Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tarkistitko ohjaustehostimen sulakkeen ?
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kyllä vain, ensimmäisenä, ehjä oli.soikka kirjoitti:Tarkistitko ohjaustehostimen sulakkeen ?
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Onko se tehostaja silloin rikki kun jännite sille tulee mutta ei toimi. Huollossa eivät saaneet koneella yhteyttä, eli ei vikakoodejakaan, jonkun päivityksen ajoivat.
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Jos testerillä ei pääse tehostimeen vaikka se vie sähköä (virtaa menee), on se todennäköisesti kaputt. CAN väylän liitin kannattaa tarkastaa myös. Jos testerillä ei pääse tehostimeen ei sitä voi sillä myöskään päivittää.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Onko tuota tehostajaa kukaan purkanut? Mikä sieltä sisältä menee rikki, onko piirilevy valettu että pääseekö tutkimaan?
- sf-atv
- Tracks
- Viestit: 992
- Liittynyt: 21 Marras 2008 11:07
- Mönkijä:: Pollet, Hondat, Suzukit
- Paikkakunta: Riihimäki
- Viesti:
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Sen saa ruuvit avaamalla auki mutta kytkentäkaaviota ei ole saatavilla joten vianhaku aika vaikeata.
Honda, Polaris, Victory, Indian ja Suzuki mekaanikko / valtuutettu huolto SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
http://www.sefotec.fi
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kuinkas ehjän kuuluisi toimia? Jos pelkän virran syöttää ilman can piuhaa, tapahtuuko mitään?sf-atv kirjoitti:Sen saa ruuvit avaamalla auki mutta kytkentäkaaviota ei ole saatavilla joten vianhaku aika vaikeata.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Polaris ei käy tyhjäkäyntiä ja paukuttaa putkessa. Muuten toimii normaalisti ja kulukeekin. Kone seissyt jonkun vuoden, vissiin tuon tyhjäkäymättömyyden takia jäänyt seisomaan. Tulppa uusiks ja pensat vaihtoon huomenna, mistä muusta tuo vois johtua? Kone on 2012 mallinen sportsman 500 EFI.
-
- 4WD
- Viestit: 153
- Liittynyt: 17 Joulu 2013 09:29
- Mönkijä:: Katsotaan...
- Paikkakunta: Mikäs se nyt oli
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Bensanpaineen mittauksella kannattaa lähteä liikkeelle.
Älä osta halpaa se maksaa,älä osta kallista se maksaa,osta vaikka...äh lähde lomalle.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ja tapahtuu kuinka?
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
rzr 800 ei käynnisty vaan startatessa pissii bensaa allensa? osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä missä vika. Nuorempi huoltomies lisäsi juuri ennen kyseistä oiretta moottoriin öljyä.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Viaks paljastu kaasuvivun kotelossa olevat kontaktipinnat. Nyt käy eikä paukuta.
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Päivää.
Mulla tuli Polleen 570 v.2017 "mystinen" ongelma. Olin päivän ajellu pitkin selokosia telat alla ja lunta oli ihan mukavasti. Niin sitten alkoi ensin hyytyyn meno. Piti "lipsuttaa" kaasuu et pysy käynnissä ja alkoi kova paukkuminen ja sammui. Pääsin tienlaitaan kun pidin sopivan pitkiä "jähytys" taukoja. Näin pääsin taas muutaman sata metriä eteen päin. Nyt on tulppa vaihettu. Lähtee käyntiin mutta kun vähän kone lämpenee alkaa paukkuun kuin kiväärillä ampus eikä pysy käynnissä.
Mulla tuli Polleen 570 v.2017 "mystinen" ongelma. Olin päivän ajellu pitkin selokosia telat alla ja lunta oli ihan mukavasti. Niin sitten alkoi ensin hyytyyn meno. Piti "lipsuttaa" kaasuu et pysy käynnissä ja alkoi kova paukkuminen ja sammui. Pääsin tienlaitaan kun pidin sopivan pitkiä "jähytys" taukoja. Näin pääsin taas muutaman sata metriä eteen päin. Nyt on tulppa vaihettu. Lähtee käyntiin mutta kun vähän kone lämpenee alkaa paukkuun kuin kiväärillä ampus eikä pysy käynnissä.
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Tuulenkaatoja rahtailin tienposkeen ennen vuodenvaihdetta. Mönkkä+kärry oli urakan ajan (noin 1 kk) yöt metsässä kuusen alla ja urakan jälkeen jäi poikkeuksellisesti pihalle (10v ollut puollämpimässä autotallissa tähän saakka).
Viikko sitten kävin käynnistelemässä eikä yllätyksekseni startannut lainkaan. Akku oli kyllä ihan hyvässä hapessa (vinssi ja valot toimi OK) mutta virta-avaimesta ei inahtanutkaan.
