mikä idea hondan kytkimen säädöllä
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 30 Kesä 2013 19:35
mikä idea hondan kytkimen säädöllä
kertokaa joku mikä idea on hondan kytkimen säädöllä ? tiedän että kiristäessä (vastapäivään) rupee luistamaan.. vaan mikä on se juttu tuolla säätämisellä ?
- pete-801
- Tracks
- Viestit: 1212
- Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
- Mönkijä:: ei oo enään.
- Paikkakunta: Heinola
Re: mikä idea hondan kytkimen säädöllä
öööö.. kysytkö nyt ihan tosissasi miksi kytkimessä on säätö, yleensä siis siksi että jos/kun alkaa luistamaan niin siitä "säätämällä" se luisto loppuu. Jonkinlainen säädettävä kytkin on aika monessa moottori ajoneuvossa. Uudemmissa autoissa on hydrauliset ja/tai automaattisesti säätyvät kytkimet, vanhoissa pystyi säätämään itse. 

goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 30 Kesä 2013 19:35
Re: mikä idea hondan kytkimen säädöllä
toki kytkimessä tulee säätö olla, mutta miksi sitä jo perussäädössä kiristetään, vaijeri kytkimellisessä (autoissakin) tulee olla välys ettei kytkin "kanna"
Re: mikä idea hondan kytkimen säädöllä
Samaa pohdin pitkään viime syksynä omaa odeksen konetta kasatessa.
Loppuviimein tulin siihen tulokseen että sillä säätöruuvilla säädetään "alkupiste" josta vaihdetta vaihtaessa irrotusliike lähtee liikkeelle. Eli käytännössä loppuviimein painelaakerin etäisyys kytkinpakan päällä olevaan metallilevyyn.
Säätö meni muistaakseni niin että pyöritetään säätöruuvi kokonaan auki, jolloin se painelaakeri vastaa sinne levyyn. Sitten pyöritetään säätöruuvia kiinnipäin about 1/4 kierrosta. Sitten kiristetään lukitusmutteri. Youtuben syövereistä tähän löyty hyvä video, trx350 clutch tai jtn.
Käytännössä jos ruuvi on liian auki, kytkin "kantaa" eli sitten voi luistaa. Ja jos liian kiinni ei kytkin irrota vaihdetta vaihtaessa koskapa liikerata loppuu kesken.
Keskipako kytkintähän ei voi säätää, tyhjäkäynti kierrokset kannattaa säätä oikein ja oikea oppisesti(ei kaasuvaijerilla:) ). Muuten keskipako kytkin "hiihtää" kokoajan ja särkee kytkimen aikaa myöten.
Loppuviimein tulin siihen tulokseen että sillä säätöruuvilla säädetään "alkupiste" josta vaihdetta vaihtaessa irrotusliike lähtee liikkeelle. Eli käytännössä loppuviimein painelaakerin etäisyys kytkinpakan päällä olevaan metallilevyyn.
Säätö meni muistaakseni niin että pyöritetään säätöruuvi kokonaan auki, jolloin se painelaakeri vastaa sinne levyyn. Sitten pyöritetään säätöruuvia kiinnipäin about 1/4 kierrosta. Sitten kiristetään lukitusmutteri. Youtuben syövereistä tähän löyty hyvä video, trx350 clutch tai jtn.
Käytännössä jos ruuvi on liian auki, kytkin "kantaa" eli sitten voi luistaa. Ja jos liian kiinni ei kytkin irrota vaihdetta vaihtaessa koskapa liikerata loppuu kesken.
Keskipako kytkintähän ei voi säätää, tyhjäkäynti kierrokset kannattaa säätä oikein ja oikea oppisesti(ei kaasuvaijerilla:) ). Muuten keskipako kytkin "hiihtää" kokoajan ja särkee kytkimen aikaa myöten.
Viimeksi muokannut vwg4, 13 Maalis 2015 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 30 Kesä 2013 19:35
Re: mikä idea hondan kytkimen säädöllä
jep jep... menipä minulla noinkin yksinkertaisen asian sisäistämiseen aikaa.. välyshän siihen syntyy kun 1/4 kierroksen kiertää myötäpäivään
mitä ilmeisemmin asiaa tuli puhdittua liian monimutkaisesti ...
