Tarkoitus olisi laittaa HMF:ltä koko putki ja vaimennin Reneen, mutta ilmeisesti sitä ei kannata tehdä ilman seoksiin puuttumista.
HMF:n sivuilla tietenkin kaupataan tuota heidän omaa optimizeria putken kylkeen, mutta
A) Tekeekö sillä mitään?
B) Saako sen säädöt kohdalleen ilman syvällisempää osaamista?
C) Voinko saada koneelle vahinkoa aikaiseksi?
Kait tuollakin blinkyboxilla saa riittävän tarkasti perusseokset kohilleen, vaikka siinä onkin vähemmän säädettäviä soluja kuin tarkemmissa laitteissa.
Parraan hyödyn saat irti kun säädätät ammattilaisella penkissä seokset kohilleen. Laihalle seokset menee tuolla kokoputkella, eli vahingon vaara on olemassa.
Eli
A) Riittää kokoputkiston kompensointiin.
B) Ei
C) Kyllä
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
itse en huomannut juuri eroa muuta kuin äänessä kun laitoin leovince v3 loppupään ja hmf "lastun" ilman penkitystä ja näillä; http://www.atvpt.com/hmfoptimizercanam.htm säädöillä. Siittä tulikin mieleen että jos joku (poke) osais sanoa että saako kohtuu hinnalla vielä lisää tehoa?
Paljonkohan hyötyä vaihtaa kokoputkistoa,ainakaan tonniseen. Perustelen sillä että tonnisessa näyttäs olevan eri osamumerolla putkisto kuin muissa moottoreissa. Tuskin ainakaan ovat hengittävyyttä huonontaneet. Itsellä ainakin tuo mökäpönttö on heikoin lenkki kun putki supistuu änkkärille ja miettiny pelkkää vaimentimen vaihtoa ja commanderilla penkissä säädettynä. G1 runkosissa on kaikissa sama putki mut eihän tonnista sillä rungolla löydykään.
Jaaha -14 malleissa antaakin saman putken kaikkiin koneisiin....
Käsittääkseni seoksethan noissa ei oo kohdillaan ees vakio kilkkeillä ja pelkällä äänenvaimentimen vaihdolla saattaa olla hyvinkin negatiivisia vaikutuksia, eli kohta c. Jostain muuten muistelisin lukeneeni, et ainakii vanhemmissa malleissa tuo vakio suodatin oli kaikista virtaavin vs. Tuuninki suotimet.
Joo, ei tilanne muutu miksikään pelkillä tupla slipareillakaan, kannattaa suosiolla teettää seoksien säätö. Twin Air suodattaa parhaiten virtausten juurikaan vähentymättä alkuperäiseen ärrä-suotimeen.
Nykyjään suosiossa on taas tuo orkkismallinen pakosarja, eli kakkonen liittyy suorimmilleen yhdysputkeen, tämä ylimääräinen pituuksien tasausmutka jää pois. HMF taisi olla juuri tällainen, kuitenkin alkuperäisellä pärjää mainiosti vakiovehkeessä, voitat ehkä pari heppaa jos laitat kokoputkiston. Voisin suositella pelkän tuplasiparin ostoa quiet corella, säästyy rahat blinkyboxiin ja säätöhommiin. Äänimaailma on muikia kahdella vaimentajalla.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Itse käännyin Powercommoon autotunella. Olin yhteyvessä ammattilaiseen joka suositteli lamba säätöstä. Perusteena et penkitys hoituu sisällä, kun taas lambda säätää niin kesällä, talvella ja vaik vuoristossa. Itelle löyty Yashimura naapuri pitäjästä...
Autotune on hyvä apuri säätötyössä, mutta varsinkin suuremmissa moottorin muutoksissa kannattaa säätö viimeistellä käsin, helpoimmin se käy penkissä. Kun säädöt on tehty, lambda-anturi/anturit on paras irrottaa turhan kulumisen ehkäisemiseksi.
Ecussa ja paremmissa säätöboxeissa on korjain sään muutoksille ja korkeuden muutoksille, joten jatkuva ja liiallinen autotunen/lambdan käyttö on turhaa ja saattaa johtaa "ylisäätöön", eli seokset menee keturalleen. Kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita autotunea käytettäessä.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Autotunea muutama dynopajakin suositteli kun soittelin.
Onkos tuo mönkijän dynottaminen / säätäminen kuinka erikoista hommaa, eli jos paja on säätänyt moottoripyöriä ja autoja, niin meneekö mönkijä siinä samassa? Asettaako tuo variaattori mitään vaatimuksia
Osui sopivasti kohdalleen käytetty paketti, jossa koko HMF:n putki + optimizer. Nyt sitten vaan asennusta ja säätöön.
Vielä tosin mietityttää että kannattaako koko putkea laittaa vaiko pelkästään vaimentimet...