Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Roosa999 kirjoitti:Kelkoissa ne ovat tuollaisia järjestään.
Näin. Myös suurin osa mönkijöiden kytkimiä on samanlaisia, on vain noissa, keveissä itämaisissa, noita scoottereista tuttuja rullakytkimiä. Ei niitä käytetä raskaammissa juuri heikon tehon ja kestävyyden vuoksi. Keveissä vehkeissä on yksinkertainen ja varmatoiminen, unohtamatta edullisia valmistuskustannuksia.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Ahaa,nyt alkaa valkeneen.
Takavetoisissa ne ilmeisesti ovat tuollaisia mallia "skootteri" ja olisiko nelivetoisissa sitten noita toisenlaisia.
Näin ainakin näyttäisi olevan Bombardierin kohdalla kun vertaa räjäytyskuvia variaattorista.(RALLY200 vs. OUTLANDER)
Nyt sitten Linhaista kun ollaan tällä palstalla. Yritän kuvailla rakennetta maallikon termein.
Etummainen "variaattori" tai ihan miksi sitä etupäätä kutsutaankin, sisälsi semmoisen "tuulettimen" ja 2 kartiota jotka muodosti hihnapyörän. Siinä toisessa "kartiossa" oli sisällä paikat niille rullille (painoille). Lisäksi oli 3 prikkaa 0,5mm joiden paikkoja vaihtamalla, käytös muuttuu. Tämä etummainen paketti on kiinni moottorin akselissa
Takimmaisessa paketissa oli kytkinkehä, kytkimen sisukalut muistaakseni 3 kitkapinnalla ja sen jousilla ja se iso jousi joka painoi takimmaisen "hihnapyörän" toista kartiota. Tämä takimmainen on kiinni vaihteistossa.
Itse hihna jäi aina asennuksen jälkeen löysälle, mutta startin jälkeen kun vähän kaasutti, se tiukkaantui.
Omaan tapaukseen vielä kysyisin, siis haluan kytkimen ottavan aiemmin kiinni, pitääkö vaihtaa ne 3 kytkimen pientä jousta? Niihin en ole koskenutkaan
Viimeksi muokannut QAku, 28 Huhti 2006 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Edelleenkin painoittaisin asiaa että se etummainen on kytkin ja taempi on variaattori...kytkimen eli etummaisen saat kytkeytymään aiemmin kun vaihdat painorullat tai painot kytkimen tyypistä riippuen...variaattorin jousta vaihtamalla voi vaikuttaa vaihteiston pykältämiseen mutta ei kytkentäkierroksiin
Edit: siis kytkentäkierrokset laskevat raskaammilla painolla ja nousevat keveemmillä
TAJ kirjoitti:Edelleenkin painoittaisin asiaa että se etummainen on kytkin ja taempi on variaattori...kytkimen eli etummaisen saat kytkeytymään aiemmin kun vaihdat painorullat tai painot kytkimen tyypistä riippuen...variaattorin jousta vaihtamalla voi vaikuttaa vaihteiston pykältämiseen mutta ei kytkentäkierroksiin
Edit: siis kytkentäkierrokset laskevat raskaammilla painolla ja nousevat keveemmillä
Olkoon termit mitä tahansa, mutta taaemmasta pakasta linkussa löytyy samanoloinen "kytkin" pikku jousineen kuin moottorisahoissa on, ainakin minun mielestä. Miksikä tätä kutsutaan?
ATC kirjoitti:En muuten ole koskaan nähnyt livenä kyseistä kytkintä, mutta niin monta on taas tullut nähtyä, että jutusta päättelen kytkimen rakenteen ja onhan näitä monissa laitteissa. Mahtaako olla keskipakoiskytkin variaattorin kupeessa?
Kysyinkin tuosta keskipakoiskytkimestä, juuri sen takia, että nyt ei olekkaan enää niin yksinkertaista säätää kytkintä. Keskipakoiskytkimellä, on myös oma vaikutuksensa asioiden kulkuun.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Jos olet joskus purkanut tai nähnyt, auki olevan tällä em. keskipakokytkimellä varustetun variaattorin. Olet varmaan huomannut sen kehän sinertävän värin. Ja sehän johtuu siitä kitkasta kun kitkapinnat tarraavat kiinni kehälle ja se lämpenee.
Jos tartuntakierrosnopeutta lisätään, elikkä keskipakokytkimen jousia kiristetään, saatetaan kitkapinnat aiemmin loppuun kuluneiksi. Elikkä itse pitäisin kpk:n jouset vakiona ja tekisin viritykset variaattorin rullilla ja jousella
nyt on 100 km tullu päristeltyy varisarjalla ja täytyy sanoo et on eroa. jo pelkästään tyhjäkäynnillä huomaa eron. j.o.b.ii tuli kiusattuu ku kävin morjenstaa ja laitettiin linkut rinnakkain ja sit testipyrähdystä. oli veijarin ilme sellanen etten ihmettelis vaik olis jo mokoma tilannu itelleen samanlaisen. mulla on viel vakirullilla, täytyy kattoo hommaa uusiks ku saan ton sisäänajon loppuun. (filtteri, tehari+putki ja suutin jo odottelevat )