rubicon/ 500 fa
rubicon/ 500 fa
Paljonko maavaraa takaakselin alla? Miten hydrostaattinen vaihteisto pelaa käytännössä? Soveltuuko kone hyvin työkäyttöön? Haittaako jäykkä taka-akseli ajoa?
-
- 4WD
- Viestit: 247
- Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
- Paikkakunta: Helsinki
- Don Padre
- 6WD
- Viestit: 836
- Liittynyt: 17 Touko 2005 19:13
- Paikkakunta: Helsinki/Kangasala Mönkijä: Honda Rubicon -05
Työkoneena mitä mainioin. En ole joutunut kiipeliin ja kun opin tuon muualla palstalla neuvotun etujarrukikkailun, niin pahimmissa paikoissa sekin on auttanut. Vaihteisto on toiminut kuin enkeli vaikka taakat ovat toisinaan ollut todella raskaita. Voin ensi viikonvaihteessa mitata taka-akselin maavaran, jos sitä ennen ei kukaan muu tietoa tänne toimita. Rubicon on ehdottomasti työkone. Se ei ole ehkä paras vaihtoehto bulevardikruisailuun, mutta kyllä mulla on loppunut toistaiseksi uskallus paikkojen suhteen ennen kyseistä laitosta. Jäykkä taka-akseli ei mielestäni haittaa ajoa, varsinkin kun pitää mielessä, että se on työkone, kuten traktoritkin:) Kovilla lasteilla uskoisin, että jäykästä taka-akselista on pikemminkin hyötyä kuin erillisjousituksesta. Eipähän maavara muutu.
Mönkijä, mikä ihana tekosyy!
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
Täytä elinsiirtotestamentti http://www.lahjaelamalle.net/
Verta pakkiin http://www.veripalvelu.fi/
- opelman1
- 4WD
- Viestit: 146
- Liittynyt: 11 Kesä 2005 18:16
- Paikkakunta: Kaustinen Mönkijä: Honda Trx500Fa -05
Re: rubicon/ 500 fa
Renkaina mulla 27" mud litet nii maavaraa taka-akselin alla 23cm
Onkohan se nyt kuitenkaan noin epämukava että siitä pitäsisi maininta laittaa oooh?!!? Ei mielestäni!työkonesuora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi
Eipäs nyt tartte kaikkien liian ahkerasti lukea amerikkalaismerkkien esitteitä ja ottaa niin kirjaimellisesti niitä...
Toki retkuperä on mukavampi mutta että jäykkä olisi epämukava niin en allekirjoita!

Best on Earth
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Kyllä tuo iso Honda on jäykästä taka-akselista huolimatta kohtuullisen mukava ajettava. Voimaakin on sopivasti, ja kiihtyvyys aivan Pollen ja Bomban tasoa. Vaihteisto on käytössä helppo ja huoleton, kuin varivehkeet. Hyvä ostos työ ja vapaa-ajankin käyttöön.Jylli kirjoitti:Onkohan se nyt kuitenkaan noin epämukava että siitä pitäsisi maininta laittaa oooh?!!? Ei mielestäni!työkonesuora taka-akseli on kestävä, mutta epämukava ja pieni maavara. etulukkoa ei ole. kyllähän tuota vaihteistoa kehutaan parhaaksi
Eipäs nyt tartte kaikkien liian ahkerasti lukea amerikkalaismerkkien esitteitä ja ottaa niin kirjaimellisesti niitä...
Toki retkuperä on mukavampi mutta että jäykkä olisi epämukava niin en allekirjoita!

