Helpoin tapa on tosiaan laittaa tavallinen ON-OFF vipukytkin sinne. Eli Rev.Override napilta menee mittaristoon harmaa/oranssi johto, kun nappia painetaan tämä johto maadoittuu. Tähän harmaa/oranssi johtoon liitetään, siis liitetään ei katkaista alkuperäistä johtoa, toinen johto joka viedään katkaisijan kautta maihin. Kun katkaisija käännetään ON asentoon johto maadoittuu ja se vastaa tuota napin painamista mutta siihen ei nyt tarvitse koskea/pitää pohjassa. Kun kaitkaisija käännetään taas OFF asentoon niin kaikki toiminnot palautuu normaaliksi ja napista voi scrollata mittariston toimintoja. Ainoa haittapuoli katkaisija ON-asennossa ajellessa on se että trippi nollaantuu jos lukema on näytöllä kun katkaisija käännetään ON-asentoon.
Automaattisesti toimiva + peruutusvalo:
EDIT: Foorumi näköjään leikkas kuvasta palan pois, korjataan kun taas tietomakoneella...
EDIT2: Nyt näkyy kokonaan ainakin mulla...
Viimeksi muokannut NKH, 13 Joulu 2013 09:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ainakin minun tieliikennemallin Sportsmanissa tuon "älynapin" kontaktorit on löystynyt ja antaa huonosti kosketuksen sitä painettaessa. Joskus saa muutaman otteeseen painella napin eri nurkista, että löytyy 4wd pakille (tai jos mittaria haluaa selailla).
Tulikin mieleen, että onko kukaan asennellut jotain parempaa/laadukkaampaa nappia tankoon? Mistähän tommosia löytäisi Suomesta?
Yhden hienon nappi esimerkin löysin netistä joltain ulkomaalaiselta mönkijäfoorumilta (katso alla oleva kuva). Tuosta kun saisi pienemmän version, eli yksi tuollainen ON-OFF vipukytkin ja sitten yksi tuollainen punainen nappula. Tuohon vipukytkimeen saisi laitettua tuon NKH:n esittämän napin ohituksen ja sitten tuossa punaisessa nappulassa olisi normaalisti mittariston selaus ja manuaalinen 4wd pakille.
ps. Joku taitava mode voisi erottaa nämä Polariksen "älynappi" keskustelut omaksi topikiksi
Reilusti vaan otsikkoon monitoimikatkaisimen tilalle idioottinappi niin googlekin löytää paremmin. Mutta suuri kiitos ja kumarrus NKH:lle. Katkaisin ja rosvoliitin lähtee kaupasta mukaan seuraavalla kerralla minullekkin.
Aion rakentaa omaan 500 HO traktoriin tällaisen napin ohituksen/automaattisen peruutusvalon. Kaksi kysymystä: 1. Käykö diodiksi tavallinen tasasuunta diodi? 2. Mistä etsin johdon: vaihdevalitsin pin E "R"? Onko se vaihdelaatikon sivussa vai mittaristossa? Olisi kiva, jos joku vastIsi ennenkuin aloitan. Toivoo eläkeläisukko.
Selvitystä:
-> 2005 saakka Polleissa ei ollut resistor packkia joten vanhemmissa tän koko hoidon voi tehdä mittarikotelossa.
2005-> vaihteenvalitsimelta tulee joka vaihteelta oma maasignaali resistor packiin joka taasen lähettää mittaristolle eri vastusarvo tietoja riippuen mikä vaihde on valittu. Tämän takia kaikki kytkennät on tehtävä vaihteenvalitsimen ja resistor packin välissä.
Ensimmäisen releen tehtävä on kaapata tuo maasignaali mittariston siitä häiriintymättä.
Releen napa 30 maadoitetaan laitteen runkoon.
Releen napaan 86 kytketään 12V virtalukon "takaa" esim. sulakkeelta "accy"
Vaihteenvalitsimelta etsitään pakin johto, eli johto joka maadoittuu kun pakki on päällä, johtojen värit on ilmeisesti vaihdellut eri vuosimalleissa joten kannattaa tarkastaa sähkökynällä/yleismittarilla. Tämä johto katkaistaan. Johdon vaihteiston puoleinen pää viedään releen napaan 85.
Katkaistun johdon resistor packin puoleinen pää viedään releen napaan 87.
Tässä siis pakin signaali johto kierrätetään releen kautta, kun pakki kytketään napa 85 maadoittuu ja rele vetää antaen uuden maasignaalin navan 87 kautta resistor packille.
Tässä vaiheessa voi toiminnan jo testata, virrat päälle ja pakki päälle, jos mittaristossa näkyy "R" on kytkentä onnistunut.
Toinen rele ohjaa pakkivaloa.
Releen napaan 30 kytketään 12V virransyöttö.
Releen napaan 86 kytketään 12V ohjaus virta, jos haluat peruutusvalon toiminnan katkaisijan taakse niin kytke katkaisija tähän johtoon.
Releen napa 87 liitetään peruutusvalon plussaan.
Releen napa 85 liitetään ensimmäisen releen napaan 87.
Nyt voi testata peruutusvalon toiminnan, virta päälle ja pakki päälle, mittaristossa palaa "R" ja peruutusvalo on päällä.
