Mitä työkoneita sulla on mönkijään.
Mitä työkoneita sulla on mönkijään.
Elikkä kertokaas millasia lisälaite härveleitä teillä on mönkijään ja ootteko itse tehneet vai ostaneet valmiina?
Itelläni on:
* Takatelineellä laatikko, mihin menee mootorisaha bensatankkeineen ja muuta tarviketta tilapäiseen kuljettamiseen. Ite tehty vanerista.
* Peräkärryt vanhat auton kerätty. Kärryt on mönkkärin levyiset.
* Noin 250cm leveä lana perään. Ite tehty
* Uusi tukkikärryn piirrokset on jo valmiit. Rakennusta vaille, ainoastaan pyörät puuttuu enää. Kärryistä tulee sellaiset että niistä saa tavallisen kärryn ja tukkikärryn. Käyrryissä on kippi.
* Tarkoitus olisi vielä tehdä eteen lana, joka tulee pikakiinnityksellä ja vinssi toimii nostolaitteena.
Itelläni on:
* Takatelineellä laatikko, mihin menee mootorisaha bensatankkeineen ja muuta tarviketta tilapäiseen kuljettamiseen. Ite tehty vanerista.
* Peräkärryt vanhat auton kerätty. Kärryt on mönkkärin levyiset.
* Uusi tukkikärryn piirrokset on jo valmiit. Rakennusta vaille, ainoastaan pyörät puuttuu enää. Kärryistä tulee sellaiset että niistä saa tavallisen kärryn ja tukkikärryn. Käyrryissä on kippi.
* Tarkoitus olisi vielä tehdä eteen lana, joka tulee pikakiinnityksellä ja vinssi toimii nostolaitteena.
-
- Kunniajäsen!!!
- Mönkijä:: Suzuki LT-F4WD
- Viesti:
Kikkeet!
Mielenkiintosia projekteja kehittelillä Wilpo sulla!
Mun mönkkäri kikkeet:
- Uus lava/tukkikärry, lava on irrotettava tukkikäyttöä varten.
- 120cm Puskulevy.
- Vinssi jos jääp jummii, sillä käytettään myös puskulevyä.
- Laatikoita tavaratelineelle olis tarkotus kattella

Mun mönkkäri kikkeet:
- Uus lava/tukkikärry, lava on irrotettava tukkikäyttöä varten.
- 120cm Puskulevy.
- Vinssi jos jääp jummii, sillä käytettään myös puskulevyä.
- Laatikoita tavaratelineelle olis tarkotus kattella
-
- 6WD
Jees, omassa on takaboxi, joka itse valmistettu ja mitoitettu siten että kyytiin sopii saha poikittain ja sivulle kombikannu ja vielä toinen sivu tyhjänä eväille tms.
Boxi on tehty vanerista ja kulmat vahvistettu alumiinilistoilla. Pohjaan porattu joka nurkkaan 5cm. vedenpoistoaukot. Maalattu valkoiseksi ja taakse liimattu heijastimet. Kiinnitys on kuormaliinoilla joten irroitus on helppoa. Eteen pitäisi tehdä samanlainen mutta matalampana, ja jostain pitäisi löytää(tonkia roskista
) vielä kiinnikkeet raivurille.
Vinssiä, puskulevyä tms. ei ole, tosin vinssi voisi ollakkin kätevä, harkitaan.
Kärry on timberin tekemä ja ensireissun jälkeen jo meni pankkosokat vaihtoon, vähän heppoiset ne olikin. Samoin metsään on jäänyt kärrin mukana tullut(ollut) lepuutusjalka. Otti maakosketusken metsässä ja meni mutkalle sen tien. Suosittelen suosiolla ko. kapineen poistoa, eipähän ole tiellä sitten.
Boxi on tehty vanerista ja kulmat vahvistettu alumiinilistoilla. Pohjaan porattu joka nurkkaan 5cm. vedenpoistoaukot. Maalattu valkoiseksi ja taakse liimattu heijastimet. Kiinnitys on kuormaliinoilla joten irroitus on helppoa. Eteen pitäisi tehdä samanlainen mutta matalampana, ja jostain pitäisi löytää(tonkia roskista