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- Noppeli
- Viestit: 20
- Liittynyt: 31 Elo 2005 11:43
- Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Can-Am 800 Tie -06
Mitään muuta moitittavaa en rubiconista ole löytänyt kuin sen, että siihen ei saa kilpiä. Onhan se kuitenkin tosi, että retkuperä kulkee pehmeemmin hupiajossa ja muutenkin. Työkoneena rubicon on ihan ehdoton ja kiihtyy muuten paremmin kuin 400 bomba. Tosin vaihto bombaan on jo tosi lähellä. Hups...
Joskus on vähän märempää...
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 30 Marras 2005 12:45
- Paikkakunta: Somero ATV: Honda TRX 500 FE
Kun tuota jäykkäakselisen maavaraa aina hämmästellään, niin kannattaa muistaa, että se ei pienene tuosta missään tilanteessa.
Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.
Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.
Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.
Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.
Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.
Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.
Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.
Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.
Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Kyyti on ainakin huomattavasti mukavampi......joka ei liene miinus.....Kun tuota jäykkäakselisen maavaraa aina hämmästellään, niin kannattaa muistaa, että se ei pienene tuosta missään tilanteessa.
Erillisjousitetun maavara näyttää paperilla pirun hyvältä, mutta kun laitteen päälle istuu äijä painoltaan satakiloa+ , niin eipä olekaan enää suurta eroa jäykkäakselisen ja erillisjousitetun välillä.
Kaikenlisäksi tuo suuri maavara erillisjousitetussa on vain noin 15 cm kaistale kekellä konetta takaakselin kohdalla. Tästä kun lähdetään kohti renkaita, maavara pienenee voimakkaasti. Kyllä ne erillisjousitetunkin vetoakselit kiinnittyy jotakuinkin keskelle rengasta.
Kokemuksesta voin kertoa, että aina on viissatanen Foreman mennyt sieltä mistä ArcticCat400, niin kesällä, kuin talvellakin. Cattiahan on joskus markkinoitu suurimmalla maavaralla, ja vastaavasti Hondan maavaralle on aina irvailtu. Kokemus on osoittanut kyllä tilantee olevan huomattavasti tasaisempi, mitä nuo myyntiesitteen numerot antavat ymmärtää.
Kaikenkaikkiaan muutenkin älytöntä ilmoitella noita maavaroja käyttäen suurinta lukemaa mitä laitteen alta pystyy mittaamaan! Mielestäni paljon olellisempi luku on maavaran minimimitta. Se alin kohtahan ottaa kiinni ennen kuin se ylin, mikäli olen asian oikein ymmärtänyt.
Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Entä jos kahden puun välissä on mönkijän mentävä väli mutta sattuu olemaan yks kanto tai kivi just puiden välissä. Korkea mutta alle vaikka ilmoittamasi 15cm halkaisijaltaan?
Enivei!! Jäykkäperäinen on täsmälleen yhtä paljon mönkijä kuin erillisperä, ja päin vastoin.....
Mikä H...vetin hinku näitä on yleensä samalle viivalle laittaa??? Erilaisia kamppeita???
Se että meistä itse kukin välillä kehuu omistamaansa merkkiä johtuu vaan siitä että meijän vaan on aina pakko kehua ittiämme ja jostain ihimeen syystä SIITÄ merkistä jonka kulloinkin omistaa, tullee osa egoamme.......
Hyvät ja huonot puolet kustakin mönkijästä saadaan mielestäni mahd. rehellisesti vain merkin ENTISILTÄ omistajilta.....
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
-
- 6WD
- Viestit: 315
- Liittynyt: 29 Huhti 2005 17:38
- Paikkakunta: Mikkeli Mönkijä: Can-Am Outlander 800 tie + hydraulikuormankärry
.
Ja vielä: kannattaa uskoa joiltain osin, mitä jäykkäakselisen paremmuudesta sanotaan työkäytössä. Jos kuormassasi sattuu olemaan aisapainoa runsaasti, ero on valtava riippuen siitä, onko koukku kiinnitetty siihen akseliin vai sitten runkoon, joka on jousitettu. Menee mönkkäri jälkimmäisessä tapauksessa aika ikävään asentoon.
Taas sitä ollaan runsaasti aisapainoo laittamassa, vaikka valmistaja on joka vehkeelle antanu suosituksen max aisapainosta. Lisäksi taitaapa olla ne Honda max aisapainot siltä mönkijämaailman pieninmästä päästä. Kun vetohommissa pysytään siellä valmistajan antamissa aisapainoissa ei perä kovinkaan paljoa laske, ja jos laskeekin niin useimmissa mönkkäreissä on sitä varten jousien esijännityksen säätö. Eli laitetaan vetohommiin ne jouset jäykempään asentoon!
Vaikka se perä hiukan laskee erillisripustetussa mönkkärissä silloin kun ukko istahtaa päälle niin siitä huolimatta sillä voi ylittää maavarasta riippuen 25cm korkean kannon tai kiven niin että kaikki pyörän on edelleen maassa kiinni. Tähän ei pysty jäykkäperäinen 16,5cm maavaralla oleva mönkijä koskaan.
Kuten nipa sanoi, pääasia että on mönkijä ja pääsee ajamaan. Jokainen olkoot tyytyväinen omaan vehkeeseen ja sen toimintaan
Kuten nipa sanoi, pääasia että on mönkijä ja pääsee ajamaan. Jokainen olkoot tyytyväinen omaan vehkeeseen ja sen toimintaan

Kylätason mönkijäkuski