linhai 520 efi

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Eilen verkoilla. Saalis jäi laihaksi, mutta lumen määrä ei vielä tuottanut vaikeuksia etenemisen suhteen. :wink:

Linkku on toiminut nätisti. Alkuun oli pientä sammahtelutaipumusta tyhjäkäynnille pudotettaessa, mutta tuo oire näyttäisi pikku hiljaa poistuneen ajon ja uuden bensan myötä. Nopeusmittari kylläkin oikkuilee edelleen. Pitää mainita tuosta ensihuoltoon vietäessä.

Kuva

Kuva
JussiKoo
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2010 08:41

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JussiKoo »

Komeen näköistä! Taisi olla todella laiha saalis, kun et mitään maininnut saaliin koosta. :D Kai sieltä jotain tuli?

Toinen kuva on jostain laiturilta? Näyttäisi olevan korkeammalta otettu... Vanha Sherlock tässä. :wink:
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

JussiKoo kirjoitti:Komeen näköistä! Taisi olla todella laiha saalis, kun et mitään maininnut saaliin koosta. :D Kai sieltä jotain tuli?

Toinen kuva on jostain laiturilta? Näyttäisi olevan korkeammalta otettu... Vanha Sherlock tässä. :wink:
Auringonlasku oli tosiaan sen verran hieno, että piti kaivella kännykkä taskusta ja räppäistä pari kuvaa. Oli siellä verkoissa sentään pieni matikka soppa-aineiksi. Sen verran säälittävä tapaus, ettei siitä kuvaa kehdannut ottaa. :oops:

On tuosta verkkoavannolta rantaan jokusen sata metriä. Ensimmäisestä kuvasta tuo matka näkyy noin suunnilleen.
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

JaskaH kirjoitti:
Linkku on toiminut nätisti. Alkuun oli pientä sammahtelutaipumusta tyhjäkäynnille pudotettaessa, mutta tuo oire näyttäisi pikku hiljaa poistuneen...,

....Nopeusmittari kylläkin oikkuilee edelleen....
Jos virtojen kanssa jotain oikkuja vielä niin koitas vaihtaa kaikki sulakkeet uusiin, mulla ainakin temppu auttoi, vaikka alkuperäiset "kiinanpojan" sulakkeet näytti aivan ehjiltä! :shock: Voihan olla että niissä virranjohdatuskyky ei ihan niin paras mahdollinen, tiedä sitten!!

Se nopeusmittarin heittely taitaa olla ominaisuus,varsinkin pruiskumuutoksen jäljiltä , ainakin sellanen käsitys mulla että noissa 520:ssä on erilainen se nopeusmittarin anturi verrattuna uudempiin versioihin ja päivityksessä vaihdetaan myös mittaristo joka ei pysy vauhdissa mukana?!? (taisiis mittaristo näyttää , että näinkin lujaa vois päästä ) :badgrin:
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

kartsa70 kirjoitti: Jos virtojen kanssa jotain oikkuja vielä niin koitas vaihtaa kaikki sulakkeet uusiin, mulla ainakin temppu auttoi, vaikka alkuperäiset "kiinanpojan" sulakkeet näytti aivan ehjiltä! :shock: Voihan olla että niissä virranjohdatuskyky ei ihan niin paras mahdollinen, tiedä sitten!!
Ok, tattis vinkistä. Sulakkeet taisivat olla siinä ylemmän etukatteen alla ja olikohan akun takana myös pari kappaletta. Kahvalämppäreitä asennellessa sattui silmiin. Pitänee kokeilla vaihtoa, jos vielä oireilee, vaan eipä tuo ole enää kertaakaan sammahtanut viimeisen käyttötunnin aikana.
Se nopeusmittarin heittely taitaa olla ominaisuus,varsinkin pruiskumuutoksen jäljiltä , ainakin sellanen käsitys mulla että noissa 520:ssä on erilainen se nopeusmittarin anturi verrattuna uudempiin versioihin ja päivityksessä vaihdetaan myös mittaristo joka ei pysy vauhdissa mukana?!? (taisiis mittaristo näyttää , että näinkin lujaa vois päästä ) :badgrin:
Mittari kyllä käyttäytyy jännästi mulla. Kun lähtee liikkeelle, ensimmäisen parin kilometrin aikana näyttää tavallisesti pelkkää nollaa. Sitten saattaa hypähtää jonnekin kuuteenkymppiin. Jossain vaiheessa muutaman kilsan jälkeen se sitten alkaa näyttää oikeannäköisiä lukemia ja toimii normaalisti reissun loppuun asti. Hmh.. :|

