Lumilevy
- juniorijussi
- Tracks
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Suosittelen erittäin lämpimästi
http://www.monkijat.com/juniorijussi/videot/Lumityo.wmv
Tuo levy oli 16 asentoinen cycle county 124 levee.Leveempi saisi olla jos tietä auraa.Pihassa tuo kapee on mukava kun mahtuu just kinttupolkuja auraamaan.Nyt mulla on bombassa 152 warni katotaan tekeekö sillä mitään kunhan kerkeen sovittaan tuon asennuslevyn tuon pohjapanssarin päälle

http://www.monkijat.com/juniorijussi/videot/Lumityo.wmv
Tuo levy oli 16 asentoinen cycle county 124 levee.Leveempi saisi olla jos tietä auraa.Pihassa tuo kapee on mukava kun mahtuu just kinttupolkuja auraamaan.Nyt mulla on bombassa 152 warni katotaan tekeekö sillä mitään kunhan kerkeen sovittaan tuon asennuslevyn tuon pohjapanssarin päälle

Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
Kyllä 350-kuutioinen mönkijä suoriutuu lumitöistä erinomaisesti, oma Hondani ainakin.
Kaupan mukana tuli se CC:n 122 cm leveä musta peruslevy mekaanisella nostolaitteella. Muutaman kerran puskettuani levyn kyky tuntui liian heikolta nostaa uutta lunta yli tien reunuksilla olevien penkkojen. Menin kauppaan ja ostin toisen levyn, sellaisen uuden oranssin CC:n aurapuskulevyn, jonka leveys on 133 cm ja profiili samanlainen kuin kuorma-autojen suurissa levyissä. Jo rupesi lumi lentämään vallin yli! Erittäin hyvä levy.
Ainoa ongelma tuli logistiikassa, kun pikkulevy mahtui heittämällä peräkärryyni mönkijässä, isomman kanssa joutuu keplottelemaan n. 15 min / kerta, että kuomu menee kiinni.
Kesällä jälkiasennutin Warnin vinssin. Sillähän pystyy nostamaan myös puskulevyä. Ostin siksi piruuttain toisen työvälinerungon, nyt ilman mekaanista nostolaitetta. Ruuvasin pienen levyn siihen kiinni, nyt on kaksi erilaiseen tekniikkaan perustuvaa erikokoista levyä valmiina talven haasteisiin.
Pikkulevyn hyvät puolet:
- nopeampi asentaa kiinni, kun sen yli on helpompi ajaa
- kevyempi siirtää käsin, liukuu helpommin maassa asennuksen aikana (kun laittaa pultteja ja sokkia pohjaan kiinni)
- mahtuu paremmin ahtaisiin paikkoihin
Isomman levyn hyvät puolet
- yksinkertaisesti tehokkaampi
- mekaaninen nostolaite on nopeampi
Nyt syksyllä olen joutunut ajamaan jo kolmasti kilometrin tieni. Kahdesti on ajettavaa ollut noin 10 cm ja kerran 5 cm. Suojalunta joka kerta. Pikkulevyllä olen hommat hoitanut. Vinssiin pohjautuva tekniikka on mielestäni alkutalvella parempi, koska lunta on tiellä vielä vähän ja puskemisen jälkeen tuskin lainkaan. Nimittäin jos levyn laskee ihan alas, hyppii se koko matkan rasittavasti (pomppii osuessaan kiviin yms.). Vinssillä on mukavampi hienosäätää homma niin, että lunta jää kevyesti tien päälle. Nyt on sellaiset 30 cm vallit molemmilla puolilla tietä ja tiellä kovettunutta lunta ehkä 3-5 cm. Kohta on aika vaihtaa levyä, vapauttaa mekaaninen vipu ja antaa mennä vaan. 20 - 30 km/h nopeutta ja lumi lentää penkan yli metsään. Ja kun pohjana on tasainen luminen alusta, ei levy pompi edestakaisin. Pitemmän päälle väsyttää kättä, jos joutuu mekaanista vipua pitää kädellä jännityksessä. Voihan toki kikkailla puskulevyn korkeudella sillä etupäähän tulevalla remmillä, mutta se on vähän hidasta sekin.
