Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Terve.
Mönkijäkuume päässyt puraisemaan. Tuossa katsellut erilaisia vaihtoehtoja ja nyt viimeisin kiinnostuksen kohde on rinnakkain istuttava lavamönkkäri traktorimallina. Tuolle on hyötykäyttöäkin kun on neliveto, vetokoukku ja saa laillisesti vetääkin reilua kärryä. Plussana lisäksi jonkinlainen sääsuoja ja lava työkaluille.
Nyt sitten olisi ideana korvata tuolla myös nuorison mopoautotarve.
Noissa utv peleissä näkyy olevan erillisjousitukset sekä levyjarrut joten ajettavuus lienee kohdallaan. Onko nuo ohjaamon turvakaaret hyväksytetyt ja testatut? Ainakin normitraktoreissa ohjaamon pitää olla läpäissyt standardin mukaiset testit. Itsellä jotenkin fiilis että 800kg T1 utv olisi turvallisempi kuin perus mopoauto. En tosin ole noita mopoautojen rakenteita. Ajossa tuollainen 20-50hv nelivetohärveli on hieman erilainen kuin 5hv kaksivetoinen (yksivetoinen) mopoauto....
Mönkijäkuume päässyt puraisemaan. Tuossa katsellut erilaisia vaihtoehtoja ja nyt viimeisin kiinnostuksen kohde on rinnakkain istuttava lavamönkkäri traktorimallina. Tuolle on hyötykäyttöäkin kun on neliveto, vetokoukku ja saa laillisesti vetääkin reilua kärryä. Plussana lisäksi jonkinlainen sääsuoja ja lava työkaluille.
Nyt sitten olisi ideana korvata tuolla myös nuorison mopoautotarve.
Noissa utv peleissä näkyy olevan erillisjousitukset sekä levyjarrut joten ajettavuus lienee kohdallaan. Onko nuo ohjaamon turvakaaret hyväksytetyt ja testatut? Ainakin normitraktoreissa ohjaamon pitää olla läpäissyt standardin mukaiset testit. Itsellä jotenkin fiilis että 800kg T1 utv olisi turvallisempi kuin perus mopoauto. En tosin ole noita mopoautojen rakenteita. Ajossa tuollainen 20-50hv nelivetohärveli on hieman erilainen kuin 5hv kaksivetoinen (yksivetoinen) mopoauto....
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Eiköhän nuo teräskaaret/runko kestä hippasen enemmän kuin muovinen mopoauto...katteleppa juutuupista utv-videoita niin saat jonkun käsityksen miten kaaret suojaa.
Haminan seudun mönkijät ry
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Mulla on John Deere XUV 855d jossa on hyväksytyt turvakaaret vakiona. Painoa on melkein tonni. Tuolla linkissä on kuvaa ja lisää tietoa siitä.
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &hilit=Xuv
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &hilit=Xuv
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
MORO,
Tuo Jontikka on siisti peli kun siinä on tuo ohjaamokin. Tarviiko tuossa Jontikassa käyttää kypärää kun eikös tuo ole jo sitten suljettu ohjaamo. Jossakin oli keskustelua että tuollaisessa mönkkärissä missä ei ole kunnon ovia (Keeway 800) niin pitäisi ajossa käyttää kypärää. Ei tuo kypärä tietty huono juttu ole mutta sen käyttöä voi olla hankala perustella nuorisolle kun kaverit ajelee mopoautoilla ilman kypärää.
Netistä löytyy aika kovia videoita missä ainakin Polariksen RZR saa aika kovaa käsittelyä ja silti kaaret näyttää kestävän hyvin. Polaris mainostaa tuota RZR:ää myös traktorimallina mutta on melkoisen kallis laitos.
Tuo Jontikka on siisti peli kun siinä on tuo ohjaamokin. Tarviiko tuossa Jontikassa käyttää kypärää kun eikös tuo ole jo sitten suljettu ohjaamo. Jossakin oli keskustelua että tuollaisessa mönkkärissä missä ei ole kunnon ovia (Keeway 800) niin pitäisi ajossa käyttää kypärää. Ei tuo kypärä tietty huono juttu ole mutta sen käyttöä voi olla hankala perustella nuorisolle kun kaverit ajelee mopoautoilla ilman kypärää.
Netistä löytyy aika kovia videoita missä ainakin Polariksen RZR saa aika kovaa käsittelyä ja silti kaaret näyttää kestävän hyvin. Polaris mainostaa tuota RZR:ää myös traktorimallina mutta on melkoisen kallis laitos.
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
eihän traktorissa kypäräpakkoa ole.
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Tämä tosiaan jos mönkkäri on L7e eli tieliikennemalli. T3/T1 traktorimalleissahan ei tosiaan ole kypärän käytön velvoitetta.pascat kirjoitti: Jossakin oli keskustelua että tuollaisessa mönkkärissä missä ei ole kunnon ovia (Keeway 800) niin pitäisi ajossa käyttää kypärää.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Tere.
