Honda I-4WD -tekniikka

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Onkos jollain tietoa tästä hondan I-4WD systeemistä ? Ainakin isompiin Utv-limited malleihin saa. Liekkö yleistymässä ja mahd. tulossa ns. atv puolelle ? Roosa, onko tietoa?

Täältä luin http://news.honda.com/newsandviews/arti ... id=9358-en
Avatar
maxim
6WD
Viestit: 930
Liittynyt: 05 Tammi 2005 14:23
Mönkijä:: Honda Bigred 300 Canam 450 pro
Paikkakunta: korvessa kulkevi.....

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja maxim »

johny1332
6WD
Viestit: 828
Liittynyt: 15 Syys 2008 19:27

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja johny1332 »

tuo on ehkä hyvin suurella todennäisyydellä toteutettu niin että joka pyörässä on pyörimisanturi ja niiden lisäksi ABS pumppu.
systeemi kun huomaa että joku renkaista pyörähtää tyhjää niin siihen syötetään jarrua jolloin veto jakaantuu pitäville pyörille.
vastaavasti on toteutettu kaikissa uusissa autoissa luistonesto esim liikkeellelähtö tilanteessa, osa nelivetojen ("lukoista"), sekä muista avustimista tai hidastimista jos joku niitä sillä nimellä haluaa kutsua. :biggrin:

mutta tuo nyt oli vain arvailua.

edit: According to Honda, I-4WD borrows heavily from its automotive engineers and offers brake traction control, Hill-Start Assist and electronic brake force distribution. With I-4WD engaged (along with the Pioneer’s torque biasing limited slip differential), Honda says drivers get the same traction as a locking differential without all the extra steering effort and kickback and the need to stop and engage the differential lock.

How it was described to us by Honda is that when one of the front wheels loses traction and starts to spin, wheel speed sensors tell the brake on that wheel to be activated; the braking force is multiplied by about four times through the torque biasing limited slip differential and is delivered as drive force to the other wheel with more traction.


Hienolta ainakin kuulostaa. (mutta ilmeisesti arvailuni osui oikeaan ainakin osittain) jarrujen lisänä on vielä joku ilmeisesti "kitkalukon" tyyppinen ratkaisu? =D>

http://www.atv.com/manufacturer/honda/2 ... irst-drive
DIY
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Loppuu sitten se hölmö leikkiminen samalla :lol:

Eli tuohan on samalla ajonvakautus. Roiskaisepa sladiin ja jarrut ottaa vauhdin pois. Miten lie toimii haastavassa maastossa oikeasti :roll: Huono kelata vauhtia mäkeen liukkaalta uralta kun jarrut sitoo konetta kokoajan. Noinhan nuo nykautotkin toimii.

Hondalla ovat kyllä aika epeleitä:

https://www.youtube.com/watch?v=VH60-R8MOKo
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Jotenkin ymmärsin että tuon voi erikseen kytkeä päälle, silloin ei haittaisi jos haluaa "sladitella" :D
Voin tietysti olla väärässäkin. Ja eiköhän sieltä tipu lisää tietoa kun yleistyy.
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jos laitteessa on torsen tasauspyörästöt niin tuossa on pikuinen onnistumisen mahdollisuus. Normi avoimilla tasureilla tommonen jarruihin perustuva syteemi ei ole kovinkaan kummoinen. Ainakaan ns.kovassa käytössä. Tuosa meitsin Mölli Mersussa tommonen on ja se toimii aivan käsittämättömän erinomaosesti normi ajossa , mutta ans olla kun alat hieroa kärri perässä ympäri jossain lumipöpperössä niin siinä vaan tulee fysiikan lait vastaan. Samoin kun hiljainen ryömitys lumessa. Ei pelaa sitten juuri yhtään.

Eli pyörä sutaisee ja tekee kuopan, sitä jarrutetaan kunnes joku muu pyörä ruopaisee ja tekee kuopan jne.
Mutta torsen tms.tasuri joka vähentää jarruvoiman tarvetta saattaa muuttaa systeemin kerrasta toimivaksi. Ei siltikään ole sama kuin kytkettävä lukko ja nelikko.
Eikä kyllä käyttökohteetkaan liene samoja.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ahvena
6WD
Viestit: 392
Liittynyt: 31 Tammi 2014 08:28
Mönkijä:: AC 300 3x4 -04

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja ahvena »

Kyllähän nuo kehittyy kokoajan. Itsellä on Alfassa kanssa vastaava systeemi. Tuossa on mm. aktiiviset abs-anturit, jotka lukee jollain 0,4 km/h tarkkuudella renkaiden nopeutta. On jännä kun suht liukkaasta mutkasta etuvetoinen irtoaa yhtään sutimatta ja vetelemättä juuri sinne mihin etupyörät näyttää. Tosin kovin hitaassa vauhdissa juuri jossain sohjossa sitoo kyllä vauhdin pois. Silloin on parempi painaa napista tuo vetoapu pois. Ei tuo siten sutaise koskaan, että mitään kuoppaa ehtisi kaivaa, mutta ei se etenekään.

Sehän noissa on kun ovat paljon halvempia tehdä mitä oikea mekaaninen lukko, niin valmistajat tykkää hehkuttaa "ylivoimaisuutta".
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: Honda I-4WD -tekniikka

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Se mitä itse pääsin kurkkimaan (kuva honda pioneerin ohjaamosta) niin näytti siltä, että vaihdekepissä ei ollut 4-vedolle muita asentoja kuin tuo I-4WD, eli se olisi sitten aina päällä eikä erikseen kytkettävissä ?

"Hill Hold"-(mäkilähtöavustin) tai mikä lieneekään hondan oikea termi sille ?? On kyllä erikseen kytkettävissä kojelaudan nappulasta, eli sille toiminnolle oli oma ohjauksensa. Olettaisin, että toimii vain silloin kun loota on nelivetoasennuksessa.

Edit. Hill-Start Asssist oli se oikea termi mäkilähtöavustimelle.
Vastaa Viestiin