Jäljellä on enää rev.override napin eliminointi.
Napin ja mittariston välistä etsitään harmaa/oranssi johto joka maadoittuu kun nappia painetaan. Kuori johtoa sopivasta kohdasta ja liitä siihen irtojohto.
Tämä uusi johto viedään ensimmäisen releen napaan 87. Nyt nappi maadoittuu painamatta aina kun pakki on kytketty.
Miksi diodi väliin? Nyt kun idioottinappi on liitetty releeseen ei nappia ja sen ohjaamia toimintoja voi käyttää, napin painallus tekee sen että mittaristoon ilmestyy "R" ja "SLOW" sekä peruutusvalo syttyy oli mikä tahansa vaihde päällä!
Diodilla sallitaan maa-signaalin liikkuminen vain releeltä napille, ei toisin päin. Oikean arvoisen diodin löytäminen onkin hankalaa, kokeilin eri arvoisia diodeja mitä kaverin lokerikosta sattui löytymään enkä kuollaksenikaan muista mikä sinne paikalleen meni, joko 4200 tai 4600 koodilla oleva tms.
Pollen mittaristo on niin herkkä että tuo diodi johdon välissä vaikuttaa scrollauksen toimintaan, nykyisellä diodilla ei scrollaus toimi vaihteen ollessa asennossa "P", "N/L/H" vaihteilla scrollaus toimii ja se riitti minulle että pääsen huoltovalikkoon enkä asiaa sen tarkemmin tutkinut.
Suosittelen hakeen elektroniikka liikkeestä nipun eri kokoisia diodeja ja kokeileen millä mittaristo häiriintyy vähiten. Jos palstalla on elektroniikka experttejä niin kantanne asiaan otetaan mielihyvin vastaan.
Modet vois liittää tän ohjeistuksen tuonne ekaan viestiin - kiitos.
XP:ssä tietääkseni muuten sama mutta johtosarja kulkee tietenkin eri paikassa ja muistan jossain törmänneeni tietoon että pakkijohto olis nastassa B eikä C niinkuin classikeissa.
EDIT: löysin kirjoituksen XP:stä:
Just a note for those of us that have the Sportsman XP's.
The reverse switch is located on the right (throttle) side of the motor/transmission just behind the cylinder heads on top.
When you remove the seat, you can trace a group of wires that runs from the left front of the quad under the top chassis rail and crosses over to the right side of the top of the transmission. The plug can be seen from the top with the seat removed. There is a small black rectangle box at about the center line of the quad. You need to splice into the second wire from the front in the "B" position.
They say the wire is purple but it looks closer to pinkish purple to me. There are two of these wires. One is in position "B" (second from the front) and the other is in position "C" (third from the front). The reverse signal wire is in the "B" position. You must make the splice in the wire between the end connector and the small black rectangle box which is the resistor pack.
Kuka tykkää näprätä, niin varmaan ihan ok konsti toteuttaa peruutusvalo.
Itse jos ja kun tuon joskus toteutan, niin pykäsen ihan tavallisella katkaisijalla ja palamaan koko ajan esim lumihommissa.
Tuota valoahan ei tartte asentaa näyttämään yhtä pitkälle etupään valojen kanssa, vaan varmaan semmoinen max 5m riittää.
Tuolloin valo ei häiritse muita liikkujia jos vaikka unhettuu päälle.
Valoksikin varmaan riittää himpun alle gigawatin ledi
Voi olla jopa, että laitan jotkin sopivan pienet ns päiväajovalot takakulmiin valaisemaan taakse sopivasti.
NKH kirjoitti:Pollen mittaristo on niin herkkä että tuo diodi johdon välissä vaikuttaa scrollauksen toimintaan, nykyisellä diodilla ei scrollaus toimi vaihteen ollessa asennossa "P", "N/L/H" vaihteilla scrollaus toimii ja se riitti minulle että pääsen huoltovalikkoon enkä asiaa sen tarkemmin tutkinut.
Suosittelen hakeen elektroniikka liikkeestä nipun eri kokoisia diodeja ja kokeileen millä mittaristo häiriintyy vähiten. Jos palstalla on elektroniikka experttejä niin kantanne asiaan otetaan mielihyvin vastaan.
En oo expertti, mutta ton nappulaeliminaattorin oon tehnyt omaani -06 ja on toiminut kuin junan vessa, ilman minkäännäköistä ongelmaa.
Jos tosta haluaa täysin toimivan, ilman mittariston häiriintymistä, niin onnistuu oheisen kaavion mukaisesti kolmella releellä. Tehty -05 malliseen vehkeeseen, joten johtojen värit voi olla erilaiset ja työvalokatkaisintakaan ei vissiin ole hetkeen ollut.
Tein ton kaavion aikanaan yhdelle jenkkifoorumille, joten teksti on lontooksi.
pitäs kyllä rakentaa toi kytkin. normikäytössä ei haittaa, mutta auran kanssa kunpitää käyttää vinssin nappeja jo vasurilla, niin kypsä aina siirtää sormi tuolle napille.
sekin vielä menis, mutta jos mönkijä jää jumiin esim lumeen niin, että vähän kun työntäisi sivusta, niin lähtisi irti, ei onnistu kun joutuisi pitämään kummastakin kahvasta kiinni.