pieni metsä kärry ilman hitsaamista. miten?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

pieni metsä kärry ilman hitsaamista. miten?

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

eli itselläni on 150cc mönkijä ilman koukkua. lähipäivinä asennan normaalin vetokuulan ja hankin pari veto-kitaa. hitsaus mahdollisuutta ei ole joten ajattelin että saisiko puusta tai jostain muusta materiaalista kotikonstein tehtyä kärryn ja kaipaisin neuvoja hätään. hirveän kallis ei saisi tulla kun tulee pieniin töihin vähän polttopuuta ja sellaista. vaikka mönkijässä on tehoa noin 15 heppaa niin en ole silti milloinkaan sitä voimien puolesta saanut hyytymään että kärry saa painaakkin vähän niin jaksa silti mennä. :D :) :lol: :wink: :P
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

:D niin ja vielä mitkä olisivat halvat ja hyvät renkaat :D kiitos-etukäteen jo vastauksista
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Galleriassa on muistaakseni puukärryn kuvia ja halvimmat renkaat on varmaan vanhat autonrenkaat vanteineen......
Kuva
Vanhus
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Tammi 2007 13:05
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: pieni metsä kärry ilman hitsaamista. miten?

Viesti Kirjoittaja Vanhus »

pottu26 kirjoitti:eli itselläni on 150cc mönkijä ilman koukkua. lähipäivinä asennan normaalin vetokuulan ja hankin pari veto-kitaa. hitsaus mahdollisuutta ei ole joten ajattelin että saisiko puusta tai jostain muusta materiaalista kotikonstein tehtyä kärryn ja kaipaisin neuvoja hätään. hirveän kallis ei saisi tulla kun tulee pieniin töihin vähän polttopuuta ja sellaista. vaikka mönkijässä on tehoa noin 15 heppaa niin en ole silti milloinkaan sitä voimien puolesta saanut hyytymään että kärry saa painaakkin vähän niin jaksa silti mennä. :D :) :lol: :wink: :P
Varmasti se puustakin syntyy, mutta mieluummin ei pelkästään naulaamalla, vaan käytä tärkeisiin liitoksiin ns. lukkokantapultteja, sen ei pitäisi paljon kustannuksia nostaa. Ja naulojen asemesta tietysti ruuveja, jos vain käytettävissäsi on ruuvinväännin - kenenkään käsi ei sitä muuten kestä.
Romuttamoista löytyy varmasti akselistoja vanteineen ja renkaineen. Yksi ongelmistasi tulee olemaan se, että peräkärryn raideleveys ei saisi olla suurempi kuin sitä vetävän mönkijän, mikäli aiot sillä maastoon - tiellä ja pihalla menee tietysti mikä vain. Voisin kyllä kuvitella, että esimerkiksi henkilöauton etupyörä saataisiin olkatuesta henkselin (U-pultin) avulla tukevasti kiinni kärrysi puurunkoon. Tämä tulee varmasti olemaan yksi kärrysi kriittisistä paikoista.
Toivotan onnea ja menestystä yrityksellesi. Kerrohan palstalla sitten kun kärrysi on jo hinauskunnossa!
Cattimies

Viesti Kirjoittaja Cattimies »

Jos työkaluina on porakone ja rälläkkä niin saisihan sen tehtyä rautaputkestakin. Kasaus pulteilla. Esim pyörännavat sopivan putken sisään ja poraa läpipultit putken ja navan akselin läpi. Kiinnitys kärryn runkoon u-pulteilla. Vahvistukseksi akselista runkoon lattaraudat jotka kiinittää pulteilla niin pysyy akseli oikeassa asennossa runkoon nähden. Pankot ja tolpat kiinnittelee samalla tavalla ja vahvistelee lattaraudalla ja pulteilla. Putkena kannattaa käyttää RHS putkea.
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

huomasin kaupassa käydessäni nämä metalli kulma palat mitä käytetään esim. katon harjan tekoon . sellanen et siin on metalli kolot mihin työnnetään puu ja ruuveil kii niin se pysyy siel ni niil yritän tehä en saanu kuvaakaan laitettuu mut tuskin kukaan täst mitään ymmärtää .jos joku tietää mitä tarkotan ni vois yrittää saada kuvan tänne.
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

kyllä kai ne kestää toivotaan.
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

nimeltänsä heloja nuo kulmapalat
Vanhus
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Tammi 2007 13:05
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Vanhus »

pottu26 kirjoitti:nimeltänsä heloja nuo kulmapalat
Todellakin, tuollaiset helat vahvistavat (ja helpottavat) huomattavasti puurakenteen kulmaliitoksia.
Muista muuten suojata puukärrysi tehokkaasti lahoamista vastaan, muuten se on varsin pian "entinen".
Ja painu yöpuulle siitä, ei siihen kärryntekoon saa sentään kaikkian öitään uhrata! Kellosi on 24 minuuttia vaille 4.
maako
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 07 Marras 2006 17:30

