Hankin kuukausi sitten 400 FIS:n, Warnin 2,5ci vinssillä. Mukava peli! Ongelmaksi on koitunut akku, joka hyytyy turhan helposti. Kyllä se ojasta koneen vetää, mutta kun vähänkään sitä rasittaa niin mittari alkaa VOLTtia heittämään. Ensimmäisen kerran kone teki temput työmaalla kun oli tarkoitus vetää kaadetun puun oksakasa talon takapihalta tien varteen. Seuraavan kerran kun tuulenkaatoa vinssailin metsässä. Moottori oli käynnissä ja kaasua käytin samalla, jolloin akun pitäisi ladata. Vein koneen huoltoon ja valitin asiasta. Huoltomies sanoi että ainut vaihtoehto ongelmaan on asentaa isompi akku.
Onko teillä kokemusta, mitä vakioakku kestää? Aika vaisulle tuo vakioakku vaikuttaa, jos se saman tien hyytyy kun siltä vähän apua pyytää.
Ainakaan Polariksen vakio 14ah:n akku ei ole vinssaamista varten.
Vaihdoin tilalle 18ah:n imeytetyn vartan akun ja sen jälkeen on saanut vinssailla ihan rauhassa.
Joo, on aika lailla onnettomia nuo orkkisakut. Kattiin menee heittämällä Vartan imeytetty, 18 ah akku, jonka pakkasominaisuudet ovat erinomaiset niin virranannon ja latauksen vastaanoton suhteen. Hinta jossain 100 nurkilla. Itellä ollut kahdessa koneessa samanlainen akku, joissa osoittanut toimivuutensa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Eipä kestä Catin vakio akku kovin paljon vinssaamista. Imeytetty olisi paras vaihtoehto mutta kyllä 20A auttaa jo silminnähtävästi. Tietysti jos hinta on toisarvoinen tekijä niin ehdottomasti imeytetty. Halvimmillaan tavallisen 20A akun taitaa saada n.40€ hintaan.
Puuhis kirjoitti:Mä en ole sitten varmaan tarpeeksi vinssaillu kun ei oo kertaakaan vilahtanu tuo VOLT näytölle...
Mulla paloi pitemmän aikaa "volt" näytössä viime viikonloppuna kun kiskoin vinssillä mönkkää ja puukuormaa mäkeä ylös. Auratessa ei vilku vaikka olisi kaikki valot päällä. Aina se akku on palautunut ja kone lähtenyt startilla käyntiin.
Mullakin vakio akku riitti ns. normaali käytön, mutta koko yön kun tahkoaa suota ja muuta pehmeää lisävalot päällä ja joutuu paljon vinssaamaan, niin silloin imeytetty akku on ehdoton ostos.
Ostin tutultani 16Ah Yasan akun. Iskin kiinni penkin alle. Tänään testailin vinssia taas tuulenkaatojen kanssa. Ainakin tämän päivän perusteella akun suorituskyky on huomattavasti parempi kuin vakioakun.
Ihmettelen kuitenkin tuon vakioakun tasoa. Ei tuntunut mitään kestävän. -15 pakkasaamuna koko höskä ei startannut. Akku tyhjä. Aika vähällä käytöllä tuo kone on nimittäin vielä ollut. Toivotaan nyt parempaa kylmän kestoa ja pidempiä vinssaussessioita.
Seuraavaksi sitten imeytettyä vartaa, jos tämäkään ei riitä.
Horror Erkki kirjoitti:Ostin tutultani 16Ah Yasan akun. Iskin kiinni penkin alle. Tänään testailin vinssia taas tuulenkaatojen kanssa. Ainakin tämän päivän perusteella akun suorituskyky on huomattavasti parempi kuin vakioakun.
Ihmettelen kuitenkin tuon vakioakun tasoa. Ei tuntunut mitään kestävän. -15 pakkasaamuna koko höskä ei startannut. Akku tyhjä. Aika vähällä käytöllä tuo kone on nimittäin vielä ollut. Toivotaan nyt parempaa kylmän kestoa ja pidempiä vinssaussessioita.
Seuraavaksi sitten imeytettyä vartaa, jos tämäkään ei riitä.
Jos kone vähällä käytöllä, niin olis hyvä välillä latailla akkua.
Pien akuille on omia latureita, eikä montaa kymppiä maksa.