TGB Blade -Viat-
Re: TGB Blade -Viat-
no nii nyt se taas tempun keksi. oikea etu vetonivel pullahti tumppeineen muuan sentin ulos ja tieten osa öljyistäki karkas. lukkoa en oo tarvinu ku joskus viime talvena viimeksi. onko muilla käyny samaa ja mikä sen ois voinu tehä?
-
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 07 Huhti 2013 21:33
- Mönkijä:: Tgb Blade 1000eps pro
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TGB Blade -Viat-
Vetoakselin lukkosokka saanut kipeetä ja löystynyt niin heittää tumpin ulos. Hommaa jonkun vastaavan paksuisen vetarin lukkosokka ja vaihda.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Re: TGB Blade -Viat-
tiäkkö sanoa onko "tyypillinen" ominaisuus? tästä on viime helmi-marraskuussa käytetty takuuseen perä pöydällä et oisko lie sillo pitäny laittaa uus sokka?
-
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 07 Huhti 2013 21:33
- Mönkijä:: Tgb Blade 1000eps pro
- Paikkakunta: Helsinki
Re: TGB Blade -Viat-
Mun mielipide on et pitää vaihtaa uuteen, mutta tuskin on huollon mielipide. Mullakin 2 kertaa pomppasi oikea etu pihalle kunnes vaihdoin jäykemmän lukkosokan tilalle. Johtuu varmaankin osittain perän ja vetoakselin rakenteesta tuo ominaisuus.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Re: TGB Blade -Viat-
mietin kans tuossa et mikä sen voi pullauttaa ulos? kun käyttö on lumenaurausta ja tiellä ajelua. voiko auratessa kun lykkää lunta ja etuset "tökkää" penkkaan nii pullauttaa pois? mikähän noissa mahtaa olla öljy tilavuus? kun tiiä varmana sanoa et kauan son vuotanu öljyä ennen kun huomasin asian ku se ei oo pitäny kolinaa tai muutakaan ääntä ja tallissa mönkijä ollu aina öljy montun päällä nii ei oo tullu kateltua monttuun et mitä sieltä löytyy ku ajanu pois. ja viime yön parkki oli montun vieressä tasasella lattialla ja siihe oli vielä öljyä tippunu ja sitä taas et onko perästä vaiko valumia rungosta..
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: TGB Blade -Viat-
3,5dl sekä etu-, että takaperään öljyä.
Re: TGB Blade -Viat-
Blade 550 alkanut nyt aurailussa temppuilemaan. Toimii hyvin ekan vartin, sen jälkeen sammuu vaihteen vaihtamisen jälkeen usein. Sammuttuaan joko lähtee täysin ongelmitta käyntiin tai sitten ei meinaa lähteä millään. Kun sen on saanu takas käyntiin, niin tyhjäkäynnillä ei mitään ongelmaa, vaihteenkin saa päälle ongelmitta, mutta sen jälkeen kun jarrun vapauttaa niin on 50/50 sammuuko uudestaan vai päästäänkö liikkeelle. Liikkuessa ei mitään ongelmia. Vaihteiden merkkivalot näyttävät oikein valittua vaihdetta, ja ainakaan kepin heiluttaminen ei tunnu vaikuttavan asiaan.
Lisäksi, noiden sammumisten jälkeen pari kertaa käynyt niin, että ei lähde vapaalla käyntiin mutta H/R asennossa lähtee taas kuin palmun alta.
Sitä vaihteiston anturia aloin epäillä, mutta kun toisaalta eikös se ohjaa niitä mittariston valojakin ja siellä palaa aina oikea valo myös sammumisten yhteydessä.. Ideoita?
Lisäksi, noiden sammumisten jälkeen pari kertaa käynyt niin, että ei lähde vapaalla käyntiin mutta H/R asennossa lähtee taas kuin palmun alta.
Sitä vaihteiston anturia aloin epäillä, mutta kun toisaalta eikös se ohjaa niitä mittariston valojakin ja siellä palaa aina oikea valo myös sammumisten yhteydessä.. Ideoita?
