Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Telojen hinnat alkaa olemaan jo järkevällä tasolla, käytettynä löytyy 2000-3000e väliltä. Alle 3000e saa jopa alle laitettuna.
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Eilen ja tänään testattiin Hondan TRX500FPA Rubiconia mäkimaastossa metsätöitä ja sähkölinjahommia varten.
Nousukyky oli hyvä sekä eteenpäin ajaen että peruuttaen, mutta arvoituksellinen ongelma tuli vastaan. Kun mäki oli riittävän jyrkkä ja pitkä, niin moottori sammui eikä sitä kyennyt käynnistämään mäessä.
Apu löytyi naapurista, johon oli hankittu can am 650 kahden istuttava malli, joka oli kaksi vuotta vanha ja vanhemman mallisilla apachen teloilla.
Peltomaastossa honda vinssatiin tasaiselle ja siinä se taas lähti hyvin käyntiin.
Samalla verrattiin can amin kykyä samassa mäessä. Rauhallisella lähdöllä se ei kyennyt nousemaan mäen päälle asti, mutta 50 metrin vauhdilla kylläkin. Takaperin se ei päässyt loivemmankaan mäen päälle.
Can am näytti pöllyttävän tasaisella lunta paljon enemmän kuin Hondan Tatout.
Sitten molemmat lähtivät pari vuotta sitten raivatulle sähkölinjalle. Honda eteni moitteettomasti polven korkuisessa kannokossa, jonka lumi peitti. Can amin moottorikelkan tyyppinen tela lähti päältä pois, liekö joku kanto meni telan vetoreijästä läpi.
Tämän jälkeen Hondalla lähettiin metsään nousemaan metsätraktorin raidetta pitkin. Jyrkässä mäessä se taas sammui. Can am tuskin olisi pystynyt nousemaan avuksi, joten käsivinssillä ja pitkällä liinalla Honda vedettiin alas tasaiselle, jossa se taas hyvin käynnistyi.
Kysymys: mikä sammuttaa moottorin mäessä, bensaa oli tankissa ainakin 7 litraa, liekö syy kaasuttimessa, kohossa tai jossain? Rubiconia näkyi oleva liikkeen pihassa myös ruiskumallina, toimisiko se paremmin?
Joka tapauksessa Hondan etenemiskyky lumessa oli sammumista lukuunottamatta vakuuttavaa.
Torstaina can amin valtakunnan myyjät olivat Himoksessa tutustumassa uusiin malleihin.
Kahden istuttava traktorimalli kuulemma pärjäsi puukuorman vedossa, ohjauksessa ym parhaiten ja kuulemma oli yllättävän hyvä kokemus pari vuotta vanhoihin malleihin.
Nousukyky oli hyvä sekä eteenpäin ajaen että peruuttaen, mutta arvoituksellinen ongelma tuli vastaan. Kun mäki oli riittävän jyrkkä ja pitkä, niin moottori sammui eikä sitä kyennyt käynnistämään mäessä.
Apu löytyi naapurista, johon oli hankittu can am 650 kahden istuttava malli, joka oli kaksi vuotta vanha ja vanhemman mallisilla apachen teloilla.
Peltomaastossa honda vinssatiin tasaiselle ja siinä se taas lähti hyvin käyntiin.
Samalla verrattiin can amin kykyä samassa mäessä. Rauhallisella lähdöllä se ei kyennyt nousemaan mäen päälle asti, mutta 50 metrin vauhdilla kylläkin. Takaperin se ei päässyt loivemmankaan mäen päälle.
Can am näytti pöllyttävän tasaisella lunta paljon enemmän kuin Hondan Tatout.
Sitten molemmat lähtivät pari vuotta sitten raivatulle sähkölinjalle. Honda eteni moitteettomasti polven korkuisessa kannokossa, jonka lumi peitti. Can amin moottorikelkan tyyppinen tela lähti päältä pois, liekö joku kanto meni telan vetoreijästä läpi.