Tuo traktorin nopeus 40km/h on harmilinen mopoautoon verrattuna. Kuinkakohan tarkkoja poliisit ovat noiden traktorien suhteen. Mietin vaan jos rengastaisi sopivasti että kulkisi saman kuin mopoautot eli 45-47km/h. Traktorimönkkäristä puhuttiin niin tuli heti rutina et toi on hidas.
Lainassa oli kerran isompi valtra (ei liikennetraktori) niin mopoauto yritti ohittaa. Kun se kinnasi eturenkaan kohdalle niin siihen se hyytyi eikä ohi päässyt. Valtra oli ihan vakio eli ilmeisesti kulki sen 45km/h. Oli muuten hurja varmaan yrittää ohitusta mopoautolla sillä vvaltran eturengas oli yhtä korkea kuin tuo mopoauto.
Esim jd855:n vakio max nopeus on 52km/h eli jarrut yms. on sen mukaan mitoitettu joten siinä mielessä tuo pieni nopeuden nosto ei varmaan olisi kovin paha.
Tuo traktorin nopeus 40km/h on harmilinen mopoautoon verrattuna. Kuinkakohan tarkkoja poliisit ovat noiden traktorien suhteen. Mietin vaan jos rengastaisi sopivasti että kulkisi saman kuin mopoautot eli 45-47km/h. Traktorimönkkäristä puhuttiin niin tuli heti rutina et toi on hidas.
Lainassa oli kerran isompi valtra (ei liikennetraktori) niin mopoauto yritti ohittaa. Kun se kinnasi eturenkaan kohdalle niin siihen se hyytyi eikä ohi päässyt. Valtra oli ihan vakio eli ilmeisesti kulki sen 45km/h. Oli muuten hurja varmaan yrittää ohitusta mopoautolla sillä vvaltran eturengas oli yhtä korkea kuin tuo mopoauto.
Esim jd855:n vakio max nopeus on 52km/h eli jarrut yms. on sen mukaan mitoitettu joten siinä mielessä tuo pieni nopeuden nosto ei varmaan olisi kovin paha.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Tokkopa kiinnostaa ketään jos se kulkee 45km/h. Ei ole kiinnostanut ketään tuon oman länkkärinkään marssivauhti, joka on hieman yli sallitun.
Kyllähän se tietysti tuolla huippunopeuserolla (40km/h vs 45km/h) se mopoauto on 20km:n matkalla vähän reilun minuutin nopeampi...
Kyllähän se tietysti tuolla huippunopeuserolla (40km/h vs 45km/h) se mopoauto on 20km:n matkalla vähän reilun minuutin nopeampi...

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Tere.
Nyt tuli käytyä koeajamassa JD Gator 855d ja 550. Tuo isompi on kyllä aika jämerä peli ja selvästi hyötykäyttöön suunniteltu. Metsälenkillä välillä mentiin kivien yli pohjapanssarin varassa ja välillä otettiin tukea uran varrella olleista puista. Pikkasen tuo moottori oli pettymys kun se tuntui melko hengettömältä. Tosin se väänsi kyllä hienosti koko kiertosalueella ja sinänsä meno oli vaivatonta. Ohjaamossa ei ollut äänieristepakettia ja nyt tuo koneen ääni kyllä tuli reilusti ohjaamoon.
Bensakoneinen 550 oli paljon pirtsakampi härveli. Painoa on varmasti vähemmän ja bensakoneen luonne on aivan toinen. Saako tuohon 550:n ohjaamion kunnon ovia? Tuossa oli vaan sellaiset verkot veto oli melkoinen ajaessa. Kesällä tuo on varmaan ok mutta talvella kyllä kaipaa parempaa suojaa.
Vanteiden jako jäi tsekkaamatta. Tuossa oli karkeat renkaat mutta tiellä varmaan paremmat olisi jotkut auto renkaat. Auton vanteita ja renkaita löytyy vaikka mitä kokoa niin siinä voisi rukata hieman nopeuttakin ylöspäin rengastuksella niin ettei jää mopoautojen jalkoihin...
Kaikkiaan kyllä positiivinen kokemus. Tarkoitus on kokeilla Linhain 800 utv ja Trapperin 800utv vertailun vuoksi. Nuo ovat hinnaltaan käytetyn jontikan hinnoissa. Toisaalta jontikkaa on tehty vuosi ja niitä on paljon käytössä esim jenkkilässä joten luulisi että tuo on melko toimiva paketti pitkässä juoksussa...
