rubicon/ 500 fa

Keskustelua Honda mönkijöistä.
jonne
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Orimattila

rubicon/ 500 fa

Viesti Kirjoittaja jonne »

Paljonko maavaraa takaakselin alla? Miten hydrostaattinen vaihteisto pelaa käytännössä? Soveltuuko kone hyvin työkäyttöön? Haittaako jäykkä taka-akseli ajoa?
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

työkone :D suora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi :roll:
Avatar
Don Padre
6WD
Viestit: 836
Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05

Viesti Kirjoittaja Don Padre »

Työkoneena mitä mainioin. En ole joutunut kiipeliin ja kun opin tuon muualla palstalla neuvotun etujarrukikkailun, niin pahimmissa paikoissa sekin on auttanut. Vaihteisto on toiminut kuin enkeli vaikka taakat ovat toisinaan ollut todella raskaita. Voin ensi viikonvaihteessa mitata taka-akselin maavaran, jos sitä ennen ei kukaan muu tietoa tänne toimita. Rubicon on ehdottomasti työkone. Se ei ole ehkä paras vaihtoehto bulevardikruisailuun, mutta kyllä mulla on loppunut toistaiseksi uskallus paikkojen suhteen ennen kyseistä laitosta. Jäykkä taka-akseli ei mielestäni haittaa ajoa, varsinkin kun pitää mielessä, että se on työkone, kuten traktoritkin:) Kovilla lasteilla uskoisin, että jäykästä taka-akselista on pikemminkin hyötyä kuin erillisjousituksesta. Eipähän maavara muutu.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!

Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
jonne
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja jonne »

Kiitos, minulle olisi 02 mallinen ajamaton Honda tarjolla. Samalla mietin yamahan 660 ostamista. Hondan vaihteisto kuitenkin kiinnostaisi, ehkä enemmän, kun sillä on helppo ilmeisesti ajaa hiljaa. Maavara on tosin melko tärkeä tekijä ja sen kasvattaminen onnistuukin sitten ainoastaan renkailla.
Avatar
opelman1
4WD
Viestit: 146
Liittynyt: 11 Kesä 2005 18:16
Paikkakunta: Kaustinen Mönkijä: Honda Trx500Fa -05

Re: rubicon/ 500 fa

Viesti Kirjoittaja opelman1 »

Renkaina mulla 27" mud litet nii maavaraa taka-akselin alla 23cm
Avatar
Jylli
4WD
Viestit: 214
Liittynyt: 29 Loka 2004 14:18

Viesti Kirjoittaja Jylli »

työkone :D suora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi :roll:
Onkohan se nyt kuitenkaan noin epämukava että siitä pitäsisi maininta laittaa oooh?!!? Ei mielestäni!
Eipäs nyt tartte kaikkien liian ahkerasti lukea amerikkalaismerkkien esitteitä ja ottaa niin kirjaimellisesti niitä...
Toki retkuperä on mukavampi mutta että jäykkä olisi epämukava niin en allekirjoita! :wink:
Best on Earth
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Jylli kirjoitti:
työkone :D suora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi :roll:
Onkohan se nyt kuitenkaan noin epämukava että siitä pitäsisi maininta laittaa oooh?!!? Ei mielestäni!
Eipäs nyt tartte kaikkien liian ahkerasti lukea amerikkalaismerkkien esitteitä ja ottaa niin kirjaimellisesti niitä...
Toki retkuperä on mukavampi mutta että jäykkä olisi epämukava niin en allekirjoita! :wink:
Kyllä tuo iso Honda on jäykästä taka-akselista huolimatta kohtuullisen mukava ajettava. Voimaakin on sopivasti, ja kiihtyvyys aivan Pollen ja Bomban tasoa. Vaihteisto on käytössä helppo ja huoleton, kuin varivehkeet. Hyvä ostos työ ja vapaa-ajankin käyttöön. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
mattis
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Elo 2005 11:43
Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Can-Am 800 Tie -06

Viesti Kirjoittaja mattis »

