsee sallituksi tankkausmatkaksi. Jos mr. Posliini tulkitsee että sallitun tankkaustaipaleen sijaan onkin ajettu pikitietä niin pitkästi ettei se enää mahdu sallitun rajoihin, on mahdollista laittaa verot maksuun.
Ei tämä oikeasti ole niin vaikea asia käsittää.
E: Muistakaamme myös että ennen kuin laki mönkijän osalta muuttui, ei mönkijällä saanut lain mukaan edes ylittää tietä. Tien ylittämiseen oli kaksi vaihtoehtoa, kantaminen tai peräkärryllä vieminen.
Kun nyt tässä pyöritellään tätä tapausta niin monimutkaistetaan asiaa hieman. L7e nelipyörä on tyypitetty tieliikennekäyttöön ja se on mahdollisuus rekisteröidä, joskus pohdittiin sitä että voiko niistä poistaa tehorajoitukset silloin kun niillä ajetaan tien ulkopuolella, maastossa tai suljetulla alueella. Muistelen että viralliselta taholta saatiin vastaus että tehorajoituksia ei saa poistaa vaikka ajettaisiin tien ulkopuolella koska silloin muutetaan tyyppihyväksyttyä rakennetta. No, nyt jos sitten aurailee pihatietä tällaisella rekisteröimättömällä "optio" L7e nelipyörällä mistä on tehorajoitukset poistettu ja Poliisit pysäyttää niin riittääkö sakkolapussa rivit siihen mitä kaikkea pykäliä on tullut rikottua?

Arvoisa kolleega oli yön pimeinä tunteina löytänyt vastaavan keskustelun maasto/optio malleista: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... a&start=60
Kylätason mönkijäkuski
Re: sakot ja verohommeli
Ja tuolla aikaisemmin andyn esiin tuomassa leikkeessa pykälistä on tiukat rajat joiden mukaan kilvettömällä L7e luokan laitteella saa ajaa(itsekkin tämän lainsin edelliselle sivulle). Eli jos on tyypitetty L7e luokkaan ja on kilvittä niin sillä ei saa ajaa kuin mainituissa tilanteissa. Ja niihin ei normaali maasto ajo kuulu. Eli oma näkemys on että optio laiteella ei saa ajaa edes normaalin maastolaitteen tavoin ilman että siitä on verot maksettu. Tuo luokkaan L7e tyyppihyväksytty laite kun siis kuuluu veron piiriin. Ja tuo on se mikä tässä pitäisi huolestuttaa ihmisiä. Jos optio laitetta saa käyttää vain suljetulla ja valvotulla alueella, ei sillä siis aurata aidatonta pihaakaan, eikä varsinkaan yksin ollessa vaan jonkun pitää olla vahtimassa =D
Ja siellä on myös maininta että verot olisi tietyn ajan kuluessa maksettava tai laite vietävä maasta tai hävitettävä...
Ja siellä on myös maininta että verot olisi tietyn ajan kuluessa maksettava tai laite vietävä maasta tai hävitettävä...
- Sutinen
- Tracks
- Viestit: 1747
- Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
- Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
- Paikkakunta: iisalmi
Re: sakot ja verohommeli
Olen sitä mieltä tieliikenne mallin veron maksajana joka tiellä ajaa maksaa edes jonkun veron.
Tai pysyy siellä metsä mallilla metsässä. Jos on vara ostaa mönkijä niin jaksaa maksaa siitä veronkin.
Jos mut joku traktori mönkijä paahtaa tiellä ohi 80 alueella, soitan piiskan perään...
Toi että tankamaan on ajumatkaa, ei hyväksyttävä selitys, kantaa jerryllä bensaa maatilalle.
Köyhät ja pummit yrittää vain kiertää veroja ja joka metsä mallin ostaa niin pysyköön omalla
maatilallaan.Tuplana pitäs maksut lyödä jos tiellä kärähtää poliisiille.
Vähän samalla periaatteella kuin maksamattomat diesel verotkin. Näin mun mielestä.
Tai pysyy siellä metsä mallilla metsässä. Jos on vara ostaa mönkijä niin jaksaa maksaa siitä veronkin.
Jos mut joku traktori mönkijä paahtaa tiellä ohi 80 alueella, soitan piiskan perään...
Toi että tankamaan on ajumatkaa, ei hyväksyttävä selitys, kantaa jerryllä bensaa maatilalle.
Köyhät ja pummit yrittää vain kiertää veroja ja joka metsä mallin ostaa niin pysyköön omalla
maatilallaan.Tuplana pitäs maksut lyödä jos tiellä kärähtää poliisiille.
