Kuinka moni käyttää muita suojia kuin kypärää?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
iippo
4WD

Kuinka moni käyttää muita suojia kuin kypärää?

Viesti Kirjoittaja iippo »

Hip hei,

Oletan että kaikki käyttävät mönkkäillessä kypärää. Mutta kuinka moni käyttää maastossa ajaessa muita suojuksia, kuten panssareita tai crossikenkiä?

Jos et käytä niin miksi et käytä?
Jos käytät niin tunnetko että esim panssarista on haittaa vaikkapa vinssatessa, työntäessä tms.
webbert
PeltiHalliKreivi

Viesti Kirjoittaja webbert »

Kypärää pidän aina kun kallioille lähden.
Pansssareita tai muita kureliivejä en käytä enkä tule käyttämäänkään.
Syynä on vain se etten halua mitään ylimääräistä härpäkettä ylleni repiä.
Olisihan se ikävää jos kanto painuisi sisälle selkärankaan mutta vaarallistahan elämä on.
Muuta haittaa ei vielä ole suojien puutteesta ollut kuin se ettei pääse osallistumaan kilpailuihin.
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Kypärä on aina päässä kun mönkijällä ajeleen lähden.Polisportin panssarit tulossa.Talviasussa on kaikki polvi ja muut selkäsuojat valmiina muttei kunnollista panssaria.
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kypärä on aina päässä, yksi silmäkulman tikkaaminen riitti :wink:

Suojapaitaa tuli käytettyä mutta kyseinen paita ei ollut miellyttävä päällä joten sen jälkeen ei olla suojia käytetty. Se on huomattu että ajotapa on paljon rauhallisempi kun ei ole panssaria päällä. Panssarin/suojapaidan hankinta on edessä mutta en ole vielä löytänyt mieleistä joka olisi mahdollisimman huomaamaton päällä.

Suojien pitäisi istua sen verran hyvin päällä että niiden olemassaolo ei saa häiritä mönkijän kanssa tapahtuvia oheistoimintoja kuten esim. vinssaamista. Vaihtoehtona on nyt kokeilussa Rukkan takki/housut joissa on CE-hyväksytyt suojat kiinni. Tollanen kortonki tekee taas yleis olemuksesta jäykän jos pitää tehdä jotain muuta kuin ajaa joten ei hyvä tämäkään vaihtoehto, ei oikein ole mun makuun. Jos olisi tieliikenne kömpijä niin silloin tollaset prätkäkamppeet olisi omiaan.

Joku jos valmistaisi lyhythihaista suojapaitaa niin se olisi ehkä mun valinta, vaihtoehtona on ostaa suojapaita ja pätkäistä hihat poikki kyynersuojien yläpuolelta.

Ajosaappaina toistaiseksi on toiminut Jalaksen varsikengät, vielä en ole katsonut tarpeelliseksi hankkia krossisaappaita.
Kylätason mönkijäkuski
Reima
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

Sitten kun saappaista aletaan keskustella, niin suosittelen Alpinestarsin Vectoreita. Ei ole ihan niin jäykät kuin perinteiset crossisaappaat, pystuu kävelemään. Olen käyttänyt niitä kelkkaillessa ja mönkkärillä ajaessa. Miinuspuolena sileähkö pohja. Toinen mitä kannattaa harkita, on Diadoran Stonet. Niissä on karkea pohja ja irroitettava sisäkenkä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onko EVS:än Revolutin 4 ja EVS Flux rinta/selkä panssareista kokemuksia?

Fluksia ne ainakin liikkeessä kehui kovasti kun siinä on se "nivelletty" alaosa joka parantaa yläkropan liikkuvuutta.

Rev 4 voisi olla toinen vaihtoehto, ainakin se näyttää sen verran "sirolta" että se ei välttämättä ole jatkuvasti puristamassa jostain kohtaa.
Kylätason mönkijäkuski
Janne 450R
Tracks

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Kypärä aina ajaessa ja maastossa rinta/selkä panssari.
Hyvin noihin on tottunut, onhan elämässä suurempiakin ahdistuksia kuin terveelliset muovin palat.
scuderia rollaattori
6WD

Viesti Kirjoittaja scuderia rollaattori »

Kypärä ilman muuta aina päähän ajaessa! Itse olen ainoastaan lumitöitä mönkkärillä tehdessäni käyttänyt villamyssyä ja siihenkin suurimpana syynä on se, että kuulee paremmin autot ja ympärillä pyörivät mukulat.

Kunnon ajohanskat tietenkin on oltava kädessä.
Kannattaa käyttää mielestäni kesällä hyviä crossihanskoja, tai enduromiesten suosimia neopreenikäsineitä, jotka ovat riittävän lämpimät usein talvellakin.
Työrukkasia en ainakaan itse käytä - olen kokeillut - niissä on paksut saumat ja useimmiten väärissä kohdissa. Hiertää!

Talvella hyvät laskettelukäsineet, tai thinsulatevuoriset enskamiesten tuotteet.

Tukevat jalkineet ovat mielestäni myös välttämättömät. Mieluiten vedenpitävät. Kokomuoviset crossisaappaat ovat kyllä jotenkin aivan liian jäykät mönkkärin päällä jumpatessa.

Suositeltavaa olisi tietysti käyttää myös jonkinlaista hartiasyndi/rintapanssari/selkäsuoja -yhdistelmää, mutta itse tulen niin kankeaksi noiden kanssa, että olen koko ajan turvallani. Olen siis valinnut vaarallisemman, mutta ajossa mukavamman vaihtoehdon, eli pelkät pitkähihaiset ja -lahkeiset ajovarusteet ilman suojia. En suosittele!

Ei kannata myöskään unohtaa silmien suojaamista. Vaikka vauhti voi olla hidas, niin kuiva kuusen alaoksa on kova ja terävä. Lisäksi sinkoilevat kivet ja pöly voivat vahingoittaa silmää.
Huurtumattomat tuplalinssillä varustetut ajolasit ovat parhaat, mutta aika hyviä visiirivaihtoehtojakin on. Itse käytän vähän keleistä riippuen jompaa kumpaa.
Karavaani kulkee ja vaimot haukkuu...
www.safariguru.fi
vp
3WD

Viesti Kirjoittaja vp »

suojapaita,rossikengät silti tuntuu et ei ole turvallista...
J.O.B
Tracks

Kypärä

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

Kypärä päässä silloin kun ajetaan, piha hommissa en sitä käytä.
Metsässä MP-asun suojapaita päällä tietysti kypäränlisäksi.
Viimeksi muokannut J.O.B, 09 Huhti 2007 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Maantieajossa käytän kypärää ja ajoasuna on Sinisalon kankainen motoristiasu. Jossa suojukset olkapäissä ja kyynärpäissä ja ajohousuissa polvet ja lonkat suojattu. Kenkinä käytän Ecco varsikenkiä. Metsässä puusavotassa metsurin suojavarusteita.
blue Honda Trx
Tracks
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Kilpailuissa panssari,saappaat,kyynärsuojat,polvisuojat=hela hoiti,muulloin pelkkä kypärä.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

En ostanutkaan polisporttia vaan Kennyn rintakehä/selkäpanssarin jossa on olkapäät ja osa hauiksesta suojattu. www.juniorijussi.com/panssari.JPG

Vaatteiksi ostin crosseista tutut Ufon housut ja Ufon paidan joka sopii hienosti panssarin päälle. Sit kun kylmemmät kelit iskee täytyy joku takki käydä ostamassa. www.juniorijussi.com/asu.JPG

Aika näyttää miten noilla pärjää.Kokonaista paitapanssaria en halunnut vaan pelkkä hartiaosa riittää.Eipä tuo suoja paljoa häirinnyt kun kokeilin.Taskuja noissa ufoissa ei ole mut voihan sitä riipustaa kätevän vyölaukun :D

Ostokset tein Tampereen Storm liikkeessä.Palvelu pelaa..
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
vaughan
Tracks
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Wiljami77:n surullisen tapauksen johdosta haluan nostaa tätä topickia ylös.
Itse käytän aina kypärää+ajokenkiä+richan ajopukua(polvi-,lantio-,kyynärpää-,olka-,selkäsuojauksella)+hanskat.
Käyttäkää ihmeessä kunnon suojia kun ajatte ettei satu pahasti.Eihän suojillakaan kunnon pannuista välttämättä selviä ehjin nahoin mutta mahdollisuudet ainakin paranee.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Itse kerkesin kaksi kertaa kipata mönkijän katolleen ennen kuin uskoin että selkäpanssari on ehdottomasti hommattava. Ja kun kuulin Ranen kipistä Hanskalliolla ja sitä seuranneesta parin kuukauden sairaslomasta.

Lidlistä sai selkäpanssarin joku aika sitten varsin halvalla ja kuitenkin suojausluokaltaan ihan hyvä peli. Onhan se kuin kilpikonnan kuori olisi ajellessa selässä, mutta maastoon en enää ilman sitä lähde.

Polvissa on lisäksi pehmustetta MP-asun ATV-ajopuvun myötä. Ja tietty se kypärä :!:
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Vastaa Viestiin