lohkolämmitin?

Keskustelua Rally, Usatec ja muista Loncin sukuisista mönkijöistä
veevee
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 01 Elo 2006 15:02
Paikkakunta: vantaa

lohkolämmitin?

Viesti Kirjoittaja veevee »

saako mönkijään laitettua lohkolämppäriä tai jotain vastaavaa?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Polarikseen saa originaalia letkulämmitintä ja muutenkin taitaa sellainen löytyä kaikilta lämppärivalmistajilta. Muistaakseni Nissan Micrassa on ainakin käypänen letkulämmitin.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Mitäs jos on ilmajäähdytys eikä vesiletkuista tietoakaan? Saattaa kohta kylmät kelit taas yllättää.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Silloin voisi laittaa lohkolämmittimen, jolla lämmitetään koneen öljyt. Siis sellainen koneen kylkeen kiinnitettävä säteilyvastus. Jos Koneessa on öljynjäähdytin, voi sitä reittiä käyttää myös öljyn lämmittämiseen. Sekin auttaa mainiosti koneen käynnistämiseen pakkasilla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Oon kuullu sellasista säteilylämmittimistä, jopa että Volvoissa olisi nykyään sellaset, mutta varaosarosvot eri liikkeissä levittelee käsiään. Jos sellasen pienikokosen koneen ulkopuolelle liimattavan jostain sais ni heti hakisin.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Sähkäri tekee sinulle näppärästi vesijohdon saattolämmityskaapelista, sopivan lämmittimen, jonka sitten kiedot joko lohkon kylkeen, tai öljyletkun ympärille. Pollen twineihin löytyy myös lohkolämmitin patruunaa, eli samaa mitä käytetään kelkassa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

No niinpä tietenkin, kiits vinkistä.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Sähkäri tekee sinulle näppärästi vesijohdon saattolämmityskaapelista, sopivan lämmittimen, jonka sitten kiedot joko lohkon kylkeen, tai öljyletkun ympärille.
Kestääkö toi mitenkä lämpöä, eli voiko jättää paikoilleen vai pitääkö ottaa lämmityksen jälkeen pois?Konehan kuitenkin jonkun verran kuumenee :?:
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Cooleri kirjoitti:
Sähkäri tekee sinulle näppärästi vesijohdon saattolämmityskaapelista, sopivan lämmittimen, jonka sitten kiedot joko lohkon kylkeen, tai öljyletkun ympärille.
Kestääkö toi mitenkä lämpöä, eli voiko jättää paikoilleen vai pitääkö ottaa lämmityksen jälkeen pois?Konehan kuitenkin jonkun verran kuumenee :?:
Ei sitä varmaan kannata jättää yöksi päällä, kuten ei myöskään Micran tai Yammun RX1;sen letkulämmitintäkään. Asennuksesta riippuen ei kuitenkaan lämpiä liikaa, toimii hyvin isoissa enduropyörissä, miksei sitten myös mönkkäreissä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Tuollaisen saattolämmittimen voi huoletta jättää koneen kylkeen kiinni. Se ai mene moksiskaan 100 asteen lämpötiloista tai jopa yli, minkä kone voi kehittää käydessään.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
vekotin
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2005 22:35

Viesti Kirjoittaja vekotin »

Itse käytin kovalla pakkasella ilmajäähdytteisessä värkissä sellaista 300W halogeeni raksa valaisinta. Valo vain "valaisemaan" mönkän moottorin alle. Mutta olihan se aika vahdittava ensimmäisillä kerroilla, ettei sula koko komeus. Kaveri taasen käytti Citroenissään öljypohjaan osoittavaa kuumailmapistoolia. Sitikka lämpes sillä parikin talvea. Nämä on kyllä vähän kyseenalaisia menetelmiä. Mutta jos tulee kiireellinen tapaus, ovat ihan näppäriä konsteja.
BastardoGrande

Viesti Kirjoittaja BastardoGrande »

Suurena Suomen sotahistoriankirjojen kuluttajana voin kertoa että sotatalvien kovina pakkasaikoina jäisiä kuorma-autojen moottoreita sulateltiin koneen alla poltettavilla nuotioilla. Lienee melko vaarallista mutta niin kaikki muukin oli tuona aikana.
Avatar
vekotin
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Joulu 2005 22:35

Viesti Kirjoittaja vekotin »

Niin ja eräs tuttava mies joskus 60-luvulla heräsi kovina pakkasaamuina jo 2:30. Pani tulen vuokrahuoneen kakluuniin. Hiilloksen kantoi sitten kuplavolkkarin moottorin alla. Söi aamiaista ja ajeli sitten kuudeksi töihin!:shock:
Hunni
Noppeli
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Tammi 2009 13:35

Re:

Viesti Kirjoittaja Hunni »

vekotin kirjoitti:Niin ja eräs tuttava mies joskus 60-luvulla heräsi kovina pakkasaamuina jo 2:30. Pani tulen vuokrahuoneen kakluuniin. Hiilloksen kantoi sitten kuplavolkkarin moottorin alla. Söi aamiaista ja ajeli sitten kuudeksi töihin!:shock:
Heh käytäppä samaa menetelmää lonkkuun niin töihin lähtiessä saa istua sulaneen muovi klöntin päälle pärisemään! \:D/ :lol:
Loncin LX300ST
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Joulu 2009 21:48

Re: lohkolämmitin?

Viesti Kirjoittaja Loncin LX300ST »

ostin 15e auton sisätilan lämppärin ja viritin sen osoittamaan mottiin, tolpasta tunti aikaa ja kone lähti ilman ryyppyä -18C'
Vastaa Viestiin