puskulevyn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
ToniR81

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Vaikuttaa ainakin siihen ettei saa vedettyä koukua kitaan asti kiinni vaan joku muu paikka ottaa kiinni ensin. Ja lisännee tuo nostovoimaakin, tosin nopeuden kustannuksella...
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Kova-Luu kirjoitti:Nyt on jouset ja asennusta odottaa... Mutta kertokaas viisaammat, että miksi useimmissa kaupan puskimissa on se vinssin koukun paikka vedetty sellasen pylpyrän kautta :?:
Mikä etu sillä saavutetaan, jos verrataan suoraan siihen levyn alalaitaan kiinnitettyyn? :oops:
Pylpyrä, ploki, väkipyörä, voimankertoja. Sehän tuplaa vinssin vetotehon. Tuossa hyvin esitetty :arrow: http://fi.wikipedia.org/wiki/Talja
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Kova-Luu
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Helmi 2012 23:16
Mönkijä:: Rene 800R EFI X
Paikkakunta: Anttola

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Kova-Luu »

vaughan kirjoitti:
Kova-Luu kirjoitti:Nyt on jouset ja asennusta odottaa... Mutta kertokaas viisaammat, että miksi useimmissa kaupan puskimissa on se vinssin koukun paikka vedetty sellasen pylpyrän kautta :?:
Mikä etu sillä saavutetaan, jos verrataan suoraan siihen levyn alalaitaan kiinnitettyyn? :oops:
Pylpyrä, ploki, väkipyörä, voimankertoja. Sehän tuplaa vinssin vetotehon. Tuossa hyvin esitetty :arrow: http://fi.wikipedia.org/wiki/Talja
Jep. Sen kyllä tiesinkin että tuplaa, mutta onko se oikeasti tarpeen näissä puskulevyissä mitkä ei kuitenkaan kovin paljoa paina?
Säästää ilmeisesti vähän kömpimen akkua ja vinssiä...no eipä tuo ole iso homma laittaa samalla vaivalla se pylpyrä.
- Lihasten syvä aukaisut/ kalvokäsittelyt
* vain kilpaurheilijoille!
Avatar
pommipoika
Tracks
Viestit: 2708
Liittynyt: 15 Maalis 2009 10:38
Mönkijä:: Can-am 500 max T3
Paikkakunta: muurame

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja pommipoika »

itse olen aina luullut että se säästää vain vaijeria/narua.
Can-am 500 G2 max STD traktori -13
Honda trx 90 -01
Ex. Yamaha yfm Raptor 250r SE -09
R.I.P. Yamaha 700 Karhu traktori -10 *lunariin*
Suomen Nuoret Mönkijäharrastajat
"Well there's your problem" -Adam Savage
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Pommille: sehän riippuu ihan tiettysti siitä miten se pylpyrä on sijoitettu, eli jos sen avulla saa suoran vedon vinssiltä kun muutoin hankaisi rullakitaa/liukukitaa vasten jyrkässäkin kulmassa, niin silloinhan siinä todellakin säästää nostoriepua. Edellä linkitettyä havaintokuvaa kun katsoin, niin siinä ei pylpyrä vaikuttanut pätkän vertaa siihen tuleeko veto suorassa linjassa.

Tulikohan tarpeeks sekavasti kirjotettua... :roll:
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
ojaniitty
3WD
Viestit: 62
Liittynyt: 03 Joulu 2012 10:33

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Taitaa tuon taittopyörän tarkoitus olla vaijerin saaminen hieman parempaan asentoon ja enemmän ulos ennen kun koukku kiinnitetään auran runkoon.Noista kaikista kuvista puuttuu tärkeä lisävaruste,joku heikko lenkki koukun ja aurankiinnikkeen välistä.Vinssihän vetää auranrungon solmuun tai vaijerin poikki ellei voima lopu ennen.Taittopyörällä saadaan matkaa sen verran lisää että mahdollista asentaa heikko paikka koukun ja aurankiinnikkeen väliin, huolimaton nosto katkaisee "sulakkeen" välistä ja auran putoamisen huomatessaan kerkiää lopettaa nostamisen ennen suurempia vahinkoja.Voimaan ja nopeuteen nuo kuvien mukaiset taittopyörä asennukset eivät vaikuta mitään.
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Omassa käytän narua taittopyörän (jotta naru ei hankaa kitaa) kautta ylemmäs puskuriin jossa kiinnityksessä sulakkeena 3kpl rinnan tuommoísta 50mm pikkusormen paksuista kumisilmukkaa, jos auran nostaa liian ylös niin hyvin näkee kun ne venyy => ei mene naru poikki. Hyvin on toiminut 2 talvea...
Tuo hidastaa nostonopeutta mutta eipä mulla niin kiire minnekkään :wink:
Kyseessä brp:n levy & työkalurunko (vanhempaa mallia), taittopyörä levyn kulmasäätövivun etupuolella.
jtapio
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 18 Touko 2012 23:26
Mönkijä:: Can-Am 400 Outlander -12