Vinssiä, puskulevyä tms. ei ole, tosin vinssi voisi ollakkin kätevä, harkitaan.
Kärry on timberin tekemä ja ensireissun jälkeen jo meni pankkosokat vaihtoon, vähän heppoiset ne olikin. Samoin metsään on jäänyt kärrin mukana tullut(ollut) lepuutusjalka. Otti maakosketusken metsässä ja meni mutkalle sen tien. Suosittelen suosiolla ko. kapineen poistoa, eipähän ole tiellä sitten.
**Huru-ukko**
Itellä on tukkikärry ja mönkijän pieniperäkärry. Sain just valmiiks ite tehdyn puskulevyn (150cm), otin vähä mallia alkuperäisestä levystä mutta tein siihen vähä erilaiset kiinnitykset ja tukevamman.
Nyt olis suunnitteilla(oon suunnitellu sen aikapitkälle pienessä päässäni) hiekotin mönkijän perään, mut täytys löytää vaa jostain sopiva pikkusähkömoottori pyörittämään sitä, pakkohan se on kokeilla jos semmonen jopa toimis.
Nyt olis suunnitteilla(oon suunnitellu sen aikapitkälle pienessä päässäni) hiekotin mönkijän perään, mut täytys löytää vaa jostain sopiva pikkusähkömoottori pyörittämään sitä, pakkohan se on kokeilla jos semmonen jopa toimis.
-
- 4WD
Mulla on mönkkärissä (Honda 500 Rubicon) seuraavat härvelit:
- CC:n sähkövinssi
- 152cm CC:n puskulevy + työvälinerunko
- puskulevyn manuaalinen nostin
- lumiketjut takapyöriin
- Penzo metsätelikärry kipillä
-suojapeitto
- CC:n sähkövinssi
- 152cm CC:n puskulevy + työvälinerunko
- puskulevyn manuaalinen nostin
- lumiketjut takapyöriin
- Penzo metsätelikärry kipillä
-suojapeitto
Viimeksi muokannut rubicon, 20 Elo 2004 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täältä löytyy
- ATV Superwinch 2000
- CC puskulevy 122 cm joka on levitetty 146 cm:iin
- manuaalinen nostin tai vinssi
- aurauskulman kauko vapautus joka on mallia omavalmiste esikuva haettu
http://www.cyclecountry.com/products/bl ... sories.htm
- kahvanlämmittimet
- peruutusvalo
- ATV Superwinch 2000
- CC puskulevy 122 cm joka on levitetty 146 cm:iin
- manuaalinen nostin tai vinssi
- aurauskulman kauko vapautus joka on mallia omavalmiste esikuva haettu

- kahvanlämmittimet
- peruutusvalo
-
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 H.O -12
Varusteita ei ole kuin vasta puskulevy jonka edellinen omistaja on itse tehnyt, mutta aikomus on lähipäivinä ruveta rakentamaan vanhaan hevosen vedettävään niittokoneeseen vetoaisaa että sitä voi vetää mönkijällä. Ja kun se on valmis pitää tehdä muuten sama juttu vanhaan hevosen vedettävään pieneen lapiorulla äkeeseen, mutta lisäksi vielä irrotettavat pyörät että sitä voi vetää vähän muuallakin kuin pellolla.
Tervehdys täältäkin.
Kalustoa löytyy Polaris ATP500:een seuraavasti:
- Polariksen oma Glacier Plow, puskulevy 60' eli abt 150cm, saattaa olla ainut koko maassa kun minulle erikseen tilattiin jenkeistä. Suosittelen, on helppo kytkeä ja pelaa hienosti.
- Vinssi on Warn 3.0ci, nostelen sillä myös tuota puskulevyä
- ATP:n etulaatikon päälle on lisävarusteena matala kaide, ei tarvitse kaikkea aina sitoa kiinni.
- Perässä vedettäväksi on henkilöauton peräkärryt ja nyt myös Tehovinssin Terrain Pro 500 telikärry sekä lava- että tukkivarustuksella.
- ATP:n vetokoukkusysteemin hitsailin itse uuteen uskoon. Lisäsin jenkkien vetopuomikotkotuksen kiinnikkeen päälle kiinteän vetokuulan niin että se on ihan perätasauspyörästön kupeessa kiinni.
- Takarenkaisiin on vielä norjalaiset karkaistut ristikkomalliset ketjut. Olisikohan merkki Nore?
- Ja sitten on jäällä ajellessa perässä 20m köyttä ja siinä kevytpeitteen päällä kersat istumassa...
Kalustoa löytyy Polaris ATP500:een seuraavasti:
- Polariksen oma Glacier Plow, puskulevy 60' eli abt 150cm, saattaa olla ainut koko maassa kun minulle erikseen tilattiin jenkeistä. Suosittelen, on helppo kytkeä ja pelaa hienosti.
- Vinssi on Warn 3.0ci, nostelen sillä myös tuota puskulevyä
- ATP:n etulaatikon päälle on lisävarusteena matala kaide, ei tarvitse kaikkea aina sitoa kiinni.
- Perässä vedettäväksi on henkilöauton peräkärryt ja nyt myös Tehovinssin Terrain Pro 500 telikärry sekä lava- että tukkivarustuksella.
- ATP:n vetokoukkusysteemin hitsailin itse uuteen uskoon. Lisäsin jenkkien vetopuomikotkotuksen kiinnikkeen päälle kiinteän vetokuulan niin että se on ihan perätasauspyörästön kupeessa kiinni.
- Takarenkaisiin on vielä norjalaiset karkaistut ristikkomalliset ketjut. Olisikohan merkki Nore?
- Ja sitten on jäällä ajellessa perässä 20m köyttä ja siinä kevytpeitteen päällä kersat istumassa...
Re: Mitä työkoneita sulla on mönkijään.
[quote="Wilpo"]Elikkä kertokaas millasia lisälaite härveleitä teillä on mönkijään ja ootteko itse tehneet vai ostaneet valmiina?
Itelläni on:
Mitenkäs sä oot toteuttanu ton takalanan koneesees? Oisko sulla olemassa tai mahdollisuutta ottaa kuvia kyseisestä lanasta? Ois itellä tarkotus kanssa tehä lana, mutta jos esim sulla on joku nerokas ratkaisu olemassa, niin voisin harrastaa kopiointia.
Itelläni on:
Mitenkäs sä oot toteuttanu ton takalanan koneesees? Oisko sulla olemassa tai mahdollisuutta ottaa kuvia kyseisestä lanasta? Ois itellä tarkotus kanssa tehä lana, mutta jos esim sulla on joku nerokas ratkaisu olemassa, niin voisin harrastaa kopiointia.
-
- 6WD
Taka lanasta
Tiuska kirjoitti:Wilpo kirjoitti:Elikkä kertokaas millasia lisälaite härveleitä teillä on mönkijään ja ootteko itse tehneet vai ostaneet valmiina?
Itelläni on:
Takalanana toimii yllättävän hyvin pehmeällä hiekkatiellä ylikokoinen kuormalava jossa painona tynnyri jossa hiekkaa, on testattu. Mökillä oltiin ja rupesi yllättäen

