Halpis vs käytetty "merkki" mönkijä
Mä päädyi Linhain 300 4x4 kilpi mönkkäriin. Olipa sitten miten kiinalainen hyvänsä niin hauska peli se ainakin on. Sisäänajo vaan päällä, joten on viel maltettava ajella siististi. Kyllä toi hinnoittelu pistää miettimään, kun vertaa kiinalista esim. japseihin ( 300 4x4 Linkku 5900eur ja Yammun 350 Bruin ) Mulle ainakin 4000 euroon on iso raha.
Täälä sama henkien taistelu käynnissä. Kilpipeli olis haaveissa. Ja budjetti rajallinen. Kriteereinä neliveto ehottomasti. Ja tietysti kulkeekkin pitäs.
Tänään koeajettu pikasesti muutaman sadanmetrin lenkillä vuoden vanha ja 3900km ajettu Polaris atv330e ja uusi 300:n Linkku. Äkkiseltään noin lyhyillä koeajoilla ei pysty kyllä paljon kehumaan tai haukkumaan kumpaakaan.
Polle tuntu kyllä aika lapaselta, yli 300kg omapaino ja olinkos täältä jostain lukevinani et tehoa 9,2kw!! Ei hyvä.
Linkustakaan en oikeen noin lyhyen ja tiellä ajetun lenkin perusteella osaa sanoa oikeen mitään, vähän pirteemmältä tuntu kuin Polle. Ärsyttävä peruutussummeri.
Hintalapuissa n.2000e ero, Polleen pitäs sit vielä hommata vetokuula, vinssi ja enempi maastoon käypäset renkaat, tällä hetkellä alla katurenkaat. Pollen lukot saanu paljon kehuja.
Linkun Durot ei mitenkään erikoisilta näyttäneet mut pitävemmiltä metikössä kuitenkii, vinssi ja vetokuulakii olis valmiina. Jonkinlainen lukko etuperästäkin löytyy.
Polle taitaa jäähä kauppaan jos ei tosissaan tuon paremmin kule, kaupassa on vielä Linkkukin, merkkimönkijä kuitenkin kaivaa enempi mieltä mutta rahavarannot on rajalliset. Sais nyt ton entisen kaupaks, vaihtohyvitys uuteen Linkkuun 3250e ja uuteen atv330e:n reilu 4000e, ja näkemättä vaihdokkia nämä molemmat tarjoukset.
Tänään koeajettu pikasesti muutaman sadanmetrin lenkillä vuoden vanha ja 3900km ajettu Polaris atv330e ja uusi 300:n Linkku. Äkkiseltään noin lyhyillä koeajoilla ei pysty kyllä paljon kehumaan tai haukkumaan kumpaakaan.
Polle tuntu kyllä aika lapaselta, yli 300kg omapaino ja olinkos täältä jostain lukevinani et tehoa 9,2kw!! Ei hyvä.
Linkustakaan en oikeen noin lyhyen ja tiellä ajetun lenkin perusteella osaa sanoa oikeen mitään, vähän pirteemmältä tuntu kuin Polle. Ärsyttävä peruutussummeri.
Hintalapuissa n.2000e ero, Polleen pitäs sit vielä hommata vetokuula, vinssi ja enempi maastoon käypäset renkaat, tällä hetkellä alla katurenkaat. Pollen lukot saanu paljon kehuja.
Linkun Durot ei mitenkään erikoisilta näyttäneet mut pitävemmiltä metikössä kuitenkii, vinssi ja vetokuulakii olis valmiina. Jonkinlainen lukko etuperästäkin löytyy.
Polle taitaa jäähä kauppaan jos ei tosissaan tuon paremmin kule, kaupassa on vielä Linkkukin, merkkimönkijä kuitenkin kaivaa enempi mieltä mutta rahavarannot on rajalliset. Sais nyt ton entisen kaupaks, vaihtohyvitys uuteen Linkkuun 3250e ja uuteen atv330e:n reilu 4000e, ja näkemättä vaihdokkia nämä molemmat tarjoukset.
Se kellä on rahaa ostaa merkkimönkkärin ja se jolla vähempi rahaa ostaa kinkun, kummatkin on onnellisia mönkkäreitten omistajoita.
Mutta tämä on aika paha mennä sanomaan että ottaako 10 vuotta vanha "merkki" nelikko vai uusi kinkku.
10 vuodessa on mönkijä nähnyt paljon ja voi näitä vikoja löytyä, mutta toisaalta varaosa palvelu pelaa...
Uusi kiinalainen taas on uusi, ja kun perehtyy varaosien saatavuuteen niin ei tule niistäkään ongelmia sekä jos pysyy meissili hanskassa niin itse voi parannella oman mieleiseksi.
Itsellä on kiinalainen ja en ole yhtään uutta osaa ostanut hajoamisen takia, vaikka muutaman olisi voinut uusia ja nekään osat ei hajonnu huonon laadun takia vaan minun rähmäkäpäläisyyden takia korjattaessa. Osat mitkä hajosi oli tiivisteitä mutta ei kovin tärkeässä virassa olevia tiivisteitä. Laitoin auton tiivisteen tilalle ja se kävi kuin hanska käteen.
Minulle on varmaan sitten sattunut tälläinen kiinalainen yksilö mikä on laatupeli...
No ei vaan minun mielestä on hupsua ajatella että kiinalaisten mönkijöitten laatu olisi huonompaa kuin "merkki" malleissa.
Kiinalaisetkin ovat hyvin pitkälti kopioitu Hondasta tai muista merkeistä.
Eikä niitä vikojakaan ole sen enempää mutta halvemmassa niihin vikoihin vain kiinnitetään enemmän huomiota kuin merkki mallissa. Kaikissa hajoaa sieltä sun täältä pieniä osia ajan tullen, mutta jostain syystä väitetään että kiinalaiset hajoavat käsiin.
halpa hinta kiinalaisilla mönkijöillä perustuu halpatyövoimaan mitä ei esimerkiksi amerikassa ole. Nyt sain sanani suustani ja toivon näistä olevan hyötyä jollekkin.

Mutta tämä on aika paha mennä sanomaan että ottaako 10 vuotta vanha "merkki" nelikko vai uusi kinkku.
10 vuodessa on mönkijä nähnyt paljon ja voi näitä vikoja löytyä, mutta toisaalta varaosa palvelu pelaa...
Uusi kiinalainen taas on uusi, ja kun perehtyy varaosien saatavuuteen niin ei tule niistäkään ongelmia sekä jos pysyy meissili hanskassa niin itse voi parannella oman mieleiseksi.
Itsellä on kiinalainen ja en ole yhtään uutta osaa ostanut hajoamisen takia, vaikka muutaman olisi voinut uusia ja nekään osat ei hajonnu huonon laadun takia vaan minun rähmäkäpäläisyyden takia korjattaessa. Osat mitkä hajosi oli tiivisteitä mutta ei kovin tärkeässä virassa olevia tiivisteitä. Laitoin auton tiivisteen tilalle ja se kävi kuin hanska käteen.

Minulle on varmaan sitten sattunut tälläinen kiinalainen yksilö mikä on laatupeli...

Kiinalaisetkin ovat hyvin pitkälti kopioitu Hondasta tai muista merkeistä.
Eikä niitä vikojakaan ole sen enempää mutta halvemmassa niihin vikoihin vain kiinnitetään enemmän huomiota kuin merkki mallissa. Kaikissa hajoaa sieltä sun täältä pieniä osia ajan tullen, mutta jostain syystä väitetään että kiinalaiset hajoavat käsiin.
halpa hinta kiinalaisilla mönkijöillä perustuu halpatyövoimaan mitä ei esimerkiksi amerikassa ole. Nyt sain sanani suustani ja toivon näistä olevan hyötyä jollekkin.