Manuaali nenän eteen ja tutkimaan. Aluksi epäilin vahvasti virtalukkoa josta ei näyttänyt menevän startille sähköä ollenkaan; avasin, putsasin ja pistin paikoilleen mutta tuloksetta. Tarkemmassa syynissä kävikin ilmi että starttivirta tulee eri paikasta kun olin olettanut: keulamuovin alla olevan 15A sulakkeen kautta. Jännite näytti jäävän tuohon sulakkeeseen vaikka se oli ehjä. Varsinainen katkos olikin tuon lattasulakkeen oksidoitunut pinta: normaalisti kirkas metallipinta oli muuttunut harmahtavaksi (tosin ensikatsomalta tuota ei edes huomannut) mutta kun tajusin hieman lattapintaa hinkata kirkkammaksi sulake alkoi toiminaankin ja kone käynnistyi.
No, tietenkin uusin samalla kaikki sulakkeet ja jopa irrottelin sulakepesärungon ja puhdistin kärsivällisesti jokaisen sulakepesän vastakepinnat.
Eipä ongelmat tuohon loppuneet: ensinnäkin näytössä killui punainen lämpötilahälytys ja vaihdenäyttö näytti vähän sinnepäin; P-asennossa näytti sitkeästi R-vaihdetta ja toinen ääripää eli H-pykälä ilmaantui suurin piirtein joka toisella yrittämällä näyttöön. Vaihdenäytön viaksi paikantui varsin yksinkertainen juttu: vaihdevipu kääntää laatikon kupeessa olevaa neliskanttista karaa ihan oikein mutta karan päässä oleva karan asennon tunnistava muovinen kytkinboksi (kytkentäkaviossa nimellä "Transmission switch") liikahteli laiskasti tuon karan mukana! (oli jostakin syystä irronnut kiinnikkeestään (siitä millainen tuo kiinnike itse asiassa on ei minulla ole hajuakaan mutta ankkuroin muovipalikan takaisin paikoilleen nippusiteellä palikan nurkassa olevasta reiästä). Tarkastin vielä vaihdevivun asennon oikeat ohmilukemat näytön huoltotilan kautta, Problem solved.
Viimeinen van ei näköjään helpoin case on tuo lämpötilahälytys: etsin ensin anturin/johtosarjan maavuotoa mutta koska sellaista ei ohmi/volttimittarilla katseltuna ollut katselin itse mittaria tarkemmin. Piti oikein irrottaa kehyksestään ennekuin tod.näk, syy löytyi: vettä lasin alla!
Tarkasti katsottuna lasissa näkyy tietyssä kulmassa parin millin halkeama (jos tuo nyt edes vuodon syy onkaan ?). Anyway porasin mittarin taustapuolelle kotelon alimpan kohtaan varovasti parin millin reiän ja valuttelin liiat vedet (noin 5-6 tippaa) kotelosta. Nyt kuivattelen sitä leudolla ilmavirralla varman ainakin vuorokauden. Tässä odotellessa kysyn mielipidettä asian kanssa aiemmin touhunneilta muutamaan juttuun (oletan siis että saan mittarin toimintakuntoon kun tuon varovalon lisäksi muuta vikaa tuossa ei ollut)
a) Kannattaakohan tuo vesireikä jättää avoimeksi tuonne mittarin alareunaan? Mielestäni kyllä mutta mitäs muut mieltä? Valumareikä on siis mittarin alapuolella ja melko tarkkaan siinä alimmassa kohdassa
b) Miten tuon pikkuhalkeman paikkaus? Oma "paras ideani" asian suhteen on putsata ensin lasi esim jarrukliinerillä ja sitten pintaan jokunen kerros kilikalipurkista kirkaslakkaa. Vai onko tuhoon tuomittu ajatus (esim. sameutuu käyttökelvottomaksi ajanmittaan tms??). Vai ei mitään, antaa veden mennä ja valua pois? Joku itseliimaava muovikalvo päälle? Ideoita?
-KpHr-
PS: Kymmenen vuotta menikin ilman isompia murheita, ilmeisesti kun säilytin sisätiloissa. Heti kun oli ulkona (=vesisateessa) muutaman kuukauden niin johan alkoi tapahtua...
Viikko sitten kävin käynnistelemässä eikä yllätyksekseni startannut lainkaan. Akku oli kyllä ihan hyvässä hapessa (vinssi ja valot toimi OK) mutta virta-avaimesta ei inahtanutkaan.
Manuaali nenän eteen ja tutkimaan. Aluksi epäilin vahvasti virtalukkoa josta ei näyttänyt menevän startille sähköä ollenkaan; avasin, putsasin ja pistin paikoilleen mutta tuloksetta. Tarkemmassa syynissä kävikin ilmi että starttivirta tulee eri paikasta kun olin olettanut: keulamuovin alla olevan 15A sulakkeen kautta. Jännite näytti jäävän tuohon sulakkeeseen vaikka se oli ehjä. Varsinainen katkos olikin tuon lattasulakkeen oksidoitunut pinta: normaalisti kirkas metallipinta oli muuttunut harmahtavaksi (tosin ensikatsomalta tuota ei edes huomannut) mutta kun tajusin hieman lattapintaa hinkata kirkkammaksi sulake alkoi toiminaankin ja kone käynnistyi.