Mitään muuta moitittavaa en rubiconista ole löytänyt kuin sen, että siihen ei saa kilpiä. Onhan se kuitenkin tosi, että retkuperä kulkee pehmeemmin hupiajossa ja muutenkin. Työkoneena rubicon on ihan ehdoton ja kiihtyy muuten paremmin kuin 400 bomba. Tosin vaihto bombaan on jo tosi lähellä. Hups...
Joskus on vähän märempää...
Jantikka
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Touko 2006 10:53
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Onko tuo 23 cm maavara on taka-akselin perämurikan alla eli alimman kohdan alla? Kiinnostaa koska olen harkitsemassa mönkkärin (Hondan) hankkimista metsäkäyttöön.
Avatar
opelman1
4WD
Viestit: 146
Liittynyt: 11 Kesä 2005 18:16
Paikkakunta: Kaustinen Mönkijä: Honda Trx500Fa -05

Viesti Kirjoittaja opelman1 »

Kyllä perämurikan alta 23cm
Tuoppi
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Marras 2005 12:45
Paikkakunta: Somero ATV: Honda TRX 500 FE

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Kun tuota jäykkäakselisen maavaraa aina hämmästellään, niin kannattaa muistaa, että se ei pienene tuosta missään tilanteessa.

Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.

Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.

Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.

Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.

Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Kun tuota jäykkäakselisen maavaraa aina hämmästellään, niin kannattaa muistaa, että se ei pienene tuosta missään tilanteessa.

Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.

Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.

Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.

Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.

Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Kyyti on ainakin huomattavasti mukavampi......joka ei liene miinus.....

Entä jos kahden puun välissä on mönkijän mentävä väli mutta sattuu olemaan yks kanto tai kivi just puiden välissä. Korkea mutta alle vaikka ilmoittamasi 15cm halkaisijaltaan?

Enivei!! Jäykkäperäinen on täsmälleen yhtä paljon mönkijä kuin erillisperä, ja päin vastoin.....

Mikä H...vetin hinku näitä on yleensä samalle viivalle laittaa??? Erilaisia kamppeita???
Se että meistä itse kukin välillä kehuu omistamaansa merkkiä johtuu vaan siitä että meijän vaan on aina pakko kehua ittiämme ja jostain ihimeen syystä SIITÄ merkistä jonka kulloinkin omistaa, tullee osa egoamme.......
Hyvät ja huonot puolet kustakin mönkijästä saadaan mielestäni mahd. rehellisesti vain merkin ENTISILTÄ omistajilta.....
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
methocel
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry

Viesti Kirjoittaja methocel »

.
Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.


Taas sitä ollaan runsaasti aisapainoo laittamassa, vaikka valmistaja on joka vehkeelle antanu suosituksen max aisapainosta. Lisäksi taitaapa olla ne Honda max aisapainot siltä mönkijämaailman pieninmästä päästä. Kun vetohommissa pysytään siellä valmistajan antamissa aisapainoissa ei perä kovinkaan paljoa laske, ja jos laskeekin niin useimmissa mönkkäreissä on sitä varten jousien esijännityksen säätö. Eli laitetaan vetohommiin ne jouset jäykempään asentoon!
www.e-s.monkija.net

Jos mönkiminen, sauna ja viina ei auta, niin se on kuolemaks!
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vaikka se perä hiukan laskee erillisripustetussa mönkkärissä silloin kun ukko istahtaa päälle niin siitä huolimatta sillä voi ylittää maavarasta riippuen 25cm korkean kannon tai kiven niin että kaikki pyörän on edelleen maassa kiinni. Tähän ei pysty jäykkäperäinen 16,5cm maavaralla oleva mönkijä koskaan.

Kuten nipa sanoi, pääasia että on mönkijä ja pääsee ajamaan. Jokainen olkoot tyytyväinen omaan vehkeeseen ja sen toimintaan :wink:
Kylätason mönkijäkuski
rubicon
4WD
Viestit: 160
Liittynyt: 11 Kesä 2004 23:24
Paikkakunta: Pieksämäki, Mönkijä: Honda 500 Rubicon -04

Viesti Kirjoittaja rubicon »

Minä jo ehdin hetken pelätä, että miehet jälleen varustautuvat ankaraan taistoon jäykkä - vs. erillisjousitus. :roll:

Minulla on Rubiconissa on 27" pyörät ja maavara on vallan riittävä. Orkkis renkailla maanvarassa on toivomisen varaa, mutta selviää niinkin.
Kyllä ihminen on viisas mies?
Vastaa Viestiin