Mutta jos oikeasti meinaa takalanaa jolla olisi ihan kunnon käyttöä tien lanauksessa niin pahoin pelkään että mönkkäri on liian kevyt siihen hommaan, loppuu pito nopsaan renkaasti jos vähän tulee ottoa liikaa lanaan tai lana haukkaa isommin (joskus oltu ihmeissään lanan kanssa isolla traktorillakin

Tietty joku siloituslana joka tehty tukin puolikkaista jossa rautavahvistus keulassa voisi toimiakkin tien pinnan siloitteluissa, mutta ei sovellu raskaaseen lanaukseen

**Huru-ukko**
-
- 6WD
lanan asento
Wilpo kirjoitti:Joo, suurinpiirtein samanlainen mun takana on. Kaks trukkilavaa vierekkäin ja niitä olen vahvistanu paljon, muuten hajoo heti. Lankuilla lavat yhteen ja otin vielä etumaisen "terän pois" elikkä vaan kaks "terää" peräkkäin. Toimii hyvin kyllä. Laitan kuvan kunhan muistan ottaa.
Jååpå jåå, lapsilla on lasten vehkeet ja isoilla lapsilla isommat vehkeet

Mites muuten, onko sulla se lana kulmittain vai suorassa kun lanailet. Meillä se oli kulmittain, eli kärki lanasi aluksi ja sitten sivustat viisti tasoituksen. Meidän käytössä se lava oli "väärinpäin" ja harvennettiin laudoitusta, olikohan siinä 3 vai 4 lautaa lanaamassa. Tällälailla se lanasi hyvin ja siirti isommat kivet aina lanan ohi jonoon josta ne sitten oli helppo kerätä tien sivuun.
Sen verran siitä meidän lanaushommasta että se hiekkatynnyri ei "oikein" tahtonut pysyä kyydissä, liekkö sitten oli vauhtia liikaa kun varovasti kaasuteltiiin

Lystin loppu oli se kun lana alkoi irtisanomaan yhteistyötä, lauta kerrallaan.

**Huru-ukko**
Kuvia mun helpporakenteisesta lanasta. Lanan olen laittanu kahdella köydellä lanan etukulmista kiinni mönkijään. Lana on tosiaan tehny noin vartissa ja sen on näköinenkin.
Mutta mikäs siinä kun se tehtävän tekee ja kunnei sitä joka päivä käytetä, joskus harvoin.
http://mbnet.fi/wilpo/polle/lana1.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/lana2.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/lana3.jpg

http://mbnet.fi/wilpo/polle/lana1.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/lana2.jpg
http://mbnet.fi/wilpo/polle/lana3.jpg