Niin virallisesti jokaisella on oma numeronsa, tosin tämä "länsirannikon" porukka on laitettu samalle numerolle joka johtuu varmaan siitä kun minä ilmoitin koko porukan tapahtumaan.
Eiköhän me mönkkärikuskit voida ajella kimpassa niin halutessamme vaikka lähtönumero olisikin mikä tahansa?!
Tosin ei tuota roadbook suunnistamista kannata niin kauheesti pelätä. Löydettiinhän mekin Arin kanssa sieltä viime vuonna kotiin vaikka kummallakaan ei ollut minkäänlaista tietoa miten suunnistaminen hoituu ennen starttia.
Mitään hirveetä kasaa työkaluja jne ei kannattane kantaa mukana.
Reitti on tietä, eli rengasrikkoja yms. ei pitäisi tulla, mutta joitain perustyökaluja porukalla voidaan mukaan ottaa ketjujen kiristykseen ja muuhun pikkuhuoltoon.
Tärkeintä on että polttoainetta saa kuskattua riittävästi.
Tuo 300km:n tankkausväli on siis ilman mahdollisia navigointivirheitä, eli kannattaa varautua kuitenkin siihen, että jossain vaiheessa voi käydä joku virhekin ja matkaa kertyy lisää esim. 50km??
Itse ajattelisin asian niin, että jos pääsen 300km 30 litralla, niin varaudun siihen, että toimintasäde on noin 400km, eli ainetta pitää olla mukana 40 litraa.
Krosseissa bensan kuskaaminen voi olla hiukan hankalaa, mutta nerffien päälle saa 20-30 litraa menovettä todella helposti.
Muut tarvikkeet saakin sitten patentoitua joihinkin reppuihin etu ja takapuskuriin tms.
Juomapullo kannattanee laittaa sellaiseen paikkaan, että ajon aikana saa tarvittaessa otettua pientä huikkaa.
Ainakin viime vuonna reittien unelma-ajat oli mitoitettu melko tarkkaan sen 80km/h nopeuden mukaan jota noilla metsäteillä saa ajaa, eli turhia taukoja ei hirveesti voi pitää JOS meinaa aikataulussa pysyä.
Keskinopeus viime vuoden tapahtumassa unelma-aikaan päästäkseen piti olla muistaakseni reilu 60km/h, eli ihan kohtuullinen metsäteille.
Mönkkäreillä tahtoo tulla aina noiden tankkauspisteiden välillä yksi ylimääräinen maastotankkaus, joka vie väkisinkin sen noin 5 minuuttia, eli unelma-aikaan päästäkseen pitää joskus ihan tosissaan ajaa.
Päivämatkat eivät varmaankaan tule olemaan ongelmia, sillä ajon aikana tulee keskityttyä niin tiukasti navigointiin ja hienoihin maisemiin, että 500km menee ihan heittämällä.
Vaikka kyseessä ei olekaan nopeuskilpailu tms, niin joka tapauksessa sitä kelloa tulee katsottua ja mietittyä kuinka paljon matkaa seuraavaan check pointtiin on ja kauanko siinä menee, entäs miten polttoaine riittää ja ollaanko varmasti nyt oikealla reitillä jne jne...
Jos tapahtuma on yhtään viime vuoden kaltainen, niin uskallan luvata, että joka jätkälle on luvassa yksi mukavimmista viikonlopuista mitä mönkkärien parissa olette koskaan viettäneet!