Vähän samalla periaatteella kuin maksamattomat diesel verotkin. Näin mun mielestä.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää 

Re: sakot ja verohommeli
Minä taas olen sitä mieltä että joka ostaa tieliikenne mallin eli L7e nelipyörän, pitää sen tyypityksen mukaisessa kunnossa eli tehoiltaan kuristettuna ilman virittelyjä. Verojen maksuilla ja tieliikennekamppeen alla ololla ei kannata lesoilla jos oma peli ei ole tieliikenteeseen tyypitetyn hyväksynnän mukaisessa kunnossa.
Kylätason mönkijäkuski
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: sakot ja verohommeli
Sutinen kirjoitti:Olen sitä mieltä tieliikenne mallin veron maksajana joka tiellä ajaa maksaa edes jonkun veron.
Tai pysyy siellä metsä mallilla metsässä. Jos on vara ostaa mönkijä niin jaksaa maksaa siitä veronkin.
Jos mut joku traktori mönkijä paahtaa tiellä ohi 80 alueella, soitan piiskan perään...
Toi että tankamaan on ajumatkaa, ei hyväksyttävä selitys, kantaa jerryllä bensaa maatilalle.
Köyhät ja pummit yrittää vain kiertää veroja ja joka metsä mallin ostaa niin pysyköön omalla
maatilallaan.Tuplana pitäs maksut lyödä jos tiellä kärähtää poliisiille.
Vähän samalla periaatteella kuin maksamattomat diesel verotkin. Näin mun mielestä.
Täysin samaa mieltä.Koheltaja kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä että joka ostaa tieliikenne mallin eli L7e nelipyörän, pitää sen tyypityksen mukaisessa kunnossa eli tehoiltaan kuristettuna ilman virittelyjä. Verojen maksuilla ja tieliikennekamppeen alla ololla ei kannata lesoilla jos oma peli ei ole tieliikenteeseen tyypitetyn hyväksynnän mukaisessa kunnossa.
Tämä turha kikkailu optioiden ja metsämallien ja rajoittimien poiston jne kanssa on vain persaukisten touhua. Jos tahtoo tielle, ostetaan sellanen tieliikennepeli millä pääsee hoitamaan ne tieajelut mitkä haluaa ajella. Ja jos ei pikkulohko kulje tarpeeksi, niin sitten ostetaan isolohko. Jos ei massit riitä merkkipeliin, niin sitten säästetään lisää tai ostetaan kiinalainen.
Naurettavaa touhua ostaa joku rimpula kun ei rahat riitä parempaan ja sitten nillittää Suomen lainsäädännöstä.
EDIT: lainattu myös koheltajan teksti
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Re: sakot ja verohommeli
Mitä ihmettä se isolohko auttaa asiaan kun tehorajoitus on valkokilpisessä vakio? Vai ymmärsinkö nyt väärin tuon ensimmäisen lauseesi joka on hieman ihmeellisesti muodostettu. Rajoittimien poisto on turhaa kikkailua jota ei pitäisi harrastaa ja on persaukisten touhua?qaw kirjoitti:Täysin samaa mieltä.
Tämä turha kikkailu optioiden ja metsämallien ja rajoittimien poiston jne kanssa on vain persaukisten touhua. Jos tahtoo tielle, ostetaan sellanen tieliikennepeli millä pääsee hoitamaan ne tieajelut mitkä haluaa ajella. Ja jos ei pikkulohko kulje tarpeeksi, niin sitten ostetaan isolohko. Jos ei massit riitä merkkipeliin, niin sitten säästetään lisää tai ostetaan kiinalainen.
Naurettavaa touhua ostaa joku rimpula kun ei rahat riitä parempaan ja sitten nillittää Suomen lainsäädännöstä.
EDIT: lainattu myös koheltajan teksti
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: sakot ja verohommeli
Sitä, että tuppaa nuo isompikoneiset kulkemaan kovemmin rajoitettunakin. Liekö sitten isomman moottorin vääntö vai mikä sen aiheuttaa, mutta näin ainakin Polariksen kohdalla. Koheltaja voinee kommentoida kotkottimia?Jewha kirjoitti:
Mitä ihmettä se isolohko auttaa asiaan kun tehorajoitus on valkokilpisessä vakio? Vai ymmärsinkö nyt väärin tuon ensimmäisen lauseesi joka on hieman ihmeellisesti muodostettu. Rajoittimien poisto on turhaa kikkailua jota ei pitäisi harrastaa ja on persaukisten touhua?
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
-
- 6WD
- Viestit: 392
- Liittynyt: 05 Loka 2011 19:23
- Mönkijä:: -11 sporttimanne 400 h.o
- Paikkakunta: Kajaani
Re: sakot ja verohommeli
ON kait siinä kulkemisessa eroa jos toisessa koneessa on 15kw välillä 3000-6000 kierrosta ja toinen yltää siihen 15 kw:iin juuri ja juuri jossain kohtaa tehoaluetta.qaw kirjoitti:Sitä, että tuppaa nuo isompikoneiset kulkemaan kovemmin rajoitettunakin. Liekö sitten isomman moottorin vääntö vai mikä sen aiheuttaa, mutta näin ainakin Polariksen kohdalla. Koheltaja voinee kommentoida kotkottimia?Jewha kirjoitti:
Mitä ihmettä se isolohko auttaa asiaan kun tehorajoitus on valkokilpisessä vakio? Vai ymmärsinkö nyt väärin tuon ensimmäisen lauseesi joka on hieman ihmeellisesti muodostettu. Rajoittimien poisto on turhaa kikkailua jota ei pitäisi harrastaa ja on persaukisten touhua?