No, tietenkin uusin samalla kaikki sulakkeet ja jopa irrottelin sulakepesärungon ja puhdistin kärsivällisesti jokaisen sulakepesän vastakepinnat.
Eipä ongelmat tuohon loppuneet: ensinnäkin näytössä killui punainen lämpötilahälytys ja vaihdenäyttö näytti vähän sinnepäin; P-asennossa näytti sitkeästi R-vaihdetta ja toinen ääripää eli H-pykälä ilmaantui suurin piirtein joka toisella yrittämällä näyttöön. Vaihdenäytön viaksi paikantui varsin yksinkertainen juttu: vaihdevipu kääntää laatikon kupeessa olevaa neliskanttista karaa ihan oikein mutta karan päässä oleva karan asennon tunnistava muovinen kytkinboksi (kytkentäkaviossa nimellä "Transmission switch") liikahteli laiskasti tuon karan mukana! (oli jostakin syystä irronnut kiinnikkeestään (siitä millainen tuo kiinnike itse asiassa on ei minulla ole hajuakaan mutta ankkuroin muovipalikan takaisin paikoilleen nippusiteellä palikan nurkassa olevasta reiästä). Tarkastin vielä vaihdevivun asennon oikeat ohmilukemat näytön huoltotilan kautta, Problem solved.
Viimeinen van ei näköjään helpoin case on tuo lämpötilahälytys: etsin ensin anturin/johtosarjan maavuotoa mutta koska sellaista ei ohmi/volttimittarilla katseltuna ollut katselin itse mittaria tarkemmin. Piti oikein irrottaa kehyksestään ennekuin tod.näk, syy löytyi: vettä lasin alla!
Tarkasti katsottuna lasissa näkyy tietyssä kulmassa parin millin halkeama (jos tuo nyt edes vuodon syy onkaan ?). Anyway porasin mittarin taustapuolelle kotelon alimpan kohtaan varovasti parin millin reiän ja valuttelin liiat vedet (noin 5-6 tippaa) kotelosta. Nyt kuivattelen sitä leudolla ilmavirralla varman ainakin vuorokauden. Tässä odotellessa kysyn mielipidettä asian kanssa aiemmin touhunneilta muutamaan juttuun (oletan siis että saan mittarin toimintakuntoon kun tuon varovalon lisäksi muuta vikaa tuossa ei ollut)
a) Kannattaakohan tuo vesireikä jättää avoimeksi tuonne mittarin alareunaan? Mielestäni kyllä mutta mitäs muut mieltä? Valumareikä on siis mittarin alapuolella ja melko tarkkaan siinä alimmassa kohdassa
b) Miten tuon pikkuhalkeman paikkaus? Oma "paras ideani" asian suhteen on putsata ensin lasi esim jarrukliinerillä ja sitten pintaan jokunen kerros kilikalipurkista kirkaslakkaa. Vai onko tuhoon tuomittu ajatus (esim. sameutuu käyttökelvottomaksi ajanmittaan tms??). Vai ei mitään, antaa veden mennä ja valua pois? Joku itseliimaava muovikalvo päälle? Ideoita?
-KpHr-
PS: Kymmenen vuotta menikin ilman isompia murheita, ilmeisesti kun säilytin sisätiloissa. Heti kun oli ulkona (=vesisateessa) muutaman kuukauden niin johan alkoi tapahtua...
- KpHr
- 4WD
- Viestit: 134
- Liittynyt: 08 Tammi 2012 18:57
- Mönkijä:: Polle 500 HO -11
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Polariksen ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kuivatuksen jälkeen mittari ei ikävä kyllä pelannut enää mitenkään. Sen verran kaiveli että tutkin mittarin sisukset (lasi lievää väkivaltaa käyttäen pois ja piirilevy käsiin).
Alareunassa näkyi vesivaurioita useammassakin kohtaa (folioita poikki ja ihan selvää ruostejäämääkin joissakin padeissä). Vesi+sähkö oli päässyt muhimaan ikävän näköisesti jo vähän pidempäänkin, joten no hope
. Taitaa olla viisainta luovuttaa tuon osalta, eli uutta/kunnossaolevaa käytettyä mittaria siis etsimään. Vinkit (osanumero 3280531) kelpaisi
-KpHr-
Alareunassa näkyi vesivaurioita useammassakin kohtaa (folioita poikki ja ihan selvää ruostejäämääkin joissakin padeissä). Vesi+sähkö oli päässyt muhimaan ikävän näköisesti jo vähän pidempäänkin, joten no hope

-KpHr-