Tukkikärry/hydrauliikka

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
ToniR81

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

ToniR81 kirjoitti:http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Paik ... a=16&w=116 Jos tarvetta hydrauliikalle niin tuolla kai jo jotain tekisikin....
Nippanappa pelaako noilla spekseillä... Eli tuo kone on vaan hieman nafti noille pumpuille.

Vaan tuli tuossa pakkasten jälkeen houkuteltua Kelffri käyntiin ja aika pitkään piti ootella ja sammuttaa ja käynnistää kone uudelleen ennen kuin mitään alkoi tapahtumaan...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Syön tässä asiassa sanani kuin ammattipoliitikko konsanaan...

Perhana tuollahan saa ihan säpäkän kuormaajan ja siihen lisäksi 3 nopeuksisen vetohydrauliikan...Tai litroja mihin tahansa esim. moottorikäyttöön.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Litrat x paine / 600 niin selviää tarvittava kone teho.

Ja maksimipaine minkä mukaan kone pitää mitoittaa on se rajapaine missä varoventtiili aukeaa ja alkaa päästää öljyä takaisin säiliöön.

Eli vaikka tuon 10 cc x 3200 rpm/min= 32 litraa minuutissa ja jos tuota meinaisi käyttää kuormaamiseen niin painetta pitäisi olla se 180 baaria. 32 x180= 5760 ja se jaettuna 600 = 9.6 ja laatu on kilowatteja. Tuo kun kerrotaan 1.36:lla niin saadaan 13 hummaa. Eli teho ei riitä tuolle isolle lohkolle kuormauskäyttöön mutta pienelle riittää hyvin ja painettakin saa ottaa irti ihan reilusti.

Sen sijaan ajo puolellehan ei tarvita maksimissaan kuin joku 140 baaria kun nuo geroottori moottorit kestää suunnilleen tuon verran, niin tuo paketti olisi jopa melko sopiva. Eli kolme nopeutta syntyisi niin että 1. vaihteella on tuo 4 cc pumppu käytössä 2.:sella 10 cc ja kolmosella sitten molemmat ja koneesta saadaan riivittyä kaikki teho mitä vaan irtoaa ja mäessä jos ei "vaihda" pienempään niin kone sammuu. Sitten noilla pienmmillä vaihteilla meno vaan pysähtyy kun varo aukeaa.

Vaatii kyllä hieman venttiiliä ja suunnittelua ennen kuin tuo toimii ja jonkun satkun rahaakin mutta mahollista on...
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Swiddu tuohan oli 13 heppanen kone eikä 11. Ilmeisesti kausilentsun ja lääkityksen(sotilasapteekin tuote eikä sen vaikutuksen alaisena kannata käyttää koneita eikä näköjään kirjoittaa nettiinkään) yhteisvaikutus on aiheuttanu lievää epätarkkuutta...

Siitä paketti mettäkärrin ja alkaa virveli heilumaan. Ja hintakin on melko kohallaan.
Viimeksi muokannut Pappi, 15 Joulu 2014 00:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainausta siivottu.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
FinnMack
Tracks
Viestit: 1397
Liittynyt: 12 Heinä 2009 21:55
Mönkijä:: Möläriksen Ponkija
Paikkakunta: Roimalandia

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja FinnMack »

Onkos kukaan omavalmisteiseen tukkikuormaimeen kehitellyt kaksipiiri hydrauliikkaa eli siis
molemmille kahvoille olisi oma pumppu.?
Ei taidolla eikä tyylillä vaan puhtaasti tuurilla, jos ei voimalla niin väkisin!
Väinämöinen lauloi suohon,tulin mönkijällä pois!
Polaris Sportsman XP 1000 EPS T3b 2018 L E
Vahva-Jussi 400 4WD x 4WS Big Wheels
Avatar
JoxaGo
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 01 Marras 2008 12:37
Mönkijä:: Honda Foreman -08

Tukkikärryn hydrauliikkaliittimen kierre?

Viesti Kirjoittaja JoxaGo »

Lyhyesti kun en näiltä sivuilta vastausta löytänyt. Mikä mahtaa olla kierre kiinalaisessa tukkikärryn hydrailikkaliittimessä joka on hieman isompi kuin normi varttituumainen r-kierre. On todennäköisesti joku millisellainen mutta mikä? Ja seuraava kysymys. Tietääkö joku että löytyykö alan kaupasta hyllystä suoraan edellämainitun kierteen ja normi 3/8 tuuman yhdistelmänippa vai täytyykö tehdä kotikonstein "katkaise ja kemppiliimaa" systeemillä?
Viimeksi muokannut cotcot, 20 Heinä 2013 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikkoa muutettu sopivammaksi.
ex. joxago

Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
larmatin
6WD
Viestit: 551
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
Paikkakunta: Perttula

Re: Tukkikärryn hydrauliikkaliittimen kierre?

