sf-atv kirjoitti:Jos solenoidi räpättää ei vika ole siinä vaan se on ehjä. Tämän joutuu aina välillä selittämään solenoidia tilaavalle asiakkaalle.

toki vaikka solenoidi napsuu, voi olla ettei kosketin laske läpi vaikka kela vetää!
Miulla kävi niin, kun mönkkäri seisoi osien odottelun takia, että kun vihdoin sain pelin kasaan ja rupesin starttaamaan, niin solenoidi vaan napsui. Mittasin että sähkö tulee startille ihan ok, eli solenoidi laskee läpi. Otin startin irti, en saanu pyöritettyä akselia edes pihtien avulla. Purin startin ja näky oli aika karu, koko startti aivan täynnä hiilipölyä, neulalaakeri ruostunut kiinni ja hiilet melkein loppu. Kunnon putsaus, neulalaakerin sain pyörimään kun sitä rasvaili ja uudet hiilet kehiin, nii johan tuli soiva peli.
Kannattaa muistaa mitata se jännite startin plussasta ja startin rungosta! Jos miinus akun navassa, ja vaikka moottorin maadoitus olisi aivan poikki, niin näyttää kyllä täyttä jännitettä! Vaikka sähkötöillä itseni elätänkin, niin 12V:n vehkeiden kanssa välillä menee sormi suuhun. Hyvänä esimerkkinä erään tutun tapaus, osti auton mihin juuri uusittu akku. Aamulla töihin lähtiessä auto ei inanahtanutkaan. Oli tutkinut asiaa, akun navoista löytyi täydet täminät, mutta kengistä mitattuna enää 9 volttia! Akku oli vaihdettu, mutta navat jätetty putsaamatta. Napojen putsaus ja johan taas auto pelittää.