Säätelin pari päivää sitten valojen korkeutta (näyttivät todella alas ja olivatkin käytännössä säätörajan alareunassa). Kävin tänään alkuillasta heittämässä parinkymmenen kilometrin lenkin syrjäisillä metsäteillä, ja valot paranivat huomattavasti, vaikkakin lyhkäset näyttävät edelleen mielestäni liian lähelle, kun kaukovalot puolestaan osoittavat jo turhankin ylös. No, saavat luvan kelvata. Ihan eri valot ne joka tapauksessa ovat vanhan enskani valoihin verrattuna.

Kotimatkalla ihmettelin, kun vehjes alkoi yht'äkkiä kammeta vasemmalle ja meno muuttui todella tahmeaksi. Ensin kävi mielessä, että hirttikö pyöränlaakeri uutuuttaan, mutta kun pysähdyin ja aloin tähyillä tilannetta otsalampun kanssa, ilmenikin, että rengas oli tyhjentynyt. Ilmeisesti puoli baaria oli liian alhainen paine kovaksi pakkautuneella lumella, tai sitten rengas ja vanne eivät tykkää toisistaan. No, eikun emännälle soittelemaan ja koko perhe pumpun kanssa iskää pelastamaan. Kuulo kyllä herkistyy pienimmillekin rapsahduksille, kun seisoskelee lähes säkkipimeällä metsätiellä tunnin verran itsekseen.
JussiKoo
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 28 Tammi 2010 08:41

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JussiKoo »

Jos nopeusmittari välillä näyttää oikein ja välillä häviää, niin yleensä silloin anturi on liian kaukana tarkkailtavasta vasteesta. En tiedä mallista mitään, että onko se edes säädettävissä, mutta tuo tulisi ensin mieleen. Toki liittimet kannattaa käydä läpi. Etenkin jos kaapeli ei ole yksmittainen. Niissä kulkee kuitenkin niin pieni virta, että pienikin epäpuhtaus tai huono kontakti häiritsee.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

JussiKoo kirjoitti:Jos nopeusmittari välillä näyttää oikein ja välillä häviää, niin yleensä silloin anturi on liian kaukana tarkkailtavasta vasteesta. En tiedä mallista mitään, että onko se edes säädettävissä, mutta tuo tulisi ensin mieleen. Toki liittimet kannattaa käydä läpi. Etenkin jos kaapeli ei ole yksmittainen. Niissä kulkee kuitenkin niin pieni virta, että pienikin epäpuhtaus tai huono kontakti häiritsee.
Juu, tuo anturiasia kävi itselläkin mielessä. Lueskelin toista ketjua (http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 35#p152355), jossa anturi on ilmeisesti ollut liian syvällä ja syönyt vasteen kokonaan pois. Anturissa lienee kierreliitäntä, joten syvyys on säädettävissä.

No, pitää joka tapauksessa mainita ensihuollossa tuosta. Pitäähän nopeusmittarin toimia, etenkin kun kyseessä on tieliikennepeli: nopeusmittarihan on katsastusvaruste.