Nyt tuli käytyä koeajamassa JD Gator 855d ja 550. Tuo isompi on kyllä aika jämerä peli ja selvästi hyötykäyttöön suunniteltu. Metsälenkillä välillä mentiin kivien yli pohjapanssarin varassa ja välillä otettiin tukea uran varrella olleista puista. Pikkasen tuo moottori oli pettymys kun se tuntui melko hengettömältä. Tosin se väänsi kyllä hienosti koko kiertosalueella ja sinänsä meno oli vaivatonta. Ohjaamossa ei ollut äänieristepakettia ja nyt tuo koneen ääni kyllä tuli reilusti ohjaamoon.
Bensakoneinen 550 oli paljon pirtsakampi härveli. Painoa on varmasti vähemmän ja bensakoneen luonne on aivan toinen. Saako tuohon 550:n ohjaamion kunnon ovia? Tuossa oli vaan sellaiset verkot veto oli melkoinen ajaessa. Kesällä tuo on varmaan ok mutta talvella kyllä kaipaa parempaa suojaa.
Vanteiden jako jäi tsekkaamatta. Tuossa oli karkeat renkaat mutta tiellä varmaan paremmat olisi jotkut auto renkaat. Auton vanteita ja renkaita löytyy vaikka mitä kokoa niin siinä voisi rukata hieman nopeuttakin ylöspäin rengastuksella niin ettei jää mopoautojen jalkoihin...
Kaikkiaan kyllä positiivinen kokemus. Tarkoitus on kokeilla Linhain 800 utv ja Trapperin 800utv vertailun vuoksi. Nuo ovat hinnaltaan käytetyn jontikan hinnoissa. Toisaalta jontikkaa on tehty vuosi ja niitä on paljon käytössä esim jenkkilässä joten luulisi että tuo on melko toimiva paketti pitkässä juoksussa...
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Tuossa 855d mallissa on aika yleinen 5x 114.3 jako vanteissa. Amerikasta ainakin löytyy sovitteet polariksen 4x156 jaolle. Ei se noise kitti tee tuosta hiljaista. Kyllä piti kovasti lisätä noise killer mattoa ennenkuin tuli ok.
Niin noita vanteita löytyy ainakin hondasta mazdasta ja jeepistä 15 ja 16 tuumasina
Niin noita vanteita löytyy ainakin hondasta mazdasta ja jeepistä 15 ja 16 tuumasina
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Moro. Laitoitko mattoa ohjaamon sisäpuolelle vai myös konehuoneen väliseinän ulkopuolelle? Myyjän mukaan ovat esittäneet tuo äänieristesarjaa vakioksi näihin 855d malleihin.
Kaikkiaan kyllä kiinnostava laite siitä ei pääse mihinkään.
Oletko muuten mitannut mikä on todellinen nopeus tienpäällä?
Kaikkiaan kyllä kiinnostava laite siitä ei pääse mihinkään.
Oletko muuten mitannut mikä on todellinen nopeus tienpäällä?
Re: Utv traktorimönkijän turvallisuus?
Omassa on JD:n alkuperäinen noise removal kitti joka on varmaan ihan yhtä tyhjän kanssa
Ohjaamon lattian alapuoli, takaseinä, lattiat penkkien alta, rintapelti, etuluukku nyt ainakin on käsitelty. Ostin paketin tuota http://www.motonet.fi/fi/tuote/472856/S ... matto-375m
Ja ohjaamon takaseinästä kun en halunnut että tuo paistaa, peitin sen tällä http://www.motonet.fi/fi/tuote/606021/A ... mattamusta
Lisäksi ostin tuon rullan --> http://www.motonet.fi/fi/tuote/606026/G ... emattotela
Mistään ei näy päällepäin että tuo materiaali on lisätty.
Näillä eväillä tuo hiljeni kovasti mutta eihän noita ANCLA kummeja saa mitenkään äänettömäksi kun ne on tuon näköiset. Ja ei oo kyytikään parasta a ryhmää tiellä. Pito metsässä on ok


Ohjaamon lattian alapuoli, takaseinä, lattiat penkkien alta, rintapelti, etuluukku nyt ainakin on käsitelty. Ostin paketin tuota http://www.motonet.fi/fi/tuote/472856/S ... matto-375m
Ja ohjaamon takaseinästä kun en halunnut että tuo paistaa, peitin sen tällä http://www.motonet.fi/fi/tuote/606021/A ... mattamusta
Lisäksi ostin tuon rullan --> http://www.motonet.fi/fi/tuote/606026/G ... emattotela
Mistään ei näy päällepäin että tuo materiaali on lisätty.
Näillä eväillä tuo hiljeni kovasti mutta eihän noita ANCLA kummeja saa mitenkään äänettömäksi kun ne on tuon näköiset. Ja ei oo kyytikään parasta a ryhmää tiellä. Pito metsässä on ok

John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD