variaattori?

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

waari kirjoitti:nyt on 100 km tullu päristeltyy varisarjalla ja täytyy sanoo et on eroa. jo pelkästään tyhjäkäynnillä huomaa eron. j.o.b.ii tuli kiusattuu ku kävin morjenstaa ja laitettiin linkut rinnakkain ja sit testipyrähdystä. oli veijarin ilme sellanen etten ihmettelis vaik olis jo mokoma tilannu itelleen samanlaisen. mulla on viel vakirullilla, täytyy kattoo hommaa uusiks ku saan ton sisäänajon loppuun. (filtteri, tehari+putki ja suutin jo odottelevat :) )
Melkein vois todeta "Mitäs mä sanoin!" 8)

Kyl siinä melkonen ero on vakioon kun laittaa tuon virivarin, on vähän ku parantais linkulta krapulan. Tulee lisää virtaa... Tehari tosiaan vielä kiinni niin ei pidättele mikään. :D
Kenus
4WD
Viestit: 215
Liittynyt: 31 Maalis 2006 09:04
Paikkakunta: Espoo Klingklong(Kiina)300 4x4

Viesti Kirjoittaja Kenus »

Lueskelin tuolla yhdessä ulkomaisessa voorumissa siitä kuinka ukkelit oli tehneet Linkkuun lisäpotkua ottamalla varista puolet rullista pois?.Kiihtyy kuulema paljon paljon paremmin? Kyllähän se vaikuttaa loogiseltakin että näin olis mutta onko kellään moisesta kokemuksia?
Avatar
waari
6WD
Viestit: 887
Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja waari »

Kenus kirjoitti:Lueskelin tuolla yhdessä ulkomaisessa voorumissa siitä kuinka ukkelit oli tehneet Linkkuun lisäpotkua ottamalla varista puolet rullista pois?.Kiihtyy kuulema paljon paljon paremmin? Kyllähän se vaikuttaa loogiseltakin että näin olis mutta onko kellään moisesta kokemuksia?
ei vielä kiva kun kerroit :)
Avatar
J.O.B
Tracks
Viestit: 953
Liittynyt: 30 Tammi 2006 10:55
Paikkakunta: Kirkkonummi. CFmoto Ku-Ra Racing edition.

varista

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

Tätä juttusarjaa luettuani yksi asia mietityttää..

Eli rullat kun kevennetään tai kuten joku mainitsi otetaan puolet pois rullista peräti, niin mikä vaikutus tällä on maastoajoon?

Mulle tulee ekana mieleen että jos rullat on liian kevyeet ottaa vari kiinni herkemmin isommilla kierroksilla kuin vakio vari.
Tätä nyt ilmeisesti haetaan???
Pystyykö sillä ajamaan vielä sen jälkeen metsässä, pahassa paikassa missä rengas ei saa sutaista kun liikutaan ääripidolla, jos vari on liian kevyt tämä riski lähestyy.
Näen oikeen tilanteen jossa painat kaasua hiljalleen, kierrokset nousee nousee, vari nappaa kiinni ja eikun vinssaamaan...

Kokeilin tuota Waarin linkkua ja siinä suhde on hyvä, siinä on tuo varisarja mutta orkkis rullila (tai näin ainakin käsitin), mielestäni se on jo äärirajoilla metsä ominaisuuksiin, tosin hitaalla alueella ei tullut kokeiltua.

Sitten tämä rullien poisto, se on mun mielestä ihan bullshittiä että siitä saisi jotakin hyötyä.
Se on nyt on vain niin että jos otat sieltä pois puolet rullista niin hyöty on mikä? Rullat liikkuu keskipakoisvoimalla työntäen tasaisesti varia ulos päin. Jos sieltä puuttuu rullia, rullien työteho heikkenee oli ne sitten miten kevyet tahansa, ne eivät saa samaa työntö voimaa aikaiseksi.
Minun kaliini ei mahdu mitä hyötyä tästä olisi, rullien painolla, lautasen jyrkkyydellä ja kytkimen jousella on merkitystä mutta ei rullien määrällä.

Korjatkaa jos olen väärässä...
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
Sharedoc
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Touko 2006 16:52
Paikkakunta: Oulu, Mönkijä: Linhai 300 4x4

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pystyykö variattoria trimmaan siten että kokonaisvälitys pitenisi?
Linhai 300 4x4-06, Suzuki SJ410-83, Toyota Landcruiser FJ55-79
PinkLemon
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 08 Touko 2006 18:56
Paikkakunta: Oulu Ei mönkijää enää

Viesti Kirjoittaja PinkLemon »

Minkälaisista summia vaatii tuo viritysvariaattoripaketti? Ja paljonkohan maksaa varaosana se etuvariaattorin jäähdytyssiivellinen kiekko? Sattui pikku vahinko :oops: . Lähti yhestä siivestä kappale. Eli ostanko uuden suosiolla vai pitäskö vastapuolelta ottaa samankokoinen kappale irti?
Avatar
J.O.B
Tracks
Viestit: 953
Liittynyt: 30 Tammi 2006 10:55
Paikkakunta: Kirkkonummi. CFmoto Ku-Ra Racing edition.