Senkin olen jo havainnut, että hyvää tulosta ei saa alussa varmaan millään levyllä / tekniikalla. Siinäkin hommassa kokemus kehittää kykyjä suoriutua hommasta. Mönkijällä on myös paha aurata kerralla metriä lunta, ei kannata kerryttää yli 20 senttiä lunta tielle, etenkin suojalunta on vaikea saada siten kerralla pois. Jos lunta on liikaa, pitää ensin ajaa päältä vaikka 15 senttiä, sitten sen jälkeen vaikka 10 - 20 cm, niin homma tulee kyllä ajan myötä hoidettua.
Kaupan mukana tuli se CC:n 122 cm leveä musta peruslevy mekaanisella nostolaitteella. Muutaman kerran puskettuani levyn kyky tuntui liian heikolta nostaa uutta lunta yli tien reunuksilla olevien penkkojen. Menin kauppaan ja ostin toisen levyn, sellaisen uuden oranssin CC:n aurapuskulevyn, jonka leveys on 133 cm ja profiili samanlainen kuin kuorma-autojen suurissa levyissä. Jo rupesi lumi lentämään vallin yli! Erittäin hyvä levy.
Ainoa ongelma tuli logistiikassa, kun pikkulevy mahtui heittämällä peräkärryyni mönkijässä, isomman kanssa joutuu keplottelemaan n. 15 min / kerta, että kuomu menee kiinni.
Kesällä jälkiasennutin Warnin vinssin. Sillähän pystyy nostamaan myös puskulevyä. Ostin siksi piruuttain toisen työvälinerungon, nyt ilman mekaanista nostolaitetta. Ruuvasin pienen levyn siihen kiinni, nyt on kaksi erilaiseen tekniikkaan perustuvaa erikokoista levyä valmiina talven haasteisiin.
Pikkulevyn hyvät puolet:
- nopeampi asentaa kiinni, kun sen yli on helpompi ajaa
- kevyempi siirtää käsin, liukuu helpommin maassa asennuksen aikana (kun laittaa pultteja ja sokkia pohjaan kiinni)
- mahtuu paremmin ahtaisiin paikkoihin
Isomman levyn hyvät puolet
- yksinkertaisesti tehokkaampi
- mekaaninen nostolaite on nopeampi
Nyt syksyllä olen joutunut ajamaan jo kolmasti kilometrin tieni. Kahdesti on ajettavaa ollut noin 10 cm ja kerran 5 cm. Suojalunta joka kerta. Pikkulevyllä olen hommat hoitanut. Vinssiin pohjautuva tekniikka on mielestäni alkutalvella parempi, koska lunta on tiellä vielä vähän ja puskemisen jälkeen tuskin lainkaan. Nimittäin jos levyn laskee ihan alas, hyppii se koko matkan rasittavasti (pomppii osuessaan kiviin yms.). Vinssillä on mukavampi hienosäätää homma niin, että lunta jää kevyesti tien päälle. Nyt on sellaiset 30 cm vallit molemmilla puolilla tietä ja tiellä kovettunutta lunta ehkä 3-5 cm. Kohta on aika vaihtaa levyä, vapauttaa mekaaninen vipu ja antaa mennä vaan. 20 - 30 km/h nopeutta ja lumi lentää penkan yli metsään. Ja kun pohjana on tasainen luminen alusta, ei levy pompi edestakaisin. Pitemmän päälle väsyttää kättä, jos joutuu mekaanista vipua pitää kädellä jännityksessä. Voihan toki kikkailla puskulevyn korkeudella sillä etupäähän tulevalla remmillä, mutta se on vähän hidasta sekin.
Senkin olen jo havainnut, että hyvää tulosta ei saa alussa varmaan millään levyllä / tekniikalla. Siinäkin hommassa kokemus kehittää kykyjä suoriutua hommasta. Mönkijällä on myös paha aurata kerralla metriä lunta, ei kannata kerryttää yli 20 senttiä lunta tielle, etenkin suojalunta on vaikea saada siten kerralla pois. Jos lunta on liikaa, pitää ensin ajaa päältä vaikka 15 senttiä, sitten sen jälkeen vaikka 10 - 20 cm, niin homma tulee kyllä ajan myötä hoidettua.