variaattori?

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Katos perskule, empä ole tuollaista ennen nähny! :o
Aina sitä näköjään uutta oppii variaattoreiden maailmastakin. :roll:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kelkoissa ne ovat tuollaisia järjestään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Roosa999 kirjoitti:Kelkoissa ne ovat tuollaisia järjestään.
Näin. Myös suurin osa mönkijöiden kytkimiä on samanlaisia, on vain noissa, keveissä itämaisissa, noita scoottereista tuttuja rullakytkimiä. Ei niitä käytetä raskaammissa juuri heikon tehon ja kestävyyden vuoksi. Keveissä vehkeissä on yksinkertainen ja varmatoiminen, unohtamatta edullisia valmistuskustannuksia.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ahaa,nyt alkaa valkeneen.
Takavetoisissa ne ilmeisesti ovat tuollaisia mallia "skootteri" ja olisiko nelivetoisissa sitten noita toisenlaisia.
Näin ainakin näyttäisi olevan Bombardierin kohdalla kun vertaa räjäytyskuvia variaattorista.(RALLY200 vs. OUTLANDER)
Avatar
QAku
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 24 Tammi 2006 11:09
Mönkijä:: RZR 800 EFI EPS LE Turbo

Viesti Kirjoittaja QAku »

Nyt sitten Linhaista kun ollaan tällä palstalla. Yritän kuvailla rakennetta maallikon termein.

Etummainen "variaattori" tai ihan miksi sitä etupäätä kutsutaankin, sisälsi semmoisen "tuulettimen" ja 2 kartiota jotka muodosti hihnapyörän. Siinä toisessa "kartiossa" oli sisällä paikat niille rullille (painoille). Lisäksi oli 3 prikkaa 0,5mm joiden paikkoja vaihtamalla, käytös muuttuu. Tämä etummainen paketti on kiinni moottorin akselissa

Takimmaisessa paketissa oli kytkinkehä, kytkimen sisukalut muistaakseni 3 kitkapinnalla ja sen jousilla ja se iso jousi joka painoi takimmaisen "hihnapyörän" toista kartiota. Tämä takimmainen on kiinni vaihteistossa.

Itse hihna jäi aina asennuksen jälkeen löysälle, mutta startin jälkeen kun vähän kaasutti, se tiukkaantui.

Omaan tapaukseen vielä kysyisin, siis haluan kytkimen ottavan aiemmin kiinni, pitääkö vaihtaa ne 3 kytkimen pientä jousta? Niihin en ole koskenutkaan
Viimeksi muokannut QAku, 28 Huhti 2006 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
QAku
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 24 Tammi 2006 11:09
Mönkijä:: RZR 800 EFI EPS LE Turbo

Viesti Kirjoittaja QAku »

Roosa999 kirjoitti:Tuota CVT-voi mielestäni olla pariakin mallia:

Siis kireällä hihnalla, jossa tarvitaan erillinen kytkin, joka voi sijaita kummassa lautaspyöräparissa tahansa

Jos on löysällä hihnalla kuten esim Polariksessa, on kytkin samassa kun variaattorin moottoripään Lautaspyöräparissa.

Ohessa kuva aiheesta:

http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... at=0&pos=0
Jos tuon kuvan vasen pää on moottorin puoli (etupää?), niin linkussa on sitten juuri toisin päin nuo osat.
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Varsin hyvä kuvaus variaattorin toiminnasta löytyy tuolta: http://www.mk-lehti.fi/jutut/

(On siellä muutakin kivaa, kuten juttua kaasuttimista)
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Moro, täältä löytyy osaluettelo:
http://www.quad-nord.de/et-listen/linhai_260.pdf ja sivulla 38/42 on variaattorin kuvat.
TAJ
6WD
Viestit: 388
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TAJ »

Edelleenkin painoittaisin asiaa että se etummainen on kytkin ja taempi on variaattori...kytkimen eli etummaisen saat kytkeytymään aiemmin kun vaihdat painorullat tai painot kytkimen tyypistä riippuen...variaattorin jousta vaihtamalla voi vaikuttaa vaihteiston pykältämiseen mutta ei kytkentäkierroksiin

Edit: siis kytkentäkierrokset laskevat raskaammilla painolla ja nousevat keveemmillä
Avatar
QAku
4WD
Viestit: 137
Liittynyt: 24 Tammi 2006 11:09
Mönkijä:: RZR 800 EFI EPS LE Turbo

Viesti Kirjoittaja QAku »

TAJ kirjoitti:Edelleenkin painoittaisin asiaa että se etummainen on kytkin ja taempi on variaattori...kytkimen eli etummaisen saat kytkeytymään aiemmin kun vaihdat painorullat tai painot kytkimen tyypistä riippuen...variaattorin jousta vaihtamalla voi vaikuttaa vaihteiston pykältämiseen mutta ei kytkentäkierroksiin

Edit: siis kytkentäkierrokset laskevat raskaammilla painolla ja nousevat keveemmillä
Olkoon termit mitä tahansa, mutta taaemmasta pakasta linkussa löytyy samanoloinen "kytkin" pikku jousineen kuin moottorisahoissa on, ainakin minun mielestä. Miksikä tätä kutsutaan?
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Se on keskipakovoimalla toimiva kytkin eli keskipakokytkin :D
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

ATC kirjoitti:En muuten ole koskaan nähnyt livenä kyseistä kytkintä, mutta niin monta on taas tullut nähtyä, että jutusta päättelen kytkimen rakenteen ja onhan näitä monissa laitteissa. Mahtaako olla keskipakoiskytkin variaattorin kupeessa? :wink:
Kysyinkin tuosta keskipakoiskytkimestä, juuri sen takia, että nyt ei olekkaan enää niin yksinkertaista säätää kytkintä. Keskipakoiskytkimellä, on myös oma vaikutuksensa asioiden kulkuun. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juu. Keskipakokytkin.

Jos olet joskus purkanut tai nähnyt, auki olevan tällä em. keskipakokytkimellä varustetun variaattorin. Olet varmaan huomannut sen kehän sinertävän värin. Ja sehän johtuu siitä kitkasta kun kitkapinnat tarraavat kiinni kehälle ja se lämpenee.
Jos tartuntakierrosnopeutta lisätään, elikkä keskipakokytkimen jousia kiristetään, saatetaan kitkapinnat aiemmin loppuun kuluneiksi. Elikkä itse pitäisin kpk:n jouset vakiona ja tekisin viritykset variaattorin rullilla ja jousella :wink:
Avatar
waari
6WD
Viestit: 887
Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja waari »

nyt on 100 km tullu päristeltyy varisarjalla ja täytyy sanoo et on eroa. jo pelkästään tyhjäkäynnillä huomaa eron. j.o.b.ii tuli kiusattuu ku kävin morjenstaa ja laitettiin linkut rinnakkain ja sit testipyrähdystä. oli veijarin ilme sellanen etten ihmettelis vaik olis jo mokoma tilannu itelleen samanlaisen. mulla on viel vakirullilla, täytyy kattoo hommaa uusiks ku saan ton sisäänajon loppuun. (filtteri, tehari+putki ja suutin jo odottelevat :) )
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

meura kirjoitti:Moro, täältä löytyy osaluettelo:
http://www.quad-nord.de/et-listen/linhai_260.pdf ja sivulla 38/42 on variaattorin kuvat.
hmm.sivulla 38 numero 1. CLUTCH HOUSING COMPONENT
25. CLUTCH CARRIER ASSY

Joopajoo, ihan sama mulle, oli miten oli. :?

(clutch=kytkin)
Vastaa Viestiin