Juu. Käväsin ATC:n juttusilla ja meinasi jotta on mahdollisesti ohjainyksikköön päässyt kosteutta. Loogisesti ajateltuna voisi pitää paikkansa. Tämä vinkki pitää selvittää, kunhan joudan. Vai oliko parenpia???
Minkälaisia kahvan ja paukalon lämmittimiä porukka suosittelee polaris sportsman 800 efi 2009vm. työkäyttöä on kyseiselle koneelle joten mitkä pelaisi siinä käytössä ja kestää olla sateessa ja näin? tuommonen valmis säätö palikka siinä olisi toiveena olla ja useampia lämpötilan säätöjä. Onko se tuo broncon malli sitten? ja jos niin mistä kannattaisi ostaa? eli missä edullisin?
Eipä toiminu omassakaan lämppärit entisen omistajan jäljiltä. Hieman johdotuksia tutkisteltuani arvasin mikä vikana, kun näin rosvoliittimen. Ja sen aukaistuani homma oli selvä. Oli puristettu "leuat" suoraan johdon eristyksen läpi. Purin piuhat irti ja veistelin eristeet pois johtojen kontaktikohdista ja puristin liittimen kasaan. Johan alkoi lämmetä
Peukun lämmitin on vielä irti kun oli turattu teipillä kaasuvipuun. Jos liimailis kaksipuoleisella teipillä kiinni ja kutistesukka päälle..
Tangon päällä holtittomasti pyörivät kahvat kiinnitin kietaisemalla pari kerrosta eristysnauhaa tangon päihin. Toimiipa samalla myös lämpöeristeenä.
Lämmönsäädin vaikuttaa toimivalta, ja peukkulämppärikin OK, lämpeää infrapunamittarilla mitattuna noin 70-80 asteiseksi. Se on sopiva kun väliin laittaa kutistesukan ja ohkaisen hanskan. Peukkulumppärin max tehoksi mittasin virtamittarilla 2,4 w.
Kahvojen lämpiäminen on sääliitävän ja naurettavan rajamailla. Infrapunamittarilla mittasin noin 33 astetta. Tehon mittasin sekä virtamittarilla että vastusmittauksella. Molempia kautta tulos max noin 8,5 w per kahva!
Kahvat lentää roskiin heti kun löydän tehokkaan lämmityselementin alkuperäisten tuppien alle. Jospa ne sinne sopisi..
Sait ylipuhuttua. Testataan ennen kuin tilaan uudet. En vaan jaksa uskoa että säädin saa varastettua tehoa, kun vastusmittauksenhan tein suoraan kahvan piuhojen päästä. Eli ei missään kosketuksissa säätimeen mittausvaiheessa. Tulos oli 16,7 Ohmia. Kaavan mukaan se tekee 12 V jännitteellä 8.6 w. Se täsmää niin hienosti virtamittarin tulokseen 0,7 A, joka tekee 12 V jännitteellä 8,4 w. Ja tämä siis potikka max asennossa..
Mulla on ostettuna muttei asennettuna nuot motonetin tuppikumet. 12.3Ohmia vastustaa ne. Tulivat säätimen mukana, mutta kun minulla on nuot kalvot mallia lynx (20W) niin en alkanut vaihtohommiin.
Huomaathan tiivistää sen säätimen? Siinä ei ole kuin o-rengas ledin juuressa
Itse piirilevyyn spuuttasin nicro 664 ainetta. Ja silikoonilla alakansi tiiviiksi.
Säätimen rullan poistamalla todellakin nuppia sai kierrettyä enemmän. Mutta "ylimääräisellä" kierrolla ei ollut mitään vaikutusta koko lämppärisetin virrankulutukseen. Virtamittari antaa lukeman 1,667 A kun nuppi on paikallaan ja max asennossa. Sama lukema pysyy mittarissa kun säädintä kääntää "ylimääräistä".
Potentiometrin toimintaa en täysin ymmärrä, joten nähtäväksi jää, tarvitaanko tuota "ylimääräistä" kääntöä sitten kun asennan tehokkaammat vastukset säätimen taakse. Nyt on molempiin kahvoihin tilattu 30 w vastus. Eikös potentiometri kuitenkin ole vain säädettävä esivastus?? Silloin voisi tuon mittauksen perusteella päätellä että se on jo mahdollisimman pienellä vastuksella silloin kun nuppi on paikoillaan ja max asennossa??
Laitteesta mitään tietämättä sanoisin että sillä potikalla ohjataan jotain elektroniikkakomponenttia, joka kestää tommosia watteja. Itse potikka kestää mallista riippuen 0,5-5w eli sillä ei suoraan voi ohjata mitään kahvalämppäreitä. Säätö tapahtuu juurikin noin että potikka pienellä, päästää virtaa vain vähän läpi ja täysillä päästää kaiken. Se miksi sulla "ylimääräisellä" kierroksella teho ei kasva enää, johtuu luultavasti siitä että lämppäreiden syöttävä elektroniikka antaa jo kaikkensa, ennenkuin potikka on täysillä. Näinpä kun tilasit uudet 30w vastukset, voi olla että toimii hyvin tai sitten ei lämpene yhtään enempää tai säätimen elektroniikka kyrvähtää virran kasvun johdosta.
Jyvällä olet. Paitsi että jännite on aina vakio, sen pulssia vain hidastetaan.
Kyseessä on pwm tyyppinen ohjaus eli pulssinleveysmodulaatio. Ajetaan yleensä 555 tyypin lastulla. Voi säätää niin ledejä, dc moottoreita kuin loisteputkia, jotka ovat ottamastaan jänniteestään tarkkoja.
Mutta jos laitteen valmistaja on mitottanut vastuksen sopivaksi tietyllä ohmimäärällä, ei tehon-nousua tapahdu.
Ai on oikeen pwm. Tota oisin ehdottanu ohjaimeksi jossei uudetkaan vastukset lämpene tarpeeksi. Voihan se vieläkin olla edessä, jossei tuo nykyinen ohjain anna enempää virtaa ulos?
Tietäisikö viisaammat, että saako peukkulämmittimen elemettiä jostain erikseen? Ei innostaisi kolmea kymppiä maksaa sarjasta, jos elementin saisi parilla eskolla Kiinasta ja ite pystyn johdotukset kuiteski vääntään.
Duell ainakin löytyy pelkkä peukkulämmitin 27,90€. Eli eiköhän joku paikallinen moottoripyörä/mönkijäliike tuon tilaa kun menee kysymään, vai saiskohan tilattua suoraan Duellilta...