Edit: Kävin tarkistamassa vasemman eturenkaan tilanteen, eikä se ollut vuotanut yön aikana. Veikkailisin, että tilanne voi kuitenkin uusia, joten onkohan tuolle tehtävissä muuta kuin pitää rengaspaineet korkeampina? Toki jossain vaiheessa renkaat (ja mahdollisesti myös vanteet) menevät uusiksi, mutta toistaiseksi ajattelin ajella vakiokumeilla.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Latausasia on käynyt mielessä, ja kirjoittelinkin toiseen ketjuun näin:
Muttamutta, tuo laturin tehon mittaus tyhjäkäynnillä on itselläkin käynyt pari kertaa mielessä. Tallista löytyy biltsun pihtivirtamittari, ja jos olen ymmärtänyt oikein, saan Linkkuni lataustehon tietooni mittaamalla ensin akkuun päin suuntautuvan virran, sitten akun napajännitteen ja lopuksi kertomalla ne keskenään (P=U*I)?

Akkua pitäisi kyllä ensin kuormittaa, koska jännitteensäätimenhän pitäisi pudottaa latausjännitettä, kun akku on täynnä?
Suoritin mittaukset tuossa äsken, ja sain latausjännitteeksi 14,3 V ja virraksi 6,6 A, eli linkkarin latausteho tyhjäkäynnin tuntumassa on huimat 95 W! :lol:

Eipä tuolla kovin suurta sähkökuormaa ylläpidetä, mutta enpä toisaalta ole lukenut, että kellään olisi ollut ongelmia akun hyytymisen kanssa?

Akun lepojännite ennen mittausta oli muistaakseni 12,8 V.

Edit: Piti sanomani, että noissa lukemissa oli mukana normaali kuormitus, mutta ajovalo ei ollut päällä mittauksen aikana, joten valojen ja muiden hilppeiden kulutus tyhjäkäynnillä ei saisi ylittää 95 W. Pitänee vielä tehdä mittaus uudelleen jossain vaiheessa ajovalojen kanssa. Lataustehon pitäisi siis riittää vielä kahvalämppäreille ja ajovaloille tyhjäkäynnillä, mutta vinssin kanssa akun todennäköisesti saa tyhjennettyä.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Tulipa illalla heitettyä muutaman kymmenen kilometrin lenkki pojan kanssa, ja hyvinhän tuo linkku maantielläkin toimii. Jämäkkä ajettava jopa kahdeksankympin vauhdissa.

Käytiin samalla lankomiehen kanssa tyypittelemässä ajopelejä, ja painiihan se Grizzly 700 aivan eri sarjassa. Yllätyin ihan, miten erilaisia laitteita nämä ovat luonteeltaan. Grizzlyssä on paljon äkäisempi kone ja kevyempi/nopeampi ohjaus (luonnollisesti, kun on se tehostin). Muutenkin grizzly oli paljon vikkelämmän ja aktiivisemman oloinen. Linkun alusta on todella paljon jäykempi, joten renkaat eivät luultavasti seuraa maastoa yhtä aktiivisesti kuin grizzlyssä. Jäykkyys antaa tiettyä vakautta maantieajoon, mutta maastoonhan nämä laitteet on ensisijaisesti tarkoitettu.

Linkku siis antoi itsestään aika flegmaattisen kuvan jammun rinnalla, mutta olen silti tyytyväinen ja mielestäni linkku on tähän mennessä ollut hintansa väärti laite. Pidemmän aikavälin kokemukset toki sitten kertovat enemmän.

Kotiin lähtiessä eturengas oli jälleen tyhjentynyt. Seuraillaan, mutta voipi olla, että renkaan ja/tai vanteen joutuu uusimaan, jos tuo ei tuosta tokene. Olin nostanut paineet 0,9 baariin tätä reissua varten, mutta ilmeisesti tuo renkaan vuotaminen ei johtunutkaan liian pienistä paineista, kuten olin kuvitellut.
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Maastokäyttöön kun itse laitteen hankin, niin otin takaa kallistuksenvakaajan heti irti ja laitoin autotallin hyllylle koristeeksi. Ajo-ominaisuudet paranivat oleellisesti (minun käytössäni). Kuristukset/tehorajoitukset oli mulla heti hankittaessa jo poistettu. Kulku/moottori piristyy myös muutaman sadan kilometrin jälkeen niin, että eron huomasi.
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Hyvä pointti tuo kallistuksenvakaaja. Veikkaisin, että lankomiehen grizzlystä se on irrotettu. Pitää jossain välissä kokeilla, miltä linkku tuntuu ilman. Toisaalta tieajoa tulee ainakin näin talvella paljon enemmän, joten vakaaja puolustaa paikkaansa ainakin tällä hetkellä. Iskareita näihin linkkuihin tuskin on saatavana muilta valmistajilta?

En ole vielä tehnyt oman laitteen kuristuksille mitään. Katsoin, että kaasuvivun liikerata ottaa kiinni kahvan kiinteään vasteeseen, joten kaasuvipua ei ainakaan ole rajoitettu. Tiedä sitten, onko kaasuläppäkotelossa jotain kuristuksia. En ole ottanut ilman tuloputkea auki katsoakseni, aukeaako kaasuläppä kokonaan, mutta kaasuläppäkotelon sijainnin katsoin jo katteiden alta.
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

Kuin myös, mä irrotin kallistuksenvakaajan jo toisena päivänä kun laite mulla oli. Nyt keksintö työmaalla purettuna, laatikko ja kone työn alla,Kuortaneella laatikko päätti että öljynvaihto käsillä ja yskäisi panssarinpäälle nesteet!!
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
JaskaH
3WD
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2011 09:18
Mönkijä:: Linhai 520 EFI
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja JaskaH »

Mites kartsa ja prkl, muuttuiko laite kovin kiikkeräksi tieajossa? Kokeilemallahan se tietysti selviää, eikä tuo vakaajan irrotus mikään iso homma ole, mutta kuitenkin... Näin talvella kun ajo on lähes yksinomaan mettätietä, asfalttia ja verkkojen kokemista jäällä.

Kartsa, miten se nyt noin? :cry: Antoiko jokin stefa tai tiiviste periksi, vai tuliko sieltä ihan tavaraa kyljestä läpi? Toivottavasti saat kamppeen pian kasaan ja ajoon :!:
Avatar
kpol
3WD
Viestit: 113
Liittynyt: 23 Huhti 2008 17:27
Mönkijä:: Linhai Muddy -07
Paikkakunta: Kajaani

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kpol »

kartsa70 kirjoitti:laatikko ja kone työn alla,Kuortaneella laatikko päätti että öljynvaihto käsillä ja yskäisi panssarinpäälle nesteet!!
Oletko tarkistanut laatikon ketjun kunnon? Siitä tuppaa kuoriutua rullat jotka kiilautuu vääriin paikkoihin.
Laatikko taitaa olla sama kuin 300...
kartsa70
6WD
Viestit: 544
Liittynyt: 23 Loka 2006 16:43
Mönkijä:: linhai 520
Paikkakunta: Nokia

Re: linhai 520 efi

Viesti Kirjoittaja kartsa70 »

Eipä ollut isoa ero vaikka vakaaja pois paikoiltaan, en tosin hirveästi ns. hurua tiellä ajele!!!

Oli sitten purkanut ketjusta 7 rullaa ja sellasessa tavarapaljoudessa kokivat pahaa ahtaanpaikankammoa, niin pohjan kautta tuli emmeet ulkoilemaan :shock: , kopan hitsautin ja uusi ketju kaupalta , tänään sitten liimailin jo kasaan kuivumaan kaikessa rauhassa. Laatikolla ajettu pelkkää metsäajoa, pikkupuolella reilu tuhat kilsaa, ihan tiellä ei oo ku joku max. 300 km.

Laatikossa oli myös ns. kulmavaihteen laakerinpidike, eli se kehä joka neljällä pultilla kiinni, melkein irti. Onneksi olivat pyörineet lähes auki asti :shock: , joten sain korjattua avaamalla kierteet ja vaihtamalla hivenen pidemmät pultit runsaan lukkoliiman kera.
Suunnistuksessa:Nyv vaan järjestellään

www.ortf.fi Aavikkoretkelle 2016 ;)
Mönkkärikuskin ykköskauppa : http://www.ostoparatiisi.com/
Vastaa Viestiin