Viesti Kirjoittaja larmatin »

varmaankin hydrauliikka (ei XXX)liikkeistä löytyy suoraan hyllystä, malli mukaan
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärryn hydrauliikkaliittimen kierre?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ensinnäkin tämä sattui ihan sattumalta silmään koska viesti on jossain muualla kuin tukkikärri hydrauliikka topicissa.

Ja toinen juttu on että saattaa löytyäkkin mutta mistä kohtaa kyseinen osa on kotoisin?

Kolmantena että modet voisi siirtää tämän sinne minne kuuluukin....

E:tä peliin että mikäs sen kierteen ulko halkaisija on?
Viimeksi muokannut jukka81, 22 Heinä 2013 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yhdyntä.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Markol »

Koska tämä näyttää olevan yleiseen metsäkärrykeskusteluun liittyvää aluetta niin kysymys mahtunee alueen puitteisiin.

Olen miettinyt nosturikärryn ostoa mutta kuten tavallista homma on ensi alkuun helpon oloista mutta kun alkaa tutkimaan aihetta niin toinen toistaan parempia tuotteita tulee vastaan. Alunperin pidin Vahva Jussia ainoana vaihtoehtona mutta sitten on samalle viivalle noussut, Nokka, Kranman ja Avesta. Kranmanissa olisi isot renkaat mutta on painava, Vahva Jussi olisi kevyempi ja ilmeisen toimiva sekä vähemmillä vivuilla. Forest Prota ainakin 4x4 maailmassa kehuttiin ja siinä olis hydraulinen telinsiirto. Ja sitten olis vielä Avesta ja jne...

Käyttöhän ei ole mitään päivittäistä taa viikottaistakaan. Olen koittanut aina kuitenkin ostaa niin hyvän tuotteen kun vain saan rahat jostain väännettyä. Viime talvena puita ajettiin reellä ja käsikuormauksella. Tänä talvena ei varmaan tule niin paljon puunajoa (ainakaan samoista metsistä) mutta uskoisin kuitenkin sitäkin hommaa riittävän. Kauha voisi olla hyvä lisävaruste ja vetävääkärryä variaattori kiittää.

Onko tietoa onko noissa mainitsemissani merkeissä joku selkeästi parempi tai joku jossa on joku selkeä puute. Koneviestin vertailun vuosien takaa luin ja sen mukaan Vahva Jussi oli selkeä ykkönen. Kranmanista siinä ei kuitenkaan ollut T1900:sta ja Forest Prota ei laisinkaan jos oikein muistan.

Nämä ovat vissiin taas sellaisia tuotteita joita ei käytännössä käytettynä missään ole eli jos sellaisen haluaa niin tarvii mennä kaupasta hakemaan...

Marko
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Nii tuo brp forest pro on nokan tekele. Ja sitä oon käyny kokeilemassa ja siinä ainakin tuntui se että homma on hallussa. Muuta puutetta en oikein siitä keksiny kuin rimpulat tukijalat.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Markol »

Kiitos selventävästä vastauksesta. Itsekin eilen illalla kattelin videoita kyseisestä kärrystä. Vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Tuo on mielestäni etu että moottori on kärryssä itsessään. Argossa järkevin paikka olisi moottorille lavalla kuten myös käyttöhanikoille. Kaikki pitäisi olla helposti käyttöönotettavissa että laitteita tulisi käytettyä. Tuossa ei olis muuta kuin kärry koukkuun ja jos ei seisaaltaan halua käyttää nosturia niin vivusto vaan lavanreunaan kiinni.

Marko
Belarus
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Maalis 2008 17:58
Mönkijä:: Polaris Big Boss traktori
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Tukkikärry/hydrauliikka

Viesti Kirjoittaja Belarus »

Minulla sama juttu pohdinnassa. Nokkahan tekee omalla nimellä samaa kärryä kuin forest pro, siinä hydraulikoneikko ei ole kärryssä kiinni, vaan se on erikseen. Kenellä enempi on kokemusta, voisikohan tehdä listaa hydraulivermeiden sijainnin hyvistä ja huonoista puolista? Nokka valmistetaan kaiketi Muuramessa, jos kotimaisuudelle jotain lasketaan.

Markon kanssa olen samoilla linjoilla, että jos tuollaisen kerran hankkii, niin hankkisi sitten kerralla kunnollisen. Itsellä ei ole metsässä intoa tehdä jatkuvasti remonttia, kun ei mitään korjaushallia ole mahdollista käyttää.

Nokka on tehnyt noita uudenmallisia kärryjä jo yli 50 kpl, joten pitäisi niistä nyt jonkinlaista kokemusta jollakin olla. Ja vielä kun joku viitsisi järjestää yhteishankinnan, niin saisi europuoltakin kohtuullisemmaksi..
Vastaa Viestiin