Re: sakot ja verohommeli
Jos moottori on oikeasti 15kw niin aika samoissa mennään kiihtyvyyden ja huippujen osalta saman painoisilla ja vetotavan omaavilla kamppeilla. Jos on selkeitä eroja kiihtyvyydessä ja/tai huippunopeudessa niin silloin jossain kohtaa on jotain muutettu tyypityksen jälkeen, joko tarkoituksella tai tahattomasti. Enkä tällä viittaa maahantuojan tai asiakkaan peukalointiin. Väännöllä saadaan ajettavuutta, huipputeholla huippunopeus ja nämä kaksi on kytköksissä toisiinsa. Jos laite kuristetaan 15kw niin silloin myös vääntö putoaa radikaalisti kun verroksiksi otetaan kuristamaton moottori. Joten, 15kw on 15kw eikä se siitä miksikään muutu, oli niitä kuutioita tai ei.
Oman pyörän, joka on 690cc/49kw, saan katkaisijaa kääntämällä muutettua tehot 25kw tasolle joka vastaa 250 4T enskapyörän tehoja. Kun lähdetään vierekkäin kiihdyttämään ei kiihtyvyydessä ole merkittäviä eroja, eikä myöskään huippunopeuksissa, eikä kiihtyvyydessä jostain 60-80 nopeudesta ylöspäin. Eroa toki on moottorin ajettavuudessa ja luonteessa mutta käytännön suoritusarvot on hyvin lähellä toisiaan. Eli tässäkin tapauksessa 25kw on 25kw moottorin kuutiotilavuudesta huolimatta koska myös vääntöarvo pienenee vastaavassa suhteessa.
Oman pyörän, joka on 690cc/49kw, saan katkaisijaa kääntämällä muutettua tehot 25kw tasolle joka vastaa 250 4T enskapyörän tehoja. Kun lähdetään vierekkäin kiihdyttämään ei kiihtyvyydessä ole merkittäviä eroja, eikä myöskään huippunopeuksissa, eikä kiihtyvyydessä jostain 60-80 nopeudesta ylöspäin. Eroa toki on moottorin ajettavuudessa ja luonteessa mutta käytännön suoritusarvot on hyvin lähellä toisiaan. Eli tässäkin tapauksessa 25kw on 25kw moottorin kuutiotilavuudesta huolimatta koska myös vääntöarvo pienenee vastaavassa suhteessa.
Kylätason mönkijäkuski
Re: sakot ja verohommeli
Aika ihmeellinen suhtautuminen...minä olen kyllä lukenut kaikki edelliset viestit, näyttää siltä että sinä et ole tai ainakin puolet on jäänyt ymmärtämättä. Täällä on hyvin moneen kertaan sanottu ettei optiolla saa ajella yhtä vapaasti kuin maastomallilla, vai onko niin ettei kaikki viestit vaan näy kaikille?motocoyote kirjoitti:
Sinä et sitte vissiin ollenkaan joko ole lukenut tätä ketjua, tai sitten et vain oikeasti ole ymmärtänyt mitä tässä on puhuttu.
Optiomallilla saa ajaa tiellä samoin ehdoin kuin maastomönkijälläkin, edelleenkin. Vauhkoamisesi on aivan turhaa, ja olisi jäänyt vauhkoamatta jos olisit ajatuksen kanssa lukenut ja sisäistänyt tämän ketjun.
Veroseuraamukset ovat mahdollisia sitten kun se maastomönkijälle sallittu raja tiellä ajamisessa on ylitetty.
Eli tien saat ylittää kuten maastomönkijälläkin, ja poliisimiehestä on sitten kiinni se minkä kukanenkin ja milloinkin tulkitsee sallituksi tankkausmatkaksi. Jos mr. Posliini tulkitsee että sallitun tankkaustaipaleen sijaan onkin ajettu pikitietä niin pitkästi ettei se enää mahdu sallitun rajoihin, on mahdollista laittaa verot maksuun.
Ei tämä oikeasti ole niin vaikea asia käsittää.
E: Muistakaamme myös että ennen kuin laki mönkijän osalta muuttui, ei mönkijällä saanut lain mukaan edes ylittää tietä. Tien ylittämiseen oli kaksi vaihtoehtoa, kantaminen tai peräkärryllä vieminen.