Viesti Kirjoittaja J.O.B »

Mun mielestä Waari puhui jotain reilu 200 euron hinnasta, siltä kysymällä se varmaan selviää.
Miten iso pala sulta puuttuu, ja miten se meni?
Multa nimittäin lähti jotain varista irti sisä puolelta ja nyt on reikä kopassa.
Tuli vaan mieleen että oisko jotain valuvikaa tai jotain, en kerennyt avaa ja kattoa mitä sieltä lähti kun tuntuu toimivan normaalisti.
-ede, bibe, lude; post mortem nulla voluptas-

Team Ku-Ra
ATV Kalenteri
PinkLemon
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 08 Touko 2006 18:56
Paikkakunta: Oulu Ei mönkijää enää

Viesti Kirjoittaja PinkLemon »

No suurin osa siitä yhestä siivestä..oisiko joku 1,5 - 2 cm2. Sen kokonen palanen jonka siitä voi kuvitella irtoavan jos siitä siiven kulmasta vääntää.
Hauraus yllätti kun testailin saisiko sitä lukittua jotenkin niiden avulla..VIRHE. Ei paljo tarttenu kokeilla. No opinpahan prkl.
Käykö se virivari muuten 4x4:ään kun maahantuojan sivuilla ei mainita yhteensopivaksi?
PinkLemon
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 08 Touko 2006 18:56
Paikkakunta: Oulu Ei mönkijää enää

Viesti Kirjoittaja PinkLemon »

Variaattorisetti ois kuulemma ~250€ ja se jäähdytyslautanen reilu 100€.
Miten olette saaneet nuo mutterit irti nuista variaattoreista ilman pulttipyssyä ja tartteeko sen jälkeen vielä ulosvetäjää?
Kannattaako tuota racing-variaattoria edes laittaa jos laite on muuten kaupasta tullut? Eli missä järjestyksessä nuita virivehkeitä kannattaa laittaa, muuten alakaa laittamaan, jos vaikka lähetään siitä, etten halua tehoputkea, koska se on turhan näkyvä? Loppu kuulus jo ehkä eri topicille, mutta no.
Avatar
waari
6WD
Viestit: 887
Liittynyt: 29 Heinä 2005 10:26
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja waari »

pulttipyssy on aika ehdoton vehe tosin pärjää ilmanki mut helpottaa suunnattomasti. ei tarvii ulosvetäjää lähtee ihan nätisti.
välittää.....
4x4 jari
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 10 Huhti 2006 14:48

varin tehot

Viesti Kirjoittaja 4x4 jari »

Itelle tuli yllätyksenä ihan vakionkin väännön ja tehokesto. Ei mitään ongelmia. Se kylläkin, että linkun kone taitaa olla enemmän kierros kone, mutta jos saman työn tekee pienemmilläkin, miksi venyttää... moottorikin varoittaa ennen kuin alkaa muut paikat pettämään... :idea:
4x4 pelit
Elämä ei helpommaksi muutu vai..
Sharedoc
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Touko 2006 16:52
Paikkakunta: Oulu, Mönkijä: Linhai 300 4x4

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mikä tässä saksalaisen viritysohjeessa on "Anschlaghülse"?


http://eierbauch.forum-gratis.com/board ... 1755&t=337
Linhai 300 4x4-06, Suzuki SJ410-83, Toyota Landcruiser FJ55-79
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juu, tuli tässä purettua variaattori.

Huolestuin, koska 2-päällä kulkee saman kuin yksin ajaessa.

Aikaisemmin oli puhetta varin "mömmöistä".
Ainakin minun mallissa oli jostain jäteastian pohjalta kaavittua, tosi sotkevaa, möhnää. Tosi hanurista pestä pois. :evil:

Jos on otettu jamahasta mallia, niin ainakaan määrät eivät täsmää.

Omassa oli 2-3mm kehällä.

Jammussa (500xt) on 80g sellin bt grasea (jammun huolto ei tiennyt moisesta vaseliinista ja suosittelivat laittamaan paksuinta mitä kaupoista löytyy).

Ja tuo 80g on määrä, joka riittää täyttämään "onkalot", eli vaseliini määrä "kastelee" ympäriinsä, vaseliini kehän ollessa yhtenäinen n.12-13mm paksu. Oliko vaikeasti sanottu :roll:

Ja sitähän varten on variaattorissa O rengas, ettei vaseliini pääse leviämään keskipakoisvoiman vaikutuksesta ympäriinsä.

No, nyt kokeilen kytkintä "oikealla" määrällä vaseliinia.

PS: saattaa vaikka vaikuttaa moottorin tasapainotukseen, mene ja tiedä.

Ja tietysti kerron seuraukset/ muutokset myöhemmin.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juhuu, tuli luvattua kertoa kokemukset / seuraukset / muutokset variaattorin vaseliini viritykseen.

No tässä tulee positiiviset:

1. Moottorin käynti tasoittui huomattavasti. Tosin tärinät tietyillä kierroksilla jäivät. Mutta ei hakkaa pakoputkea.

2. Jaksaa sutia hietikolla todella pitkään.

3. Kiihtyvyys 20km/h - 85km/h parantui huomattavasti.

4. Erillainen ääni variattorista.

5. Vaihtaa herkemmin alas. Eli moottori ottaa kierroksia paremmin.

Kaikki edellä mainitusta johtuen, kun on painavampi "vauhtipyörä"

Ja miinukset:

6. Kone tuntuu laiskalta pikkukierroksilla.

7. Kohta 4: variaattori huutaa kilpaa vaihdelaatikon kanssa.

Ainakin itse olen tyytyväinen vatukan lisäykseen.

Nähtäväksi jää, vaikuttiko toimenpiteet polttoaineen kulutukseen.
tuhnu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Touko 2006 21:00

Viesti Kirjoittaja tuhnu »

...hommasin ton virivarin mutta en saanut jousta vaihdettua (pultti prk.. tiukka).. vaikuttaako tuo jousi paljon käytökseen? Tuli kiihtyvyyttä lisää, mutta tuntuu kuin kytkin "luistaisi".
Vastaa Viestiin