Kranman vs avestavagnen

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Markol »

Tuollaisen Kranmannin T1900 4wd e-serieksen näin paikallisen kaupppiaan pihalla. Piti käydä läheltä kyyläämässä. Oli asiallisen oloinen ja tukevan näköinen. Vastaavat renkaat kun sais Nokkaankin. Näköjään painoksi ilmoitetaan 550kg joka on vähemmän kuin päältä näyttäisi. Jotenkin tuli vaikutelma että olis pykälää isompi kaikinpuolin kuin Nokka paitsi kouran osalta. Forest Pron kouran kokoista en ole muissa mönkkärikärryissä vielä nähnyt.

Omassa käytössä selkeä etu kuitenkin on Forest Pron telinsiirto joka muuttaa koko kärryn pituutta. Nyt sopii just passelisti Argo ja Forest Pro 6m:n kärryyn kun kärryn vetää ihan lyhyeksi. Toinen asia joka vaikutti Forest Pron ostoon oli se että moottori on kärryssä.

Koneviestikin testaa kaikenlaisia laitteita niin olisi mukava lukea testi atv-kärryistäkin. Kärryissä on paljon eroavaisuuksia toteutuksissa ja silti kaikkien pitäisi toimia hyvin samassa asiassa eli puunajossa.

Ja millainen se uusi ja isompi Vahva Jussi tulee olemaan...

Marko
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Berza »

Uusi Jussi on luokkaa isompi, kuin entinen, leveyttä jotain1,60, kantavuus 3 tonnia, aisaohjaus.
Tarkoitettu kyllä paremmin pikkutraktoreille ja ehkä Boss mönkijöille.

Kranman näyttää olevan 2 tonnin vehje, tosin kyllä 1,5 tonninkin kuormalla mönkijä on äärirajoillaan.

Kyllä kai Nokkaankin saa noita 6 kankaisia, pitää vaan vaihtaa Ropsonit.
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Markol »

Iso Jussissa jos on toimiva veto niin se saattaisi siltikin liikkua jollain tapa atv:n tai aatvn perässä. Olisi kyllä aika komeankokoinen kärry. Paino voisi olla kantavuuden perusteella tonnin luokkaa. Alamäissä voisi olla jännät paikat kuorma päällä.

Vaatii jonkin verran muutoksia ropsoniosastolle jos koittais saada noi Kranmannin 26" pyörimään. Akseliväliäkin varmaan joutuisi pidentämään.

Marko
Polle Holopainen
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2014 19:56
Viesti:

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Polle Holopainen »

Markol kirjoitti:Tuollaisen Kranmannin T1900 4wd e-serieksen näin paikallisen kaupppiaan pihalla. Piti käydä läheltä kyyläämässä. Oli asiallisen oloinen ja tukevan näköinen. Vastaavat renkaat kun sais Nokkaankin. Näköjään painoksi ilmoitetaan 550kg joka on vähemmän kuin päältä näyttäisi. Jotenkin tuli vaikutelma että olis pykälää isompi kaikinpuolin kuin Nokka paitsi kouran osalta. Forest Pron kouran kokoista en ole muissa mönkkärikärryissä vielä nähnyt.

Omassa käytössä selkeä etu kuitenkin on Forest Pron telinsiirto joka muuttaa koko kärryn pituutta. Nyt sopii just passelisti Argo ja Forest Pro 6m:n kärryyn kun kärryn vetää ihan lyhyeksi. Toinen asia joka vaikutti Forest Pron ostoon oli se että moottori on kärryssä.

Koneviestikin testaa kaikenlaisia laitteita niin olisi mukava lukea testi atv-kärryistäkin. Kärryissä on paljon eroavaisuuksia toteutuksissa ja silti kaikkien pitäisi toimia hyvin samassa asiassa eli puunajossa.

Ja millainen se uusi ja isompi Vahva Jussi tulee olemaan...

Marko
Jepulis Marko, sulla taitaa olla semmonen mönkijä johon ei aisapaino paljon vaikuta. :D Forest prohon voi laittaa moottorin mönkkärin keulille, mikä luullakseni on paras vaihtoehto. Olisi todella mielenkiintoista jos joku alan lehti testaisi useamman kärrykuormaajan.
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Berza »

Taitaa siis Kranmannissa olevan isompi rengas, kuin näissä "kotimaisissa" ?
Kuvio näyttää samalta, mitä ainakin Jussin porukka myy vaihtoehtoisesti ja lisävarusteena.

Uusi Jussi painanee noin 700 kg.
Metsä-Säämäsellä on vastaava kärry Coyntry 470, mikä on hankintalistallani.

Mites Marko, eikö sun vehkeelläsi kulkisi isompikin kärry ?
No jokaisella on tarpeensa, ja sen mukaan kalustonsa hankkii
Avatar
Markol
4WD
Viestit: 161
Liittynyt: 18 Heinä 2012 13:50
Mönkijä:: Argo 8x8 750 HDi
Paikkakunta: Suomusjärvi / Salo

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Markol »

Kranmannin ja Avestan isoimmissa malleissa on 26" kummit.

No joo kyllähän toi Country on selkeesti jo isomman kokoluokan kärry kuin normi atv-kärryt. Kuormaimessakin on puhtia eri tavalla.

Kyllä Argon perässä periaatteessa voisi isompikin kärry tulla varsinkin jos olisi se hitaampi laatikko. Ei tuo nyt mikään ihmevehje ole siinä mielessä että saa sen tuolla Nokkallakin huokaisemaan kuorma päällä eli isommassa kärryssä tarvis olla hyvin toimiva vetosysteemi. Valmistaja ilmoittaa 750 HDi:lle vetopainoksi 816kg, kantavuus maalla 521kg, vedessä 454kg ja paino peruskoneella ilman teloja jne. 572kg. 6x6 Can-Amissa sitten taas vastaavat vetopaino 750kg, kantavuus 45/318kg ja kuivapaino 515kg. Ei siis loppujen lopuksi ihan kauheita eroja painoissa.

Argo on mun ekä mönkijä ja Nokka on mun eka metsäkärry eli jostain on tarvinnut lähteä liikkeelle. Mun kärryvertailut oli pari vuotta sitten vain Vahva Jussin ja Nokkan välillä. Tarpeet sitten muokkaa kalustoa aikanaan johonkin suuntaan.

Marko
Polle Holopainen
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2014 19:56
Viesti:

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Polle Holopainen »

Hyviä keskusteluita olen viimepäivinä käynyt kärryjen osalta. Voipi tulla vaikea päätös aikanaan. Tuli vaan tommonenkin mieleen että miten on porukoilla renkaat kestäneet noissa teidän kärryissä? Varsinkin jos on paljon pusikkoa/nuoria puita raivattu, niin niistähän jää aina semmosia ikäviä tappeja pystyyn.
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Berza »

Yleiseti kärryissä on vakiona 4 kankaiset, jotka ei kaikkein vahvimpia tietenkään ole, sisäkumia niihin tahtoo joutua laittamaan.
6 kankaiset on tietty jo vahvempia, luulen Ruotsin kärryissä ne olevan.
Noissa Kiinan vehkeissä ei taida kahtakaan.
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Avestan renkaiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Paineet tarkastan puolen vuoden välein, ei ole juurikaan pudonneet.
Makkeri
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Tammi 2015 17:14
Mönkijä:: Outlander 500 Max t3 -15
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Makkeri »

Hyvää keskustelua syntynyt eri merkkien välisistä eroista. Itsellä omatekemät kärryt viittä vaille valmiit, mutta mukava seurata näitten "raskassarjalaiten vertailua :)" Avestan kärryt on mielestäni hienosti toteutettu. Tosin telin toiminta on jäänyt epäselväksi. Onko normi keinuteli? :)
Polle Holopainen
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2014 19:56
Viesti:

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Polle Holopainen »

pulkannaru kirjoitti:Ei muista kokemusta, mutta Avestan 3.4 http://www.avestavagnen.se/miniskotare-avesta-34h.html on toiminut odotusten mukaisesti.
Nyt 5. vuosi käynnistynyt ja ensimmäiset varsinaiset viat ilmaantuneet sähköpuolelle. Syy kotimaassa asennetuissa sähköissä - terveiset tässä maahantuojalle. Ensin hukkui säkövinssin ohjaus, nyt vedon ohjaus ohjaustangon nappulasta. Ei auta kuin käydä läpi liitos liitokselta. Muuten hydeliittimiä kiristetty pari kertaa ja hydeölpät vaihdettu kerran. Ja tietty prässillä painettu useasti nippoihin luikastetta. Moottorin öljyt tietty huolto-ohjeen mukaan.
Tuo MS 4.8 olisi kaikilla herkuilla kyllä seuraavana hankintalistalla, jos vaikka perjantain 90 miltsiä osuu tänne :D Ainakin telinsiirto, vinssi, 13hp Honda ja aisaohjaus on hyviä valintoja lisukkeiksi. Nykyisessä (oli näyttelyssä ollut kampe) vinssi ja Honda 6.5hp sähköstartilla, näistä kumpikin tuli jälkiasenteisena eli ei vielä ollut kiinni kauppoja hierottaessa.
Telin siirto ehdoton! Tuossa 3.4:ssä ei sitä ole ja 500EFI Pelaruksen orkkisjouset huusi hoosiannaa, kunnes apuun tuli poikittainen lehtijousi.
Lähde mukaan Ruotsiin 10.6 Skogs Noliaan. Ostetaan samalla kertaa 2 kpl. Varmaan saisi tingittyä.
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

^
Kiitos ehdotuksesta, mutta talouspuolelle ei tämän viikon rahapelit tuoneet tarpeeksi helpotusta. Voitot jäi yhteensä alle sataan euroon :D
Kysy kuitenkin kotimaan tarjouskin, saattaa olla kilpailukykyinen.
Polle Holopainen
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Marras 2014 19:56
Viesti:

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Polle Holopainen »

Berza kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta asiaan, miksi päädyit Ruotsalaiseen merkkiin ?
Testeissä eivä ole olleet "kotimaisten" veroisia ja reilusti kalliimpiakin.
Olisko sulla heittää mitään lehtileikettä tai muuta faktaa tuon väitteen tueksi? Haluaisin todellakin imuroida kaiken mahdollisen tiedon ennen ostopäätöstä.
Berza
4WD
Viestit: 129
Liittynyt: 23 Huhti 2010 09:36

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja Berza »

Ei muuta, kuin v 2010 oli testissä Metsä-tapio, Kranman ja Jussi koneviestissä. Siinä kyllä Jussin suvereenisti parhaaksi totesivat. Nuo Ruotsalaiset näyttää kyllä kehittyneen siitä. Itselläni oli Kranman ja Jussi vaihtoehtoina ja tuon testin perusteella valinnan tein.

Säämänen myy "samaa kärryä" Coyntry nimisenä,
pulkannaru
4WD
Viestit: 187
Liittynyt: 13 Huhti 2012 23:16
Mönkijä:: Polle 500efi Eu 2011

Re: Kranman vs avestavagnen

Viesti Kirjoittaja pulkannaru »

Kranman toi mahdollisuuden vaunun teliakselin teloille?
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... re-t1900ex
Vastaa Viestiin