Tämän jälkeen Hondalla lähettiin metsään nousemaan metsätraktorin raidetta pitkin. Jyrkässä mäessä se taas sammui. Can am tuskin olisi pystynyt nousemaan avuksi, joten käsivinssillä ja pitkällä liinalla Honda vedettiin alas tasaiselle, jossa se taas hyvin käynnistyi.
Kysymys: mikä sammuttaa moottorin mäessä, bensaa oli tankissa ainakin 7 litraa, liekö syy kaasuttimessa, kohossa tai jossain? Rubiconia näkyi oleva liikkeen pihassa myös ruiskumallina, toimisiko se paremmin?
Joka tapauksessa Hondan etenemiskyky lumessa oli sammumista lukuunottamatta vakuuttavaa.
Torstaina can amin valtakunnan myyjät olivat Himoksessa tutustumassa uusiin malleihin.
Kahden istuttava traktorimalli kuulemma pärjäsi puukuorman vedossa, ohjauksessa ym parhaiten ja kuulemma oli yllättävän hyvä kokemus pari vuotta vanhoihin malleihin.
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Osta äkkiä jos löysit rubiconin ruiskuna, se on nimittäin ainutlaatuinen laite sillä moista ei ole koskaa valmistettu. Missä asennossa sulla oli bensahana kun ajelit mäkiä
Noin vähäisellä bensamäärällä hanan tulisi osoittaa ylöspäin.

Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Kingi sanoo, että rubiconia ei ole ruiskulla valmistettu, tiedä hän tä, mutta huoltomies niin sanoi ku hondaa peräkärryyn laitettiin, olisko joku ruotsin malli, siellähä rubiconia saa traktorinakin.
Ei kyllä juolahtanut laittaa varatankille kun tankki on puolillaan, jamahalla on tottunut ajamaan samoissa maastoissa tankin paljon tyhjemmäksi.
Joka tapauksessa eteneminen sujui muuten hyvin, tosin pellolla molemmat etutelat kytkeytyi vetämään, mutta metsässä ei niinkään...
Ei kyllä juolahtanut laittaa varatankille kun tankki on puolillaan, jamahalla on tottunut ajamaan samoissa maastoissa tankin paljon tyhjemmäksi.
Joka tapauksessa eteneminen sujui muuten hyvin, tosin pellolla molemmat etutelat kytkeytyi vetämään, mutta metsässä ei niinkään...
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Ja kingi pysyy sanassaanmeedio kirjoitti:Kingi sanoo, että rubiconia ei ole ruiskulla valmistettu, tiedä hän tä, mutta huoltomies niin sanoi ku hondaa peräkärryyn laitettiin, olisko joku ruotsin malli, siellähä rubiconia saa traktorinakin


Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Täytyy paneutua asiaan maanantaina kun palauttaa rupikonnan liikkeeseen.
Muuten, pellolla mäkikokeen ajaja sanoi laittaneensa hanan ylös vaan ei auttanut...huomenna jatketaan harjoitusta ja varmistetaan asia.
Mikähän autuus on tehä yhtä mallia kaasarilla kun muut pärjännee ruiskulla?
Muuten, pellolla mäkikokeen ajaja sanoi laittaneensa hanan ylös vaan ei auttanut...huomenna jatketaan harjoitusta ja varmistetaan asia.
Mikähän autuus on tehä yhtä mallia kaasarilla kun muut pärjännee ruiskulla?
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Meillä ei tähän mennessä tässä Tornionjokilaaksossa ole tuota lunta tullut kuin ehkä 40-50cm, mutta kelkalle on jo hyvä. Ei 5900 uppoa kuin ehkä 5cm, ja pitävä kerros alla.veli-pekka kirjoitti:....ja täällä Kittilässä on senthän reipas 80 cm luntakin ja tuntureita vieretysten, joten lie testausolosuhteet ainakin piisaa...? Perinteisesti Suomen lumisimpia alueita....
Meillähän ei toki tuntureita ole täällä, mutta puisia vaaroja kyllä riittää.
Viime talvena täällä tais olla suurimpia lukemia lumimäärässä, vähän toista metriä.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Tässä kun jokusen tunnin huuatan näitä Lapin Nettilinjoja, niin eikhän sinne pari videota tällekin päivälle esille muodostu:
http://mettonkarkottajat.fi/monkija/normipaiva/
Kunhan saisin tuon ladunteko-videon näkösälle, niin se kertonee selkeästi miten suuri on tuo telamönkijän työfunktio. Ei siihen kannata edes pitkätelaista kelkkaa tarjota, jos umpiseen raivaa tietä uudelle ladulle, keulassa hemmetinmoinen aura ja takana roikkuu latukone täynnä lunta-jäätä-rautaa-lisäpainoa. Telakonhella kestää pysähtyäkin tuolla kuormalla, ja vaikka perruutella.
Kyllä se näissä hommissa tuo pitkätela-kelkka jääpi suosiolla odottelemhan talhin. Sitten kun tulee kiire hommia lähteä mökille tuntureiden taakse, niin sitten lynxi rupeaa hyrisemhän ja pääsee minun jalkhain välhin...
Mäennousukykyä voi tarkkailla tuosta yhdestä isosta videostakin, jossa pukkailhan lunta edessä ja silti kone senkun kiikkuu. Siihenkin homhan on vaikea kuvitella muuta kuin tällaisen puskutraktoorin.
Noh, mutta ootelhan että hyppäävät videot näkymhän.
http://mettonkarkottajat.fi/monkija/normipaiva/
Kunhan saisin tuon ladunteko-videon näkösälle, niin se kertonee selkeästi miten suuri on tuo telamönkijän työfunktio. Ei siihen kannata edes pitkätelaista kelkkaa tarjota, jos umpiseen raivaa tietä uudelle ladulle, keulassa hemmetinmoinen aura ja takana roikkuu latukone täynnä lunta-jäätä-rautaa-lisäpainoa. Telakonhella kestää pysähtyäkin tuolla kuormalla, ja vaikka perruutella.
Kyllä se näissä hommissa tuo pitkätela-kelkka jääpi suosiolla odottelemhan talhin. Sitten kun tulee kiire hommia lähteä mökille tuntureiden taakse, niin sitten lynxi rupeaa hyrisemhän ja pääsee minun jalkhain välhin...

Mäennousukykyä voi tarkkailla tuosta yhdestä isosta videostakin, jossa pukkailhan lunta edessä ja silti kone senkun kiikkuu. Siihenkin homhan on vaikea kuvitella muuta kuin tällaisen puskutraktoorin.
Noh, mutta ootelhan että hyppäävät videot näkymhän.
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Veli-Pekan muut videot näkyi hyvin, paitsi tonnisonni taitaa olla vielä linjoilla, linkki kylläkin näkyi.
No, tänään oli elisiin viesteihin viitaten rubiconin kolmas testipäivä.
Hana latettiin heti alkuunsa varatankille, bensaa oli tankissa kahden merkin verran. Kyllä hyvin nousi semmoisetkin kinkamat mistä metsäkone ei mene ylöspäin.
Mutta sitten bensaa oli yhden merkin verran eli tasaisella taulukolla pitäis 2,5 litraa tankissa. Ja sammui varsin loivassa alamäessä. Ei muuta kuin latettiin tankkiin lisää noin kolme litraa, vaa eipä käynnistynyt minuuttienkaan yrityksen jälkeen.
Käsivinssillä taas alettiin hinata alempana olevalle tasanteelle, mutta kokeiltiin kuitenkin parin metrin hinauksen jälkeen ja heti hyrähti käyntiin, paikan kaltevuus oli sama kuin missä sammui.
Onkohan jokin vika vai olisko ominaisuus?
No, tänään oli elisiin viesteihin viitaten rubiconin kolmas testipäivä.
Hana latettiin heti alkuunsa varatankille, bensaa oli tankissa kahden merkin verran. Kyllä hyvin nousi semmoisetkin kinkamat mistä metsäkone ei mene ylöspäin.
Mutta sitten bensaa oli yhden merkin verran eli tasaisella taulukolla pitäis 2,5 litraa tankissa. Ja sammui varsin loivassa alamäessä. Ei muuta kuin latettiin tankkiin lisää noin kolme litraa, vaa eipä käynnistynyt minuuttienkaan yrityksen jälkeen.