Viesti Kirjoittaja maako »

Suosittelisin etsimään pienen autoperäkärryn...ne on samanlevyisiä kuin mönkkäritkin ja lyhyinä niissä on hyvät maavarat ku ottaa turhat lokarit ja mahdollisesti takavalotelineen pois.
Jos on rekisteröimätön niin niitä löytää melko halvalla ja kilvellä ja valoillahan ei tee mitään metsässä.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Jos päädyt tekemään itse niin kannattaa miettiä ja kokeilla tarkkaan se renkaiden sijoitus kärryssä. Tai sitten tekee sellaisen kiinnityksen, jota tarpeen vaatiessa voi helposti muuttaa. Painopiste on aika oleellinen juttu, muutoin voi käydä niin et isommassa ylämäessä kärry nostaa mönkijän pyöriä ilmaan jos on kovin takapainoinen. Tietty lastauksellakin tuohon voi vaikuttaa.
Ensimmäisen kärryni tein viime kesänä ja seuraavan teen nyt keväällä :lol:
Muutoin hyvä mutta pientä parannusta kaipaa:
- säädettävä kärryn pituus, jotta mahtuu tarvittaessa transporterin sisälle.
- tukevampi runko järeämmästä tavarasta
- toiseen päähän verkko joka estää puiden tunkeutumisen takalistosta läpi :D
- joku systeemi millä sitoa helposti puut kiinni kuljetuksen ajaksi.
Back in business
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

yritän hyödyntää tietoja parhaimman mukaan :P :D :lol: 8)
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

kiitos hyvistä kuvista :wink: ajattelin renkaiksi laittaa kottikärryn renkaat metalli vanteilla. löysin kaupasta sellaiset mitkä ovat korkeudeltaan mönkkärin renkaan kokoiset , sellaiset renkaiksi melko varmana ja sitten joku akseli niille. pitää renkaat mitoittaa paikalleen todella hyvin koska reitin varrella on sen verta jyrkkä mäki ettei siintä pääse talvella autolla ylös ilman pitkää kiihdytystä. puut pitäisi sitten kanssa suojata jollain puun suoja aineella. pitää viellä miettiä miten kiinnitän mönkkäriin melko varma laitan normaalin vetokoukun ja siihen kiinni. teen tampereella jo prototyypin ja puran sen ja ehkä viikon päästä menen maalle niin rakennan sen sitten kokonaan valmiiksi.
pottu26
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Tammi 2007 03:43
Paikkakunta: lempäälä/kulju

Viesti Kirjoittaja pottu26 »

nyt on renkaat haettu kärrystä tulee sopiva puun ajoon pienille määrille polttopuuksi jne. mutta ei oikein hirveästi muuta työtä saa tehtyä mutta ei tarvitsekkaan
Vanhus
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 01 Tammi 2007 13:05
Paikkakunta: Uusikaupunki

Kärryn aisapituus

Viesti Kirjoittaja Vanhus »

Kiinnitäpä huomiota kärrysi aisapituuteen, siis koko etäisyyteen vetopisteestä kärryn akselille.
Jos teet siitä hyvin lyhyen, kärry tulee nöyrästi perässä melkein mönkijäsi jälkiä mutkapaikoissakin, mutta on aivan toivoton pakittaa edes suoraan, hallitusta kaarroksesta puhumattakaan.
Jos taas tämä kärrysi "akseliväli" on kovin pitkä mönkijäsi akseliväliin verrattuna, kärryä on suhteellisen helppo pakitella hallitusti, mutta se oikaisee mutkissa toivottoman paljon.
Jos puusta rakennat, melkein suosittelisin, että kokeilisit ensin vähän "ylipitkältä" tuntuvalla aisalla ja lyhennät sitä sitten tarpeen mukaan.
Kokemukseni mukaan aina ei voi ajoja suunnitella siten, että pääsee ajamaan ympäri, vaan välillä on pakko pakitella, joskus suhteellisen pitkiäkin matkoja.
Vastaa Viestiin