Juu, oma mielipide linkun 300 4x4 omistajana (3-06 lähtien):
Laitteen kun sai kotiin ja honda 450 fm ajoi viereen, niin kaverilta meni samantie 500€ korkeanpiin renkaisiin ja lift kitteihin.
Onhan siinä tuon etulukon pitävyyden kanssa ongelmia, mutta aina on menty siitä mistä oli aikomus. Ei ole noita sähköisiä nappilukkoja, mutta aina pysähtymisen jälkeen olen saanut porukan kiinni.
Ja johan täällä lähes alusta asti ollut "veteraani" kehui laitteellani ajettuaan "joskohan hyvätyksi" parenpaan porukkaan soveltuvaksi:)
Linhai tekee yamahalle pien moottorit, ja linkussa on sama moottori jota yamaha käyttää skootterissa 250 majesty.
Nyt malossi viritehtaalta saa majestyyn tarkoitettuja viriosia- linkkuun.
Mainittakoon viri nokka-akseli ja viri sylinterisarja.
No verratuna "merkki" laitteeseen: polaris vs linhai.
Oli ensimmäinen mönkkärini polaris phoenix 200 quad.
Tämähän "polaris" myydään myös merkeillä: artic cat, bombardier, etc...ja on valmistettu AEON tehtaalla taiwanissa.
Niin, linkun varaosat (muoviosat/ katteet) käyvät moneen polarikseen ja ovat aikapaljon edullisenpia
Ja nyt tuleva 2007 juhlavuoden malli ei kaikilla miellytä silmää: on pollen etu ja takatarakan laatikot tarakalla, eli jatkettu kopiomista.
Tämä 520 malli jäi jostakin syystä tulematta (ennakko mainostuksestaan huolimatta) suomeen myyntiin, olisi ollut varmasti hyvä vaihtoehto koko luokassaan.
Juu, tämä keeway/odes 400 4X4= 1:1 kopio honta foremannista, sen kun joku ostaisi ja kertoisi sitten kokemuksiaan täällä foorumissa, kiitos
Laitteen kun sai kotiin ja honda 450 fm ajoi viereen, niin kaverilta meni samantie 500€ korkeanpiin renkaisiin ja lift kitteihin.
Onhan siinä tuon etulukon pitävyyden kanssa ongelmia, mutta aina on menty siitä mistä oli aikomus. Ei ole noita sähköisiä nappilukkoja, mutta aina pysähtymisen jälkeen olen saanut porukan kiinni.
Ja johan täällä lähes alusta asti ollut "veteraani" kehui laitteellani ajettuaan "joskohan hyvätyksi" parenpaan porukkaan soveltuvaksi:)
Linhai tekee yamahalle pien moottorit, ja linkussa on sama moottori jota yamaha käyttää skootterissa 250 majesty.
Nyt malossi viritehtaalta saa majestyyn tarkoitettuja viriosia- linkkuun.
Mainittakoon viri nokka-akseli ja viri sylinterisarja.
No verratuna "merkki" laitteeseen: polaris vs linhai.
Oli ensimmäinen mönkkärini polaris phoenix 200 quad.
Tämähän "polaris" myydään myös merkeillä: artic cat, bombardier, etc...ja on valmistettu AEON tehtaalla taiwanissa.
Niin, linkun varaosat (muoviosat/ katteet) käyvät moneen polarikseen ja ovat aikapaljon edullisenpia

Ja nyt tuleva 2007 juhlavuoden malli ei kaikilla miellytä silmää: on pollen etu ja takatarakan laatikot tarakalla, eli jatkettu kopiomista.
Tämä 520 malli jäi jostakin syystä tulematta (ennakko mainostuksestaan huolimatta) suomeen myyntiin, olisi ollut varmasti hyvä vaihtoehto koko luokassaan.
Juu, tämä keeway/odes 400 4X4= 1:1 kopio honta foremannista, sen kun joku ostaisi ja kertoisi sitten kokemuksiaan täällä foorumissa, kiitos
Ei kai ne kiinalaisetkaa oikeen hajoa, ne vaan purkautuu ajan myötä jkos ei kiristele paikkoja, johtuen suomalaisesta kasaustyöstä...... Kyllähän noihin kiinalaisiin osia saa, kun vaan tietää mihkä niitä osia ettiä, sama kone voipi olla käytös mones muus mönkiäs.
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Linhai tai Kymco eivät mielestäni edusta todellista halpiskampetta, koska komponentit ovat pääsääntöisesti ihan kelpo tavaraa, ja näissä halpa hinta perustuu hyvin pitkälti juurikin halpaan työvoimaan...juhalaspalmas kirjoitti: halpa hinta kiinalaisilla mönkijöillä perustuu halpatyövoimaan mitä ei esimerkiksi amerikassa ole. Nyt sain sanani suustani ja toivon näistä olevan hyötyä jollekkin.
Todellisissa halpisvehkeissä, esim. Whizz yms. halpuus perustuu osittain halpatyövoimaan, mutta hyvin pitkälti myös siihen, että esim, maalit on halpoja, muovit halpoja, osat, yleensä moottoria lukuunottamatta, halvimpia mitä on löydetty, ja näinollen yleensä jotakuinkin kelvottoman heikkoja. Suunnittelussa on nipistetty, esim. whizz, etujousitus joustaa niin renkaat ottavat haritusta aika kiitettävästi, hitsauksissa on nipistetty, saumat näyttävät 5v lapsen hitsaamilta, renkaissa on nipistetty jnejne.
Tosin, olipa värkki kuinka halpa tahansa, siitä ajan myötä saa ihan kelpo kamppeen kunhan viitsii nähdä vähän vaivaa värkin eteen.
Itse, luultavasti ottaisin ennemmin vähän käytetyn merkkivehkeen, kuin uuden halpislaitteen...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Good Damnet!
Merkistä riippumatta pitäisi porukan pystyä nauttimaan tästä harrastuksesta. Olkoon merkki mikä tahansa, niin kysymys on kuitenkin, yhdestä samasta asiasta, mönkkäreistä! Ei olla liian tiukka piposia
Lukekaahan Roosaa, Jp; Koheltajaa, miksi ei myös tästä Bast/Pa..
Oppikaa. Elämä ei mene aina oikein omissa asioissa vaikka halvatun kalliista harrastuksesta puhutaankin.
Pikkusen tsemiä!
Edelleenkin
Bara jotain....
Merkistä riippumatta pitäisi porukan pystyä nauttimaan tästä harrastuksesta. Olkoon merkki mikä tahansa, niin kysymys on kuitenkin, yhdestä samasta asiasta, mönkkäreistä! Ei olla liian tiukka piposia

Lukekaahan Roosaa, Jp; Koheltajaa, miksi ei myös tästä Bast/Pa..
Oppikaa. Elämä ei mene aina oikein omissa asioissa vaikka halvatun kalliista harrastuksesta puhutaankin.
Pikkusen tsemiä!
Edelleenkin
Bara jotain....
ParaBombardier
-
- 3WD
- Viestit: 70
- Liittynyt: 20 Heinä 2006 12:19
- Paikkakunta: Rovaniemi
he
Kyllähän se linhai on kehittynyt ja kyllä se varmasti nouseeki samalla tasolle muitten kanssa vielä .... 

Eiku ajattelin vaan että on parempi varmaan jos
ostat vinssin kans ku lähet koittamaan.
ostat vinssin kans ku lähet koittamaan.
Vähän myöhässä vastailen, taitaa jo mönkkäri olla ostettu mutta tuo linhain peruutussummeri on helposti poiskytkettävissä mönkijän vasemmalta puolelta variaattorin lähistöltä.dexta kirjoitti:Linkustakaan en oikeen noin lyhyen ja tiellä ajetun lenkin perusteella osaa sanoa oikeen mitään, vähän pirteemmältä tuntu kuin Polle. Ärsyttävä peruutussummeri.
Itseäkin se häiritsi heti ja onneksi löytyi helppo ratkaisu