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja jtapio »

Joo täälläkin BRP:n työkalurunko ja sivulle nakkaava aura siinä kaverina, en laittanut väkipyörää vaan laitoin suoraan kiinni etummaiseen kiinnikkeeseen ja säästin takana olevan lenkin hieman järkevämpään käyttöön.. Tallin perukoilta löytyi punton tai corsan käsijarruvaijeri ja siittä plus epämääräsistä raudoista tuli tehtyä kaukokäyttönen lukituksen vapautin. Levyn kääntöön mietin kaikkea hydrauliikasta sähkömoottoreihin mutta kaikista helpoin ja vaivattomin oli naru levyn päästä päähän, sen saa sopivasti kiinni kun laittaa prikat kumilevyn pulttien jatkoksi ja naru itsessään sopivasti löysällä että makaa siinä keulan päällä helposti otettavissa, mustekalalla paria kiekkaa ympäri jotta pysyy matkassa, helppoa ja ennenkaikkea toimivaa! suosittelen..
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Onko joku kokeillut suurentaa puskulevyä pulttaamalla siihen kiinni isomman palan esim polyeteenimuovia?

Jos, niin miten on kestänyt ja kuin paksua pitää olla?

Äkkiseltään luulisi vaikkapa sopivan kokoisesta putkiponttoonista halkaisemalla tulevan melko hyvä...?

Ei tietysti mihinkään jäiseen lumipenkkaan eikä sepelin levitykseen, mutta ihan normi lumitöihin..
Avatar
Agurapii
6WD
Viestit: 495
Liittynyt: 08 Marras 2012 16:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 t3 2015
Paikkakunta: Euki

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Agurapii »

Onko kukaan pistänyt puskulevyn nostoon peräkärryn nokkapyörää? Ajattelin vain että sen kanssa kun on takaveto kömpijä niin saada nostettuna hieman pitoa jos esim jää jumiin :)
"Ei oo muuten pokkaa mennä tosta syvästä ojasta?" "Miten niin ei ole?" "Se on kyl eri asia jos ei pysty" "no? En vai?... Voi v***u! vedätkö ton vinssin kiinni tohon puuhun?"
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

Ei nyt ihan liity puskulevyn tekoon, mutta mulla on IRON BALTIC 128cm leveä puskulevy. Siellä levyssä alhaalla on ne tassut mikä lie tarkoitus, mutta kun meidänki taloyhtiön parkkista aurailee niin jos ne tassu ottaa pois levy syö paremmin polanteita, siis mikäs niiden tassujen tarkoitus on.
Ulkona.
Mikro
6WD
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Elo 2012 16:56
Mönkijä:: Trapper UTV 800 T1

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Mikro »

Pitä levy maan pinnalla ettei kaivaudu maan alle.
ToniR81

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Niillä on tarkoitus säätää levyn kulkua. Eli jos teet ensimmäisiä lumitöitä hiekka pihalla ilman että maa on kunnolla jäässä niin noilla tassuilla saat jäämään pienen kerroksen lunta josta muodostuu hyvä pohja tuleville lumitöille. Kun pohja on hyvä ja ei ole pelkoa että siirrät koko tien penkalle niin tassut pois. Keväällä voi olla taas viimeisten sohjojen aikaan tarvetta laittaa tassut takaisin ettei pehmeä maaaines lähde auran matkaan niin herkästi... Toki vinssilläkin voi tehdä aivan saman, eli jätät auran roikkumaan ilman tassuja aavistuksen irti maasta niin homma toimii niinkin....
jiiipee
6WD
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Tammi 2010 20:58
Mönkijä:: Can Am 570 Pro T3b
Paikkakunta: Jokela

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja jiiipee »

kiitos tiedosta, jälleen viisaampi :D
Ulkona.
Kova-Luu
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Helmi 2012 23:16
Mönkijä:: Rene 800R EFI X
Paikkakunta: Anttola

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Kova-Luu »

Nyt tarttis sitten mielipiteitä itse levyosan maalista. Millä olette sen maalanneet?
Joku kertoi jossain aikaisemmassa viestissä maalanneensa sen polyuretaanimaalilla...
Onko hintansa väärti?
Tuliskohan paljoakaan hintaeroa, jos kävis tuon maalauttaa ihan maalaamossa :?
- Lihasten syvä aukaisut/ kalvokäsittelyt
* vain kilpaurheilijoille!
Vastaa Viestiin