
Tehoputkesta
Tehoputkesta
Jos ottaa vakio äänenvaimentajan pois niin että jää pelkkä putki niin eikös näin voi testata että kannattaako tehoputki ostaa? Eli periaatteessahan näin näkee onko teharista hyötyä onhan siinä tietty paljon kovempi ääni ilman teharia mutta näkee ainakin miten liikkuu. Eikös näin? Vai olenko väärässä? 

- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.motocoyote kirjoitti:Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.Marco71 kirjoitti:Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.motocoyote kirjoitti:Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..dexta kirjoitti:Eipä välttämättä. Tehoputkien virtaukset ja vastapaineet on pitemmälle suunniteltu ja mietitty kuin vakioputkissa.
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen
Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...
http://www.atvrideronline.com/features/ ... to_08.html
tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.
Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...
tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.
Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...
Kukaan ei varmasti sano etta pelkka putken vaihto tekee autuaaksi, vaan kokonaisuus pitaa olla kunnossa. Jos kasvattaa kuutioita, on putkeakin syyta muuttaa sita vastaavaksi. Samoin pakoputken kohdalla ratkaisevia tekijoita on muitakin kuin pelkka huipputeho. Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus. Sen jalkeen kaikki muu eli miten saadaan paras suorituskyky laitteelle halutuilla aanitasoilla. Pelkalla huipputeholla ei tee mitaan, jos laite on alhaalta ihan hengeton.vp kirjoitti:http://www.atvrideronline.com/features/ ... to_08.html
tuolla on jammun mittaustuloksia eri slipareilla.
Ei nyt muistu mieleen sivu missä on susukin ltz400 mönkkärillä testattu kymmenkunta kokoputkistoa. 3.3hevosvoimaa oli saatu parhaalla lisätehoa 7750 kierroksella. 2hevosvoimaa samaisella yoshimuralla minkä minäkin ostin,tosin 1050 kierrosta isommalla kierrosmäärällä mitä vakiolla. 34hv maksimiteho!! Teoriassa jos kuutioita kasvattaa 10 %,niin teho lisääntyy saman verran,melkeinpä puolet halvemmalla...
-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
Eikos ne tulis sielta pois ilman putkeakin.meura kirjoitti:Juu, jep jepMarco71 kirjoitti: Tarkein tehtavahan silla on aanen vaimennus.
Minä ainakin olin ajatellut pakoputkiston tärkeimmäksi tehtäväksi: johtaa kuumat palamiskaasut turvallisesti pois sylinteristä
Sen jälkeen loput, mitä marco71 kertoi

-- Marko Laine --
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
-- Team Laine --
http://shop.teamlaine.fi (verkkokauppa)
Meiltä myös mönkkärien säädöt Dynojet 250ix penkissä.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Jep, on yksmukinenki tarkka putkesta, jos liian suuren laittaa niin pakokaasujen virtausnopeus tippuu ja jos liian pienen niin sitte se ahistaa. Mutta verrattuna esim. ykspyttyseen 2-tahtivehkeeseen, yksmukinen nelari ei ole ollenkaan tarkka putkestaducati kirjoitti:Pitää täysin paikkansa putkella ja putkella on paljonkin eroa yksi mukisessa moottorissa. Oikein mitoitetulla pukella, ilmasuodattimella ja kaasuttimen säädöillä saadaa aika paljonkin tehoa irti vakio koneesta. Pelkällä putken vaihdolla saa vain tehon laskun aikaan.Marco71 kirjoitti:Paitsi etta myos yksisylinteriset ovat erittain tarkkoja tuosta pakoputkesta. Pakoputkella saa helposti hukattua 5hv tai parhaassa tapauksessa myos lisattya. Liian isokaan ei siis ole hyva. Tama ei ole mutua, vaan ihan testattua. Teimme 450R:aan 13 erilaista alkukayraa ja aanenvaimentajaa ja erot olivat todella suuria.motocoyote kirjoitti: Jeh, paitsi että nelitahtivehkeissä vastapaineita ei tarvita eikä haluta. Ykspyttysissä nelareissa riittää suurinpiirtein ku putki ei ahdista..
Turbovehkeet on sitte eri asia, sama mitä, kunhan tarpeeksi isoa rööriä ja useampisylinterisissä nelitahtisissa pitää sitte mitottaa ensiö ja toisioputket halutun optimaalisen toiminta-alueen mukaan, jotta kaasupulssit tulevat oikeaan aikaan ja "imevät" muista sylintereistä pakokaasut poikkeen
Jos teoriassa asiaa pohdiskelee, niin putken tilavuus (halkaisija, pituus), käyrien muoto ja mahdolliset kollektorit ovat ne merkitsevät tekijät tehon kannalta. Ja tietenkin putki vaikuttaa sinne ruokintapuoleen...

Ja usein riittää kun vaihtaa äänenvaimentimen vapaammin virtaavaan, on yleensä tuo vakioputki mitoitettu kuitenkin sen verran hyvin..
Valitettavasti mulla ei ole tiedossa mitään laskukaavaa yksmukisen putken mitoittamiselle. Ehkä vois onnistua jotenkin soveltaa noita nelisylinterisen laskukaavoja...
Edittiä: Tietysti, vakioputki heittää "toimimasta" kun laitetaan tiukempaa nokkaa, porttaillaan kantta, vaihdetaan isompia venttiileitä jne, mutta jos puhutaan suutinsarja "virityksestä" niin luulis vakioputken riittävän ihan hyvin

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06