Rincon TRX650 laatikko "luistaa"
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Rinconissa on ihan normaali automaattinen vaihdelaatikko ja koneen ja vaihteiston välissä on momentinmuunnin. Momentin muunnin on tässä tapauksessa se komponentti joka luistaa, jos on luistaakseen.
Sama Copypastena Hondan sivuilta:
Automatic with hydraulic torque converter, three forward gears, reverse, and electronic controls
Hydromekaaninen/Hydrostaattinen vaihteisto on vaihteeton ja siis portaattomasti säätyvä osa voimansiirrossa.
Sama Copypastena Hondan sivuilta
Fully automatic hydromechanical, continuously variable with electronic controls.
Kyseinen voimansiirron osa, siis on ilman mekaanista jäykkäyhteyttä perän ja moottorin välissä. Voimaa välittävä osa on hydraulipumppu polttomoottorin yhteydessä ja hydraulimoottori taasen kiinni voimansiirron ns. loppuosassa eli etu- ja takaperässä. Lisäksi siinä on mekaaninen kytkin polttomoottorin ja pumpun välissä joka kytkeytyy kiinni polttomoottorin ylittäessä tietyn kierrosluvun. Tämä kytkin hieman kertoo hitaasta lämpenemisestä, sillä pumppu ei pyöri ja näin ollen notkista hydraulikäytössä olevaan öljyä, joka on siis Hondan tapauksessa moottoriöljyä.
Oheiselta sivulta selviää englanninkielentaitoisille kyseisen voimansiirron osan perustoimintaperiaate.
http://www.motorsports-network.com/hond ... ranny.html
Sen verran vielä variaattorivaihteistosta. Ei siinä mitään luistoa tapahdu jos on kireällä hihnalla oleva variaattori. Jos on löysällä hihnalla, jossa kytkimen virkaa toimittaa variaattorin, pääsääntöisesti ensimmäinen lautaspyöräpari, luostoa tapahtuu liikkeelle lähdettäessä, mutta ei enää kun laite liikkuu. Tottakai tässä on "hämärä", erittäin hitaan ajon alue, jossa luistoa tapahtuu, mutta jos luistamista tapahtuu voima-alueella, palaa hihna ja matka loppuu. Joten hihnaveto ei luista jos kaikki osat ovat kunnossa ja säädetty. Teoriassa lustoa tapahtuu kaikissa hihnavetoisissa jonkinverraan, mutta ei mitään mainittavaa. Toki tähän luistoon menee hieman tehohäviöitä.
Sama siis koskee kaikkia voimansiirron komponetteja. Kunnossa olevat toimivat mainiosti ja tekevät tehtävänsä kuten suunnitteluinsinööri on ne piirtänyt. Jos kovassa laatikossa kytkin luistaa, ollaan yhtä suossa kuin katkenneella hihnalla. Jos momentinmuuntimella varustettu tai hydrostaattisesta voimansiirrosta hajoaa jokin komponentti, esim. pumppu tai jonkin osan tiiviste, ollaan taas suossa kiinni muniamme myöden. Momentinmuunniin sekä hyrrostaattinen voimansiirto hukkaa myöskin tehoa, mutta se tulee laskennallisesti selvittää kuinka paljon.
Paras hyötysuhde on kova, rattailla/planeettavaihteistolla toteutettu vaihteisto, jossa käsikäyttöinen, kunnon kytkin.
Ainoa voimansiirto, joka voidaan korjata helposti maastossa, on löysällä hihnalla varustettu variaattorivaihteisto. Rikkinäinen hihna luonnonystävänä takalaatikkoon ja uusi lautasille. Muut voimansiirrot vaativat jo enemmän mekaanista osaamista, työkaluja ja purkamista.
Sama Copypastena Hondan sivuilta:
Automatic with hydraulic torque converter, three forward gears, reverse, and electronic controls
Hydromekaaninen/Hydrostaattinen vaihteisto on vaihteeton ja siis portaattomasti säätyvä osa voimansiirrossa.
Sama Copypastena Hondan sivuilta
Fully automatic hydromechanical, continuously variable with electronic controls.
Kyseinen voimansiirron osa, siis on ilman mekaanista jäykkäyhteyttä perän ja moottorin välissä. Voimaa välittävä osa on hydraulipumppu polttomoottorin yhteydessä ja hydraulimoottori taasen kiinni voimansiirron ns. loppuosassa eli etu- ja takaperässä. Lisäksi siinä on mekaaninen kytkin polttomoottorin ja pumpun välissä joka kytkeytyy kiinni polttomoottorin ylittäessä tietyn kierrosluvun. Tämä kytkin hieman kertoo hitaasta lämpenemisestä, sillä pumppu ei pyöri ja näin ollen notkista hydraulikäytössä olevaan öljyä, joka on siis Hondan tapauksessa moottoriöljyä.
Oheiselta sivulta selviää englanninkielentaitoisille kyseisen voimansiirron osan perustoimintaperiaate.
http://www.motorsports-network.com/hond ... ranny.html
Sen verran vielä variaattorivaihteistosta. Ei siinä mitään luistoa tapahdu jos on kireällä hihnalla oleva variaattori. Jos on löysällä hihnalla, jossa kytkimen virkaa toimittaa variaattorin, pääsääntöisesti ensimmäinen lautaspyöräpari, luostoa tapahtuu liikkeelle lähdettäessä, mutta ei enää kun laite liikkuu. Tottakai tässä on "hämärä", erittäin hitaan ajon alue, jossa luistoa tapahtuu, mutta jos luistamista tapahtuu voima-alueella, palaa hihna ja matka loppuu. Joten hihnaveto ei luista jos kaikki osat ovat kunnossa ja säädetty. Teoriassa lustoa tapahtuu kaikissa hihnavetoisissa jonkinverraan, mutta ei mitään mainittavaa. Toki tähän luistoon menee hieman tehohäviöitä.
Sama siis koskee kaikkia voimansiirron komponetteja. Kunnossa olevat toimivat mainiosti ja tekevät tehtävänsä kuten suunnitteluinsinööri on ne piirtänyt. Jos kovassa laatikossa kytkin luistaa, ollaan yhtä suossa kuin katkenneella hihnalla. Jos momentinmuuntimella varustettu tai hydrostaattisesta voimansiirrosta hajoaa jokin komponentti, esim. pumppu tai jonkin osan tiiviste, ollaan taas suossa kiinni muniamme myöden. Momentinmuunniin sekä hyrrostaattinen voimansiirto hukkaa myöskin tehoa, mutta se tulee laskennallisesti selvittää kuinka paljon.
Paras hyötysuhde on kova, rattailla/planeettavaihteistolla toteutettu vaihteisto, jossa käsikäyttöinen, kunnon kytkin.
Ainoa voimansiirto, joka voidaan korjata helposti maastossa, on löysällä hihnalla varustettu variaattorivaihteisto. Rikkinäinen hihna luonnonystävänä takalaatikkoon ja uusi lautasille. Muut voimansiirrot vaativat jo enemmän mekaanista osaamista, työkaluja ja purkamista.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- scuderia rollaattori
- 6WD
- Viestit: 374
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07
Kyllä sie Veli-Pekka olet ihan sekaasin!
Tutustu hiukan tarkemmin Rinconiin ja sitten voit kommentoida asiaa lisää.
Joku hyväuskoinen lukija saattaa pian uskoa noihin juttuihisi.
Se on kyllä ainoa tosi kirjoituksessasi, että täällä etelässäkin kiirettä pitää, mutta silti Rinconi lämpiää mainiosti siinä ajassa kun meikämanne pukee kypärän ja hanskat ym. rekvisiitan päällensä ajoon lähtiessä, ei tartte ees tupakkia alkaa poltteleen sen takia.
Vai auton laatikolla ajellaan...heh heh...
Tutustu hiukan tarkemmin Rinconiin ja sitten voit kommentoida asiaa lisää.
Joku hyväuskoinen lukija saattaa pian uskoa noihin juttuihisi.
Se on kyllä ainoa tosi kirjoituksessasi, että täällä etelässäkin kiirettä pitää, mutta silti Rinconi lämpiää mainiosti siinä ajassa kun meikämanne pukee kypärän ja hanskat ym. rekvisiitan päällensä ajoon lähtiessä, ei tartte ees tupakkia alkaa poltteleen sen takia.
Vai auton laatikolla ajellaan...heh heh...

Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- scuderia rollaattori
- 6WD
- Viestit: 374
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07
Hieno analyysi Roosa!
Rinconissakin on kyllä "hätäapusysteemi", jolla voidaan kytkeä veto päälle, mikäli automaattiloota tekee tenän.
Tällä varajärjestelmällä pitäisi manuaalin mukaan päästä hissuksiin köröttelemään korvesta kotiin.
Ei ole onneksi tarvinnut kokeilla käytännössä kyseistä toimintoa - mutta varmaankin jo seuraavalla reissulla...kun tuli mainittua...
P.S. Tässä Vapun tienoilla kertoili pojat, että ei oikein tahdo uusissa Polariksen kasisatasissa kestää remmit. Yhdestäkin oli jo neljä katkennut. Niin joo ja menihän Vappuajeluilla vastaavasta ihan uudesta vetoakseli poikki. Saattaisi auttaa asiaa, jos vähän luistais jostakin...
Tää ei muuten ole mikään Vappujuttu!
Rinconissakin on kyllä "hätäapusysteemi", jolla voidaan kytkeä veto päälle, mikäli automaattiloota tekee tenän.
Tällä varajärjestelmällä pitäisi manuaalin mukaan päästä hissuksiin köröttelemään korvesta kotiin.
Ei ole onneksi tarvinnut kokeilla käytännössä kyseistä toimintoa - mutta varmaankin jo seuraavalla reissulla...kun tuli mainittua...
P.S. Tässä Vapun tienoilla kertoili pojat, että ei oikein tahdo uusissa Polariksen kasisatasissa kestää remmit. Yhdestäkin oli jo neljä katkennut. Niin joo ja menihän Vappuajeluilla vastaavasta ihan uudesta vetoakseli poikki. Saattaisi auttaa asiaa, jos vähän luistais jostakin...
Tää ei muuten ole mikään Vappujuttu!
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Kyllä se vaan auton vaihdeaatikkoa vastaa. On vaan vähän sievemmän kokoinen. Ohessa piirros laatikosta.
http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... =17&pos=18
Kuvassa näet koneen ylhäällä ja sen perässä momentinmuuntimen. Sieltä veto tulee alennusvaihteella laatikkoon, jossa 3 planeettavaihdetta, yksi ensimmäisellä erillisellä väliakselilla ja 2 planeettaa toisella erillisellä valiakselilla. Toisesta väliakselista menee rattailla veto voiman ulosottoon, jossa kardaanit. Nämä planeettat saadaan lukittua vaihde kerrallaan. Lopputuloksena kun kaikki on lukittu, niin 3:s vaihde päällä ja vaihdelaatikko ei suorita alennusta.
Siis normaali automaattilaatikko, jota voidaan nappivaihteilla ohjata kuin formulaa konsanaan.
http://www.kukkumyy.com/galleria/displa ... =17&pos=18
Kuvassa näet koneen ylhäällä ja sen perässä momentinmuuntimen. Sieltä veto tulee alennusvaihteella laatikkoon, jossa 3 planeettavaihdetta, yksi ensimmäisellä erillisellä väliakselilla ja 2 planeettaa toisella erillisellä valiakselilla. Toisesta väliakselista menee rattailla veto voiman ulosottoon, jossa kardaanit. Nämä planeettat saadaan lukittua vaihde kerrallaan. Lopputuloksena kun kaikki on lukittu, niin 3:s vaihde päällä ja vaihdelaatikko ei suorita alennusta.
Siis normaali automaattilaatikko, jota voidaan nappivaihteilla ohjata kuin formulaa konsanaan.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- scuderia rollaattori
- 6WD
- Viestit: 374
- Liittynyt: 19 Maalis 2006 19:07
Kyllä, kyllä, mutta ei se vaihdeaski ole varmaankaan mistään vanhasta Micrasta lainattu.
Ja ymmärtääkseni harvassa autossa on lisäksi momentinmuunnin, joka mahdollistaa hitaan ryömintäajon, esim puskulevyn kanssa aurattaessa, vaihteistoa rasittamatta.
Itse olen muuten alkanut käyttämään niitä nappivaihteita lähes vakituiseen, kun niillä onnistuu mainiosti m.m. moottorijarrutus, joka automaattia käytettäessä on minimaalista. Samoin saa estettyä sen, että loota ei heittele suotta pienintä pykälää aina kiihdyteltäessä, kun voimaa piisaa hyvin kiinteälläkin välityksellä ja isommallakin vaihteella - vaikka ei niitä vaihteita Rinconissa kyllä turhan montaa olekaan. Sormi oppii aika nopeasti löytämään ne napit vauhdikkaammassakin röykytyksessä.
Ja ymmärtääkseni harvassa autossa on lisäksi momentinmuunnin, joka mahdollistaa hitaan ryömintäajon, esim puskulevyn kanssa aurattaessa, vaihteistoa rasittamatta.
Itse olen muuten alkanut käyttämään niitä nappivaihteita lähes vakituiseen, kun niillä onnistuu mainiosti m.m. moottorijarrutus, joka automaattia käytettäessä on minimaalista. Samoin saa estettyä sen, että loota ei heittele suotta pienintä pykälää aina kiihdyteltäessä, kun voimaa piisaa hyvin kiinteälläkin välityksellä ja isommallakin vaihteella - vaikka ei niitä vaihteita Rinconissa kyllä turhan montaa olekaan. Sormi oppii aika nopeasti löytämään ne napit vauhdikkaammassakin röykytyksessä.
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
www.safariguru.fi
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Joo, ei mistään autosta ole lainattu, mutta periaate on sama. Momentinmuunnin on kyllä normaalissa automaatissa. Hidas ajo ei rasita automaattia sen kummenmin kuin mikään muukaan ajo. Tai siis sellainen rasittaa että pakotat sen liikkeelle liian isolla vaihteella, mutta se on pääsääntöisesti estetty sähköisellä ohjauksella. Automaativaihteistolla varustettussa autossa on usein "talviasento" joka laittaa auton liikeelle 2-vaihteella. Tällöin renkaille välittyvä momentti on pienempi ja sutiminen liikkeelle lähdössä on lievempää. Se ryömintäajo on rinconissa toteutettu lyhyellä ykkösvaihteella. Tätä on testeissä joskus moitittu siltikin liian pitkäksi, mutta kyllä pääsääntöisesti kone on toiminut hyvin aurauksessa ja muussa voimaa vaativissa töissä. Raskaimpiin vetotehtäviin Hondan mallistosta löytyy soveltuvampia malleja.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Momentinmuunnin hondassa on.
Kuvasta huomaatte, jos viitsii hieman tarkastella.
Torgue converter=momentin muunnin.
Momentinmuuntimen ja turbiinikytkimen ero on vielä hieman hakusessa, mutta Valtran sivuilta selviäisi, että se tulee kovan laatikon yhteyteen jossa on normaali jalkakäyttöinen kytkin, mutta turbiinikytkimellä saadaan erittäin hienovarainen veto aikaiseksi tarvittaessa. Se on poiskytkettävillä, eli siihen saa jäykkäyhteyden.
Momentinmuuntimeenkin saa jäykkäyhteyden, mutta sitä ei rinconissa ainakaan huoltomanuaalin mukaan ole.
Kuvasta huomaatte, jos viitsii hieman tarkastella.
Torgue converter=momentin muunnin.
Momentinmuuntimen ja turbiinikytkimen ero on vielä hieman hakusessa, mutta Valtran sivuilta selviäisi, että se tulee kovan laatikon yhteyteen jossa on normaali jalkakäyttöinen kytkin, mutta turbiinikytkimellä saadaan erittäin hienovarainen veto aikaiseksi tarvittaessa. Se on poiskytkettävillä, eli siihen saa jäykkäyhteyden.
Momentinmuuntimeenkin saa jäykkäyhteyden, mutta sitä ei rinconissa ainakaan huoltomanuaalin mukaan ole.
Viimeksi muokannut Roosa999, 03 Touko 2006 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jostain lehdestä sen luin... etsin ihan huvikseni... Ei tietenkään mistään micrasta ole, ihan vi**uillessani heitin, mutta on kyllä jonkun pikkusen honda-jaappani-auton lootasta lähtöisin. Ei ole todellakaan hydrostaattinen voimansiirto, se löytyy hondan muista malleista.scuderia rollaattori kirjoitti:Kyllä sie Veli-Pekka olet ihan sekaasin!
Tutustu hiukan tarkemmin Rinconiin ja sitten voit kommentoida asiaa lisää.
Joku hyväuskoinen lukija saattaa pian uskoa noihin juttuihisi.
Se on kyllä ainoa tosi kirjoituksessasi, että täällä etelässäkin kiirettä pitää, mutta silti Rinconi lämpiää mainiosti siinä ajassa kun meikämanne pukee kypärän ja hanskat ym. rekvisiitan päällensä ajoon lähtiessä, ei tartte ees tupakkia alkaa poltteleen sen takia.
Vai auton laatikolla ajellaan...heh heh...
On tullut testattua ja näissä oloissa ei ole hääppönen.
...ne on herkkänahkaisia nuo etelän honda-miehet....
heh heh myös itsellesi.

turbiinikytki toimii sillä tavalla, että kierroksien koventuessa öljynpaine nousee ja kytkin alkaa ottamaan kiinni.
traktoreissa ja kaivinkoneissa ainakin kuormainkäytössä varsin kätevä..
Edit: momenttimuuntimesta puhuttaessa olen ainakin ymmärtänyt puhuttavan variaattorista tai turbiinikytkimestä, onko jokin muukin systeemi vielä olemassa..?
traktoreissa ja kaivinkoneissa ainakin kuormainkäytössä varsin kätevä..
Edit: momenttimuuntimesta puhuttaessa olen ainakin ymmärtänyt puhuttavan variaattorista tai turbiinikytkimestä, onko jokin muukin systeemi vielä olemassa..?
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Oheisella sivulla vielä ihan Hondan sanoin:
Honda's innovative Rincon boasts the only true automotive-style automatic transmission in the entire ATV world. Though it features several innovations that cater specifically to ATV application, the Rincon's torque converter operates in principle much like other torque converters. Basically, it links the engine to the automatic transmission much like a manual clutch connects an engine to a manual gearbox. Both systems drive the vehicle and they also come into play when the vehicle stops.
http://www.hondanews.com/catID7504?mid= ... 1&mime=asc
Honda's innovative Rincon boasts the only true automotive-style automatic transmission in the entire ATV world. Though it features several innovations that cater specifically to ATV application, the Rincon's torque converter operates in principle much like other torque converters. Basically, it links the engine to the automatic transmission much like a manual clutch connects an engine to a manual gearbox. Both systems drive the vehicle and they also come into play when the vehicle stops.
http://www.hondanews.com/catID7504?mid= ... 1&mime=asc
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
juuh, taitaa olla tämä hondan momenttimuunnin vähän samanlainen kuin hondan lukkokin
hienosti selitelty mutta lukostakaan ei ollut tietoakaan.
hyvin mahdollista että toimiva systeemi muttei ole ennen ennen tullut vastaavaa vastaan..vaikka on tullut turbiinikytkimiinkin ja muihin voimansiirtojen osiin perehdyttyä työn puolella.


hyvin mahdollista että toimiva systeemi muttei ole ennen ennen tullut vastaavaa vastaan..vaikka on tullut turbiinikytkimiinkin ja muihin voimansiirtojen osiin perehdyttyä työn puolella.
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Missä vaiheessa sitten tuo hondan laatikko lopettaa vetämisen. Traktoreissa ja momentinmuuntimella olevissa metsäkoneissa ja samoin hydrostaateissa tuli raja vastaan jossakin vaiheessa. Yleensä, kun kapusi oikeen jyrkkää rinnettä niin kone vaan jäi hyrisemään ja pyörä ei pyörinyt. Sama homma tapahtui myöhemmin, kun oli tunteja riittävästi niin laatikko yksinkertaisesti kulu loppuun. Elikkä epäilen, että jossain vaiheessa se remontti on edessä tuossa Hondankin laatikossa. Työkone käytössä tuollainen nestelaatikko tai -kytkin on erittäin mukava. Metsäkoneet taas ovatkin muuttuneen kokonaan hydrostaatti-, mekaanisvetoisiksi. Juuri sen vaivattomuuden ja sisäisen jarrutuksen vuoksi. Ajonopeus saadaan pidettyä vakiona. Mentiin sitten ylä- tai alamäkeen.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Eiköhän se lopeta vetämisen, kun kierrokset alhaalla. Jos suomenkielessä on torgue Converter = turbiini, niin OK. Pienillä kierroksillasen tuottama nestepaine on alhainen ja vetoa ei synny, tai syntyy, mutta niin vähän että kone ei liiku.
Vaihteeksi erinomainen topic. On tullut kahlattua Dana, BorgWarner, Allison yms sivuja.
Ohessa "kaupallinen" opetusvideo.
http://www.allisontransmission.com/prod ... /index.jsp
ja oikeasta yläkulmasta: "How an Allison Transmission works"
Vaihteeksi erinomainen topic. On tullut kahlattua Dana, BorgWarner, Allison yms sivuja.
Ohessa "kaupallinen" opetusvideo.
http://www.allisontransmission.com/prod ... /index.jsp
ja oikeasta yläkulmasta: "How an Allison Transmission works"
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress