Lisävalojen asennuksesta
Lisävalojen asennuksesta
Koneenan on cfmoto cforce 450 efi, T3B traktori.
Lisävaloa pitäis saada tähän eli työvaloa ainakin taakse mutta miksei eteenkin. Led valaisimet mulla on jo olemassa mutta noiden johdotus, mistä kätevimmin sähkön ryöstää? Entä millainen katkaisijan asennus että olis vedenkestäväkin?
Etu olis vielä kun noi syttyis myö peruutusvalona eli saako jostain ulos peruutusvaihteen kytkemisestä?
Lisävaloa pitäis saada tähän eli työvaloa ainakin taakse mutta miksei eteenkin. Led valaisimet mulla on jo olemassa mutta noiden johdotus, mistä kätevimmin sähkön ryöstää? Entä millainen katkaisijan asennus että olis vedenkestäväkin?
Etu olis vielä kun noi syttyis myö peruutusvalona eli saako jostain ulos peruutusvaihteen kytkemisestä?
- jami85
- Tracks
- Viestit: 1041
- Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lisävalojen asennuksesta
Releen kytkee akkuun ja releestä piuhat valoille ja heräte vaikka parkkeihin ja herätejohon väliin katkaisija. Niin ja tietenki maadotukset runkoon.
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Re: Lisävalojen asennuksesta
Meneekai ledit ilman relettäkin , on mitätön virrankulutus että tuskin sulaa paikat.
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Lisävalojen asennuksesta
Rele n. 4e.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
- jami85
- Tracks
- Viestit: 1041
- Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lisävalojen asennuksesta
Valmis johtosarja releineen ja katkasijoineen vajaa kympin
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Lisävalojen asennuksesta
Tuolla aika hyvin käyty läpi kytkentöjä
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 30&t=31280

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Lisävalojen asennuksesta
Kiitos,
Itse kytkeminen ja kytkennän suunnittelu ei ole mulle se kysymys, ton sähköon ja automaation, releiden ym kanssa kun teen töitä päivittäin. Enemmänkin on se kysymys mistä noi ohjaukset saa ryöstettyä ettei tartte etsiessä purkaa koko laitetta turhan päiten. Samoin mistä ja millasta kytkintä tuohon löytyis. Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ecuun tai johonkin. Ohjekirjassahan on kyllä kytkentäkaavio mutta on melko pieneen sivuun tuo kuva tungettu, ei siitä saa selvää.
Tuo aikaisempi ketjukin on ihan hyvä mutta on jo aika vanhaa tietoa eikä myöskään tarjonnut mulle mitään kovin uutta.
Itse kytkeminen ja kytkennän suunnittelu ei ole mulle se kysymys, ton sähköon ja automaation, releiden ym kanssa kun teen töitä päivittäin. Enemmänkin on se kysymys mistä noi ohjaukset saa ryöstettyä ettei tartte etsiessä purkaa koko laitetta turhan päiten. Samoin mistä ja millasta kytkintä tuohon löytyis. Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ecuun tai johonkin. Ohjekirjassahan on kyllä kytkentäkaavio mutta on melko pieneen sivuun tuo kuva tungettu, ei siitä saa selvää.
Tuo aikaisempi ketjukin on ihan hyvä mutta on jo aika vanhaa tietoa eikä myöskään tarjonnut mulle mitään kovin uutta.
- jami85
- Tracks
- Viestit: 1041
- Liittynyt: 14 Huhti 2011 17:21
- Mönkijä:: polaris sportsman 570 EFI -14
- Paikkakunta: Tornio
Re: Lisävalojen asennuksesta
Parkin piuhasta ryöstää.....
Tuostako meinaat?? Kyllä siitä pääsee...OHHOH!!!! Viittikkö vettää vinssin tuohon puuhun???
Re: Lisävalojen asennuksesta
Kiitos keskustelun avauksesta, aihe kiinnostaa itseäkin: haluisin peruutusvalot ja mahdollisesti lisäpitkät kytkettyä omaan mönkkäriini.JarzaS kirjoitti:Enemmänkin on se kysymys mistä noi ohjaukset saa ryöstettyä ettei tartte etsiessä purkaa koko laitetta turhan päiten. Samoin mistä ja millasta kytkintä tuohon löytyis. Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ecuun tai johonkin.
Saatko "raportoitua" tänne saitko toimimaan kytkennät ja miten ratkaisit, kiitos? Ehkä joku kuvakin olisi valaisevaa minun kaltaiselle vähemmän kytkentöihin perehtyneelle.
Valitsemasi valaisimen kiinnityspaikkakin kiinnostaa, paikkoja on valittavaksi tietysti erilaisia.
Re: Lisävalojen asennuksesta
Toki raportoin. Yritän ensviikolla päästä huoltoliikkeellä käymään jos sais vinkkejä. Peruutus/työvalo olis mullakin ajatuksena. Tärkein pointtihan olis tuosta ryöstöstä tehdä myös jotakuinkin vesitiivis.
Re: Lisävalojen asennuksesta
Sotken tätä kertomalla oman keksintöni lisävaloihin. Laitoin ohjaustankoon ja taakse ledi valot siipimuttereilla kiinni että ne saa helposti kesäksi otettua pois kun niitä ei tarvi. Lamppujen juuressa on rc vehkeissä käytettävät liittimet. Niinku trukkiliittimet mutta pienemmät. Samaan liittimeen voi siis kytkeä pienen lipo akun. Eli valoja voi polttaa kuluttamatta mönkiän akkua jos jotain pitää puuhastella. Näkee laittaa nuotioon tulen 

Re: Lisävalojen asennuksesta
löysin cfmoto-forum.com sivulta huoltomanuaalin pdf-formaatissa. Sen mukaan näyttäis olevan helpoin keino ryöstää peruutusvalon ohjaus ECU:n liittimeltä.
Peruutusvaihteen anturin piuha tulee tuohon ECUlle napaan 8, johtimen väri pitäis olla vaaleanvihreä/ruskea. ECUhan on penkin alla akun vieressä ja siitä on helppo viedä kaapeli perään lampulle. Relekin mahtuu hienosti penkin alle.
En ole sitten oikeasti vielä penkonut tätä laitteesta joten tarkkaavaisuutta jos alatte kytkemään.
Peruutusvaihteen anturin piuha tulee tuohon ECUlle napaan 8, johtimen väri pitäis olla vaaleanvihreä/ruskea. ECUhan on penkin alla akun vieressä ja siitä on helppo viedä kaapeli perään lampulle. Relekin mahtuu hienosti penkin alle.
En ole sitten oikeasti vielä penkonut tätä laitteesta joten tarkkaavaisuutta jos alatte kytkemään.
Re: Lisävalojen asennuksesta
Terve,JarzaS kirjoitti:Peruutusvaihteelle ei ole merkkivaloa vaan mittaristossa näytetään vaihteen asento kirjaimella. Eli vaihteistolta tai vahdevivulta menee signaali ECU:n liittimelle, josta näyttäis olevan helpoin keino ryöstää peruutusvalon ohjaus. Peruutusvaihteen anturin piuha tulee ECU:n napaan 8. Johtimen väri pitäis olla vaaleanvihreä/ruskea. ECUhan on penkin alla akun vieressä ja siitä on helppo viedä kaapeli perään lampulle. Relekin mahtuu hienosti penkin alle.
Mielenkiinnolla odotan, oletko saanut jo noiden vinkkisi (tiivistelmä) perusteella tehtyä jo peruutusvalojen toteutuksen. Mm. teitkö ilman relettä vai sen kanssa, oliko väriyhdistelmä oikea kaavion mukaan, ostitko peruutusvaloon jonkun johtosarjan, vai paketin kaikella tarpeellisella jne.
Kuva kytkennästä penkin alta ja valitsemastasi LED-peruutusvalosta kiinnostavat myös.
Re: Lisävalojen asennuksesta
En oo vielä kerenny valoa rakentelemaan. Senverran penkin alta tuota katsoin että pitäis eculle menevä johtonippu purkaa. Suunnitelin jossain vaiheessa aukaisevani katteet vaidevalitsimen ympäriltä ja etsiä liitoskohdan sieltä. Sama johto menee myös vasemman kahvan kytkinboxiin peruutuksen nopeudenrajoittimen kytkimelle. Releen meinaan kyllä siihen laittaa väliin ettei sotke ecun toimintaa.
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Lisävalojen asennuksesta
Rajakytkin myös turvallinen asentaa, ja eipähän tule kajottua mönkijän omiin sähköihin sekä pelätä, että jokin menee sekaisin.