Hakusessa hinta/laatusuhteeltaan hyvä 4x4 traktorimönkijä (tai tieliikennemönkijä). Mitä eroa käytännössä on traktorimönkijällä ja tieliikennemönkijällä? Katsastus, vakuutusmaksut, hankintahinta?
Hintaluokka mönkkärille voisi olla n. 4500 € +-1000 € joten ainoat uudet 4x4 mallit taitavat olla tuossa hintaluokassa kiinalaisia? Nettimoton mukaan käytettyjä 4x4 traktorimönkijöitä ei hirveästi löydy joten täytyy varmaan vakavissaan miettiä uutta kiinalaista.
En suosittele mitään merkkiä erityisesti. Kehotan ajattelemaan aiottua käyttöikää ja -tarkoitusta.
Minulla keskeisin valintakriteeri oli vaivaton varaosien saatavuus vuosienkin kuluttua ostoksesta, eikä ollut jälkeenpäin ajateltuna huono lähtökohta. Yllätyin positiivisesti huoltomanuaalin seikkaperäisyydestä, esim. täydelliset sähkökaaviot!
Ostin siis laitteen uutena jotta huoltohistoriasta ei jää epäselvää, eli heti laite jota on tarkoitus pitää kauan.
-KpHr-
PS. Jos olisin nyt tällä tiedolla (5v käyttökokemus) takaisin ostohetkessä hankkisin tod. näk. saman vermeen.
No kun justiinsa kävin samaa jumppaa läpi hetki sitten, niin kommentoin nyt, vaikka aloittelija olen tavallaan itsekkin.
Halvalla ei saa kuin kokemuksia ja jos haluat halvan ja hyvän, osta molemmat... niin se vaan nyt on.
Mulla on useamman vuoden kokemus Polariksesta ja Hondasta ja nyt siis ensimmäinen oma kone on Can-am. Noita kolmea uskallan merkkinä suositella.
CF-moto ja TGB on edullisista nostaneet viimeaikoina mainettaan, mutta tuolla hintahaitarilla katsellaan vielä sen verta vanhoja pelejä, että niissä vaikuttaisi kaikissa olevan vähän omat murheensa.
Minä jahtasin omaa 2-3 vuotta käytettyä sopivaa peliä reilun kaksi kuukautta, ennenkuin osui mielestäni järkevään hintaan eteen. Mutta HYVÄN traktorimönkijän hintalappu nyt vain silloin käytettynäkin nousee varmaan sinne 6000.- korville.
Mahtuu budjettiisi, on viimeisen päälle hyvässä kunnossa, huollettu ja vähän ajettu eikä ole rymytty maastossa, koskaan.
Ainut vika on mittariston napin toimimattomuus eli ei saa vaihdettua näyttöä niin että kilometrit / tunnit näkyisi (ellei ole korjattu).
Ilmoituksen kilometrit pitävät kuitenkin aika lailla paikkansa, nappi ei ole kauaa oikkuillut.
Liikennevakuutus + osakasko jotain alle 200 euroa / vuosi tuolle laitteelle.
Kannattaa hakea vaikka kauempaakin. Ja ei, ei ole tuttu myyjäliike muuta kuin sen verran että sieltä vaihdoin nykyisen 450:n tuolla eli ei mitään tarvetta mainostaa sen vuoksi.
Niin, minulla oli kiinalainen CF-Moto 500 tieliikennemalli 9 vuotta. Pelasi hyvin ja paria pikkuvikaa lukunottamatta ei mitään murheita ollut. Varaosien ja huollon saatavuuden kanssa ei mitään ongelmaa. Tieliikennemallin etu, jos sitä eduksi voi sanoa on se, että sillä saa ajaa niin lujaa, kuin liikennemerkit sallii, mutta sitten sen teho on rajoitettu siihen 15 kilowattiin. Minulle se riitti kyllä, eikä tehot kesken loppuneet. Eniten ärsytti tuo, että kampe piti viedä katsastuskonttorille vuosittain, vaikka kilometrejä tuli vuodessa n. 300. Ihan turhaa hommaa siis, mutta kun laki vaatii, niin minkäs teet. Vakuutukset tl-mallissa on myös ihan eri luokkaa kuin traktorissa. TL-mallin liikennevakuutus + osakasko teki n. 280,- Vaihdoin uuteen CF-Moto 800 T3 traktorimalliin sen vanhan ja ensimmäiseksi putosivat vakuutusmaksut niin, että liikennevakuutus ja osakasko maksaa enään vajaat 75,- ! Sitten ei tarvitse katsastaa, eli nekin kustannukset jää pois. Tehoja ei ole rajoitettu. Ainoastaan nopeus on nyt rajoitettu siihen traktorien 40 km/t , mutta koska hyvin harvoin ajan muutenkaan mönkijällä lujempaa, niin ei haittaa mitään. Sain siitä vanhasta kamppeesta hyvityksenä n. puolet siitä, mitä uutena siitä maksoin, eli puheet siitä, että kiinalaisista ei saa vaihdossa mitään on myytti. Ei päde enään tänä päivänä.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.
Kyllähän kiinalaisesta jotain saa kun vaihtaa sen kiinalaisia myyvässä liikkeessä uuteen kiinalaiseen. Tilanne on kuitenkin ihan toinen, kun marssit "laatukauppaan" ja tarjoat sitä vaihdossa heille...
Uutta jos meinaa ostaa tiukalla budjetilla niin muista laskea mönkkärin hinnan lisäksi toimituskulut ja ensimmäiset huollot. Jotta takuu pysyisi niin huollot pitää tehdä. Merkistä ja ajomäärästä riippuen huoltoihin menee helposti ekan puolen vuoden aikana useampi satanen.
Käytetyissä traktoreissa kannattaa kiinnittää huomiota nopeuden rajoittimen toimintaan. Max 5500€ budjetilla löytyy todennäköisesti sellainen traktori jossa nopeudenrajoitus on tehty kaasuvivun liikettä rajoittamalla. Omasta kokemuksesta sanoisin että tällainen rajoitin on lähes käyttökelvoton. Rajoitin on helppo ohittaa mutta silloin ollaankin laittomuuksien hämärillä teillä.
Linkin mönkkärillä on jo ikää mutta hyvältä vaikuttaa näin nettimoton tietojen perusteella. Tohon kun laittaa narun vinssiin, liukukidan ja pohjapanssarin niin kone on guuud.
Juuri sellaisesta laatukaupasta sain sen parhaimman tarjouksen. Et sitten ole vielä havainnut, että nämä laatukaupatkin ovat alkaneet myymään kiinalaisia nykyään? Ostin kiinalaisen yhdestä tunnetusta laatukonekaupasta, joka vielä muutama vuosi sitten oli kysyttäessä sitä mieltä, ettei heille tule myyntiin uutta, eikä vanhaa kiinalaista. Myivät vaan japseja silloin. Nyt oli täysin ääni kellossa muuttunut. Itse jos olisin kauppias, niin myisin ihmisille sitä, mitä haluavat ostaa vaikka se olisi tehty marsissa.
Niin kauan, kun ilmassa on pyöriä, moottori, katteita ym. tavaraa on myös toivoa.