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: TGB Blade -Viat-
Vasemman jarrukahvan juuressa musta pieni mikrokytkin, tod. näk jäätynyt pohjaan eli kun painat jarrukahvaa se ei pomppaa sieltä ulos. Kuumailmapuhaltimella varovasti tai hiustenkuivaajalla sulattelet ja kuivaat kunnes se nousee sieltä ylös. Tämän toimenpiteen ajaksi jarrukahva painetaan alas ja esim nipparilla tai teipillä "stongaan kiinni".
Kun se on sulanut ja toimii eli painat sormella sen pohjaan ja se nousee sieltä vapaasti ylös, suihki esim. wd40 tai aseöljyä siihen silleen sopivasti ja tökit sormella pariin kertaan nii että öljy pääsee kunnolla kytkimen sisään.
Ainakin vanhemmassa 550 bladessa se kytkin oli pieni, musta ja neliönmallinen.
Itse hifistelin sitä mikrokytkintä vähän pyöremmäks ja aina huollattaessa suihkasin aseöljyä siihen, koskaan ei enää uudestaan temppuillut.
Toinen tapaus mitä olen kuullut niin välillä tegu ei meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin vaikka mitä tekis, kunnes kääntää virrat kokonaan avaimesta pois ja laittaa uudestaan päälle. Hokkuspokkus, käynnistyy kuin palmun alta. Tämä on vielä täysi mysteeri, eikä mitään käryä mistä johtuu.
Kannattaa myös tarkistaa, että jarruvalopolttimot on ehjät. Älä kysy miksi, mutta tarkista
Ilmottele tänne kuinka käy, autetaan kone takas kuntoon.
Kun se on sulanut ja toimii eli painat sormella sen pohjaan ja se nousee sieltä vapaasti ylös, suihki esim. wd40 tai aseöljyä siihen silleen sopivasti ja tökit sormella pariin kertaan nii että öljy pääsee kunnolla kytkimen sisään.
Ainakin vanhemmassa 550 bladessa se kytkin oli pieni, musta ja neliönmallinen.
Itse hifistelin sitä mikrokytkintä vähän pyöremmäks ja aina huollattaessa suihkasin aseöljyä siihen, koskaan ei enää uudestaan temppuillut.
Toinen tapaus mitä olen kuullut niin välillä tegu ei meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin vaikka mitä tekis, kunnes kääntää virrat kokonaan avaimesta pois ja laittaa uudestaan päälle. Hokkuspokkus, käynnistyy kuin palmun alta. Tämä on vielä täysi mysteeri, eikä mitään käryä mistä johtuu.
Kannattaa myös tarkistaa, että jarruvalopolttimot on ehjät. Älä kysy miksi, mutta tarkista

Ilmottele tänne kuinka käy, autetaan kone takas kuntoon.
Re: TGB Blade -Viat-
Juurikin noin on minulla. Ennen tuli sahattua noin joka toisella startilla piiitkään kun ei lähtenyt käyntiin niin millään. Kun opin käyttämään virrat heti vain nopeasti nollilla niin lähtee uudella yrittämällä kuin palmun alta. Oire toistuu usein, onneksi ratkaisu oli helppo, mutta vikahan on yhä olemassa ja sen syy ihan täysin mysteeri mulle.Toinen tapaus mitä olen kuullut niin välillä tegu ei meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin vaikka mitä tekis, kunnes kääntää virrat kokonaan avaimesta pois ja laittaa uudestaan päälle. Hokkuspokkus, käynnistyy kuin palmun alta.
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: TGB Blade -Viat-
Jatketaan tähän ,melko samanlaiseen ongelmaan.Kone toimii lumenajossa normaalisti,mutta kun lämpenee kunnolla,alkaa julmettu bensankatku,ja pätkiminen.
Kierroksia ei kestä antaa yhtään,lopulta sammuu.Kaasun kanssa lähtee uudelleen käyntiin,mutta homma ei korjaannu,tyhjäkäynnillä jaksaa kone käydä.
Laitoin viikko takaperin masinoolia,joka auttoi ehkä?Vähän.Ainakin sen auttoi että tuo polttoaineen katku on jotain järkyttävää :(Se kun tulee suoraan nokkaan,koskä pakoputken liitos on satulan kohdalta poikki,siis liitos pettänyt.
Kierroksia ei kestä antaa yhtään,lopulta sammuu.Kaasun kanssa lähtee uudelleen käyntiin,mutta homma ei korjaannu,tyhjäkäynnillä jaksaa kone käydä.
Laitoin viikko takaperin masinoolia,joka auttoi ehkä?Vähän.Ainakin sen auttoi että tuo polttoaineen katku on jotain järkyttävää :(Se kun tulee suoraan nokkaan,koskä pakoputken liitos on satulan kohdalta poikki,siis liitos pettänyt.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: TGB Blade -Viat-
Kaasarin kumikurkku löysällä eli vetää ilmaa välistä === käyntihäiriöitä sekä bensa haisee. Tarkista kumikurkku, sitä ei sitten saa liikaa klemmarista kirrata, muuten ei pysy urassaan !!
Just taannoin korjasin tutun mönkijän, vastaavat ongelmat ja kumikurkku puoliksi irti.
Tietty voi vikaa olla muuallakin, esmes tulviva kaasari yms yms....
Just taannoin korjasin tutun mönkijän, vastaavat ongelmat ja kumikurkku puoliksi irti.
Tietty voi vikaa olla muuallakin, esmes tulviva kaasari yms yms....
- jiijii-vm60
- 4WD
- Viestit: 217
- Liittynyt: 25 Helmi 2015 03:06
- Mönkijä:: jo vain
Re: TGB Blade -Viat-
Tuota kurkku asiaan luinkin jo täältä,silmämääräinen tarkistus ei tuottanut tulosta.
Miksi mielestäsi tekee tämän vasta kuumana?Kävin äsken parin kilometrin lenkin,suoraa ajoa.
Kävi aivan normaalisti.
Miksi mielestäsi tekee tämän vasta kuumana?Kävin äsken parin kilometrin lenkin,suoraa ajoa.
Kävi aivan normaalisti.
Re: TGB Blade -Viat-
Mikrokytkin vaikuttaisi toimivan hyvin. Naksahtelee ja liikkuu vapaasti.ViiMax kirjoitti:Vasemman jarrukahvan juuressa musta pieni mikrokytkin, tod. näk jäätynyt pohjaan eli kun painat jarrukahvaa se ei pomppaa sieltä ulos.
Ei tunnu tämäkään auttavan. Ihan tuurista kiinni onnistuuko käynnistäminen vai ei.Toinen tapaus mitä olen kuullut niin välillä tegu ei meinaa lähteä kirveelläkään käyntiin vaikka mitä tekis, kunnes kääntää virrat kokonaan avaimesta pois ja laittaa uudestaan päälle. Hokkuspokkus, käynnistyy kuin palmun alta.
Kannattaa myös tarkistaa, että jarruvalopolttimot on ehjät.
Ehjät on.
Re: TGB Blade -Viat-
Minun 550 kenkkuilee kanssa noin kun suunnan vaihdon suorittaa huolimattomasti tai sammuttaa vaihde päällä. Lähtee käyntiin kun N:llä heiluttaa vaihdekeppiä lukituksessaan vähän sen jälkeen kääntää virrat päälle ja pois päältä rauhallisesti 8 kertaa. En tiedä onko siinä jokin käynnistyksen estin mutta ekakerran kun se teki tuon niin yksi "asiantuntia?" neuvoi kokeilemaan ja se toimi. Kokeile sitäkin vaikka onnistuis.
Re: TGB Blade -Viat-
Itsellä on tälläinen tgb blade 550 2014 vuosmallia. Hyvin on toiminut muuten, mutta yksi vika löytyy. Työvaihde/Hidasalue loksahtaa päälle normaalisti, mutta mitään ei tapahdu. Säätöjä on testattu, mutta ei toimi silti. Olisiko kenelläkään mitään tietoa mikä voisi olla vika? Ei uskalla metsätöihin lähteä kun ei saa täysiä tehoja käyttöön.