Käsivinssillä taas alettiin hinata alempana olevalle tasanteelle, mutta kokeiltiin kuitenkin parin metrin hinauksen jälkeen ja heti hyrähti käyntiin, paikan kaltevuus oli sama kuin missä sammui.
Onkohan jokin vika vai olisko ominaisuus?
Jos haluaa epäonnistua ja onnistuu, niin onko epäonnistunut?
-
- Moderaattori
- Viestit: 5590
- Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
- Mönkijä:: Traktori
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Muista meedio myöskin aina ennen tankausta kääntää hana ala-asentoon. Muuten voi mittari valehdella. Bensan ollessa vähissä ja mönkijän ollessa kallistuneena kyljellään, on omanikin joskus hieman nikotellut.
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Voiskohan siinä olla samanlainen asennontunnistin, ku 420:ssä? Pikku Honda sammuu, jos on kallellaan. Jos on anturi rikki, ni sammusko liian herksästi? 420 sammu vasta sitten, ku oli kylellään.
-
- Tracks
- Viestit: 1761
- Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
- Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Kaksi merkkiä on reilusti punasella ainakin rincossa ja mäkisessä maastossa jossakin 4 ja 3:nnen viivan kohalla pitää kääntää varatankille. Tasasella kuten jäällä kun 2 palkkia on jäljellä niin silloin menee varatankille. Ensimmäinen palkki kun häviää mittarista niin tankki on jo melkein puolessa välissä. Ja Kawan mittari toimi ihan samalla tavalla.meedio kirjoitti:Veli-Pekan muut videot näkyi hyvin, paitsi tonnisonni taitaa olla vielä linjoilla, linkki kylläkin näkyi.
No, tänään oli elisiin viesteihin viitaten rubiconin kolmas testipäivä.
Hana latettiin heti alkuunsa varatankille, bensaa oli tankissa kahden merkin verran. Kyllä hyvin nousi semmoisetkin kinkamat mistä metsäkone ei mene ylöspäin.
Mutta sitten bensaa oli yhden merkin verran eli tasaisella taulukolla pitäis 2,5 litraa tankissa. Ja sammui varsin loivassa alamäessä. Ei muuta kuin latettiin tankkiin lisää noin kolme litraa, vaa eipä käynnistynyt minuuttienkaan yrityksen jälkeen.
Käsivinssillä taas alettiin hinata alempana olevalle tasanteelle, mutta kokeiltiin kuitenkin parin metrin hinauksen jälkeen ja heti hyrähti käyntiin, paikan kaltevuus oli sama kuin missä sammui.
Onkohan jokin vika vai olisko ominaisuus?
Eli jätkät koittaa hiertää tyhjällä tankilla. Antakaa sille evästä niin se rupeaa pelaamaan. Vaikka Honda vähällä kulkeekin niin tarvii se silti ruokaa...
Tai hakekaa joku semmonen merkki ajoon missä on valmiiksi tankki täynnä jos ette ite raati ostaa bentsiiniä...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.
T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Meillä ainaki 500fe ottaa pensan konneelle tankin takaosasta, ja sammuu jos vähillä pensoilla ajaa alamäkkeen. Huomasin kesällä ku olin ylittämässä ojaa, ajoin etuset ojan pohjalle vaan ojassa tietenki liikaa vettä, no pakilla koitin pois vaan pensan saanti loppu kesken... ja meillähä ei oo vinssiä...meedio kirjoitti:Veli-Pekan muut videot näkyi hyvin, paitsi tonnisonni taitaa olla vielä linjoilla, linkki kylläkin näkyi.
No, tänään oli elisiin viesteihin viitaten rubiconin kolmas testipäivä.
Hana latettiin heti alkuunsa varatankille, bensaa oli tankissa kahden merkin verran. Kyllä hyvin nousi semmoisetkin kinkamat mistä metsäkone ei mene ylöspäin.
Mutta sitten bensaa oli yhden merkin verran eli tasaisella taulukolla pitäis 2,5 litraa tankissa. Ja sammui varsin loivassa alamäessä. Ei muuta kuin latettiin tankkiin lisää noin kolme litraa, vaa eipä käynnistynyt minuuttienkaan yrityksen jälkeen.
Käsivinssillä taas alettiin hinata alempana olevalle tasanteelle, mutta kokeiltiin kuitenkin parin metrin hinauksen jälkeen ja heti hyrähti käyntiin, paikan kaltevuus oli sama kuin missä sammui.
Onkohan jokin vika vai olisko ominaisuus?
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Asentotunnistin, tai jos siinä on öljyvahti, joka myös sammuttaa laitteen, voisi olla villi arvaus.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- 6WD
- Viestit: 621
- Liittynyt: 28 Marras 2009 22:06
- Mönkijä:: Honda 500FA
- Paikkakunta: Oulun seutu
Re: Telamönkijä vaiko kelekka työkäyttöön, valinnan vaikeus?
Omanikin sammuili uutena ojaan pystyyn useempaan kertaan. Huollossa sanoin ja ei kuulemma vikaa, ominaisuus, ja muilla ei kuulemma samaa kokemusta.
No itte oon laitteeni huoltanut huonon palvelun johdosta ja eipä oo sammuillut enää pitkään aikaan. Mistä johtuu, en varmaksi osaa sanoa, mutta villi veikkaus. -> Tahtovat huollossa laittaa liikaa öljyä ja kun tuo hydro lämpiää, öljypinta nousee viitisen senttiä ainakin, ja jos kylmänä on merkissä niin on aika reilusti yli kuumana. Nyt kun kone vedetään pystyyn niin sammuu. Eli veikkaisin kanssa jotain tunnistinta. Faktaa ei ole. Mutta kokemus puhuu.
Toki kaasarikone ei voi toimia katollaan.
edit. Ja omassa tuo bensapykälä vähenee tasa tahtia. Tuossa pitemmällä huikosella teloilla 15-17 km (mittariin) / pykälä. Tasasesti väheni täydestä tyhjäksi.
edit2. Varatankkia en ees käyttänyt vaikka ajeli viimesellä pykälällä. 11,9L tankkasin ja täys tuli.
Pakko lisätä, melkeen liittyy aiheeseen. Ei se massa aina haittaa-> https://www.youtube.com/watch?v=qg22BugPcF8 Hyvin etenee.
Tuossa tuota pätkäkelkan etenemiskykyä, näkyy menevät yllättävän hyvin kuten foorumilta lukenut. https://www.youtube.com/watch?v=4a23gwSaEQQ
Laitetaan vielä samaan syssyyn kun ei uusia viestejä ole tullut. https://www.youtube.com/user/nomdemarde?feature=watch Aika hyvin näkyy menevän ihan puuterillakin osaavan kuski käsissä. Kuten kelkkakin, vaatii se mönkijäkin sen osaavan kuskin. Mutta hätäilemättä menee tuokin ja ihan tavan Hondalla vielä.


edit. Ja omassa tuo bensapykälä vähenee tasa tahtia. Tuossa pitemmällä huikosella teloilla 15-17 km (mittariin) / pykälä. Tasasesti väheni täydestä tyhjäksi.
edit2. Varatankkia en ees käyttänyt vaikka ajeli viimesellä pykälällä. 11,9L tankkasin ja täys tuli.
Pakko lisätä, melkeen liittyy aiheeseen. Ei se massa aina haittaa-> https://www.youtube.com/watch?v=qg22BugPcF8 Hyvin etenee.
Tuossa tuota pätkäkelkan etenemiskykyä, näkyy menevät yllättävän hyvin kuten foorumilta lukenut. https://www.youtube.com/watch?v=4a23gwSaEQQ
Laitetaan vielä samaan syssyyn kun ei uusia viestejä ole tullut. https://www.youtube.com/user/nomdemarde?feature=watch Aika hyvin näkyy menevän ihan puuterillakin osaavan kuski käsissä. Kuten kelkkakin, vaatii se mönkijäkin sen osaavan kuskin. Mutta hätäilemättä menee tuokin ja ihan tavan Hondalla vielä.