Tehoputkesta

Keskustelua crossi ja freestyle ajosta.
rugeri

Tehoputkesta

Viesti Kirjoittaja rugeri »

Jos ottaa vakio äänenvaimentajan pois niin että jää pelkkä putki niin eikös näin voi testata että kannattaako tehoputki ostaa? Eli periaatteessahan näin näkee onko teharista hyötyä onhan siinä tietty paljon kovempi ääni ilman teharia mutta näkee ainakin miten liikkuu. Eikös näin? Vai olenko väärässä? :shock:
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja dexta »

Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Spin
2WD
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Elo 2006 17:15
Mönkijä:: Can-Am 500 T3 -15
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Spin »

Niin siis sehän ois sitten slipari, eikä koko putki. Eli lienee sliparin vaikutuksesta kyse ?
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
rugeri

joo

Viesti Kirjoittaja rugeri »

Spin: Eli sliparista kyse. Eihän noita wileycon värkkejä saa edes koko putkistona? (Kai?)
Avatar
BLADEMAN
6WD
Viestit: 606
Liittynyt: 14 Huhti 2006 21:18

Viesti Kirjoittaja BLADEMAN »

Kyllä noita wileyconia saa koko putkistona.
rugeri

ai...

Viesti Kirjoittaja rugeri »

mistä?? Eipä taida paljo tehariin panostaa eikai se sentään tehoo tuo niin et huomais..
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

motocoyote kirjoitti:
dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
ducati
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Maalis 2006 21:38
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ducati »

Marco71 kirjoitti:
motocoyote kirjoitti:
dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.

Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...
Avatar
vp
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 27 Kesä 2005 23:09
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja vp »

http://www.atvrideronline.com/features/ ... to_08.html

tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.

Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

vp kirjoitti:http://www.atvrideronline.com/features/ ... to_08.html

tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.

Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...
Kukaan ei varmasti sano etta pelkka putken vaihto tekee autuaaksi, vaan kokonaisuus pitaa olla kunnossa. Jos kasvattaa kuutioita, on putkeakin syyta muuttaa sita vastaavaksi. Samoin pakoputken kohdalla ratkaisevia tekijoita on muitakin kuin pelkka huipputeho. Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus. Sen jalkeen kaikki muu eli miten saadaan paras suorituskyky laitteelle halutuilla aanitasoilla. Pelkalla huipputeholla ei tee mitaan, jos laite on alhaalta ihan hengeton.
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Marco71 kirjoitti: Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus.
Juu, jep jep :)

Minä ainakin olin ajatellut pakoputkiston tärkeimmäksi tehtäväksi: johtaa kuumat palamiskaasut turvallisesti pois sylinteristä :)

Sen jälkeen loput, mitä marco71 kertoi :D
Avatar
Marco71
Tracks
Viestit: 986
Liittynyt: 22 Marras 2005 23:18
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marco71 »

meura kirjoitti:
Marco71 kirjoitti: Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus.
Juu, jep jep :)

Minä ainakin olin ajatellut pakoputkiston tärkeimmäksi tehtäväksi: johtaa kuumat palamiskaasut turvallisesti pois sylinteristä :)

Sen jälkeen loput, mitä marco71 kertoi :D
Eikos ne tulis sielta pois ilman putkeakin. :lol:
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Avatar
vp
3WD
Viestit: 101
Liittynyt: 27 Kesä 2005 23:09
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja vp »

Jos lähtökohtana on joku tällainen pienempimoottorinen,niin mittaustulosten perusteella yrittäisin keksiä jotain muuta,kuin tuo putkiviritys. Ei se paha ääni oo kenenkään etu.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

ducati kirjoitti:
Marco71 kirjoitti:
motocoyote kirjoitti: Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen :wink:
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.
Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.

Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...
Jep, on yksmukinenki tarkka putkesta, jos liian suuren laittaa niin pakokaasujen virtausnopeus tippuu ja jos liian pienen niin sitte se ahistaa. Mutta verrattuna esim. ykspyttyseen 2-tahtivehkeeseen, yksmukinen nelari ei ole ollenkaan tarkka putkesta :lol:
Ja usein riittää kun vaihtaa äänenvaimentimen vapaammin virtaavaan, on yleensä tuo vakioputki mitoitettu kuitenkin sen verran hyvin..
Valitettavasti mulla ei ole tiedossa mitään laskukaavaa yksmukisen putken mitoittamiselle. Ehkä vois onnistua jotenkin soveltaa noita nelisylinterisen laskukaavoja...

Edittiä: Tietysti, vakioputki heittää "toimimasta" kun laitetaan tiukempaa nokkaa, porttaillaan kantta, vaihdetaan isompia venttiileitä jne, mutta jos puhutaan suutinsarja "virityksestä" niin luulis vakioputken riittävän ihan hyvin :)
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin